Nieuwe pony valt mij aan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

Re: Nieuwe pony valt mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:23

Citaat:
Ik denk dat jij even vergeet dat deze pony dit niet voor het eerst doet. Knipoog
Het gedrag zit er al aardig in, dus met een trap kom je er niet, vrees ik, buiten het feit dat ik het niet DE manier vind, over het algemeen....

Een paard kan je ook domineren, omdat jijzelf niet zeker genoeg bent om het leiderschap van het paard te 'krijgen'. Dan kun je dat idd doen door het paard 'bang' voor je te maken door met geweld aan de slag te gaan, maar je kunt ook je eigen houding gaan veranderen, waardoor het paard jou het leiderschap uit zichzelf wel gaat geven. Knipoog
Dat kan door met je lichaamstaal te werken, door te gaan grondwerken, door rust en zekerheid uit te stralen. Ik werk momenteel met zo'n jonge pony, die in eerste instantie heel dominant lijkt, maar die gewoon nog enorme leiding mist bij de huidige eigenaren. Paarden die geen leiding krijgen, nemen de leiding vaak zelf. Leiding hebben bij je paard heeft in mijn ogen niet per se iets te maken met gewelddadige acties.

Wil er wel bij zeggen dat als je leven in gevaar is, ik best snap dat je heftig reageert, hoor. Knipoog
Maar als je echt wilt werken aan een oplossing, hoef je een paard ook niet te 'breken', om het maar eventjes zo te noemen.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
En ik denk dat je dit moet doen met een goede docent die kan zien waar het probleem ligt. Zonder de oorzaak van een probleem te vinden is de echt oplossing altijd ver weg.
Bovendien heeft leiderschap niets te maken met dominantie. Een goede leider is vaak niet dominant. En paarden in een kudde vertrouwen hun leider en zijn er dus niet bang voor. Win dus eerst maar eens het vertrouwen. Vuur kan je ook niet met vuur bestrijden.

Als een paard mij bijt wil ik weten waarom en daar hangt mijn reactie vanaf. Natuurlijk accepteer ik het nooit, maar mijn reactie is heel anders als een paard het doet vanuit angst of vanuit agressie etc.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:24

Geachte deskundigen (serieus bedoelt, heb zelf geen ervaring hierin, maar heb een idee en wil dat hier naar voren brengen)

Bij een ander topic (de Fjord die zich niet laat vangen) wordt gezegd: verdrijven. Dus naar hem toe lopen en zijn plaats innemen. Net zolang tot hij naar haar toe komt en dan heel lief belonen met aaien en positieve stem.

Kan TS dat hier ook niet doen??

Mijn idee: met zweep in de hand voor het geval deze tuttebel echt vals wordt, (kan dat ook niet zien of voorspellen vanaf mijn PCtje). De wei in dus met zweep en als Pony aanval inzet er vol tegen in lopen, met zweep in de hand voor het geval dat, en echt even flink brullen: hou jij eens op (of zoiets) en dan elke keer van de plek af drijven door erheen te lopen en haar plek in te nemen? Kortom dat TS zelf de dominante merrie gaat spelen?

(Effe vanauit gaan dat Pony terugdeinst bij de tegenaanval van TS en weg loopt. Dus toegeeft aan de dominantie van TS. Als ze echt vals door gaat met de aanval ne niet afremt moet TS OF stevig in de schoenen staan en die tut een lel met de zweep verkopen OF heel snel over het hek duiken in veiligheid. Maar bij dat laatste is denk ik de proeftijd op en mag madam terug... je hebt niks aan een vals dominant secreet.)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:30

Wat doe je als de pony bijt?
Wanneer ze mij proberen te bijten krijgen ze toch onmiddellijk een tik tegen hun neus met een hele boze 'Eh!'.

Jij bent de baas! Laat dat zien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:30

suleilitha schreef:
Ik ben ook absoluut tegen breken. Maar Nadya, wat doe jij als je wordt gebeten?

Eerlijk gezegd word ik vrijwel nooit gebeten. Bloos
(Afkloppen!!!)

Ik zie eerlijk gezegd vaak al aan de lichaamstaal van een moeilijker paard en ben het vaak dan al voor. Ik kijk bij 'chagerijnige, prikkelbare' paarden ook altijd tot hoe ver ik kan gaan qua ruimte, qua omgang.
Daarbij ligt het heel erg aan de situatie. Ik heb in het verleden heus wel eens een klap terug gegeven bij een beet en dan ook echt binnen 3 seconden. Meteen reageren!!! Veel mensen wachten te lang of reageren niet consequent. Tja, leer het ze dan maar af. Verder werk ik zelf nooit met snoep bij jonge paarden, waardoor bijten minder snel in de hand gewerkt wordt.

Ik heb vorig jaar een tijdje met een opdringerige Shet in het land te maken gehad. Een ruin die steigerde naar alles en iedereen, die mensen achterna rende om ze in hun rug te bijten. Beestje had een hekel aan kinderen en gezien het feit hoe er met dat dier door de kids omgegaan werd, kon ik het hem niet kwalijk nemen. Het lag aan de benadering van de kinderen. Ik ben nog nooit gebeten en achterna gerend. Hij heeft wel een keer imposant gedrag vertoond door voor mijn neus te gaan steigeren, maar met me groot maken en hem achterwaarts te laten lopen was het klaar.

Ik geloof niet in het slaan van een paard, als het paard het niet fijn vindt dat je aan hem zit, hem verzorgt, hem aanraakt. Ik denk dat je eerst wat moet doen aan het opbouwen van vertrouwen, door hem te desensibiliseren van het feit dat jij bv je hand ergens legt of hem borstelt op een bepaalde plek. Nogmaals, ja, dat kost tijd en oefening. En geduld. Je moet er wat voor over hebben. Of je slaat hem continu, zodat hij uit angst 'zijn kop houdt'. Wat voor omgang heb je liever met je paard?

Natuurlijk hoef je je niet te laten bijten, maar zien wij wat er precies gebeurd op het moment dat het fout gaat? Hoe kunnen we dus oordelen met zijn allen? Helaas kan ik niet zien van hieruit wat er aan de hand is, maar ik vind er zomaar op los rammen en schoppen nou niet per definitie de manier, hoor.

Maar ieder zijn ding. Het is mijn paard niet. Ik zou NOOIT zo'n relatie met een paard willen hebben. Vergeet niet dat het paard er toch iets mee aangeeft en daar moet je mee aan het werk.... Zo denk ik. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:33

Senzafine schreef:
Wanneer ze mij proberen te bijten krijgen ze toch onmiddellijk een tik tegen hun neus met een hele boze 'Eh!'.

Jij bent de baas, dat klopt, maar een goede baas ziet al veel signalen voor een bepaald gedrag opduikt. Helaas zijn er maar weinigen die dat gevoel voor een paard hebben, al is het best aan te leren als je je verdiept in het wezen paard. Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:40

Nadya schreef:
Senzafine schreef:

Jij bent de baas, dat klopt, maar een goede baas ziet al veel signalen voor een bepaald gedrag opduikt. Helaas zijn er maar weinigen die dat gevoel voor een paard hebben, al is het best aan te leren als je je verdiept in het wezen paard. Knipoog

Ik geef je gelijk. Maar volgens mij gaat het hier toch echt om een dominantieprobleem. De eigenaar staat lager in rang dan de pony en ze gaat dit zonder even wat harder op te treden niet kunnen oplossen volgens mij. In een kudde wordt er toch ook af en toe eens een flinke knauw gegeven om duidelijk te maken wie de baas is. Eens die rangorde weer bevestigd is veranderd de situatie natuurlijk.

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:44

Nadya schreef:
Maar als je echt wilt werken aan een oplossing, hoef je een paard ook niet te 'breken', om het maar eventjes zo te noemen. Knipoog

Dat is ook niet wat ik zeg. Alleen als ze je bijt tijdens het poetsen en je straft dit af door de manier waarop de kudde dit ook zou doen "terug bijten" in plaats van bijv te gaan slaan. Zet je haar direct op haar plek...

Ik denk zeker dat je met schoppen en slaan het niet bereikt. Wel met leiderschap. Maar haar gedrag in de wei moet wel direct gecorrigeerd worden en dat kun je mijns inziens dan het best doen door jezelf dominant op te stellen.
Laatst bijgewerkt door BenI op 03-07-08 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:47

Senzafine schreef:
Ik geef je gelijk. Maar volgens mij gaat het hier toch echt om een dominantieprobleem. De eigenaar staat lager in rang dan de pony en ze gaat dit zonder even wat harder op te treden niet kunnen oplossen volgens mij. In een kudde wordt er toch ook af en toe eens een flinke knauw gegeven om duidelijk te maken wie de baas is. Eens die rangorde weer bevestigd is veranderd de situatie natuurlijk.

Het gedrag op het land wijst inderdaad op een dominantieprobleem, dat vermoeden heb ik ook. Daarom zou ze in een assertieve groep moeten staan, zodat ze weer wat op haar plek gezet wordt.
Maar ik ben voorzichtiger met de redenen van deze pony m.b.t. het bijten bij de verzorging. Ik zou het eerst echt moeten zien. En dan? Bij elke beet maar een dreun geven? Hoe lang ga je daarmee door? De eigenaresse staat duidelijk lager in rang om de een of andere reden. De vraag is of de eigenaresse iets moet gaan veranderen in haar houding om tegelijkertijd de pony aan te pakken of juist het vertrouwen te geven om het leiderschap over te dragen.....

In een kudde worden zeker behoorlijke knauwen gegeven, zeker bij de kuddes waarin de mens veel rommelt met de samenstelling. Bij een vaste, hechte kudde zie je het veel minder.
En dat laatste zou jij als eigenaar met je paard horen te zijn, toch? Een team.

Dit meisje heeft dit paardje nog maar net. Ik vermoed (maar weet dit niet zeker) dat ze weinig overwicht heeft en daar is iets aan te doen. Daarbij moet dit paard gewoon leren dat het ok is dat iemand aan haar zit. Nou ja, ik heb genoeg gezegd eigenlijk.

TS, zoek hulp en ga ervoor. Hou voor ogen hoe jij wilt dat jouw relatie moet zijn met deze pony.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:51

BenI schreef:
Nadya schreef:
Maar als je echt wilt werken aan een oplossing, hoef je een paard ook niet te 'breken', om het maar eventjes zo te noemen. Knipoog

Dat is ook niet wat ik zeg. Alleen als ze je bijt tijdens het poetsen en je straft dit af door de manier waarop de kudde dit ook zou doen "terug bijten" in plaats van bijv te gaan slaan. Zet je haar direct op haar plek...

Ik denk zeker dat je met schoppen en slaan het niet bereikt. Wel met leiderschap. Maar haar gedrag in de wei moet wel direct gecorrigeerd worden en dat kun je mijns inziens dan het best doen door jezelf dominant op te stellen.

Dus jij gaat een paard wat continu naar je bijt, in haar oren bijten. Nou dan wens ik je succes met dit paardje, hoor Haha! . Want ik heb zo het vermoeden dat deze niet zo snel opgeeft. Knipoog
Heerlijk, bijten in een harig oor, tig keer per dag. Clown Lachen
Het gedrag in de wei moet in de eerste plaats gecorrigeerd worden door haar in een kudde te zetten. Niemand voedt paarden zo goed op als zij elkaar. Daarnaast hoef je je niet te laten imponeren, dus idd jezelf groter maken etc.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:17

Dit is een typisch probleem waar mensen met ervaring hier makkelijk in een dag komaf mee maken, desnoods met iets duidelijker methodes, maar dat gaat voor de TS niet helpen vrees ik. Ik denk dat TS hier gewoon nog stukje ervaring mist en dus nood heeft aan goede begeleiding bij het omgaan met de pony.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:34

ik kreeg net een pb van de ts, en ze heeft vandaag een zweepje meegenomen naar de wei en daar reageerde haar pony goed op.
zodra de pony het zweepje zag kwam ze er wel aan.
met dat laatste denk ik dat ze bedoeld dat de pony rustig naar haar toe kwam.
ik denk dat as de ts dit een paar keer herhaald en de pony goed traint dat dit probleem opgelost is. nu nog het bijten tijdens het poetsen..
kan het niet zo zijn dat de pony ergens pijn heeft?
maarja, dan zou ze het maar op 1 bepaalde plek hebben en niet overal..
en tijdens het rijden heeft ze nergens last van..
ik weet het niet! maar als de pony in 1 keer braaf is als er een zweepje in de buurt is denk ik dat dit ook meer in de buurt van dominatie komt..
als de ts een zweepje in dr hand heeft, heeft de pony ineens wel ontzag voor haar?
ik denk dat als er aan wordt gewerkt dat de ts weer de baas wordt, dat het probleem van het poetsen ook verdwijnt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:44

dat bijten tijdens het poetsen moet inderdaad wel even goed uitgezocht worden waarom dat dier dat doet
en ik heb eigenlijk het idee dat wij van achter een computer dat niet kunnen zien....
daar moet dus iemand met haar meegaan die goed kan zien waar dat probleem zit...kan best meerdere redenen zijn

wel fijn dat het met een zweepje wel goed ging, lijkt me dat het dier dat dus al kende?
als er straks weidegenootjes zijn word de pony ook vast wel al een stuk vriendelijker

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:57

klinkt vooral als een pony die slim genoeg is om te weten wie er sterker is en ervaring heeft met mensen imponeren. ze weet waarschijnlijk dondersgoed dat ze stout is want anders had ze het gedrag ook volgehouden als de ts geen zweep had. Doorgaan dus met haar op die manier uit het land halen en proberen af te bouwen. wat betreft het poetsen eens goed kijken wanneer en waarom ze bijt. en anders ook duidelijk afstraffen. trouwens je hoeft niet in zijn oor te bijten hoor, gewoon een velletje pakken en halve slag draaien (strak dus) werkt ook, op die manier bijten paarden elkaar ook vaak. niet schrikken als ze dan opeens een piep geeft, is alleen maar goed,

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:00

kan het zijn dat deze ponny vroeger mishandeld is??
zo ja probeer eerst gewoon kontakt op te bouwen zo dat ze je vertrouwend want lijkt net of ze je wil verjagen of zo
dus blijf rustig ens chek haar vertrouwen

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:09

als AL die tips hier niet helpen.. tja, dan moet je een paardenfluisteraar inhuren.. die bestaan echt!!! (ook al moet je naar engeland) kijk maar op google daar vind je er misschien wel eentje,.. dit klinkt misschien wel apart, maar ik meen het écht hoor!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:14

Pardon??? DE pony staat aan een ketting van 40 cm ( eerst zelf 30!)?? Wat moet ik me hier nu bij voorstellen??? Als je je paard vast zet om te poetsen heeft hij al meer vrijheid? Leg eens uit TS?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:41

aerdenhout1 schreef:
Pardon??? DE pony staat aan een ketting van 40 cm ( eerst zelf 30!)?? Wat moet ik me hier nu bij voorstellen??? Als je je paard vast zet om te poetsen heeft hij al meer vrijheid? Leg eens uit TS?

ik snap je vraag niet echt? Knipoog ik kan het best begrijpen dat de ts haar pony korter vastzet als hij haar bijt, zodat hij haar niet kan bijten.. natuurlijk is dat niet een echte 'oplossing' maar de ts word in iedergeval niet gebeten. ik zou dat ook doen in haar geval, totdat het dominantieprobleem is opgelost (want ik neem aan dat dit het is, door het ineens braaf doen in de wei) en zo hopelijk ook het happen onder het poetsen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:44

aerdenhout1 schreef:

volgens mij bedoelt TS dat hij tijdens het poetsen zo kort staat hoor....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:46

Ik begrijp uit het verhaal dat de pony vooral in het land aanvalt...en nu aan een 40 cm lange ketting staat. Maar ik mag hopen ( en denk nu inderdaad dat ze dat bedoeld) dat het inderdaad alleen met poetsen is??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

Ik ga er ook van uit dat het beestje alleen bij het poetsen zo kort staat. Voor de zekerheid nog enige uitleg, TS?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

aerdenhout1 schreef:
Ik begrijp uit het verhaal dat de pony vooral in het land aanvalt...en nu aan een 40 cm lange ketting staat. Maar ik mag hopen ( en denk nu inderdaad dat ze dat bedoeld) dat het inderdaad alleen met poetsen is??

volgens mij is het zo:
ze hebben m korter gezet met het poetsen Knipoog . zodat hij niet kan bijten.
het aanvallen als ze m uit de wei haalt hebben ze nu opgelost met een zweepje. (zie vorige post)
ik snap je reactie als je dacht dat hij zo kort stond in de wei Tong uitsteken .
dat zou indd heel erg zijn..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:53

Aerdenhout, wat ik begrijp uit het topic staat de pony alleen zo vast tijdens het poetsen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:55

Ik verbaas me nergens meer over! Heb ooit een zelfde soort paard gezien ( met dit probleem dan) die hadden ze inderdaad met een ketting aan een grote biels vastgemaakt zodat hij niet meer kon weglopen of aanvallen! Te schandalig voor woorden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:58

En dat is allemaal de symptoombestrijding waar ik zo tegen ben. Knipoog
Vinden ze het gek dat zo'n paard zich dan zo verzet en het vrijwel niet meer oplosbaar is. Ikke niet. Verdrietig

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:06

Nadya schreef:
En dat is allemaal de symptoombestrijding waar ik zo tegen ben. Knipoog
Vinden ze het gek dat zo'n paard zich dan zo verzet en het vrijwel niet meer oplosbaar is. Ikke niet. Verdrietig

heb je het dan ook over het korter vastzetten bij het poetsen?
bij de laatste dingen die aerdenhout1 noemde ben ik het natuurlijk wel met je eens Knipoog .