Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:29

Een beetje banketstaaf vraag heeft iemand hem niet geslagen waardoor hij dit gedrag vertoont? Of misschien vind hij er niks aan wat jullie met hem doen. Laat hij zich wel door andere pakken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:32

Wat normaal bij goed opgevoedde paarden wel werken kan is een kort touwtje van zeg 50 cm aan het halster maken, dan hoef je niet zo dicht bij het hoofd te komen en laten ze zich wat makkelijker pakken, maar aangezien die van jou zich losrukt gaat dit hem niet worden vrees ik..........

Het enige wat je kan doen is zorgen dat je hem te pakken krijgt en dat hij zich niet los kan rukken, en ik zou dat in jouw geval doen met inderdaad een kort touwtje aan het halster, dan als je hem vast heb een hengstenketting met daaraan vastgeknupt een longeerlijn....... dat als hij weg gaat denderen je in iedergeval nog wat te vertellen hebt

xAngeldust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:43

Als liefkozen en beloningen geven niet helpen, denk ik dat je hem gewoon streng aan moet pakken. Zodra je m te pakken krijgt hem echt goed vast houden, met al je kracht. Probeert hij weg te komen, gewoon een tik op de neus. Niet iets wat je graag doet lijkt me, maar als ie niet luisteren wilt, moet hij maar voelen (bij wijze van spreken, hard meppen moet je nooit doen, anders komt hij echt niet meer terug Tong uitsteken)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:01

Misschien moet je hem gewoon laten denken dat wat hij doet niet zijn idee is. Net als bijvoorbeeld als een paard gaat versnellen jij juist extra kuit geeft om je paard het idee te geven dat jij ervoor zorgt dat het paard sneller moet.
Dus niet achter hem aan blijven lopen, maar op zijn plaats gaan staan, net zolang wachten tot ie stil staat en weer naar hem toelopen en zijn plaats weer innemen. Niet pakken dus. Op deze manier is je paard erg onderdanig bezig in paardenwereld, zogezegd. Misschien beetje lastig uitgelegd, maar goed..

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:40

Sorry voor mijn late reactie ben een paar dagen "out" geweest.

@ IndianLady daar heb ik wel aan gedacht maar er komen weinig mensen bij de paarden in de wei, en de mensen die er komen ken ik goed en die doen dat niet.

Ik heb nu zelf een paar dagen niet kunnen gaan vanwege mijn amandelen, als het vanavond goed gaat wil ik het weer proberen, ik heb hem de laatste keer weten te lokken met broodjes, en daarna ben ik weggegaan, je ziet wel echt aan hem dat hij nieuwsgierig is en dat hij twijfel of hij wel moet komen, maar wanneer het erop aankomt loopt hij toch weg.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:07

Het probleem is dus niet het vangen maar het mee krijgen. Dat is het lastigst aangezien je paard weet dat hij zich los kan trekken en hie rook gebruik van maakt. Meeste tips zou ik ook geprobeerd hebben, maar misschien heb je nog wat aan deze: een stuk van eht weiland afzetten waar je paard staat en dit steeds verder afbakenen. Liefst met de uitgang binnen de omheining. a. is makkelijker vangen. b. hij kan niet zo ver meer wegrennen, of sprngt ie erover heen?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 01:28

Lilke schreef:
Het probleem is dus niet het vangen maar het mee krijgen. Dat is het lastigst aangezien je paard weet dat hij zich los kan trekken en hie rook gebruik van maakt. Meeste tips zou ik ook geprobeerd hebben, maar misschien heb je nog wat aan deze: een stuk van eht weiland afzetten waar je paard staat en dit steeds verder afbakenen. Liefst met de uitgang binnen de omheining. a. is makkelijker vangen. b. hij kan niet zo ver meer wegrennen, of sprngt ie erover heen?

Ook dat hebben we al geprobeerd, maar helaas springt hij ook hier doorheen/overheen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:47

mijn KWPN-er gaat ook vol achteruit als hij druk achter zijn oren voelt. (deed ze al voordat ze kwam).

In het begin deed ik er een langer touw aan het halster zodat ik gelijk de druk eraf kon halen als ze achteruit ging.
Nu gaat het een stuk beter (maar als ze vaststaat en ze schrikt blijft ze hangen totdat ze losstaat). Maar dat gebeurd gelukkig niet meer zovaak.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:04

Haal het water uit de wei en kom voorlopig 2 keer per dag met een emmer water, of geef ze toegang tot een plek waar wel water is. Geef hem een uur om te drinken, daarna heeft hij pech. Dan krijg je hem wel te pakken.
En wees gerust: als hij op gras staat, krijgt hij voldoende vocht binnen om te overleven Knipoog Je hebt het op alle 'normale' manieren geprobeerd, nu moet je wat extremer gaan denken, ook in het belang van het paard.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:20

...probeer het eens met een longeerlijn in plaats van het halstertouw...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:29

Hai,

Erg lastig is dit altijd,
heb het zelf ook ooit gehad en wat ik gedaan is

negeren negeer het paard volkomen totaal geen aandacht geven dus de wei in naar een ander paard, geef iets lekkers houd het paard vast en loop daarna weer zonder paard weg,

Je moet niet eens kijken naar je paard, dit kan best wel even duren allemaal , maar op een gegeven moment kwam de merrie wel, heb haar toen iets lekkers gegeven gevangen mee naar stal genomen weer wat lekkers gegeven en weer terug gezet.

Daarna eigenlijk nooit geen last meer gehad.

heb het ook met insluiten gedaan werkte ook wel maar dan moeten er wel meerdere mensen aanwezig zijn, en met deze manier dwing je hem, en het moet juist zo zijn dat het paard zelf naar je toekomt.

ben erg benieuwd of je het te vangen krijgt?

s6

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:29

wij hebben verschillende kinderlesjes op stal en daarom ga ik vaak de weide in om alle lespaarden af en toe wat lekkers te geven zodat ze niet alleen bij de lessen moeten komen Knipoog Zo blijven ze komen en rennen ze niet meer weg, wat ze regelmatig deden Knipoog
Misschien een idee (als hij van zijn keelontsteking af is) om hem een week te laten staan en iedere dag een wortel of handje brok mee te nemen en dan weer weg lopen misschien dat hij aan het einde van die week denkt ; Hee, zij is degene met het brok --> positief

Iig heel veel succes Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:36

Vorige week had ik de kleine dondersteen bijna. Het lukte me net niet het halster om zijn oren te krijgen omdat hij weer wild achteruit sprong. Ik heb hem de afgelopen dagen ontstekingsremmer op een boterham gegeven omdat Jessica met haar amandelen zat, maar hij kwam het echt niet meer uit m'n hand halen. Hij is nog slim ook............Ik heb het broodje naar hem toe moeten gooien en de anderen uit de buurt moeten houden om hem het te laten opeten. Verder heeft hij totaal geen interesse in mij als ik er ben, ook niet als ik uitgebreid met m'n eigen paardjes sta te tutten.

Als hij eenmaal gevangen is lijkt slaan me in ieder geval de laatste optie Angeldust Rolleyes
edit: helemaal geen optie bedoel ik natuurlijk!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:38

Myour schreef:
Misschien moet je hem gewoon laten denken dat wat hij doet niet zijn idee is. Net als bijvoorbeeld als een paard gaat versnellen jij juist extra kuit geeft om je paard het idee te geven dat jij ervoor zorgt dat het paard sneller moet.
Dus niet achter hem aan blijven lopen, maar op zijn plaats gaan staan, net zolang wachten tot ie stil staat en weer naar hem toelopen en zijn plaats weer innemen. Niet pakken dus. Op deze manier is je paard erg onderdanig bezig in paardenwereld, zogezegd. Misschien beetje lastig uitgelegd, maar goed..

Vind dit idee best het proberen waard. Geen idee of het werkt, maar klinkt logisch...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:45

Ik denk dat iemand met veel ervaring en sterk is, je goed kan helpen. Blijkbaar zijn jullie niet in staat om 'm tegen te houden, wanneer hij los wil. Daarna en klein poosje op stal zetten, zodat je de circel kunt doorbreken. Desnoods op een (andere) pensionstal.
Het probleem wordt nu steeds groter en zal steeds meer werk gaan kosten om het op te lossen. Je zal snel met een goede oplossing moeten komen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:48

Ik rijd nu net 2 weken een paardje met hetzelfde probleem. Alleen deze rukt zichzelf niet los.

Ik moest van de eigenaresse en stukje afzetten in de wij. Met een longeerlijn en daar kon ik m zo pakken.

Ik zit me zelf te bedenken, miss kun je het water weghalen...

Niet verkeerde dingen gaan denken hoor!!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:49

Hengstenketting en zonder water zetten lijken me niet de manier. Het kan veel vriendelijker dan dat.

Je zou met je paard kunnen gaan clickeren. Ben je daar bekend mee?
Ik ben met mijn pony begonnen met clickeren, die zich - toen hij zich eenmaal thuisvoelde hier - opeens ook niet meer liet 'pakken' en meenemen. Het clickeren vindt hij geweldig en hij pakt alles heel snel op. Als ik nu (na 2 clickersessies!) met het halster aankom in de wei, komt hij al opgetogen naar me toe gewandeld.
Ik vind het een hele vriendelijke en ook leuke manier om je paard bepaalde dingen te leren; positieve associaties leggen en de negatieve 'vergeten'. Er is geen druk, geen pijn, geen angst (en geen dorst) aan te pas gekomen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:51

JoviBan schreef:
Hengstenketting en zonder water zetten lijken me niet de manier. Het kan veel vriendelijker dan dat.

Je zou met je paard kunnen gaan clickeren. Ben je daar bekend mee?
Ik ben met mijn pony begonnen met clickeren, die zich - toen hij zich eenmaal thuisvoelde hier - opeens ook niet meer liet 'pakken' en meenemen. Het clickeren vindt hij geweldig en hij pakt alles heel snel op. Als ik nu (na 2 clickersessies!) met het halster aankom in de wei, komt hij al opgetogen naar me toe gewandeld.
Ik vind het een hele vriendelijke en ook leuke manier om je paard bepaalde dingen te leren; positieve associaties leggen en de negatieve 'vergeten'. Er is geen druk, geen pijn, geen angst (en geen dorst) aan te pas gekomen.

Maar als een paard al helemaal niet geitresseerd is in de wei. Hoe wil je dat aanpakken dan?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:53

Dit probleem hebben wij ook gehad met onze Tinker toen we 'm net hadden. Na veel vijven en zessen kon je een touw aan zijn halster vastklikken, maar dan ging hij er in volle vaart vandoor.
Mijn man heeft hem toen een longeertouw aan zijn halster gedaan en eerst maar laten rennen. Dan verwacht hij inderdaad geen tegendruk en dan opeens omtrekken. Onze Tinker is daar zo van geschrokken, dat hij het nooit weer gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:17

eenitraM schreef:
Maar als een paard al helemaal niet geitresseerd is in de wei. Hoe wil je dat aanpakken dan?

Hij is vast wel geïnteresseerd in iets lekkers? Daar begin je mee. Zonder dat er in eerste instantie een halster aan te pas komt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:24

Als het zo'n groot probleem is en het paard moet behandeld worden voor een kwaal dan lijkt me de veearts erbij de enige optie.

Schieten!

Als het paard verdoofd is dan meenemen naar een plek waar deze niet weg kan komen, bv de bak.
Hier kun je dan aan jullie vertrouwensband werken, want als ik dit zo lees is deze niet zo heel groot.
Zet hem in geen geval alleen neer, want dit zal alleen maar averechts werken.

Een paard zonder water zetten??? Frusty
Geloof dat dat de eerste levensbehoeft is van zo'n beest, dit vind ik niet de manier

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:27

Je geeft hem toch 4 keer per dag de kans om te drinken? Wedden dat hij dan na 2 dagen bij het hek op je staat te wachten Knipoog Uiteindelijk kun je het water weer terugzetten als hij weer gewoon komt. Je haalt het water niet weg om het paard af te zwakken, maar juist om hem te motiveren naar je toe te komen: jij bent degene met water.
Bij een paard dat zo extreem is dat opsluiten en snoepjes niet meer helpen, denk ik dat dit een van de laatste oplossingen is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:32

En de andere 15 paarden dan waar hij mee in de kudde staat? Wordt een beetje moeilijk verhaal met dat water, omdat Arough ook niet apart kan staan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:34

Als de dierenarts moet komen moet je m dus wel vangen. Desnoods met hengstenketting en longeerlijn. Probeer met zn 2en ieder aan een kant.

Fjord van mn zusje heeft ook zo`n dwarse periode gehad, en we hebben m toen gewoon streng en consequent aangepakt.
Zo van we doen het zo en niet anders, duidelijk aangeven wat wel en niet mag. Nu doet ie alles wat je vraagt.

Misschien iemand meenemen die sterk is en niet loslaat?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:36

De andere 15 paarden kunnen op die momenten toch ook gewoon drinken? En ze staan toch op de wei? Gras bestaan voor 80% uit water, ze zullen heus niet verdrogen hoor!
Mijn paard staat ook op de wei en drinkt bijna niets, hooguit een paar liter per dag. De rest haalt hij gewoon uit het gras.