moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salt_Pepper

Re: moet mijn paard wel of niet schuren met haar hoofd tegen mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:02

Oke, nou ik leer het me verzorgpony dan wel af, want hij is ook lespony, en er rijden wel eens kleine kinderen op

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:04

Hier mogen ze absoluut niet schuren, heb een keer door andermans paard een flinke jaap over mn arm gehad van een pinnetje van een gesp.

Schuren doen ze maar tegen hun borstels maar absoluut niet tegen mensen

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:04

ik heb een verzorg paard gehad en bij mocht hij het en bij de eigenaresse mocht hij het niet

dat snaptie die prima

en als ik nee zei dan hield ie er ook mee op ach en zo af en toe moet het kunnen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:05

Ik zou het niet doen, je kan beter na het rijden gewoon zelf toestemming geven door even lekker te krabben op het hoofd met je handen/nagels of met een borsteltje. Even lekker op de plekjes heen waar het hoofdstel heeft gezeten want dat jeukt natuurlijk altijd wel wat, dus logisch dat ze van die jeuk afwillen.
Maar niet zo lomp tegen je aan laten schuren, daar sta ik soms echt van te kijken dat mensen dat laten gebeuren Bloos

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:07

Mijn paard probeert het wel eens, maar ik laat het dan niet toe, ik straf het eigenlijk ook niet echt af.. Hangt er ook vanaf hoe hard hij dat doet. Hij is erg lomp en loopt snel over je heen en dat straf ik wel af, ook als hij mij wegduwt, maar één keer schuren als hij zn hoofdstel net uit heeft.. tja.. Hij schuurt trouwens ook (hard!) tegen andere paarden aan hoor , dus hij zal dan wel de baas zijn? Haha nou echt de baas is hij niet. Maar lomp en een beetje sociaal gestoord wel..
Bijten heeft hij nooit gedaan. Mij niet, andere paarden dus wel. Mij aait ie alleen met zn neus Tong uitsteken Hij durft echt niet harder lijkt het wel .

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:11

Mijn verzorgpony die likt me weleens aan me handen, of gewoon aan mijn jas.
Dat vin ik niet erg,, en soms gaat ze met een beetje bijten, dat doet me een beetje pijn, maar ik straf haar niet.
Want ze wil mij geen pijn doen, ze wil mij 'zogenaamd'over mijn schoft kriebelen. maar ik heb geen schoft, dus doet ze het aan me buik. Tong uitsteken

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:24

Salt_Pepper schreef:
Soms likt me verzorgpony me ook aan me kleding, dat maakt mij niks uit hoor, maar soms bijt ze ook een beetje.
Dat bijten is voor haar heel zacht, maar hij doet het wel een klein beetje pijn.
ik straf haar niet, omdat ik gelezen heb dat paarden elkaar als ze aan elkaars schoften gaan zitten, er dan ook op bjten.
wat doen jullie als je paard een beetje bijt?

Meestal is dat idd vriendelijk bedoelt, mijn pony doet dat niet, dus hoef ik het ook niet af te straffen, maar een paard van een vriendin van mij loopt continue in kleren te happen enzo, en dat straf ik wel af! Word er helemaal gek van Tong uitsteken

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:29

ja, maar ik denk niet dat dat paard het uit vriendelijkheid doet.
Maar gewoon om je te pesten, om aandacht te krijgen.
ik zou dat ook straffe hoor.Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:32

Nee, ik laat het niet toe.
Ik vind het vervelend en het kan best link zijn.
Met jonge kinderen enzo.
Nee, ik doe eerst zijn hoofdstel af en laat hem dan lekker ergens anders aan schuren.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:42

Ik laat het nooit toe. Wel mag hij als op de poetsplaats of in stal staat en z'n hoofdstel is al af bij me komen zodat ik met mn vingers of een borstel zijn hoofd lekker wrijf/kriebel. Ik vind het erg vervelend als een paard zo hardhandig loopt te schuren en aangezien ik paarden van formaat rij doet het ook nog eens zeer!
Met een beetje opvoeding heb je nergens last van! Vork

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:43

Van mij mag ze na het rijden best wel eventjes schuren.
Als het maar niet zo hard is dat ze me omver duwt.
Maar ze kent haar grens goed genoeg en zolang ze daar niet overheen gaat vind ik het prima Vork .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:44

Ik laat het mijn paard wel doen, maar ze heeft ook eczeem, en ik heb dan liever dat ze tegen mij aan schuurt dan tegen een hek ofzo dat ze wondjes krijgt..

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:46

Maar iris, je paard wil nu wel dat jij lager in de rang komt te staan.. of ze het hard of zacht doet, ze doet het, en ze wil dat jij lager in de rang komt te staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:57

Salt_Pepper schreef:
Mijn verzorgpony die likt me weleens aan me handen, of gewoon aan mijn jas.
Dat vin ik niet erg,, en soms gaat ze met een beetje bijten, dat doet me een beetje pijn, maar ik straf haar niet.
Want ze wil mij geen pijn doen, ze wil mij 'zogenaamd'over mijn schoft kriebelen. maar ik heb geen schoft, dus doet ze het aan me buik. Tong uitsteken

Als je pony te hard terugkriebelt, zelf zachter gaan kriebelen. Pony probeerd nl net zo hard terug te kriebelen als jij aangeeft (of pony moet erge jeuk hebben, dan is harder kriebelen een verzoek om harder te kriebelen).
Als zachter kriebelen niet werkt (en begin ook zacht! dan voelt pony het verschil beter als je harder gaat kriebelen. van hard naar zacht is moeilijker aan te voelen), stop dan met kriebelen en loop weg.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:38

Nee, geen geschuur tegen me aan. Wel kan ze mijn hand krijgen waar ze dan zelf met haar hoofd het jeukende plekje zoekt. Ik steek dus gewoon een platte hand naar voor.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:44

Mijn pony mag het beslist niet doen, tenzij ik zeg: Toe maar, vind ie zo lekker Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:29

Inujojo schreef:
Salt_Pepper schreef:
Inujojo, Waarom is dat een teken van gebrek aan respect? kan je dat effe een beetje uitgebreider uitlegge?:)

Pfff, beetje moeilijk uit te leggen Tong uitsteken. Laat ik het zo zeggen, heb jij ooit een paard tegen een ander paard aan zien schuren? Anders dan het gewone kroelen met elkaar? Dat doen ze niet, al helemaal niet bij hun leider, want dan krijgen ze een trap. Je degradeerd je leider niet tot schuurpaal, daar heb je respect voor en die raak je niet zonder toestemming aan. Ik denk dat dat de beste manier is om het uit te leggne, als een paard je als schuurpaal gebruikt, probeert ie je gewoon eigenlijk lager in rang te douwen.

Ja...ik zie mijn haflinger wel eens tegen mijn fjord aan schuren.
Fjord staat wel lager in rang.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:11

ik laat het niet toe
heeft ook met respect enz. te maken

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 14:50

Vandaag was ik weer bij mijn verzorgpony, en ze probeerde me te schuren..., ik liep van haar weg,
Maar moet ik dan van haar weglopen, of haar straffen?
Ik denk toch echt straffen, want anders blijf ik haar ontlopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:31

Ik loop nooit weg van een paard, zet zelfs geen stap opzij. Net dat soort dingen maken je paard duidelijk dat hij wat over je te vertellen heeft, hij kan je namelijk doen verplaatsen .. En dat zal een paard nooit doen bij de leider (andersom wel dus).

Dus ja, ik zeg straffen .. maar wat versta je onder straffen? Ik zou niet meteen beginnen slaan ofzo, maar gewoon eerst duidelijk neen zeggen en zien wat effect dat heeft bv.

Maar dus wel op je plaats blijven staan, een paard moet aan de kant gaan voor jou, jij niet voor het paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:28

Hm mijne doet het echt zelden, maar als ie het doet sta ik het niet toe, ik ben geen schuurpaal. Hij kan net zo goed z'n eigen benen gebruiken of de bakrand of wat dan ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 01:02

Mijn paardje doet het alleen als ze jeuk heeft, maar ook dan laat ik het niet toe. Ik heb altijd een klein borsteltje bij me zodat ik haar kan borstelen wanneer ze jeuk heeft na het rijden. Ze weet inmiddels hoe de rangen zijn verdeeld en dat ik echt de baas ben. Oja, als ze hengstig is wil ze het wel eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:15

Mijn paardje mag dat niet doen. Dat heeft met respect voor mij te maken. En natuurlijk ook te maken met het risico op stuk gaan van tuig en kleding. Schuren kan ze doen na het rijden, zonder hoofdstel in haar stal of bij een vriendje, niet bij mij!

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:39

Mijn paardje mag dat ook niet bij me doen. Dat vind ik gewoon niet echt fijn. Hij probeert het ook niet eens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:40

Ik laat het ook niet toe. Soms zie ik dat je jeuk heeft en dan kriebel ik haar op die plek, dan gaat het lipje hangen, heerlijk vinden ze dat. Maarre ik ben geen schuurpaal, ze heeft een hele mooie stal waar ze tegenaan kunnen schuren.