Goede knoop voor hangend paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goede knoop voor hangend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:19

Ik zou dit paard ook niet vastzetten.
Zolang hij nog in paniek raakt/kan raken, kun je er beter voor zorgen dat je alle spullen bij de hand hebt voordat je het paard ophaalt, en je dus niet bij hem weg hoeft te lopen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:05

je kan een paniekhaak proberen,
Maar er is ook nog een andere oplossing.
Ik heb een boek, van monty roberts, het boek heet: vraag het monty.
daar staat hoe je het probleem met hangende paarden kunt oplossen, het is heel uitgebreid, met doeken, enzo.
Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:16

Ik heb een paard gekend die ging ook hangen voor de leut. Niks schrikken gewoon hangen tot halster of touw kapot waren. Daar zijn we een keer met een bezem achter gaan staan. Hangen=prrrrrik Clown
Twee keer en het was klaar.
Maar het paard van de TS raakt in paniek begrijp ik dus dan gaat deze 'therapie' niet werken Knipoog
Ik zou proberen om het paard los te laten staan. Weglopen bij een paard waarvan je weet dat het kan gaan hangen zou ik niet doen. Kun je het paard niet in de box poetsen?

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:12

Ik heb nu alle spullen altijd klaar staan als ik hem ga halen en deze week ging het erg goed.
Nu ik het weet van hem kan ik daar rekening mee houden, ik gooi geen dingen op de grond en ik maak geen plotselinge bewegingen.

Losstaan ben ik nog steeds niet erg voor..
Maar zolang het doorgaat zoals het nu gaat is dat waarschijnlijk ook niet nodig Lachen

Bedankt voor jullie tips!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:17

Die vasn mij heeft het ook een tijdje als sport gezien, dus iedere keer op de manege weer een halster en/of touw kapot..

Paniekhaak vond ik echt niet handig, dat losse stukje breekt makkelijk af en schiet weg.

Ik heb daarna mn paard niet vastgezet, maar een longeerlijn door de ring en die vasthouden met poetsen etc.
Na een paar weken ging het al beter, toen heb ik een sterk halster + touw gekocht, ze heeft het nog 1x geprobeerd maar kwam al snel tot rust toen bleek dat ze deze keer niet kon ontsnappen Clown

Maar er is geen paard gelijk, ik hoop dat je gauw een voor jou paard goede oplosing vind Ja

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:28

Stro touwtje is echt de ideale oplossing. Wij hadden ook een gevalletje paniekpaard. Stro-touwtje breekt snel en je kan gewoon even weglopen.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:39

Mijn paard heb ik meestal voor zijn box staan, daar kan ik hem vastzetten zonder problemen. Meestal staat ie gewoon los. Hij weet dat ie moet blijven staan. Hij gaat ook op comando vooruit, achteruit, opzij en zijn box in etc zonder halster. (echt zo makkelijk Haha! )
Als ik hem op de poetsplaats zou willen poetsen heb ik een probleem, hij heeft daar geen vertrouwen.
Als ik hem daar al eens vastzet dan met een strotouwtje tussen de ring aan de muur en het touw. Anders kost het mij alleen maar mijn spullen, en raakt ie nog meer in paniek als ie hangt.
Soms komt ie gewoon weer naar voren, maar soms ook niet en dan ligt de boel in tweeen.

paniekhaak is echt niks. Als je ze een keer lostrekt zijn ze zo in paniek dat ze gelijk de benen nemen.
Heb zo mijn pony een keer van de weg kunnen halen. Aan alleen een halstertje hou je ze niet als je de haak lostrekt.

Teven is het nog vrij gevaarlijk om een hangend paard los te trekken bij het halster. Hoofd, benen kunnen alle kanten op gaan.

Het blijft lastig, mijn pony ging ook altijd vol hangen tot er iets kapot ging.
Die was ook erg schikkerig.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:45

Ook wij hebben op stal bij aan alle poetsplaatsen strotouwtjes geknoopt, die breken altijd, ideaal.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:40

Ik heb in Engeland gewerkt en daar waren ze veel voorzichtiger met paarden vastzetten. Altijd met een strotouwtje en dan ook nog een speciale knoop die je er heel makkelijk uit trekt.

Je slaat het touw dubbel en steekt het door de ring (of het strotouw) Die lus draai je een halve slag en je steekt het touw er weer doorheen. Dan kun je m er een keer of 4 doorheen steken. Op die manier heb je een knoop die goed blijft zitten, maar die je ook heel snel los kan trekken.

Het goed maken van deze knoop vereist wel een paar keer oefenen! Succes! Lachen

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:52

Bij mij op stal zit aan de vaste ring in de muur nog een dikke stevige rubberen band van 1,50 doorsnee.Daar zette ik m'n paard aan die nog niet echt gewend was om een poosje netjes vast te staan.Hij heeft zich een keer helemaal omgedraaid toen er een paard achter hem langs liep(hij wou mee Koe )en door dat meerekkende rubber ging dat netjes over hem heen en hij stond nog steeds vast zonder bijzonder veel druk.Als een paard daar aan gaat hangen,geeft het een heel stuk mee en er is geen 'hangpunt' alleen maar een terugvering.Een paard kan zich daar moeilijk mee blesseren met hangen.Dat rubber heeft om een grote houten vat/ton gezeten,moeilijk aan te komen maar het werkt ideaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 06:37

een goede knoop voor een hangend paard is geen knoop......... laat dat ding lekker los staan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:49

Het is niet de bedoeling dat een knoop losschiet als je je paard vast wilt zetten.

Op grond van de informatie die de TS geeft kan ik niet beoordelen of het paniek is, of puur etteren. Beide verlangen een andere aanpak.

In beide gevallen zou ik het paard leren wijken voor druk aan het hoofd, met behulp van touwhalster (waar je hem NIET mee moet vastzetten).

Als dat er eenmaal goed inzit (paard gaan hangen, voelt druk en lost zelf die druk op door een stap naar voren te maken) zou ik vast gaan zetten. Clinton Anderson heeft daar een heel aparte ring voor: die stevig genoeg is als het paard een beetje druk geeft, maar zorg dat het touw meegeeft als hij echt gaat hangen. Hij heet Aussie Tie Ring:

http://downunderhorsemanship.com/catalo ... 7431428493

Zie:

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:15

Tsjonge ik wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren! Interessant!

Paard los laten staan als ze gaan hangen; je zegt dat het beter gaat nu, misschien even proberen vol te houden, anders toch los laten staan en spullen van te voren klaar leggen.

Als een jaarling je in de wei blijft volgen ziet hij je als leider (kuddegedrag) ik weet neit of ik dat bij een jaarling af zou leren. Volgt hij je ook als jij gaat rennen? Meeste paarden volgen mij wel als ik wandel, maar zodra ik ga rennen denken ze, mooi niet. Da's veels te actief Lachen. Ben ik toch niet helemaal de leider. DAt kan dus ook een oplossing zijn tegen het volgen in de wei. Vast zetten kan ook aan de omheining van de wei,. Daar kan hij je ook niet volgen.
Wil je hem nu al echt leren stilstaan moet je er actief mee aan de gang gaan. Korte pasjes weglopen; belonen als hij blijft staan en uitbreiden.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:21

Het probleem is min of meer al verholpen..
Ik ken het paard nu al een stuk beter, dus ik kan een beetje inschatten hoe hij reageert.
Als hij wat drukker is sla ik het touw 2x door de ring en als hij gewoon rustig is kan hij gewoon vast staan.

Op het begin liep hij niet uit zichzelf achter me aan, maar dat begint hij nu wel te doen als hij los in de bak is Ja

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:58

Mijn vorige paard ging ook wel eens hangen. De oplossing voor hem was, een dun strotouwtje aan de stang of ring en daar het halstertouw door. Het touwtje geeft het paard het gevoel dat hij vast staat, maar mocht er paniek uitbreken, dan breekt het touwtje en is de paniek weg. Na twee keer had mijn paard het door en is nooit meer gaan hangen!
In Engeland (Singapore, Australië) is het heel gewoon dat paarden niet aan een stang of een ring vastgezet worden zonder dat er een dun strotouwtje tussen zit.
Bij mij op stal maken nu meer mensen gebruik van de strotouwtjes.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:21

Vriendin van mij haar paardje hing ook altijd (ging ook gewoon ziten uit protest Haha!)..

Op advies van Annemarie van der Toorn gewoon een longeerlijn door de ring gehaald en hiermee heb je zelf altijd genoeg lijn om in te grijpen..

Dus de lijn haal je door de ring (of waar je hem dan ook aan vast zet) en elke keer wel corrigeren als hij (of zij) een stap verkeerd zet.

Werkte perfect.. Kost alleen wel tijd

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:02

ik zou geen knoop maken maar het touw alleen een paar keer om de balk heen draaien dan staat ie vast maar tog niet, snap je? hangende paarden kunnen zich behoorlijk verwonden als ze niet op tijd los zijn Knipoog

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:18

Ik heb ook zo'n paard dat als ze schrikt gaat ze hangen ik doe alleen de halstertouw door de ring en laat het los hangen.
Maar een ander trucje is knoop een touwtje aan je halstertouw {touwtje wat snel breekt zeker als ze gaan hangen} en zet ze daar mee aan de ring vast, dat doe ik bij jonge paarden mochten ze gaan hangen dan breekt dat touwtje vanzelf en heb je geen paniek en ze leren toch vast staan.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:26

Ik zou gewoon het touw 2x om iets heen slaan. Zonder dat er een knoop in zit. Dan bezeerd hij zich zelf in ieder geval niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:30

Muriel schreef:
Ik heb een pony die soms ineens in paniek kan raken als ze vaststaat en daardoor heeft ze al wel is een hoofdstel kapot getrokken bijvoorbeeld.. Ik zet haar dus eigenlijk helemaal niet meer vast, ik draai het touw gewoon 2 keer om spijl van de box. Dan heeft mijn pony het idee dat ze vaststaat en blijft ze dus gewoon staan maar raakt ze in paniek dan is ze gelijk los. Ik zorg altijd wel dat de deuren niet helemaal open staan want als ze zich dan lostrekken dan kunnen ze niet zomaar weglopen.

Zo doe ik het ook. Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:31

Mijn pony gaat ook hangen, maar dan meer als hij iets hoort en denkt dat het eng is, huppaké, hangen. Ik heb hem eigenlijk zelden vaststaan, gewoon om dit te voorkomen. Of doe idd het touw 1 of 2 keer ergens omheen, of hang hem gewoon los door een vastzet ring. Als ie dan gaat hangen, kan ie eigenlijk niet hangen, want het touw kan dan los.