paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coekietjeh

Re: paard wil niet aangeraakt worden op benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:25

Wat femmefatale1 zegt is waar!! Gewoon lekker vrolijk en zelofverzekert doen en dan lekker poetse en hoppa opakken zoals al veel is gezegt hier boven.
Wat KiWiKo zegt is nog meer waar!!ik ben het helemaal met je eens. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:45

KiWiKo schreef:
Het paard heeft geen probleem......... Jij bent te voorzichtig met het dier........

Morgen pomptidomptidom je paard poetsen en gewoon het pootje oppakken alsof het de normaalste zaak van de wereld is........

wedden heb je heel het probleem niet Lachen

Zo makkelijk is dat niet hoor! Ik ben heel nuchter, en van de stempel, doe maar normaal, dan ben je gek genoeg.
Ook al zijn ze knetter gek.. maar ik heb een jaarling (en ik denk dat femmefatale1 die ook bedoeld) en daar kan ik echt niet zo mee omgaan hoor.. ik heb het 1 keer gedaan, mocht gelijk weer 3 keer extra komen om hem duidelijk te maken dat het niet erg is.

Dat paard is zo schuw..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:49

dat kan, maar als je er zelf op dat moment extra voorzichtig mee omgaat, dan bevestig je het paard alleen maar in zijn angst Lachen en dat schiet niks op

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:30

KiWiKo schreef:
hoe kan een paard in hemelsnaam een begeleider vertrouwen die in zn broek schijt om simpelweg een voetje op te pakken?

Vertrouwen kan je alleen krijgen als je het geeft......... en dat lukt niet door aaitjes en klopjes, snoepjes en alles maar laten omdat het paard het misschien eng vind

Zo waar!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:38

Dat heb ik ook met mijn paard, het is zelfs zo erg dat de hoefsmid het heeft opgegeven en een praam niet meer helpt...

Ik heb nu ook een topic erover gemaakt en er komen best goede tips uit zoals : Met een waterslang haar benen af spuiten zodat ze aan het idee gewend raakt dat je haar benen aanraakt, of dat je tijdens het poetsen even haar benen aanraakt en dan gewoon verder gaat met poetsen en natuurlijk belonen!

Suc6

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:08

Citaat:
Zorg maar eerst dat je paardje je wat beter vertrouwt als hij weet dat jij niks gaat doen tegen hem of haar dan ziet die et al vele beter zitten en jij waarschijnlijk ook !

en hoe wil je dat dan doen in jouw opinie???
en hoe moet je dan het voetjes oppakken oefenen?

ik ga met Kiwi mee en als dat niet werkt dan met de carrotstick (ZONDER handschoen eraan!! dat is voor gevorderden) om veilig op afstand te werken.
Niet gelijk bij de benen beginnenmet die stick maar eerst op het lijf en als dat goed gaat ga je richting benen en zo langzaam verder. Kom je een plekje tegen dat eng is ga je stukje terug tot hij weer ontspant en zo bouw je dat uit.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:00

Wil je graag even wat meer vertellen, dan heb ik een beter beeld van wat er aan de hand is met je paard/pony. Ik gok dat ze een traumatische ervaring heeft meegemaakt, of dat er ooit iets is gebeurd bij een hoefsmid waardoor ze haar benen niet meer weer geven (Om hoeven uit te krabben ofzoiets). Verder weet ik echt niks, maar je moet door blijven gaan, en als ze één keer haar been aan je geeft, gelijk belonen en graag een snoepje aan haar geven (Paardensnoepje).

Groeten, xRomanxMir.

coekietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:11

cissy schreef:
Citaat:
Zorg maar eerst dat je paardje je wat beter vertrouwt als hij weet dat jij niks gaat doen tegen hem of haar dan ziet die et al vele beter zitten en jij waarschijnlijk ook !

en hoe wil je dat dan doen in jouw opinie???
en hoe moet je dan het voetjes oppakken oefenen?

ik bedoel daarmee:dat als je paardje je meer vertrouwt;die misschien meer toe laat...
zo is het bij mij toch ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:18

wil je niet zo SCHREEUWEN aub, kleine lettertjes voldoen ook prima. Hoofdletters gebruiken in je tekst wordt niet zo op prijs gesteld op bokt....

je geeft niet echt advies vind ik, je roept maar dat je het paard vertrouwen moet geven maar vertelt er niet bij wat de TS dan moet doen om het vertrouwen te krijgen....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 02:25

Zoals anderen ook al terecht zeggen, zorg voor vertrouwen! Pas als er een vertrouwensband is tussen jou en je paard kan je de "enge" dingen met hem doen, zoals hij de hoefverzorging ziet. Vertrouwen kan je opbouwen door te wandelen, voorzichtig aan te raken en daarbij de grenzen van het paard respecteren, grondwerk te doen, gewoon bezig zijn met hem of zelfs maar gewoon bij hem gaan zitten in de wei of box en vooral veel tegen hem praten en voorzichtig aanraken. Als je dat volhoudt, geduldig (paarden hebben lak aan ongeduld, worden ze alleen maar opstandig van en terecht!) mag je steeds een stapje verder gaan. Laat je paard het tempo bepalen, maar let wel op dat hij niet vast blijft houden aan zijn vertrouwde patroon.

En vraag de hulp van iemand met meer ervaring!!! Die kan precies zien wat er zo eng is voor het paard en je helpen het probleem op te lossen! Niemand is ooit te oud om te leren!

Lijkt mij trouwens wel heel lastig, ik vind het controleren van hoeven persoonlijk heel belangrijk. Kan komen doordat mijn paard vrij slechte hoeven heeft.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 02:39

Hmm, onze merrie heeft ooit een kar op de rug gehad en vind het helemaaaaal niet grappig als je gaat friemelen en voorzichtig doen aan haar achterbenen.

Gewoon rustig maar zelfzekerd haar benaderen en voetje vragen, GEEN probleem. Ga je treuzelen en moeilijk doen.. tjsa kunnen we bij haar net zo goed ophouden.. Heeft geen zin, dus doe het dan ook maar niet.. maak je het alleen maar erger als je twijfelt.

Je zegt trouwens dat ze al heel lang niet bij de hoefsmid is geweest, euhm... misschien dat dan maar eens regelen! Als jij het niet durft dan doet deze meneer of mevrouw het wel voor. En is de pony meteen weer bekapt Haha!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 03:29

Volgens mij valt de traumatische ervaring wel mee...paard kan inderdaad wel schuw zijn en geen duidelijke leider hebben.
Als ik het goed begrijp vind het paard het gewoon niet prettig als je aan haar benen zit, want ze blijft wel staan, maar legt alleen haar oren in de nek, zwaait met staart en til zijn been zelf op. Want wat gebeurt er precies als je haar been vast pakt als ze hem al zelf optilt?
Of wat denk je dat er gaat gebeuren?

Mijn merrie (heeft een ongeluk gehad bij hoefsmit) begint te trillen van zenuwen als je aan haar voorbenen zit...ze gaat gestrekt staan en als je het been op wil tillen gaat ze liggen van angst. Na lang oefenen en er energie in steken pest ik haar er gewoon maar niet mee. Gelukkig slijten haar hoeven redelijk mooi en wordt ze dus nooit echt bekapt aan haar voorbenen.

Maar oke wat een tip is als je het been niet durft aan te raken: Borstel en was haar benen met een ragebol (hopelijk is het geen drents woord...) en soms even doorzetten zodat ze ook weet wie de baas is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 04:50

De meeste paarden, vooral jonge paarden zijn wat schigtig aan de benen.

Ik ga met kiwiko mee.. Zeker weten zo doe ik het ook altijd.
Gewoon pakken die voet.. Gaat het niet goed, even diep zuchten en dan weer vastpakken. net zolang. tot die het begrijpt.

xAngeldust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:32

Mijn verzorgshetje sprak ik gewoon heel streng aan en pakte toen gewoon een sponsje en wreef over haar benen. Weet niet waarom ze niet wou dat niemand aan haar benen kwam, maar nu is het in ieder geval normaal, en dat binnen 3 dagen Tong uitsteken

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 16:12

Maar ik weet wel waarom mijn verzorgpony niet aan haar benen aangeraakt wil worden, omdat ze mishandeld is.
Vandaag heb ik met haar geoefent, en ik kan nu haar linkervoorbeen aaien, maar voetje geven nog niet.
maar ik wacht af en oefen veel Lachen

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:17

Ik mocht eerst absoluut niet met een hoevenkrabber in de buurt komen van mijn paard dr hoeven, toen heb ik haar in haar stal losjes aan de stang van haar stal vastgezet zodat ze nog wel met haar hoofd kon bewegen maar geen rondjes kon gaan lopen en ze toch in een vertrouwde omgeving stond en heb ik dr been gepakt (voetjes geven deed ze toen al wel) heb ik eerst met mijn handen het vuil eruit gehaald (deed ze nog wel even moeilijk over maar als ze dr been weer neerzette dan pakte ik het gewoon weer op) en toen pakte ik de hoevenkrabber erbij, dat was wel even "paniek" ze liet haar been stijf op de grond staan. Dus toen heb ik de hoevenkrabber in haar etensbak gelegd en haar er iedere keer naartoe gebracht met haar hoofd tot ze hem op een gegeven moment zelf oppakte en daarna probeerde ik het dus weer bij haar benen en stond ze nog wel wat schichtig te kijken maar ze liet het wel toe.
Kortom je paard moet gewoon vertrouwen krijgen in het feit dat jij haar/hem niks aan doet bij de benen, en dat vertrouwen krijg je door de handeling steeds weer concequent en zelfverzekerd (zonder al dat gefreubel en geaai en geklop) te herhalen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:10

Ik ga ook met de anderen mee. zoveel doet ze niet, ze dreigt slechts. Je bent in dit opzicht veel te bang. Niet pielen, maar gewoon een voet pakken.

Paard is 7 jaar en er komt nooit een hoefsmid bij? Hoe zien haar voeten eruit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:24

KiWiKo schreef:
dat kan, maar als je er zelf op dat moment extra voorzichtig mee omgaat, dan bevestig je het paard alleen maar in zijn angst Lachen en dat schiet niks op

Ik bevestig helemaal niks, want ik heb namelijk totaal geen angst naar paarden.
Ik heb nog nooit problemen gehad, maar die jaarling is een volstrekt wild paard, en ik kwam de eerste paar maanden echt nergens hoor met dat nuchtere gedrag... Hij raakte dan zo gepikeerd, dat hij nieteens meer in de buurt wilde komen..

Dat heeft "zomaar even het beentje oppakken" echt geen zin hoor.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:25

Iedere dag de benen meenemen tijdens het poetsritueel. Net als bij ieder ander paard. En er inderdaad niet te veel gedoe van maken. Daar worden paarden juist onzeker van. Benen afspuiten kan inderdaad ook goed helpen.
Mijn paardje was toen ik haar kocht ook erg lastig met haar benen. Waarschijnlijk was daar nog nooit iets mee gedaan. Na een maand was dit door iedere dag even poetsen, aanraken en oppakken geheel over.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:30

Als de nuchtere aanpak van doorpakken niet werkt, kan clickertraining heel goed werken. Als je hetgeen mag van je paard wat je wil, klikken en een snoepje. Bevestiging dat het niet eng is, leuk en lekker en voor je het weet mag je alles. Daarna snoepjes vervangen door een woord of een aai of andere niet voedsel beloning en klaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:05

Ik ben het met Kiwiko eens. Als jij onzeker eerst aan haar been gaat lopen friemelen dan denkt het paardje alleen maar dat er iets engs gaat gebeuren. Als je gewoon zelfverzekert in een ruk naar beneden gaat en haar voet op tilt dan is het vast niet eng. Daarna belonen. En veel herhalen.

Als je paard echt bang is, dan blijft het niet alleen bij dreigen vaak.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:08

Als ik haar been aanraakt, en zeg,'voetje'
zal ze hem niet geven,.of ze zal me schoppen.?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:09

Als je het niet probeerd dan weet je het niet, maar van wat jij zegt, geloof ik niet dat ze zal schoppen, ze zal mss een beetje maaien met haar been om hem los te krijgen. Kan je anders niet vragen of de eigenaar het wil proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:11

capopjekop schreef:
Ik ben het met Kiwiko eens. Als jij onzeker eerst aan haar been gaat lopen friemelen dan denkt het paardje alleen maar dat er iets engs gaat gebeuren. Als je gewoon zelfverzekert in een ruk naar beneden gaat en haar voet op tilt dan is het vast niet eng. Daarna belonen. En veel herhalen.

Als je paard echt bang is, dan blijft het niet alleen bij dreigen vaak.

Nee als je er eentje hebt die in paniek raakt, laat hij zich vallen, en kun je niet meer bij hem in de buurt komen.
Kijk toch asjeblieft uit wat je zegt op zo'n forum...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:17

Daar heb je wel een punt.

@ TS: Hoe doet ze het bij de eigenaar? Ik neem aan dat de pony die toch wel vertrouwt. Vind het eigenlijk ook zijn taak om het aan de pony te 'leren'.