Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lilke schreef:Het probleem is dus niet het vangen maar het mee krijgen. Dat is het lastigst aangezien je paard weet dat hij zich los kan trekken en hie rook gebruik van maakt. Meeste tips zou ik ook geprobeerd hebben, maar misschien heb je nog wat aan deze: een stuk van eht weiland afzetten waar je paard staat en dit steeds verder afbakenen. Liefst met de uitgang binnen de omheining. a. is makkelijker vangen. b. hij kan niet zo ver meer wegrennen, of sprngt ie erover heen?
Myour schreef:Misschien moet je hem gewoon laten denken dat wat hij doet niet zijn idee is. Net als bijvoorbeeld als een paard gaat versnellen jij juist extra kuit geeft om je paard het idee te geven dat jij ervoor zorgt dat het paard sneller moet.
Dus niet achter hem aan blijven lopen, maar op zijn plaats gaan staan, net zolang wachten tot ie stil staat en weer naar hem toelopen en zijn plaats weer innemen. Niet pakken dus. Op deze manier is je paard erg onderdanig bezig in paardenwereld, zogezegd. Misschien beetje lastig uitgelegd, maar goed..
JoviBan schreef:Hengstenketting en zonder water zetten lijken me niet de manier. Het kan veel vriendelijker dan dat.
Je zou met je paard kunnen gaan clickeren. Ben je daar bekend mee?
Ik ben met mijn pony begonnen met clickeren, die zich - toen hij zich eenmaal thuisvoelde hier - opeens ook niet meer liet 'pakken' en meenemen. Het clickeren vindt hij geweldig en hij pakt alles heel snel op. Als ik nu (na 2 clickersessies!) met het halster aankom in de wei, komt hij al opgetogen naar me toe gewandeld.
Ik vind het een hele vriendelijke en ook leuke manier om je paard bepaalde dingen te leren; positieve associaties leggen en de negatieve 'vergeten'. Er is geen druk, geen pijn, geen angst (en geen dorst) aan te pas gekomen.
eenitraM schreef:Maar als een paard al helemaal niet geitresseerd is in de wei. Hoe wil je dat aanpakken dan?