Hier ben ik het helemaal mee eens.Citaat:Ik denk dat jij even vergeet dat deze pony dit niet voor het eerst doet.![]()
Het gedrag zit er al aardig in, dus met een trap kom je er niet, vrees ik, buiten het feit dat ik het niet DE manier vind, over het algemeen....
Een paard kan je ook domineren, omdat jijzelf niet zeker genoeg bent om het leiderschap van het paard te 'krijgen'. Dan kun je dat idd doen door het paard 'bang' voor je te maken door met geweld aan de slag te gaan, maar je kunt ook je eigen houding gaan veranderen, waardoor het paard jou het leiderschap uit zichzelf wel gaat geven.![]()
Dat kan door met je lichaamstaal te werken, door te gaan grondwerken, door rust en zekerheid uit te stralen. Ik werk momenteel met zo'n jonge pony, die in eerste instantie heel dominant lijkt, maar die gewoon nog enorme leiding mist bij de huidige eigenaren. Paarden die geen leiding krijgen, nemen de leiding vaak zelf. Leiding hebben bij je paard heeft in mijn ogen niet per se iets te maken met gewelddadige acties.
Wil er wel bij zeggen dat als je leven in gevaar is, ik best snap dat je heftig reageert, hoor.![]()
Maar als je echt wilt werken aan een oplossing, hoef je een paard ook niet te 'breken', om het maar eventjes zo te noemen.
En ik denk dat je dit moet doen met een goede docent die kan zien waar het probleem ligt. Zonder de oorzaak van een probleem te vinden is de echt oplossing altijd ver weg.
Bovendien heeft leiderschap niets te maken met dominantie. Een goede leider is vaak niet dominant. En paarden in een kudde vertrouwen hun leider en zijn er dus niet bang voor. Win dus eerst maar eens het vertrouwen. Vuur kan je ook niet met vuur bestrijden.
Als een paard mij bijt wil ik weten waarom en daar hangt mijn reactie vanaf. Natuurlijk accepteer ik het nooit, maar mijn reactie is heel anders als een paard het doet vanuit angst of vanuit agressie etc.