Aangevallen door een pony Wie ook meegemaakt..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evdrkooij

Re: Aangevallen door een pony Wie ook meegemaakt..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:23

ik zelf sla een paard nooit, niet op de kont maar zeker niet op het hoofd. ze krijgen dan erg snel een slecte associatie met je handen. ik gebruik een lead-rope om 'mijn ruimte' duidelijk te maken. als de pony naar je toe komt zwaaien met de rope (ong. meter lang, richten op borst van paard/pony, al beginnen met zwaaien voordat ze te dichtbij is, als ze dan toch doorlopen, maken zij de keuze om tegen de rope aan te lopen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:35

Clown Clown Clown Clown Clown

Paard valt aan, wacht even heb niets in mijn handen, ren snel naar stal terwijl het paard achter mij aan rent, spring over het hek, haal de leadrope en paard staat alweer achter in het land Clown
Sorry liet even mijn gedachte even de vrije loopt.

Heb ondertussen best wel wat klappen en schoppen uitgedeelt maar bang zijn ze niet voor me.
Maar een paard wat aanvalt mag na afloop van zijn straf best wel bang zijn voor mij.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 13:14

oke, de volgende keer dat ik bij die pony in de buurt kom, neem ik me zweep mee, en laat ik mijn bange gedachtes maar thuis.
Maar toch, ik weet niet of ze gaat opkijken van het zweepje?
Stel dat ze zich laat slaan,(het lijkt onlogisch, maar kan toch)?
Ik ken die pony niet echt goed,maar het kan best kunnen dat ze zich niks aantrekt van mijn hoge armen, boze gebrul, en zweepje?
En als ik haar dan heb geslagen, wordt ze bij de volgende keer niet bang van iemand als die haar komt halen?
Ik wil gewoon dat die pony weggaat uit onze manege, het is al zo'n oed beest, en nog moet ie luisteren naar al die onervaren kleuters! Geen wonder dat die pony rust wil, maar ik wil niet dat ze dat op MIJ gaat afreageren!

Naar mijn gevoel is die pony niet bang voor zweepjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:58

Ik ken die gedachte hoor Lachen Maar vaak gaat het veel meer om wat je op zo'n moment ook uitstraalt Ja Vaak als je al flink met je armen gaat zwaaien en roept, zul je je ook al stoerder voelen Ja

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:26

Ja dat kan wel, maar wordt die pony er banger van dan?
Ik weet het niet,
Als ik het ga proberen, en ze slaat me toch?
Nou dat wil ik gewoon niet hebben, en miscien kan ik dan terug slaan wat ik wil, maar mischien werkt het helemaal niet..??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:28

Citaat:
Naar mijn gevoel is die pony niet bang voor zweepjes.

Dat komt waarschijnlijk omdat ze immuun zijn geworden voor die 'tikjes' die ze krijgt.
Daarom moet je ook 1x goed uithalen als ze op jou af komt. En niet te voorzichtig zijn!

Je moet even goed uithalen, zodat ze weet dat jij het niet accepteerd.
Accepteert zij jouw correctie, dan zal ze van je weg lopen.
Een paard wordt doorgaans banger van iemand die regelmatig klappen geeft die onvoldoende aan komen, dan van iemand die in 1x even GOED corrigeerd.

Maar een paard wat aanvalt, is niet bang!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:36

Goed, dan geef ik `1 x een goede klap, maar ik weet niet of ze dan nog bij mensen wil komen?
Mischien wordt ze dan bang of boos als iemand haar probeert te pakken, en rent ze weg?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:50

Klinkt misschien hard als ik dit schrijf, sorry daarvoor.
Als je echt zo onzeker bent dan lijkt het mij verstandig dat je je verzorgpony door iemand anders uit het land laat halen want op deze manier kunnen er alleen maar ongevallen ontstaan.
In je woorden klinkt zoveel twijfel en angst, als je dit uitstraalt als je het land in gaat dan weet ik zeker dat de pony gelijk weer in achter je aan komt.
Heb je zelf de instelling: "kom maar op kreng" dan weet ik bijna zeker dat de pony wel oppast met jou, zo niet dan geeft deze instelling je wel de snelheid om gelijk te reageren ipv af te wachten en te gaan twijfelen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:39

Ik kan wel boos worden, en gaan slaan, dat lukt me wel, maar wat me niet lukt, is wat er daarna gebeurt.
Komt die pony dan nog steeds achter me aan, of loopt ze weg.
?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:47

Salt_Pepper schreef:
Ik kan wel boos worden, en gaan slaan, dat lukt me wel, maar wat me niet lukt, is wat er daarna gebeurt.
Komt die pony dan nog steeds achter me aan, of loopt ze weg.
?

Dat ligt eraan of je het goed hebt gedaan.
Als je pas na 10 sec reageerd zal het paard niet weten waarom hij dat verdiend heeft.
Als je het binnen 3 sec doet zal de de trap/slag linken aan het aanvallen.
Jupiter is echt een uitprobeerder en heeft al veel klappen van mij gehad Tong uitsteken
Maar hij is nogal altijd zo lief voor de klap als erna.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:12

Jij bent nu bang voor de pony.
Het is beter als het andersom is.
Hij merkt dat jij bang bent.
De pony denkt dat hij met jou kan dollen, en jij pakt hem nooit terug.
Als je hem nu even een flinke klap/tik/trap geeft, denkt ze wel anders.
De pony moet weten dat jij niet een speeltje voor haar bent.
Als je hem een klap/tik/trap hebt gegeven, die aardig goed is aangekomen, denk ik wel dat de pony voor je wegloopt.
Jij moet de baas zijn, jij moet winnen, niet de pony, want dan kan het nog erger worden en kom jij straks het ziekenhuis niet meer uit.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:18

jillie1994 schreef:
Als je hem een klap/tik/trap hebt gegeven, die aardig goed is aangekomen, denk ik wel dat de pony voor je wegloopt.
Jij moet de baas zijn, jij moet winnen, niet de pony, want dan kan het nog erger worden en kom jij straks het ziekenhuis niet meer uit.

Dus jij vind dat een pony bang voor je moet zijn?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:21

yep. . . verzorgpony, maakte haar wakker uit haar schoonheids,, ehhhh "graas" moment... En omdat ik haar een keer geen aandacht gaf, loop naar de andere kant van de wei, hoor ineens iets, draai me om en KNAL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:22

Als een pony of paard mij wil aan vallen, of bijten ofzo, dan verhef ik meestal mijn stem, en zeg '' BEN JE NOU HELEMAAL BESODEMIETERD!'' Meestal schrikken ze dan wel een beetje..

xxjess92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:35

Vroeger had ik een vriendinnetje waarmee ik shetlandertjes verzorgde, nou ja we kwamen af en toe langs om te knuffelen en spelen met ze. Toen begon er een naar me te steigeren, hupsakee een knal en ze was weer braaf.
Toen kreeg ik verzorgpaarden die nogal verpest waren (de eigenaresse was de enige persoon tegen wie ze lief waren, want die had altijd suikerklontjes/appeltjes/voer); ze waren ontzettend lomp, liepen gewoon OVER je heen, als je een knal gaf, kreeg je dus ook een knal terug.
Nu rijd ik weer op een manege met superlieve paarden, maar daar durf ik dus ook niet bepaald streng voor te zijn, omdat ik gewend ben dat het paard dan een nog hardere knal geeft..
Ik ben er heel erg mee bezig en word ook goed geholpen, daardoor ben ik al veel zekerder in mijn houding geworden. Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:37

Liiesjjj schreef:
jillie1994 schreef:

Dus jij vind dat een pony bang voor je moet zijn?

Altijd beter dan jij voor de pony. Dat is veel gevaarlijker...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:10

Bang hoeft een paard enkel te zijn als hij geintjes in zijn hoofd gaat halen. Voor de rest van de tijd is respect al genoeg.
Neem es iemand mee en spreek af dat jij eerst probeert die pony op haar plek te zetten, indien nodig kan die persoon inspringen.

liesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:03

zoals de meesten hier zeggen, lekker groot maken en laten merken dat jij bovenhand hebt! Knipoog

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:16

Ik vind wel dat jillie1994 gelijk heeft maar een trap zou ik nooit geven!

Mijn pony heeft dit ook een tijd gedaan wij namen gewoon steeds de zweep mee en hij kreeg een mep als hij het deed.
Toen ging het steeds veel beter, hij weet nu dat als hij zoiets vlikt gewoon een mep krijgt.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:14

de zoon van mijn verzorgpaard is ook vrij dominant en beschermt zijn moeder heel erg,dus soms wil hij je ook wel eens aanvallen als je zn moeder wil pakken,terwijl zij rustig meeloopt(mij nog niet gebeurt,behalve toen ik ze een keer samen in de bak had)
nou dan schrik je je kapot van een mega-knol van 1,73 die zo op je af komt stormen Duivel
eigenaresse zei ook al gewoon een zweep meenemen en mocht hij op je afkomen of zich ermee bemoeien als je mama eruit haalt gewoon een flinke tik uitdelen met die zweep,ook al is het op zn neus,dit is gewoon gedrag wat je niet kan en mag accepteren Knipoog
laat je even weten hoe het gegaan is?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:26

Lennek schreef:
Ik vind wel dat jillie1994 gelijk heeft maar een trap zou ik nooit geven!

Mijn pony heeft dit ook een tijd gedaan wij namen gewoon steeds de zweep mee en hij kreeg een mep als hij het deed.
Toen ging het steeds veel beter, hij weet nu dat als hij zoiets vlikt gewoon een mep krijgt.

Iedereen zijn eigen manier Knipoog
Alhoewel ik ook een zweepje zou nemen met een paard dat recht voor je staat te dreigen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:29

Mijn paard deed dit ook en ze weet nu dat je met een bezem meer kan dan vegen.
Goh wat was ik pissed zeg!
Ik heb haar in de aanval tegen de borstels van de de bezem aan laten lopen en haar daarna een flinke dreun verkocht.
Nooit weer gedaan Bloos

Zorg dus dat je iets bij je hebt waarmee je het paard op afstand kan houden en jezelf beschermen.
Ik vind een bezem ideaal, je richt er geen grote schade mee aan maar het maakt wel indruk op het dier.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:31

Ik denk dat het voornamelijk aan je lichaamshouding ligt want bij die andere persoon doet hij het niet. Stap 1 is zelfzeker de wei binnenwandelen zonder dat je schrik hebt of aarzelt. Normaal gezien moet het dan wel lukken maar als het paard je dan toch wilt aanvallen dan geef je hem maar eens een goede harde tik tegen zijn snavel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:24

Bij mijn paard in de wei staan ook een paar van die etters die niet willen dat je haar meeneemt. Toen ze een keer probeerden samen in galop op me af te komen en van plan waren me beide te schampen ben ik stil gaan staan en heb alleen maar mijn armen wijd uit gestoken, ze stopten meteen met een verbaasde houding van "ojee, dat kan ze ook". Had wel de halster en touw voor mijn eigen paard bij me. Hoefde niets te doen, maar heb nooit meer last van ze gehad.

Moet er bij zeggen dat anderen dat wel hebben, maar een flinke tik met de halster en touw tegen de borst van de aanvallers kan echt wel helpen.

Het stomste wat je kan doen is laten zien dat je bang bent, dan weten ze meteen allemaal dat je bang bent en gaan ze alleen maar meer pesten.

Ik zou voorlopig met iemand die niet bang is je pony uit de wei halen, en vooral laten zien dat JIJ de baas bent en niet zij. En neem de eerste tijd een zweep mee, zodat je kan laten zien dat JIJ de baas bent. Als je bang bent merken ze dat meteen en ze maken er ook meteen misbruik van.

Mijn paardje staat nu met een maatje samen, die haar nogal beschermt, maar ook die haalt nu geen grappen meer uit nadat ik hem een keer een goeie tik heb gegeven met de halster en touw.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:57

Citaat:

Daar ben ik het niet mee eens. Weet je wanneer paarden en pony's meestal een trap of een beet verkopen? Wanneer ze bang zijn. Hun enige middel om zich dan te weren is geweld.
Niet alle paarden halen er voordeel uit dat je bang bent van hun.
Dat paarden trappen verkopen zonder dat ze bang zijn van jou, is een aanwijzing dat ze geen respect hebben en ze vinden dat jij lager in de rangorde staat. Ik heb eerder in dit forum ook al verteld dat mijn merrie me eens omver probeerde te lopen. Nou, dat was eenmalig en door een beetje grondwerk weet ze dat ik de baas ben.