jazz ztreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: jazz ztreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:19

Ik ga normaal met paarden om en de Jazzen dei we toen op stal hadden waren echt niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:33

En daar gaat het wellicht ook mis

Normaal is voor zo'n paard vaak te hard..

Zanda bijv (Tango- jazz)
Die kon je niet gewoon aan zijn halster pakken zoals een ander...
Te veel druk (ja watje)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:35

Wij hebben een echte Jazz.
Trapt de stal kort en klein, heeft zichzelf een blessure getrapt.
En staat nu in een stal met allemaal rubber, waterbak in cement gemaakt, want daar gaat ze boven op zitten.
Maar ze is niet gemeen, ze wil echt keihard voor je werken en dat doet ze ook.
Maar ze is dus niet de makkelijkste, foto in mijn profile Trione. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:37

Ja zou misschien kunnen RK. Toch vind ik van mezelf dat ik altijd rustig met ene paard omga tenzij ze laten merken dat een andere aanpak nodig is. Maar goed zou misschien kunnen. Niemand op stal kon met het stel overweg trouwens.

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:00

Ik denk dat het grote probleem tegenwoordig is dat de fokkers paarden willen fokken met alle karaktereigenschappen voor de topsport. Dit is logisch want hiermee kom je als fokker in de kijker en dan zal het fokken ook wat geld gaan opleveren. Helaas komt het leeuwendeel van deze super-de-luxe gefokte dieren niet bij de topruiter terecht maar bij de recreatieruiter. En ja, voor een bosrit kun je beter op een tinker zitten dan op een paard met een super afstamming met bijbehorend karakter. Zo'n paard gaat zich vervelen wanneer er geen uitdaging in het werk is en zal zelf wat gaan verzinnen om het allemaal wat spannender te maken. Zelfs voor de ervaren ruiter, met gevoel voor een sensibel paard, is het moeilijk om niet op de soms iets te lange tenen van zo'n dier te staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:22

Ik wil niet zeggen dat het hier alleen aan ligt, maar er zijn denk ik nog wel wat 'gebruikelijke dingen' met sportpaarden, waar het karakter niet altijd positief mee wordt beinvloed:
- Ze staan vaker veel binnen;
- Ze krijgen vaker veel meer krachtvoer en vaak te weinig ruwvoer;
Ik wil niet zeggen dat alles hier mee gedaan is, maar: een paard dat veel (sport)krachtvoer krijgt, terwijl het veel binnen staat gaat zeker bij deze paarden vaak niet samen.
Je hebt al een sensibel paard met veel energie, deze kan hij alleen maar uiten wanneer er gereden wordt bijv. en dan krijg je ook nog eens meerdere kilo's krachtvoer om nog meer energie te krijgen en verveel je je dood op stal, omdat je te weinig ruwvoer krijgt, omdat je daar zo mooi slank van blijft.

Ik weet niet of het werkelijk zo is, maar ik ben benieuwd hoe deze paarden worden, wanneer je ze max. 1 tot 1,5 kg krachtvoer per dag geeft en veel tot onbeperkt ruwvoer en het paard minimaal 6 uur de tijd heeft zijn energie te 'verspillen' met rondjes rennen, klooien en noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:25

Als ik Zanda een kilo brok op een dag geef...wordt er niemand blij...Dat is hem zelfs al te veel.

Met warmer weer is hij nu misschien wat mat, maar met kouder weer...moet ik echt geen kilo geven...hij rent dan zo al zo veel dor de wei Lachen

En wil niet weten hoe hij dan is met veel binnen staan....

Overigens denk ik dat veel problemen daar vandaan komen, ook buiten jazzen om Lachen
Lees op bokt maar eens de verhalen over lastige en hete paarden in de winter..maar wel hele dagen op stal en 4 kg sport brok...ja wat wil je dan?

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:33

ik ken inderdaat ook een paar jazzes. Niet gevaarlijk, maar gewoon heel moeilijk in de omgang. het spreekwoord binnen de paardenwereld dat ik vaak hoor is dan ook....Jazz brengt stres

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:42

Heb veel gelezen over de Jazzes en vind het schitterende paarden als ze op de goede manier gereden worden. Inderdaad van veel mensen gehoord (en hier in dit topic) dat het hele moeilijke paarden zijn.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:23

runningkawa schreef:
2 jaar terug heb ik ergens gereden, paard zou ook elke ruiter eraf flikkeren.. (zeiden ze pas naderhand)
Ook een Jazz

Ik heb dat dier gereden en merkte dat hij heel erg gevoelig was.
Kun jeje je handen niet echt helemaal beheersen, je benen niet echt en zelfs je zit niet...weet ik zeker dat hij idd gevaarlijk was.

Ik vond hem zelf heerlijk rijden.
Door alleen al anders te gaan zitten reageerde hij
Je dacht aan de galop en je galopeerde...
Je dacht aan de overgang terug, hup je was terug
Maar dan moest je geen hand gebruiken, dan had je een probleem.

En zo zijn meer jazzen...maar in het verleden ook wel andere gehad die zo waren.
Kawa was vroeger ook zo...vandaar dat ik geen probleem had met dat diertje te rijden.
Maar van Kawa zijn ook mensen af ge donderd...tja teveel been of hand en je had een probleem Lachen

En dat is dus wat je eerlijk naar jezelf moet gaan bekijken
Heb ik echt een zachte hand en been
Wordt is snel boos (want dat kan niet)
Dus echt heeeel goed naar jezelf kijken

En daarmee zeg ik dus eigenlijk het zelfde als CM en stephanie

Ik heb ook een Jazz gereden en jij beschrijft eigenlijk wat ik ook heb ervaren. Ik vond het een heerlijk dier, maar als jij een ruiterfout maakte, ja, dan kon hij wel degelijk gevaarlijk worden.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:42

ik heb zelf een jazz merrie(4jaar)
heel lief over al mee met rijden omgang doet geen vlieg kwaad.
Alleen de trailer maja daar heeft ze nooit tot bijna nooit ingestaan ze is super!!!!

maja ze zeggen het ook van gribaldies,,,en laat ik nou ook een grib merrie hebben super lief je kan er alles mee doen enigste is geef haar 1 vinger en ze wil je hele hand.
totaal niet gemeen nooit gestijgert of gebokt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:45

Ik heb er een stuk of 5 op stal gehad en 3 verschillende lesklanten met een Jazz maar ze zijn allemaal fijn en eerlijk.
Maar ik heb ook geen hekel aan nakomelingen van Zeoliet, Animo en meer van die hengsten die zogenaamd moeilijk doorfokken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:58

sylaine4ever schreef:
ik heb zelf een jazz merrie(4jaar)
heel lief over al mee met rijden omgang doet geen vlieg kwaad.
Alleen de trailer maja daar heeft ze nooit tot bijna nooit ingestaan ze is super!!!!

maja ze zeggen het ook van gribaldies,,,en laat ik nou ook een grib merrie hebben super lief je kan er alles mee doen enigste is geef haar 1 vinger en ze wil je hele hand.
totaal niet gemeen nooit gestijgert of gebokt

hier geen jazz ervaringen,ken wel de verhalen.
maar laat ook ik nou een gribaldi hebben met een prima karakter!
paard komt zomer en winter buiten,krijgt echt geen 4 kilo [sport]brok en krijgt wel veel ruwvoer. nix mis mee.
zo heb ik ook een pionmerrie gehad [daar gaan de zelfde verhalen over als een jazz] zou bokken en vervelend zijn,prima paard!

ik wil er meer mee zeggen dat deze paarden al anders benaderd worden want!....het is een jazz [of pion,of grib enz]
dan ben je al fout bezig Knipoog

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:38

Ik ken ook wat Jazz nakomelingen. Niet gemakkelijk, wel veel kwaliteit, het gebruikelijke liedje. Probleem zat het meestal in de africhting, als het daar een keer fout is gegaan... Bijvoorbeeld een die met zadelmak maken goed bang is geworden, kwam bij ons en dat duurde maanden voordat je er op kon. Ze hebben veel vertrouwen in de ruiter nodig.

Monnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:18

Mijn vriendin heeft een Jazz-nakomeling...Niet echt om vrolijk van te worden . Beestje krijgt elke dag weidegang en wordt regelmatig consequent bereden. Toch heeft ze een keer een schaap doodgebeten (echt heel luguber) wat bij d'r in de wei stond. Verder een drama met trailer laden, dat wil ze dus gewoon niet en altijd steigeren met buitenritten. Ben benieuwd hoe lang m'n vriendin d'r nog houdt....Plaatje om te zien maar wat een rotkarakter!

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:44

Nou, wat een wilde verhalen allemaal zeg.
Een Jazz is dus niet voor mij weggelegd...
Best jammer, had een mooie schimmel gezien. Vingers aflikken
Maar ik wil gewoon lekker relaxed kunnen rijden dus ga maar verder zoeken..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:35

Niet elke Jazz is een draak. Ken er 1 die ontzettend lastig is, maar zo kan ik er van meerdere hengsten nog wel een paar noemen.
Heb er een aantal gereden die toch eerlijk genoeg zijn, wel vlug idd, maar daar moet je mee om kunnen gaan.

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:40

bij ons op stal staat een jazz,
ze is nu 8 en heeft meer met blessures op stal gestaan dan gewoon kunnen lopen.
als jaarling is ze door het lint gesprongen(kan altijd geburen0
en 1,5 jaar geleden heeft ze een poging gedaan om over een hek te springen van 1 m 70 wat dus niet is gelukt. de spijlen staken inhaar borst.
als je haar eenmaal voor elkaar hebt doet ze alles maar het is een niet het makkelijkste paard op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:06

Ik ken de verhalen en heb zelf ook geregeld gezien dat 't niet de meest gemakkelijke paarden zijn, maar sommige mensen hier zijn wel erg stellig in hun beweringen over hoe gevaarlijk Jazz-nakomelingen wel niet zijn...

Puur even theoretisch bekeken: Jazz heeft zelf goede cijfers gekregen voor o.a. stalgedrag en karakter, dan is 't toch bijzonder dat al die nakomelingen zo gevaarlijk zouden zijn? Daarnaast: Jazz is van 1991, er zou inmiddels genoeg tijd verstreken moeten zijn om tot een oordeel te komen dat Jazz-nakomelingen inderdaad gevaarlijk zouden zijn, maar als ze zo gevaarlijk waren, waarom wordt er dan nog steeds met Jazz gefokt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:31

De moederlijn doet ook veel....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:40

Urielle schreef:
De moederlijn doet ook veel....

en wat dacht je van de opvoeding? Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:02

en wat denk je van mensen met paarden ipv paarden mensen ?
er zijn zeker tegenwoordig steeds meer mensen met een paard die leuk een veulen willen fokken
en ja, veel word er voor een hengst gekozen die media technisch ook leuk in de kijker staat , het veulen moet een sportpaard zijn
en potentie hebben
veulen komt , en daar gaat de opvoeding al mis, want dat sportpaard met potentie met een apart karakter, dat wenst op een bepaalde manier benadert te worden ...

dus africhting/opvoeding
het kan het eerste half jaar tot een jaar al mis gaan ...

en idd moederlijn helpt ook absoluut mee,
dat vergeten ook een hoop mensen met paard, die kiezen een hengst want die is geweldig, maar ja, dat mams er ook voor 50% verantwoordelijk voor is , "o ja joh? "

en ook het stukje dat je idd wel een land vol sensibele hete sportpaarden kunt hebben, maar bij lange na niet de hoeveelheid consumenten die ene dergelijk paarden baas kunnen

edit, ik heb 1 jazz gereden waar ik errug blij van werd... ja , ga zitten mutsen en je bent de pineut, ik was ook altijd kapot na een uurtje rijden...kostte me ech zo onwijs veel energie kwa concentratie alleen al Tong uitsteken
maar heb onwijs veel geleerd van het kereltje

pionnen daarentegen klim ik niet meer op, nooit Clown nu weet ik ook wel dat de ene de andere niet is, maar de 4 die ik gereden heb Nagelbijten / Gniffelen dat klikte gewoonweg echt niet ... 1tje heeft me ook 5 verschoven wervels opgelevert
en 1 was er zelf ronduit levensgevaarlijk in de omgang
staat inmiddels ergens in zweden

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:10

ik ken geen jazz paarden dus weet er weinig van.. het viel me alleen wel op toen ik bij een subtop wedstrijd zat te kijken, dat er 2 paarden aan de hand om de baan moesten omdat ze het zo eng vonden, beide van jazz.. toen ik dat zei, reageerde het jurylid: jazz zijn supermooie paarden, ze hadden alleen geen ogen moeten hebben..

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:14

hier wil ik heel graag op reageren.

Ik vind de Jazz'en schitterende paarden, die heel vaak dat "beetje meer" hebben, wat ik wil zeggen in talent dan.
Mijn ervaring is dat ( en ik heb al heel wat Jazz'en gereden) dat die paarden vaak in verkeerde handen terecht komen en niet altijd paarden zijn voor de mindere amateur gewoon omdat ze zo sensibel zijn. Jazz'en wilen nooit gedwongen worden en moet je echt in hun waarden laten, je moet bij wijze van spreken altijd "alsjeblief" erachter aan doen als je hen wat vraagt. Maar als je voor jou willen werken heb je er echt meer dan een toppaard aan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:16

Het weidemaatje van Silence is een bijna 1,5 jarige hengst van Jazz.
Maar streken.....nee, dat heeft hij absoluut niet.
Niks aan hem verteld dat hij hengst is.
Gaat heel rustig met andere paarden om en precies zo met mensen.
Kan echt genieten van alle aandacht die hij krijgt.
Is ook heel makkelijk in de omgang.
Nee, geen streken voor hem.