M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:04

Grappig,
een smid mot soft zijn tegen de paarden, mag niet zeuren over au-rug, want hij wilde per slot van rekening zelf smid worden. en oh ja, de smid moet ook ruim de tijd nemen om een paard te bekappen....
Daarbij mag een smid niet teveel geld rekenen voor het beslaan of bekappen van een paard, want dan gaat men naar een ander..
Hoe moet een smid zo in de vrede op een behoorlijke manier zn brood verdienen?
Daarbij ben ik van mening dat de eerste keer smid geen drama hoeft zijn als je je paard behoorlijk voorbereid hebt.
En als je dan een dier pas een paar weken hebt, neem je gewoon iets langer de tijd, meestal kan een smidsbezoek nog wel 2 weken wachten, en dan kun je een paard al heel behoorlijk voorbereiden op gepruts aan zn voeten...
Laatst bijgewerkt door Billy op 18-06-08 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:06

Ik betaal nog altijd liever meer voor een eerlijke smid dan minder voor eentje die het afraffelt en mijn paard slaat..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:06

er is een heel verschil tussen soft en slaan met een ijzeren tang..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:08

Billy schreef:
Grappig,
een smid mot soft zijn tegen de paarden, mag niet zeuren over au-rug, want hij wilde per slot van rekening zelf smid worden. en oh ja, de smid moet ook ruim de tijd nemen om een paard te bekappen....
Daarbij mag een smid niet teveel geld rekenen voor het beslaan of bekappen van een paard, want dan gaat men naar een ander..
Hoe moet een smid zo in de vrede op een behoorlijke manier zn brood verdienen?

Ieder smid die fatsoenlijk werk levert kan bakken met geld verdienen.
Niet iedere klant is op de penning nl. En nee niet zeuren over zn rug, als smid kun je je werk nu eenmaal niet liggend doen. Een smid die zeurt is geen goeie voor zn vak. En soft tegen de paarden? Waar staat dat? Hij moet zn vak verstaan en dat houdt ook een correcte omgang met het paard in.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:08

Wat de hoefsmid in deze gedaan heeft vind ik niet kunnen.

Wat ik in deze wel vindt is dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor het gedrag van je paard tijdens het bekappen.
Toen ik mijn veulen kreeg (7 mnd. oud) was het ook een draak met hoeven krabben en dergelijke. De hoefsmid heb toen ook een paar weken te laat gebeld, omdat ik eerst wou hebben dat zij zich fatsoenlijk kon gedragen.
Natuurlijk is het de hoefsmid zijn werk en ken je de risico's van het vak als je begint, maar misschien is het verstandiger om de volgende keer te wachten met het bellen van de hoefsmid totdat het paard vertrouwt en braaf is met beentjes optillen en hoevenkrabben.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:11

En zelfs als de paarden niet braaf zijn omdat ze getraumatiseerd zijn, of rechtstreeks vanaf die heerlijke 3 jaar opfok komen waar ze nooit enige aandacht hebben gekregen, dan nog moet een smid in staat zijn deze dieren op een normale manier te bekappen. Waarom lukt het de ene smid wel in alle rust en de andere niet? Dat is het verschil tusen vakmanschap en liefde voor je vak hebben en smeden die snel geld willen scoren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:15

Deze smid had ik direct weggestuurd. Boos!
Is die man helemaal gek geworden??? Gestoord
TS, er zijn ook hoefsmeden die prima met jonge, onervaren paarden om kunnen gaan, hoor Ja . Al hoewel ik ze ook amper kon vinden destijds. Knipoog
Inmiddels wordt die van mij alweer een hele tijd natuurlijk bekapt, maar ik heb in het begin twee hoefsmeden gehad, die vrij snel konden vertrekken. Een keertje corrigeren, a la, maar slaan met een ijzeren tang, dat kan echt niet.

Overigens was mijn jonkie prima te doen met de hoefverzorging, maar door de onrust van de hoefsmeden (ik had eerst een hele gefrustreerde man en daarna een hele onrustige stresskip, die altijd liep te klagen) nam mijn paard dat over met alle gevolgen van dien. In plaats dat die gasten het nou eens bij zichzelf zochten, gaven ze mijn paard de schuld. Helaas voor hen heb ik van tevoren altijd heel duidelijk aangegeven dat soort praktijken absoluut niet te willen en was ik er altijd bij. Haha!
Ik heb zelf precies gezien waar het aan lag, dat was dus niet mijn paard en neem ik het natuurlijk meteen voor hem op. Haha!
Maar een beetje zelfinzicht is soms een beetje moeilijk, he. Clown

Inmiddels heb ik een superrustige fijne NBer, die mijn paard binnen no time los kon bekappen. Aan wie ligt het dan, he? Knipoog
Nou, ik weet het wel en ben blij dat ik naar mijn paard geluisterd heb Lachen . Dan kan de hele paardenwereld gaan lopen miepen over wat wel en niet kan, maar gelukkig bepaal ik dat alleen zelf. Haha!

Verder is het natuurlijk altijd belangrijk dat je een jong paard leert zijn voeten op te tillen e.d. Maar slaan met tangen e.d., nee, dan is het absoluut meteen EXIT!!!! Doei, doei

(Ik betaal zo'n 40 euro, dus geld is de kwestie al helemaal niet Clown ).

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:20

Judje schreef:
Wat de hoefsmid in deze gedaan heeft vind ik niet kunnen.

Wat ik in deze wel vindt is dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor het gedrag van je paard tijdens het bekappen.
Toen ik mijn veulen kreeg (7 mnd. oud) was het ook een draak met hoeven krabben en dergelijke. De hoefsmid heb toen ook een paar weken te laat gebeld, omdat ik eerst wou hebben dat zij zich fatsoenlijk kon gedragen.
Natuurlijk is het de hoefsmid zijn werk en ken je de risico's van het vak als je begint, maar misschien is het verstandiger om de volgende keer te wachten met het bellen van de hoefsmid totdat het paard vertrouwt en braaf is met beentjes optillen en hoevenkrabben.

Daar ben ik het ook volledig mee eens.
Heb ook een veulen gehad en dus ook eerst zelf geleerd voetjes te geven, alvorens de smid kwam kappen.
Had hem dit ook al zien doen bij een ander paard (het slaan met het voorwerp dat hij op dat moment in zijn handen had) en dit wou ik bij mijn paard absoluut niet laten gebeuren..
Dus, ik vind dat je er goed aan hebt gedaan om hem jou mening hierover te zeggen en hem te laten stoppen.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:21

Dat kan gewoon niet! Ik kan me ook de frustratie van een smid inleven hoor, maar dan gaat het toch te ver om met een tang in een flank te gaan hakken... Ik heb een moeilijk merrietje gehad, en die heb ik na ongeveer hetzelfde wat ts schrijft, gewoon gelaten die keer, de smid gevraagd een week later terug te komen, en het zelf op te lossen met het dier.... zo kan het toch ook, en nee ik ben geen softie, en een klier mag echt bij mij op zijn/haar nummer gezet worden, maar niet met een tang!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 06:09

Mijn huidige smid heeft echt een engelen geduld , ongelooflijk en bewonderingswaardig.

Die jonge paarden kunnen echt heel ver gaan bij hem, dat ik zelf al zeg van geef m maar een mep hoor.

Hij blijft rustig, pas afgelopen week ( na 4 kapbeurten) heeft hij m eens aangepakt, dit was ook wel heel erg nodig, hij had een voorbeen vast, en sloeg met het achterbeen , zeer gericht naar de smid zijn hoofd.. Nagelbijten / Gniffelen

Dus zeer terecht kreeg paard een uitbrander. Maar zoals ik ook al zei, van mij had hij 4 kapbeurten eerder al een pak rammel te pakken gehad.

Als iemand nog een smid zoekt met engelen geduld Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:10

Ik heb een schat van een paard en kan zich goed gedragen. Ik corrigeer zelf al met mijn stem als ik zie dat hij staat te klieren en mijn smid mag best een keer optreden bij kliergedrag. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik ook een smid heb met goed geduld. Ik vind het trouwens ook heel erg paardafhankelijk hoe te reageren van een hoefsmid. Paarden die klieren mogen gelijk bij de eerste klier op de plek gezet worden maar angstige paarden moet je ook rustig kunnen krijgen. Slaan met ijzer vind ik trouwens not done.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:21

Het ligt er een beetje aan waar en hoe hard hij je paard heeft geslagen. Als hij meerder keren mept is het weer anders dan 1 keer.Een klap tegen zijn hoofd of benen zou ik nooit accepteren, maar een flinke mep op z'n billen of onderkant buik b.v is al een heel ander verhaal.Hou er rekening mee dat wij nooit zo hard kunnen slaan als paarden onder elkaar. Dat hij het in dit geval met een tang doet, is denk ik zijn eerste reactie. Je gooit niet eerst de tang aan de kant en gaat dan afstraffen...dan ben je ook al te laat omdat het paard al niet meer weet waarvoor hij die mep krijgt. Dat het soms een naar gezicht is, zeker als het bij je eigen lieveling is, is waar.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:26

Mijn hoefsmid mag mijn paard best een tik geven, want ze kan soms echt een draak zijn.
Maar niet met een tang! Een tik met zijn hand is genoeg, mijn paard weet echt wel wat dat betekend.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:27

Tja, lijkt mij ook dat de smid te ver gaat. Zeker als de klant aangeeft dat ze niet wil hebben dat hij dat doet.
Jonge paarden met geduld vertrouwen geven bij de smid werkt toch niet op deze manier. Als het paard het uit angst doet zal de angst toenemen.
Misschien wat meer oefenen? Of een lichte sedatie geven tijdens het bekappen? Wij hebben een merrie die de eerste 2 keer gesedeerd is en nu prima te bekappen is (door een rustige smid)..

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:28

Dit is gewoon mishandeling. Jammer genoeg gebeurt dit zoooo vaak. Bij ons op de manege ook, als een paard niet luistert krijgt hij meteen een knal tegen de buik of ribben met een hamer of een tang, net wat de hoefsmid in zijn handen heeft.
En niemand trekt z'n bek open daar.. Boos! Ik heb hem al eens gezegd dat als hij dat bij mijn pony zou flikken (als ik er eentje had,dan) dat hij een lel van mij met een tang kan terugverwachten. Istie hork nu helemaal gek.. met een tang slaan.. Boos!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:28

Corrigeren vind ik prima.. maar slaan met een ijzeren tang vind ik te ver gaan. Je moet natuurlijk wel je paard opvoeden zodat de hoefsmid niet hoeft op te treden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:32

slaan met een tang vind ik niet nodig
Maar een keer uithalen met de elleboog of hand...geen moeite mee.

Ik ken maar weinig smeden die het verschil tussen etteren en angst niet weten.
Die doen niets anders dan dag in dag uit paarden bekappen...die hebben vaak meer kennis in huis dan wie ook wat betreft gedrag.
Die weten ook wel dat als je een angstig paard slaat je helemaal niks meer kunt.

Er zal vast wel een smid rondlopen die minder kundig, maar de uitzondering moet je ook niet aan gaan halen als het over smeden in het algemeen gaat.

Ik denk dat ik als smid zelf zou bedanken als er een onopgevoed paard staat met een baasje van alleen aaien mag...
Zoekt ze maar een ander die een kapot lijf wil Lachen

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:34

Zoooo.. ik was ook keihard tegen hem uitgevallen hoor! Zo maak je een paard alleen maar banger voor de hoefsmid en de volgende keer zal ze nog lastiger doen. Een hoefsmid zou dat moeten weten.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een andere. En veel voetjes oefenen met je merrie, zodat ze leert dat het niet eng is. Lachen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:39

Tja, moeilijke zaak vindt dat ie met een tik op de kont of buik, niet overdreven hard moet kunnen
corrigeren...Waarschuwen met de stem moet eerst maar blijft ie aan de gang
dan is het in mijn ogen een niet raar dat ie dat doet.

Heb genoeg paarden zien beslaan en soms moesten ze ff een tik en het was over....
Op hoofd, benen enzo vindt ik ook niet kunnen maar kan me de reactie van een smid soms wel
voorstellen....En wat Aerdenhout zegt zo hard als paarden mekaar meppen, kunnen
wij al helemaal niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:59

Ik heb zowat hetzelfde meegemaakt.
Jong paard, eerste keren met ijzers eronder, werd door de smid vastgemaakt aan de muur. Plotseling wordt het paard zenuwachtig van het gewerk aan de achterbenen, probeert zich los te trekken, raakt in paniek en trekt zich los.
Paard krijgt gigantische slag met de vijl.
Paard nog meer over de zeik.
Hoefsmid haalt er maar een praam en een ijzeren ketting bij.

Volgende keer, hoefsmid komt. Paard is al niet happig om mee te komen. Hoefsmid begint weer te werken, paard is nog nerveuzer dan de vorige keer, trekt zich terug, slaat in paniek, trekt halster weer stuk en krijgt wederom een slag met de vijl, gevolgd door allerlei hardhandige middelen om haar op haar plaats te houden. Wederom een paard weggebracht die volledig over de zeik was.

Derde keer een andere hoefsmid gebeld. Wij op voorhand het probleem uitgelegd (hij deed het niet als je zelf gewoon zijn hoeven uitkrabde ofzo alleen als er lang werd gevijld en bekapt en geslaan etc trouwens, voordat iemand denkt dat we gewoon zelf niet aan de benen zaten), en die man zei "we maken hem niet vast, we doen hem een bitje in zodat hij wat de knabbelen heeft en dan hou jij hem maar gewoon in je hand vast.

In tegenstelling tot de vorige smid toonde deze een enorme dosis gedult. Hij werkte ook niet zoals de vorige elke hoef 1 voor 1 af, maar ging de hele tijd rond. Dan die voet bijvijlen, dan de andere voet, dan die voet bekappen, dan de andere...zodat het paard nooit lang verveeld werd bij dezelfde hoef. Toen werd paard plots vervelend. In plaats van agressief een slag te geven, heeft hij het paard gewoon laten doen. En toen ze terug met haar voetjes braaf op de grond stond is hij gewoon verder gegaan met wat hij bezig was. Na een paar keren proberen weg te trekken was het dan ook opeens gedaan en bleef het paard mooi staan. Al bij al heeft de smid voor ons een kwartiertje extra uitgerokken. Braaf rustig paard terug naar de wei gebracht.

Een half jaar later had ik het braafste paard wat je je kon indenken bij de smid, je kon haar zowat los laten staan. Hoefsmid vroeg nog als ik geen sedalin had gebruikt Haha! .

En toen, een keertje toen hij wel helemaal vertrouwd was met de smid, besloot ze een keer dat het genoeg was en probeerde ze haar been uit te trappen naar de smid. Het gevolg was een goede knal met de vijl, net als vroeger. Maar er was 1 verschil. Ze begon helemaal niet meer te panikeren, ze schrok even van het plotse geweld en toen was het goed. Op dat moment was het geen reactie uit angst en onwetendheid, ze wist verdomd goed dat ze niet naar de smid moest uithalen. Ze heeft het dan ook maar 1 keer geprobeerd en is daarna altijd braaf en rustig gebleven.

Dus zomaar elk jong paard dat niet kan blijven stilstaan beginnen slaan? Bij mijn paard heeft het iig averrechts gewerkt. Het is ook niet makkelijk en zeker voor een smid die je paard maar eens om de zoveel tijd ziet, om de grens te trekken tussen waar gehoorzaamt het paard het beste op. Sommige jonge paarden zijn misschien wel onder de indruk van een slag, bij die van mij had het het omgekeerde effect. Maar als ik nog eens meemaak dat mijn onwetend bang paard juist nog onzekerder en banger wordt door het ruwe gedrag van een smid, dan laat ik dat niet meer toe.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:08

Mijn pony heeft ook al wel eens een flinke tik gehad van de hoefsmid maar niet met een vijl oid. Mara ja dat was echt terecht, ze sloeg gewoon gericht naar zijn hoofd. En dat hoeft hij echt niet te pikken, het is ene kreng die van mij bij de hoefsmid het wordt langzaam beter maar als ze de kans ziet slaat ze naar hem of bijt ze in zijn oren.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:12

Katleentje, sorry hoor maar waarom houd je je paard dan niet vast als je haar voor de eerste keer laat beslaan? Ik vind het niet helemaal eerlijk als je je smid eerst alleen aan laat prullen en vervolgens kwaad op hem wordt omdat het niet gaat op die manier..

TS: Had je van tevoren besproken met je smid dat je jonge paard nog weinig ervaring had? Of was de smid er voor andere paarden en werd die van jou gewoon "mee gedaan"? Een smid kan ook niet ruiken dat je paard weinig ervaring heeft en mag er mijns inziens vanuit gaan dat een driejarige normaal bekapt kan worden. Als dat niet zo is kost het hem extra tijd (en risico) en dat moet hij natuurlijk wel van tevoren weten. Was je er zelf bij?

Van achter de pc kan ik niet beoordelen of die klap terecht was of niet. Om nou direct te gaan roepen dat het dierenmishandeling is vind ik wat ver gaan. Sommige mensen kunnen met de hand harder slaan dan anderen met een tang, weet ook niet of het om een tik of een doodklap ging....

Als mijn paarden zich (zouden) misdragen geef ik ze zelf op hun kop. En als ik dat nalaat mag mijn smid dat doen. Het is wel zijn lichaam (en daarmee zijn boterham) dat hij riskeert, dus hij mag daar voorzichtig mee zijn.

Wel vind ik het vreemd dat een smid het nogmaals doet als jij al gezegd hebt dat je er niet van gediend bent. Dat vind ik van weinig respect getuigen.

Pluklief: Als mijn paard gericht slaat naar de smid mag de smid hem raken waar hij hem raken kan met whatever hij dan ook in zijn handen heeft hoor.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:15

Dat komt me herkenbaar voor. ik weet niet waar jij in de buurt woont maar is het een man met een kaal hoofd? dan is het misschien wel dezelfde die dat ook bij onze paarden deed. wij zijn gelijk naar een andere hoefsmid gegaan en nu zijn onze paarden ook veel rustiger bij de hoefsmid ons veulen staat gewoon heerlijk stil en als die niet luistert gewoon een duw geven tegen het been maar voor de rest doet die niks tegen de paarden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:16

Mijn smit waarschuwde een paar keer en haalde toen uit ook met 1 of ander werktuig,het was meteen over hij heeft nooit meer iets gedaan bij de smit.Hij friemeld nu zelfs aan zijn t shirt, soms moet een paard gewoon gelijk weten nu ga je te ver nu is het klaar.Werkt vaak beter als 10 keer soft vragen of een paard wil op houden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:18

Slaan met een tang gaat misschien wat ver... alhoewel, Jo heeft ook wel eens een por in haar buik gehad en echt niet met een vinger...

Maar. Het is niet aan de hoefsmid om een paard te leren voetjes te geven en vast te laten houden. Een paard hoort zich normaal te gedragen bij de smid en het is de taak van de eigenaar om dat te leren.

Dus: eerst flink oefenen met paardlief, voordat je weer een hoefsmid laat komen.