Lastige jaarling!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Lastige jaarling!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:14

Thankxxx Knipoog

Ik moet overigens erg lachen om jouw onderschrift Koe . Ben een beetje melig en dat zinnetje klinkt zo lekker droog. Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:27

Ten eerste vind ik de term lastige jaarling onterecht. Hij is angstig (geworden) van de spuitbus en daar heeft de mens hem aangeholpen. Tot zover ben ik het eens met Kiwiko, want uit eigen ervaring geleerd dat dit soort problemen toch opgelost worden.

Ik zou er geduldig mee oefenen. Hem niet vast zetten, juist los laten in een kleine omheinde bak ofzo (stukje lanf afzetten?) en hem dan leren dat het neit eng is wat jij doet. Iedere seconde dat hij niet schrikt moet beloond worden. En zo voort.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:32

staat jouw paard niet gewoon lekker in de kudde op het land met vieze benen,knopen in zijn staart en geen angst?
Zoals het hóórt bij een jaarling?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:36

Mijn jaarling gaat lopen draaien als ik daasspray op spuit, ik ga dat echter niet opgeven want ze is er zo gevoelig voor, voor die dieren, ze krijgt enorme bulten.
Daarom doe ik net of ik gek ben en ga gewoon door, in de hoop dat ze later stil staat. Hier is overigens geen paniek bij hoor, ze vindt het gewoon niet leuk. Als ze wel paniekte, zou ik het met een spons hebben gedaan.
Daarom denk ik ook: Waarom zonodig die manen ontklitten? het is een jong dier, laat lekker lopen, die manen worden echt geen dreadlocks. succes!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:41

detour schreef:
Mijn jaarling gaat lopen draaien als ik daasspray op spuit, ik ga dat echter niet opgeven want ze is er zo gevoelig voor, voor die dieren, ze krijgt enorme bulten.
Daarom doe ik net of ik gek ben en ga gewoon door, in de hoop dat ze later stil staat. Hier is overigens geen paniek bij hoor, ze vindt het gewoon niet leuk. Als ze wel paniekte, zou ik het met een spons hebben gedaan.
Daarom denk ik ook: Waarom zonodig die manen ontklitten? het is een jong dier, laat lekker lopen, die manen worden echt geen dreadlocks. succes!

dreadlocks kan wel hoor Haha! Mijn 2 jarige heeft al een lange tijd dreadlocks in zn manen die ik er af en toe met veel geduld met mn vingers uithaal. Hij heeft nog erg weinig geduld en vind alles erg spannend, nou prima voor zo'n kleuter vind ik! Laatst zn manen en staart uitgekamd (gewoon gezellig in de kudde, met de rust en het vertrouwen van zn vriendjes) maar ik heb er geen moment aan gedacht om met antiklit in de weer te gaan, hooguit om het met een sponsje of met de hand op te brengen vanwege de klitten. Die spuitbus komt wel zodra hij aan het werk gaat (over 1 a 2 jaar) en dan nog is geduld het magische woord als ze bang zijn! Laten schrikken met een zweep e.d. associeert het dier nu met de spuitbus en daar maak je het alleen maar erger mee zoals al meerdere malen is gezegd! Laat ze lekker jong zijn en spelen in de wei ipv al dat getut....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:42

al komen er wel dreadlocks, het is nog een kind, laat het lekker voor gek lopen, als het drie is kun je de manen desnoods kort trekken of i.d. Vind het beetje getuttel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:46

Is het nu te laat voor natuurlijk, maar ik neem de veulens gelijk mee in het spuitritueel als ze nog aan de voet lopen. Heb daarvoor een speciaal flesje met gewoon water en daar krijgt zowel moeder als veulen dagelijks een kleine douche mee.
Zo leren ze van moeder al dat het niets voorstelt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:47

LDRD schreef:
Is het nu te laat voor natuurlijk, maar ik neem de veulens gelijk mee in het spuitritueel als ze nog aan de voet lopen. Heb daarvoor een speciaal flesje met gewoon water en daar krijgt zowel moeder als veulen dagelijks een kleine douche mee.
Zo leren ze van moeder al dat het niets voorstelt.

Da's ook een slimme truck idd! Cool
Al was de moeder van mijn jaarling een draakje met spuiten, de jaarling is veel rustiger, stapt wat om je heen, maar steigeren, achterover gaan of losrukken doet ze niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:48

Sorry hoor manen groeien van zichzelf daar hoef jij niks voor te doen. Over een aantal jaar is het haar van jouw jaarlingen zo poreus dat het afbreekt. Je moet er gewoon vanaf blijven, ergste klitten eventueel met je vingers eruit halen maar zeker niet elke week met anti klit en een borstel/kam er doorheen gaan Frusty

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:04

Mijn paarden komen allemaal uit 'mijn stal' en hebben dezelfde leerschool. Dat is zondermeer een groot voordeel. Ze leren al heel jong wat ik vind dat ze moeten leren, waar dit dus ook onder valt. De moeders kennen het klappen van de zweep zo ook al heel lang Ja .
Moet op het wedstrijdterrein altijd wel lachen als iedereen met grote ogen staat te kijken dat de veerust vanaf onze paarden door de ruiter gewoon helemaal over het hele lijf gespoten wordt. Paard knippert nog niet met de ogen Haha! .
Buurpaarden hebben er vaak meer moeite mee Tong uitsteken .

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:15

Ik doe idd bij onze paarden ook al vanaf veulen zijnde gewoon met de moeder mee bespuiten met vliegenspray.

Voor de manen en staart doe ik het niet, het is een jaarling die manen groeien vanzelf ook wel.

Als ik een paardje heb wat het nog niet kent doe ik het altijd zo:
Paard aan de longeerlijn. Even laten kijken en ruiken aan de fles. Ook niet te lang want dat bevestigd soms ook weer naar het paard toe dat er iets engs staat te gebeuren. Dan praat ik me een ongeluk of zing ik een liedje zodat het geluid van het spuiten niet zo hoorbaar is en spuit ik het paard in.
Ik heb dan de ruimte van de longeerlijn en loop gewoon net zo lang met het paard mee met spuiten. Ik neem er alle tijd voor en alle rust.

Belonen en de druk van de longeerlijn af als hij netjes stil staat natuurlijk! De hemel inprijzen als er iets van ontspanning te zien is Haha!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:17

Hmmmm, paard is als de dood voor de spuitbus en jij noemt hem een lastige jaarling... Tsjee zeg, ga je eens schamen... Haha!

Ik ga in dit topic met Kiwiko mee. Je hebt het aardig verpest als ik het zo mag zeggen en zoiets is niet 1,2,3 op orde te krijgen bij een jong dier. Dus lekker met rust laten Cool. Waar zo'n spuitbus überhaupt goed voor is, heb ik nooit zo begrepen.

Je zou het met heel veel geduld en bijvoorbeeld clickeren op kunnen lossen maar dan zal je eerst eens iets aan je eigen ongeduld moeten doen. Ik begrijp echt niet dat je boos kunt worden op een veulen die gewoon doodsbang is... Boos! Paarden faken angst niet hoor, zo zijn ze niet! Dus, waarschijnlijk, wat je nu ook gaat proberen, gaat alleen maar averechts werken.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:24

De methode van LDRD lijkt me wel handig, maar inderdaad te laat Tong uitsteken Hou er wel rekening mee dat het nog maar een jaarling is en vraag niet teveel van hem. Een spuitbus is niet per se nodig dus waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan: sponsje. Een sponsje is net zo makkelijk en zo heeft dat beestje ook geen stress.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:51

Sluit me helemaal aan bij kiwiko. De angst is nu alleen maar verder aangewakkerd door het aanmodderen. Angst voor spuitgeluid is puur instictief en normaal. Zoals iemand anders het hier al zei: een slang maakt het zelfde geluid. Het is dus geen lastigheid , maar overlevingsdrang. Laat die spuit achterwege en doe het spul op een sponsje. (anti-insect dus. Anti klit is onzin en op de lange duur schadelijk voor de struktuur van de manen als je het regelmatig gebruikt. Je bereikt dus het tegendeel) In een veel later stadium kun je hem wennen aan de spuit. (over een paar jaar) met een rustig opbouwende desensibiliteitsoefening.

De methode van LRDR is is natuurlijk helemaal goed, maar niet meer mogelijk in jouw geval

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:53

ps Vast binden en dan iets doen waarvan het paard in paniek raakt is ronduit gevaarlijk en kan een flink letsel bij het paard ten gevolge hebben. En een trauma. Het paard raakt nl nog veel meer in paniek omdat het niet wegkan. Dit kan behoorlijk escaleren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:07

Het is al een paar keer gezegd, maar laat het beestje lekker op het land staan, bij zijn vriendjes. Niet meer lopen tutten, dat kan nog wel als hij groot is.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:38

Boaz was er ook bang voor, bij hem heb ik het heel stiekempjes aangepakt veel mensen zullen zeggen, nee niet met snoep belonen, maar ik heb n handje biks gepakt en hem daar n beetje mee afgeleid en ben tegen hem gaan praten, terwijl ik dat deed heb ik heel stiekempjes zijn manen ingespoten, heb het twee keer zo gedaan en nu lijkt hij het geen probleem meer te vinden. Bij Boaz blijkt afleiding heel succesvol te werken maar dat zal natuurlijk niet bij ieder paard zo zijn.

En ik zeg het toch, veel geduld hebben. Als je ongeduldig bent ga je fouten maken dat merk ik bij mezelf ook.

En zoals velen zeggen, laat hem/haar nog even lekker in het land hobbelen, dat tutten kan altijd nog, het is dat Boaz zijn manen geknipt (moeten) worden en de haartjes van het antiklit spul perfect aan elkaar plakken anders had ik het nieteens gebruikt.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:07

Ik hoop dat je er rekening mee houdt, dat je te maken hebt met een jaarling, wat dus in principe nog een heel wild paard is. Dat word nogal vaak onderschat. Ik vind het sowieso al knap van hem dat hij netjes stil blijft staan (als hij vast staat), veel jaarlingen doen dat nog niet.

Probeer hem gewoon rustig te benaderen. En overigens, elke dag/week de staarten kammen is helemaal niet goed. Want dan dun je de staart juist uit. Laat hem lekker staan, en laat die manen groeien en roeien zoals ze dat doen!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:34

ALs jullie mijn reactie hadden gelzezen op pagina 1 dan hadden jullie je niet zo druk hoeven maken!!! Ik heb er voor gekozen om vanaf een afstand te spuiten en als hij niet reageerd dan is hij BRAAF!!!!!!!!!!! (hij staat dan wel los) doe ik een stap dichterbij en wordt ie panisch dan hou ik ermee op. En zo bouw ik het op. Het ging ook niet om de manen spray, maar spray voor als het lastige ongedierte wat er nu aleemaal rond vliegt. Mijn paardje is ook niet lastig, de situatie was het wel. Daarom vroeg ik het ook. Maar gelukkig is het ook zo Bokt om hier op te reageren alsof je huis in de brand sttat, ik vroeg om hulp. Ik heb het gekrgen. weet nu wat ik moet doen! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 02-07-08 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:35

Nou this bitch bites zeker! Sodeju zeg...

Je hebt het zelf over antiklit gehad, omdat je mooie volle staarten wil. En nu is het ineens voor de beesten?

Wees dan duidelijk?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:39

Nomination schreef:
Nou this bitch bites zeker! Sodeju zeg...

Je hebt het zelf over antiklit gehad, omdat je mooie volle staarten wil. En nu is het ineens voor de beesten?

Wees dan duidelijk?

Topic, verder lezen vanaf het begin. Ik wou ze het van jongs af aan leren, net als met mijn fries, die netjes in de manen zit. De kwpner is een druk mannetje, maar daar leer ik wel mee leven.
Ik had op de 1e pagina al gezet dat ik het op die ene manier ging proberen, maar dan komen er weer mensen die het altijd zo goed weten. Daar baal ik wel een beetje van. Ik zie het zo vaak gebeuren hier dat je dan iedereen over je heen krijgt. Terwijl je allang met een oplossing bezig bent! Vork

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:41

als je per se de manen uit wil kammen met antiklit, maarhij vind de spuitbus eng dan pak ik meestal gewoon een bostel, doe daar antiklit op spuiten en borstel dan zijn manen en staart uit

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:13

Toch nog even een goedbedoeld advies.....
De angst voor de spuitbus zit er nu in. Als je spuit en hij blijft staan en hij is braaf... prima. Spuit je, raakt hij in paniek en stopt hij... dat vererger je zijn angst. Vandaar mijn advies om de desensibiliseren, maar niet nu, maar pas over lange tijd, als hij zijn grootste angst is vergeten en je het voorzichtig kunt opbouwen. Wat de insekten betreft, is er een simpele oplossing. Sponsje gebruiken, spul daarop en gewoon inwrijven. Dat levert normaal gesproken geen probleem op, zolang je het niet naast hem erop gaat staan spuiten. (dop eraf en erop schudden is een optie) Werkt verder prima zo en je voorkomt stress en vliegen. Mocht je later ooit weer beginnen met spuiten, begin dan met een plantenspuit. Die gebruik ik ook voor onze wat extreemgevoelige merrie. Die kun je namelijk heel zacht, nauwelijks hoorbaar, met zo'n pisstraaltje sproeien. Ondertussen streel ik haar intensief met mijn andere hand en zo merkt ze het nauwelijks en is ze gerustgestels. Maar dit zou ik dus echt pas in een later stadium doen. Voorlopig zou ik dus echt mijzelf wapenen met fles en spons tegen insecten. Succes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:14

Sorry.... ik bedoelde 'stop je' en niet 'stopt hij' FF voor de duidelijkheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:18

ps.... als je toch zelf absoluut wil doorgaan met het op afstand spuiten, zoals je zelf aangaf te doen, doe dan het volgende: Kijk op welke afstand hij het veilig vind, als je bij het dichterkomen op een bepaald punt merkt dat hij paniekerig wordt, trek je je terug op de plek waar hij het veilig vond, spuit ff, en is hij dan ontspannen, stop dan. Stop nooit nadat hij in paniek raakte, maar trek terug en doe het desnoods op 1 km afstand zolang hij dan maar ontspant. Anders wordt de paniek erger. Ik zou ook hier een plantenspuit gebruiken met water, alleen al vanwege de kosten. Anders spuit je kostbaar spul in het luchtledige. Voor mij heeft mijn eerder genoemde methode de voorkeur, maar dit is dus een optie als je het echt nu wilt en gaat trainen. Nogmaals succes.