Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rox14

Re: Help, mijn paard gaat hangen als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:40

Er zijn van die rubber/plastic touwtjes met klippen. (zoiets als aan een huistelefoon alleen dan langer, dit gebruiken ze ook bij rubberbootjes en dergelijke) Als je dit aan het halster vastmaakt en aan het geen waar hij aan vast staan kan hij gaan hangen want het geeft mee. De reden dat hij nooit stopte met hangen is dat hij weet dat hij niet weg kan. BIj dit hebben ze dat niet en voelt hij ook de druk niet. Veel succes!!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:47

Kayleigh0508 schreef:
Het paard tussen 2 touwen zetten en een een touwhalster kopen.

Mijn paard hangt ook vaak.
En de hoefsmid heeft een touwhalster en zet hem tussen 2 touwen vast.
Laatst ging mijn paard hangen maar kreeg zichzelf niet los getrokken en ging gewoon weer normaal staan.
Toen kreeg mijn paard in de gaten dat hangen niet veel nut heeft en heeft het daarna ook niet meer gedaan.

Succes ermee.

Nou, dit zou ik dus persoonlijk echt nóóit doen! Mazzel dat jouw paard weer 'tot zichzelf' kwam, maar ik zou dit zeker niet adviseren bij een jong dier!
Kan me voorstellen dat een paard (zelfs ervaren) zo in paniek raakt van iets dat hij blijft trekken en trekken, en zichzelf dan dus flink beschadigd als hij niet losraakt. Touwhalster zijn ook veel scherper met inwerken dan normale halsters..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:53

mijn verzorgpaardje doet dit ook.
Een keer had ik haar vaststaan, begon ze te hangen en knapte het touw. Vrij snel is ze gevangen gelukkig.

Voortaan voor ik haar uit stal haal zorg ik dat ik alles wat ik nodig heb klaar heb liggen, daarna haal ik haar eruit en haal ik het touw een paar keer door de ring heen. Mocht ze een stapje naar achter doen, heeft ze nog geen druk, waarvan ze kan schrikken Lachen

Wel zet ik haar dan een pasje naar voren omdat ze het nog zou kunnen (geen ervaring, maar karakter kennende) gebruiken om nog een pasje naar achter te kunnen, en de vrijheid (grassprietjes aan de achterkant v/d grote weide) even benutten *LOL*

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:21

voor een touwhalster ben ik niet, al hij blijft hangen heeft hij kans op groot letstel en dat wil ik natuurlijk niet.

@mystictinker. Ik beloon mijn paard ook genoeg hoor. Knipoog ik ga ook wel uit van het positieve. maar waar ik een beetje voor waak als ik hem los aan een touw zet (klinkt dubbel) en hij gaat er vandoor dan zit hij zo op de weg en dan zijn de gevolgen niet te overzien.maar goed van de andere kant is het natuurlijk ook zo als hij zijn halster kapot trekt issi ook weg. Knipoog

@roest. met een hooivork klinkt ook nogal "heftig". Duivel

@Scandal. ik wil liever niet aan een hooinet. dan heb ik de kans dat hij daar aan gewend raakt en niet meer kan stil staan als hij geen hooi heeft.

ik heb al van veel mensen gehoord dat ik hem maar gewoon moet laten hangen en dan geeft hij zich vanzelf wel maar ik denk dat hij zich hevig blesseerd op die manier.

tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties. echt super fijn dat er zoveel zijn die met me meedenken. Ach gut

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:21

voor een touwhalster ben ik niet, al hij blijft hangen heeft hij kans op groot letstel en dat wil ik natuurlijk niet.

@mystictinker. Ik beloon mijn paard ook genoeg hoor. Knipoog ik ga ook wel uit van het positieve. maar waar ik een beetje voor waak als ik hem los aan een touw zet (klinkt dubbel) en hij gaat er vandoor dan zit hij zo op de weg en dan zijn de gevolgen niet te overzien.maar goed van de andere kant is het natuurlijk ook zo als hij zijn halster kapot trekt issi ook weg. Knipoog

@Scandal. ik wil liever niet aan een hooinet. dan heb ik de kans dat hij daar aan gewend raakt en niet meer kan stil staan als hij geen hooi heeft.

ik heb al van veel mensen gehoord dat ik hem maar gewoon moet laten hangen en dan geeft hij zich vanzelf wel maar ik denk dat hij zich hevig blesseerd op die manier.

tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties. echt super fijn dat er zoveel zijn die met me meedenken. Ach gut

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 18:22

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:30

3 x? via edit kun je je bericht aanpassen hoor... Lachen

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 21:52

cissy schreef:
3 x? via edit kun je je bericht aanpassen hoor... Lachen

ik zie nu pas dat ie 3x geplaatst is. een keer is meer dan genoeg. ik dacht dat ik maar een keer op versturen had gedrukt maarja, Bloos

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:00

maar ik kan edit niet vinden. ik ben echt een leek met een pc. klopt toch at je alleen kunt "editten"binnen een uur?

FF ON-TOPIC.
net is de hoefsmid geweest en we hebben hem met een varkensriem vast gezet. het ging super. hij heeft wel een keer even gehangen maar dat ging vij snel over. (de geur van ijzers had hij nog niet meegemaakt)
hopelijk is het blijvend, oefenen baart kunst.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:31

Ik zou zelf nooit mijn paard aan een sterker touw of halster vast zetten als je weet dat ze kan gaan hangen.. Doodeng, dit kan echt heel veel schade bij je paard opleveren..

Aangezien je zegt dat je paard gaat hangen als ze schrikt zou ik eerder een halstertouw gebruiken met een veiligheidssluiting die dus losschiet wanneer het paard gaat hangen. Wanneer je paard écht niet los kan staan omdat dit bv te gevaarlijk is kun je bv twee halstertouwen bevestigen, waarbij je het 2e touw wat langer laat als het eerste. Wanneer de eerste dan losschiet staat hij altijd nog aan het tweede (en in vele gevallen schrikt het paard wanneer hij los is en zal niet verder trekken, dus dan staat ie gewoon nog vast).
Bij paarden die direct gaan hangen wanneer ze vaststaan (dus zonder reden) zou ik eerst een lang touw door de ring doen en het uiteinde vast houden, zo leert je paard stil te blijven staan zonder dat hij zich kan verwonden. Wanneer je paard het hangen opgeeft zou ik hem daarna pas vastzetten (eerst heel lang natuurlijk en altijd met een paardenknoop zodat je hem kan bevrijden, evt zelfs met veiligheidssluiting)

Ikzelf zou iig niet wachten tot je halster of touw kapot is.. Allereerst voor je paard zn veiligheid, ten tweede voor je portomonnee.

[edit] een paard in paniek zal btw nooit rustiger worden als hij merkt dat hij niet loskan.. het zijn vluchtdieren dus hij zal er alles aan doen om weg te komen. Daarom aub gebruik voor dit soort gevallen géén touwhalster, levensgevaarlijk!!!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 16:48

ik bedoelde ook dat ik een riem om zijn hals heb gedaan en dan met een touw vastgezet. ook heeft hij een halster aan en een touw daaraan.
dat als hij gaat hangen dan het touw kapot trekt maar zichzelf niet ophangt en dan kan ik hem vastpakken met het halster en touw.
is het nog te volgen?

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:52

het is natuurlijk niet de oplosing maar mijn vriendin heeft hier ook last van en heeft de hoop opgegeven en zadeld aleen nog in de stal op

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:14

Je kunt het volgende proberen:
tussen halstertouw en muurring een stukje strotouw binden; dat knapt bij hangen wat eerder en dan krijgt hij niet zo'n klap in de nek. in Engeland doen ze dit standaard.

Sommige paarden hebben gewoon een bloedhekel aan druk in de nek. Die doen het veel beter met een halsband in plaats van een halster. Het proberen waard, lijkt me.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:01

marieke93 schreef:
het is natuurlijk niet de oplosing maar mijn vriendin heeft hier ook last van en heeft de hoop opgegeven en zadeld aleen nog in de stal op

Dat heb ik idd ook een hele tijd gedaan! Destijds hebben ze mij ook voorgesteld om een koeienband om te doen en dan vast te zetten... nou laat maar want Omar gaat net zo lang door tot hij los is, desnoods breekt hij zijn benen, opgegeven nooit! Ik hou hem liever langer heel dan vandaag.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:02

pimmela schreef:
ik bedoelde ook dat ik een riem om zijn hals heb gedaan en dan met een touw vastgezet. ook heeft hij een halster aan en een touw daaraan.
dat als hij gaat hangen dan het touw kapot trekt maar zichzelf niet ophangt en dan kan ik hem vastpakken met het halster en touw.
is het nog te volgen?

Uh nee Verward Haha!

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:05

de myne deed dat ook altyd als ik ging afspuiten, ik zet hem nu niet meer vast, ik laat hem of iemand anders vast houden of ik doe het zelf en laat iemand anders spuiten. maar waar ik van de week achter kwam is dat de myne helemaal stil staat als ik zijn hoofdstel in laat, dan kan ik hem zelfs gewoon zo los laten staan.. ik hoop dat je er wat aan hebt;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:10

dingetje schreef:
Mijn vroegere paard deed dit ook. We hebben toen zo'n rubberen "ketting" aan de muur gemaakt en hem daaraan vast gezet. Dat heeft erg geholpen. Hij ging wel hangen in het begin maar schoot niet meer in paniek en toen hield hij er dus mee op.

Die rubberen kettingen trekken ze zo kapot, ik heb het gezien bij een drie-jarige freiberger, en dat was geeneens een 'hardcore - hanger.' Het rekt een beetje maar als er een tijdje genoeg kracht op gezet wordt springt hij ook kapot, en wel met zo een kracht dat het paardje een

Wat kan helpen is een soort buis of stang horizontaal bevestigen aan de muur of met 'steunen' vastzetten in de grond, en het touw daar omheen wikkelen, als ze dan gaan hangen geeft het mee, hoe harder ze trekken hoe meer het mee geeft, maar het geeft jou ook tijd om de situatie onder controle te krijgen.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 17:25

AnneOmie schreef:
pimmela schreef:
is het nog te volgen?

Uh nee Verward Haha!

een varkensriem om zijn hals maken. deze wordt dan door middel van een touw vastgezet. als hij gaat hangen knapt dit natuurlijk.
uit voor zorg heb ik zijn halster aan met daaraan een touw wat niet vast zit.
mocht hij zich lostrekken kan ik hem nog aan het touw dat aan het halster vast zit beetpakken.
nu snaps?
is best moeilijk uit te leggen zoals ik het bedoel.

maar iedereen super bedankt.......... Cool

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:56

Hoe komt het eigenlijk dat hij gaat hangen, heb je een idee? Hoe lang heb je dit paard al en deed hij dit als jaarling/2-jarige ook al of juist niet? Of is hij op die leeftijd nog nooit vastgebonden...?

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:42

[quote="Kayleigh0508"]Het paard tussen 2 touwen zetten en een een touwhalster kopen.

Laatst ging mijn paard hangen maar kreeg zichzelf niet los getrokken en ging gewoon weer normaal staan.
Toen kreeg mijn paard in de gaten dat hangen niet veel nut heeft en heeft het daarna ook niet meer gedaan.

Succes ermee.[/quote]

Idd..
ik heb ook meegemaakt op een springstal dat een jong paard ging hangen ,, maar het halster en de ketting waren sterk genoeg dus dat knapte niet,,
als een paard doorheeft dat het niks uitmaakt en dat het toch nie tlos komt gaat het ook niet meer hangen..

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:37

Aldewereld schreef:
Kayleigh0508 schreef:
Het paard tussen 2 touwen zetten en een een touwhalster kopen.

Succes ermee.

Nou, dit zou ik dus persoonlijk echt nóóit doen! Mazzel dat jouw paard weer 'tot zichzelf' kwam, maar ik zou dit zeker niet adviseren bij een jong dier!
Kan me voorstellen dat een paard (zelfs ervaren) zo in paniek raakt van iets dat hij blijft trekken en trekken, en zichzelf dan dus flink beschadigd als hij niet losraakt. Touwhalster zijn ook veel scherper met inwerken dan normale halsters..

Het is veiliger een halster en touw te hebben dat niet knapt.
Dan iets te hebben wat wel knapt want doordat het knapt schiet het paard opeens los.
ik heb meerdere keren gezien dat een paard daardoor achterover op zijn rug viel.
Ik denk dat dat meer letsel aanbrengt.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:53

Adil18 schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat hij gaat hangen, heb je een idee? Hoe lang heb je dit paard al en deed hij dit als jaarling/2-jarige ook al of juist niet? Of is hij op die leeftijd nog nooit vastgebonden...?

hij is een keer zo erg verschoten op het moment dat hij vaststond. hierop is hij gaan hangen, puur van de schrik en is toen los gekomen. sindsdien doe hij dit maar alleen als hij verschiet.
ik heb hem sinds november 07. hij heef ook 5maanden in training gestaan en heeft daar zijn eerste "hangervaring"ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:59

Ik heb mijn jonge paard leren vast te staan, door een lang touw aan zijn halster te binden. Het andere eind stak ik door een ring aan de muur en hield het uiteinde vast.
Zodra hij zich te veel verplaatste gaf ik druk op het touw, stond hij goed, liet ik het vieren. Je hebt het gevaar van hangen niet, want dan ligt de muur hier eruit en hij heeft op een prettige manier leren vast staan.

Ik denk dat je het opnieuw moet gaan aanleren en niet meer vastzetten aan allerlei halsters en tuigen of banden. Het paard is door dat voorval waarschijnlijk bang van het vaststaan. Door hem vasthoudend op die manier vast te blijven zetten, verbeter je de situatie mijns inziens niet. Maak je het vaststaan alleen maar vervelender voor het paard door alle hang en valincidenten die dan volgen. Gewoon weer bij de basis beginnen lijkt me. Het kan in ieder geval geen kwaad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:10

Inderdaad Midim, heb de post doorgelezen van de rest maar zoals jij zegt doe ik het ook.
Ik haal hem er nog een keer door als ze het al wat beter kunnen zodat de druk sterker wordt. Hij weet dan dat zodra hij trekt de druk blijft.(zoals bij echt vast staan ook) Als je dit op een rustige manier doet dan blijft het paard gewoon staan als je hem aan het poetsen bent, oid.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:53

of paard tussen 2 touwen zetten of gewoon aan een touw en als ze gaat hangen 1 keer flinke tik met zweepje
ik heb tijden een paard gereden wat absoluut niet vast kon staan
ik heb toen in het begin wel een halster en en halstertouw gebruikt en het touw gewoon door de ring gedaan waar je paarden aan vast kon zetten
maar geen knoop in het touw
iedere keer als het paard wilde gaan hangen kwam ze er dus achter dat ze niet vast stond
toen vervolgens wel vastgezet met iets langer touw(geen halstertouw met klip want die gaan kapot) een goed stevig halster en toen ze eenmaal ging hangen een hele flinke tik tegen haar achterste zodat ze naar voren ging en een zware stem opgezet
daarna hoefde ik alleen maar even een zware stem op te zetten als ik zag dat ze aanstalte maakte om te gaan hangen en dat hield ze op; nooit geen last meer van gehad'
mijn huidge paard heeft het ook wel eens gedaan; heb toen uit reactie(dus niet vantevoren gepland) een borstel tegen zijn achterste gegooid en daar schrok hij zo erg van dat hij sindsdien niet meer durft te gaan hangen