Kudde angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Kudde angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:52

Je moet dus leren denken als een leider. De beste manier daarvoor is om eens met echte kudde leiders te hebben gewerkt. Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:53

Indianlady.. Dankje
Goh er zijn meer mensen die me begrijpen dan ik dacht.. dat doet me al goed..
Ik heb het dus gister aan mijn vriend verteld..
Ik ben meegelopen tot het draad en hij heeft mn paard gehaald, ik heb gekeken hoe hij dat deed.. Heeft t geholpen? nee.. ik ben alleen maar banger doodat ik zag dat ze dus idd ook achter hem aankwamen.. alleen hij is niet bang..
Met iemand anders de wei in durf ik ook niet.. Tis haast een fobie geworden..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:56

Paarden zijn lang zo eng niet als je denkt. En degene met de grootste mond zijn vaak lang niet zo heldhaftig als ze zich voordoen. Paarden zijn van nature angstig ook stoere hengsten. Er zijn genoeg mogelijkheden om hun respect héél snel af te dwingen. Als mens hebben we één voordeel: Wij zijn slimmer dan paarden en dat is maar goed ook, want op kracht gaan we het niet van ze winnen.
Dus laten we de kudde gelóven dat wij veel sterker zijn....Ze moesten eens weten. Haha!
Als je dat truukje door hebt, kun je de wereld aan!

Probeer slimmer te zijn en niet sterker!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:03

Pensionnetje schreef:
Paarden zijn lang zo eng niet als je denkt. En degene met de grootste mond zijn vaak lang niet zo heldhaftig als ze zich voordoen. Paarden zijn van nature angstig ook stoere hengsten. Er zijn genoeg mogelijkheden om hun respect héél snel af te dwingen. Als mens hebben we één voordeel: Wij zijn slimmer dan paarden en dat is maar goed ook, want op kracht gaan we het niet van ze winnen.
Dus laten we de kudde gelóven dat wij veel sterker zijn....Ze moesten eens weten. Haha!
Als je dat truukje door hebt, kun je de wereld aan!

Probeer slimmer te zijn en niet sterker!

Ik snap helemaal wat je bedoelt..
Helaas klap ik gewoon dicht als het zo ver is..
ik wil ze dolgraag doen geloven dat ze respect voor me moeten hebben..
Maar t wil niet lukken..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:06

Iedereen kan het leren, ook jij! Haha! Er is dus gewoon nog hoop in bange dagen.... Vork

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:16

haha,
Ik bedenk mezelf elke dag he.. Vanavond loop ik er gewoon heen, en neem elma mee.. er gebeurt niets joh..
Maar wat nou als ik bang wordt en ze komen met zn 10en achter me aan rennen.. dan ben ik toch de l*l.. wegsturen kan ik dan toch niet.. Ik verstijf gewoon!
Dan kan ik het toch beter gewoon niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:17

Longeerzweep meenemen en zwiep die maar om je heen als ze op je af komen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:18

russel schreef:

Dankje, die had ik zelf ook kunnen bedenken:P
Gaat alleen niet gebeuren..
Ben blij dat je zo makkelijk denkt.. helaas ligt het iets gecompliceerder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:19

Hoezo? denk je nou echt dat ze dan naar je toe komen?? Als ik mijn paard ga halen komen ze ook allemaal naar mij toe, ik aai ze en loop weg, ze zijn gewoon nieuwsgierig en als er eentje tussen zit die dominant doet, dan zwiep ik met het halstertouw naar hem, richting hoofd, dat vinden ze niet fijn en blijven dan staan. Ik blijf dan met gestrekte arm met mijn halstertouw slingeren en loop door. Werkt heel erg goed.

Als je je paard vast hebt, dan loop je met hem mee, dus als ze hem insluiten dan loop je mee richting die hij wil, als hij zijn kont wil draaien naar de paarden, laat je dat toe en loop je mee. Hij beschermt van rechts en ik van links met mijn arm door de wapperen. Als je een paar keer dit hebt gedaan, komen ze niet meer naar je toe.

Geen snoep mee nemen, niet voeren, dan komen ze juist, ze moeten juist het gevoel hebben, gatverrr heb je haar weer..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:20

Hoezo? Dan zou je je eens moeten verdiepen in wat angst precies is.. Dan weet je ook dat je niet ''effe'' de wei inloopt met je longeerzweep Knipoog
Dit is dus precies de reden waarom ik zo twijfelde dit topic te openen.. reacties als stel je niet zo aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Als je je als underdog opstelt, kom je nooit over je angst heen. Een longeerzweep is nl de makkelijkste en handigste manier om paarden van je af te houden, ook de veiligste omdat je nl een hele grote cirkel kan maken. Alle andere minder makkelijke tips zal je dan ook wel niet opvolgen. Tja, jammer.....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:26

Russel: het zal vast allemaal goed bedoeld zijn,... en het zal ook vast waar zijn..
Alleen als je echt een fobie hebt.. En als je even de moeite zou nemen te begrijpen wat een fobie is..
Dan weet je ook dat je dat niet zomaar ff doet ..
dus gewoon doen, heb ik in principe niet zoveel aan..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:27

Russel: als je echt bang bent -en dat is TS als ik het zo lees- valt er helemaal niets rond te zwaaien met een longeerzweep. Dan 'bevries' je als het ware en doe je dus helemaal niets meer. Een beetje makkelijk om te zeggen dat ze andere tips dan ook wel niet zal opvolgen.

Je hebt gelijk als je zegt dat een handige manier is om paarden van je af te houden. Alleen moet je dan dus wel durven bewegen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 12-06-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:27

hoezo zou je er van uitgaan dat ik niets opvolg? omdat ik tegen jou in ga?
dat vind ik nou Tja jammer :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:28

Als het dan zo erg is, een fobie, dan zal ik anderen maar vragen je paard te halen. Ik ben idd niet zo goed in mensen steunen die steeds maar weer terugkomen op het eerste, dus niet proberen, maar proberen te overtuigen dat ze niet kunnen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:33

Dan moet je gewoon niet reageren, als je het niet snapt, Of denkt dat ik me aanstel.. Want met zulke dingen gaan zeggen kom ik al helemaal nergens, dus dan kun je het misschien beter gewoon voor je houden Lachen

Ik heb nameljk ook al wat pb's gehad, waarin ik WEL dingen kreeg waar ik wat aan heb, en dat jij dus maar denken wil dat ik er niets voor wilt doen, en geen adviezen wilt opvolgen, is een beetje banketstaaf..
Ik ben er namelijk wel degelijk mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:35

Tja het zijn tips en ze werken en op een andere manier gaat het eigenlijk ook niet, dus wat heeft het idd dan voor zin.... Knipoog Zij zijn groot en ik is klein!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:36

elma ik heb je verhaal gelezen,ik weet niet waar je je paard hebt staan,maar je zit vast bij mij in de buurt.
ik woon ook in assen..
heb je geen optie om je dier apart op een stuk te zetten?
of samen met 1 ander dier?
dan is er meer rust voor jou om zo rustig aan weer te beginnen..misschien rustig aan steeds meer paarden erbij tot je weer durft?

je mag anders wel een keer bij mij op stal komen als je dat wilt.
wij hebben kleine groepjes staan en misschien kun je op die manier dan over je angst heenkomen?
we hebben weitjes met 2 merries, een weitje met een jonge ruin en een hengst, een weitje met twee oudere ruinen en een wei met 2 twenters en 2 oudere merries.

heb geen idee hoor,maar misschien dat als je rustig aan begint met weinig paarden op 1 stuk dat je dan later je vetrouwen weer terug krijgt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:37

Kan je trouwens om de hele wei heen lopen? Of zitten er sloten, heggen, etc. tussen?
Dan kan je nl met een hek ertussen de paarden wegsturen. En je kan ook op een ander punt de wei ingaan dan via het hek.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:38

ellepel schreef:
elma ik heb je verhaal gelezen,ik weet niet waar je je paard hebt staan,maar je zit vast bij mij in de buurt.
ik woon ook in assen..
heb je geen optie om je dier apart op een stuk te zetten?
of samen met 1 ander dier?
dan is er meer rust voor jou om zo rustig aan weer te beginnen..misschien rustig aan steeds meer paarden erbij tot je weer durft?

je mag anders wel een keer bij mij op stal komen als je dat wilt.
wij hebben kleine groepjes staan en misschien kun je op die manier dan over je angst heenkomen?
we hebben weitjes met 2 merries, een weitje met een jonge ruin en een hengst, een weitje met twee oudere ruinen en een wei met 2 twenters en 2 oudere merries.

heb geen idee hoor,maar misschien dat als je rustig aan begint met weinig paarden op 1 stuk dat je dan later je vetrouwen weer terug krijgt?

Hee,
Klopt ik woon ook in Assen..
Ik heb helaas niet de mogelijkheid iets af te zetten, of haar apart te zetten, omdat ik op een pensionstal sta, en hun ook maar net genoeg ruimte hebben as it is..
Bedankt dat je me wilt helpen! Ik weet niet of ik er op die manier af zou komen.. Afijn ik vind alles het proberen waard, behalve met longeerzwepen gaan zwaaien dan Tong uitsteken:P waar sta je?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:40

tamary schreef:
Kan je trouwens om de hele wei heen lopen? Of zitten er sloten, heggen, etc. tussen?
Dan kan je nl met een hek ertussen de paarden wegsturen. En je kan ook op een ander punt de wei ingaan dan via het hek.

Nee het is zegmaar een vierkant supergroot blok, verdeeld in rechthoeken.. dus overal zit draad langs, het is dus gewoon midden erdoor of niet..
Zoals ik al zij er vat niet af te zetten of apart te zetten.. want het is mijn stal niet.. en ze hebben nu al maar net genoeg ruimte..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:43

russel schreef:

Als ik zoiets zou zien gebeuren bij mijn paard in de kudde, zou ik dus even helemaal uit mijn plaat gaan.
Bang of niet, dat is nog geen reden om paarden bang te maken. Vooral niet als een paard alleen maar uit nieuwsgierigheid komt kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:44

ik heb mijn pony in ubbena staan.
dat ligt tussen assen en vries in,het is 5 km vanaf Peelo.
wij hebben zelf 5 hectare grasland en bij ons staan er veel paarden apart omdat er een aantal zijn die niet teveel gras mogen en anderen weer wel...

wij kijken ook een beetje naar of de paarden wel bij elkaar passen
er staan ook twee merries apart ,simpel omdat die in de grootste groep niet goed opgenomen worden, en om de rust te bewaren staan ze dus apart..

wij hebben trouwens ook nog stallen vrij Haha! Knipoog

je mag altijd langskomen, dan kun je bekijken hoe het voelt als je een weide inloopt waar 2 paarden staan.
en als je meer durft gaan we bij de andere paarden kijken.

ik heb geen idee maar het valt misschien te proberen?

met hoeveel paarden staat je dier nu samen dan?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:48

ellepel schreef:
ik heb mijn pony in ubbena staan.
dat ligt tussen assen en vries in,het is 5 km vanaf Peelo.
wij hebben zelf 5 hectare grasland en bij ons staan er veel paarden apart omdat er een aantal zijn die niet teveel gras mogen en anderen weer wel...

wij kijken ook een beetje naar of de paarden wel bij elkaar passen
er staan ook twee merries apart ,simpel omdat die in de grootste groep niet goed opgenomen worden, en om de rust te bewaren staan ze dus apart..

wij hebben trouwens ook nog stallen vrij Haha! Knipoog

je mag altijd langskomen, dan kun je bekijken hoe het voelt als je een weide inloopt waar 2 paarden staan.
en als je meer durft gaan we bij de andere paarden kijken.

ik heb geen idee maar het valt misschien te proberen?

met hoeveel paarden staat je dier nu samen dan?

Mijn paardje staat nu in de grootste groep.. Het zijn met zn allen geloof ik 9 paardjes..
Ze heeft een tijdje alleen gestaan, en toen ging het super! en daarnaa met een nieuwe fjord, dat ging ook goed.. tot ze weer in de grote groep kwam! Dus met zn tweeen gaat het wel.. Maar zodra ze met meer zijn.. Gaat het weer niet..
Mn stal eigenaren zijn best begripvol.. Maar ze gaan niet alleen maar voor mij zo schuiven.. Dus ze blijft gewoon in de grote groep.. Omdat dit het korste gras is, en ze mag niet in lang gras.. De groepen zijn nu zo verdeeld, en anders gaat het niet.. ze hebben al teveel paarden voor het aantal ruimte, dus zo moet het nou eenmaal..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:51

Ik vind trouwens ook niet dat ik het recht heb mijn paardje maar alleen te zetten omdat ik zo bang ben.. Ik gun haar het kuddeleven ook gewoon! Dus ga ik niet zo egoistisch zijn haar dan maar apart te zetten.. Dan had ik maar geen paard moeten nemen..