Ruin dekt merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Ruin dekt merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:04

Ooh dat doet mijn ruin ook, die heeft het binnen een paar seconden door als er een merrie drachtig is, en dan springt hij er altijd op.
Ik weet dat hij goed gecastreerd is, heb allebei zijn ballen op sterk water staan (luguber he).
Er komt toch niks meer uit, dus ik laat het maar gaan, wat zou ik er ook aan moeten doen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:28

Mijn reusje is nu 1,5 jaar "geholpen". En hij dekt als het moet ook nog wel rustig merrie's hoor en geniet er met volle teugen van Clown Vork

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:35

Mijn paard doet het af en toe ook nog voor zijn plezier Clown
Maar de merries bieden zich dan ook echt heel erg aan ..

Hij is echt gecastreerd, was er zelf bij Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:45

Chupa schreef:
Onze 3 jarige ruin loopt de hele dag mijn 5 jarige merrie te dekken. En dan niet
gewoon erop klimmen maar hij dekt haar écht. Hij is als 1jarige al gecastreerd
(bij de vorige eigenaar) en zou dus eigenlijk geen hengstenkuren meer moeten
vertonen, en al helemaal geen merrie moeten dekken. Is er een mogelijkheid dat
hij klophengst is, en zo ja, kan mijn merrie dan nu drachtig zijn?

Kans op klophengst is klein, zeker als hij verder geen hengstengedrag vertoont in de omgang.
Het is wel verstandig om de ruin zijn zaakje goed schoon te houden ivm mogelijke besmetting van de merrie.
Verder zou ik mij er niet druk over maken zolang als de merrie geen rug/heup klachten heeft en even groot/zwaar of zwaarder van bouw is als je ruin.

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:47

wij sgrikken altijd wel even als de ruin de merrie's dekken omdat we een ehngst bijd e ruin hebben lopen.
De ruin is niet van ons maar de hengst wel.
En zie je ze op een afstand in het land lopen dan zie je het verschil niet.

Maar dan de verekijker er bij en dan is het gelukkig het si de ruin maar.!

Want de hengst heeft nog niet ondekt hoe hij door de sloot heen kan en dat willen we graag houden zo:P

Want strax doet hij het wel.

En meneer weet hoe hij moet springen want hij si al 3 x papa Haha!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:29

tamary schreef:
Chupa schreef:
Onze 3 jarige ruin loopt de hele dag mijn 5 jarige merrie te dekken. En dan niet
gewoon erop klimmen maar hij dekt haar écht. Hij is als 1jarige al gecastreerd
(bij de vorige eigenaar) en zou dus eigenlijk geen hengstenkuren meer moeten
vertonen, en al helemaal geen merrie moeten dekken. Is er een mogelijkheid dat
hij klophengst is, en zo ja, kan mijn merrie dan nu drachtig zijn?

Kans op klophengst is klein, zeker als hij verder geen hengstengedrag vertoont in de omgang.
Het is wel verstandig om de ruin zijn zaakje goed schoon te houden ivm mogelijke besmetting van de merrie.
Verder zou ik mij er niet druk over maken zolang als de merrie geen rug/heup klachten heeft en even groot/zwaar of zwaarder van bouw is als je ruin.

Nou ja, echt henstenkuren heeft hij niet, behalve dominantie en af en toe happen. De merrie is 3x zo breed gebouwd dan de ruin en maar 2 cm kleiner dus dat zal het probleem niet zijn.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:37

Ik heb zopas een shetlander gekocht, hij is bijna 3 jaar. 2,5 weken geleden is hij gecastreerd.
Ik heb hem eigenlijk gekocht als gezelschap voor mijn shetlandermerrietje. Maar de dierenarts zei dat-ie 3 weken niet bij haar mag omdat ze nog zwanger kan geraken, klopt dit?
Apollo heeft wel nog nooit gedekt maar zodra de merrie voorbijkomt wilt hij erop springen.
Hij is ook zeer vervelend t.o.v. mensen zeker als de merrie niet in zijn buurt is...
Daarom zou ik hem graag nu al bij de merrie zetten hopend dat hij dan rustiger wordt.
Ik ben alleen bang dat hij Dipsy nog zwanger gaat kunnen maken.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Laura Pling

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:50

cleyto schreef:
Ik heb zopas een shetlander gekocht, hij is bijna 3 jaar. 2,5 weken geleden is hij gecastreerd.
Ik heb hem eigenlijk gekocht als gezelschap voor mijn shetlandermerrietje. Maar de dierenarts zei dat-ie 3 weken niet bij haar mag omdat ze nog zwanger kan geraken, klopt dit?
Apollo heeft wel nog nooit gedekt maar zodra de merrie voorbijkomt wilt hij erop springen.
Hij is ook zeer vervelend t.o.v. mensen zeker als de merrie niet in zijn buurt is...
Daarom zou ik hem graag nu al bij de merrie zetten hopend dat hij dan rustiger wordt.
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Laura Pling

Garantie tot de deur, maar de kans dat ie na 3 weken nog een merrie zwanger krijgt is ongeveer 2%.
Het punt waarom iedereen altijd zo lang wacht is dat de hormonen er wat langer over doen om te verdwijnen en daarmee het dekgedrag.
Je kunt hem er dus waarschijnlijk wel bijzetten, maar dan zal ie de merrie wel gaan dekken, en dat waarschijnlijk ook de rest van z'n leven blijven doen. Op zich geen probleem, maar niet iedereen zit op maandelijkse sexuele voorlichting te wachten Duivel

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:44

ikke schreef:
cleyto schreef:
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Laura Pling

Garantie tot de deur, maar de kans dat ie na 3 weken nog een merrie zwanger krijgt is ongeveer 2%.
Het punt waarom iedereen altijd zo lang wacht is dat de hormonen er wat langer over doen om te verdwijnen en daarmee het dekgedrag.
Je kunt hem er dus waarschijnlijk wel bijzetten, maar dan zal ie de merrie wel gaan dekken, en dat waarschijnlijk ook de rest van z'n leven blijven doen. Op zich geen probleem, maar niet iedereen zit op maandelijkse sexuele voorlichting te wachten Duivel

Hehe, bedankt.
Ik zet hem er zo meteen bij!

Yana_Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:49

Ik zou het niet weten...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:50

Ik zou even een paar dagen wachten.
Hengstigheid van je merrietje duurt immers niet zo lang! Als de hengstigheid weer voorbij is, dan duurt het weer een paar weken voordat ze weer hengstig is (en ze zich laat dekken) en dan zullen de ergste hormonen wel over zijn.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:51

Tja, bij ons op stal stond een ruin die het ook niet helemaal doorhad dat hij geen hengst meer was.
Zodra er een hengstige merrie was schoof hij zijn koker uit.
Hij kreeg ook nog wel dusdanig stijf. Maar op het moment dat hij naar binnen wou gaan werd hij weer slap.
Ik heb serieus tranen gelachen toen ik dit zag Tong uitsteken
Hij was echt gefrustreerd

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:12

Dat heb ik vaker gehoord... dat een ruin een merie dekt.. maar ik zou niet weten of je er last van blijft houden.. meestal tot 2 jaar na de castratoie

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:17

@cleyto Ik zou echt nog even wachten hoor.. Zeker tot na de hengstigheid. Maar volgensmij kan een gecastereerde hengst nog wel langer dekken (2 of 3 maand dacht ik). Maar mischien is dit anders bij shetlanders?

Voor de rest hebben ze bij mij op stage een merrie die zeeer waarschijnlijk drachtig is geworden van een ruin die al een jaar voor de dekking geruind was. Er is nu een dna-test bezig voor zekerheid. Ze hebben deze merrie drachtig gekocht (maar zonder dat ze wisten dat deze drachtig was) maar de vorige eigenaar zegt niets anders te kunnen bedenken.
Er is wel een heel leuk veulen uit gekomen *LOL*.
De ruin is nog een keer nagevoeld of hij mischien wel helemaal niet gecastereerd was of mischien gedeeltelijk. Er werd nog wel een klein soort knikkertje in de lies gevoeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:04

ktink schreef:
@cleyto Ik zou echt nog even wachten hoor.. Zeker tot na de hengstigheid. Maar volgensmij kan een gecastereerde hengst nog wel langer dekken (2 of 3 maand dacht ik). Maar mischien is dit anders bij shetlanders?

Dekken kunnen ze de rest van hun leven. Ik ken verschillende ruinen die niet alleen een erectie krijgen, maar 'm ook bij een merrie erin krijgen. Dat wil echter niet zeggen dat er dan veulentjes van komen..........
ktink schreef:
Voor de rest hebben ze bij mij op stage een merrie die zeeer waarschijnlijk drachtig is geworden van een ruin die al een jaar voor de dekking geruind was. Er is nu een dna-test bezig voor zekerheid. Ze hebben deze merrie drachtig gekocht (maar zonder dat ze wisten dat deze drachtig was) maar de vorige eigenaar zegt niets anders te kunnen bedenken.
Er is wel een heel leuk veulen uit gekomen *LOL*.
De ruin is nog een keer nagevoeld of hij mischien wel helemaal niet gecastereerd was of mischien gedeeltelijk. Er werd nog wel een klein soort knikkertje in de lies gevoeld.

Twee opties:
1) Natte-apen-verhaal. Gel*l in de ruimte. Stemmingmakerij.
2) Niet of niet goed gecastreerde ruin (en dus een hengst); waarbij klophengsten in principe onvruchtbaar zijn.

Die vorige eigenaar weet het misschien wel of niet, èn niet weten (na een jaar!!) dat je ruin geen echte ruin is èn niet weten dat die merrie gedekt is.............

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:10

Een ruin is natuurlijk niet meer vruchtbaar, maar nog wel een man. Dat instinct krijg je er gewoon niet uit denk ik.

Bij ons dekken de ruinen de merries ook nog weleens hoor. Zomers in het land of als ze toevallig samen in de paddock staan. Zal me er niet teveel zorgen over maken. Als de merrie het niet meer wil zal ze dat wel duidelijk maken.

Denk ook niet dat de kans groot is dat het een klophengst is want dan had hij inderdaad ook hengstengedrag vertoont.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:39

Mijn hengste spring op mijn ruin.. Clown

Laat hem toch lekker als de merrie het goed vind .
En om zeker van alles te zijn kan je hem toch even laten conteroleren door de DA ?

[edit:spelfout]

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:04

Een paard van onze stal heef ong 8 jaar bij een merrie gestaan.
Hij is nu ong 6 jaar gecastreerd, en nu ging hij naar 2 jaar weer bij de merrie en íedere keer springt hij erop. Nouja, hij dekt ook echt, het is niet alleen op springen. Knipoog

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:18

Eh, ik kan nu heel stom denken ofzo.
Maar het beestje was 1 jaar toen die werd gecastreerd?
Dan heb je ook nog kans dat dr een balletje is achtergebleven. Wij hebben het levende bewijs op stal rondlopen Lachen En die was anderhalf toen 'ie werd "gecastreerd" en nu pas is zn andere bal tevoorschijn gekomen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:34

x_Rebecca schreef:
Dan heb je ook nog kans dat dr een balletje is achtergebleven. Wij hebben het levende bewijs op stal rondlopen Lachen En die was anderhalf toen 'ie werd "gecastreerd" en nu pas is zn andere bal tevoorschijn gekomen..

Als jouw dierenarts zo slecht kan tellen dat ie niet eens weet of ie één of twee ballen weghaald, dan twijfel ik zeer sterk aan diens kwaliteiten!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 15:48

ikke schreef:
x_Rebecca schreef:

Als jouw dierenarts zo slecht kan tellen dat ie niet eens weet of ie één of twee ballen weghaald, dan twijfel ik zeer sterk aan diens kwaliteiten!

Maar op zich komt dit toch wel vaker voor? Als de bal niet ingedaald is kun je hem in feite ook niet met een normale castratie weghalen.

De veearts is hier net even op de koffie geweest, ik heb het er met hem over gehad en hij ziet de kans erg groot dat hij nog klophengst is, aangezien hij zonder mannelijke hormonen niet het gedrag zou vertonen dat hij nu doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:05

Chupa schreef:
ikke schreef:

Maar op zich komt dit toch wel vaker voor? Als de bal niet ingedaald is kun je hem in feite ook niet met een normale castratie weghalen.

De veearts is hier net even op de koffie geweest, ik heb het er met hem over gehad en hij ziet de kans erg groot dat hij nog klophengst is, aangezien hij zonder mannelijke hormonen niet het gedrag zou vertonen dat hij nu doet.

Als een dierenarts castreert zonder eerst te controleren of er daadwerkelijk twee ballen zitten, dan is het gewoon een sukkel! Ik heb eens een jaarling laten castreren en het eerste wat men vroeg was of beide ballen wel waren ingedaald en dat was ook de eerste controle die de dierenarts deed, voordat hij hij verder ging!
Ja het komt vaker voor dat de ballen er wat langer over doen voordat ze indalen, maar een dierenarts die z'n vak verstaat zal dan niet castreren, tenzij daar een zeer dwingende (levensbedreigende) reden voor is en dan ook zal hij melden dat er maar één bal is weggehaald!

Ik vind het echt meer dan slordig dat jij er na zoveel tijd achter moet komen dat de castratie kennelijk niet goed is uitgevoerd. Rijst bij mij toch even de vraag of je nu wel het complete verhaal schrijft. Je hoeft natuurlijk niet alle details te melden, maar nu wek je wel de indruk van een zeer slordige dierenarts.
Laatst bijgewerkt door ikke op 10-06-08 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:33

MiisMii schreef:
En zomige hengsten vinden het blijkbaar moeilijk te geloven dat ze hun *gereedschap* kwijt zijn en doen tog nog pogingen om tegen de natuur in te gaan.

Eigenlijk is die zin fout
de paarden gaan niet tegen de natuur in Clown
het is niet natuurlijk dat wij Het er af halen Tong uitsteken ]
Hehe Haha!

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

Ik had precies hetzelfde met mijn pony en die was uiteindelijk ook een klophengst.

Als er is een dierenarts komt voor iemand anders moet je vragen of hij even tijd heeft en dan zeg je je verhaal en dan gaat hij voor je voelen. Deed ie ook bij mij. En dan heb je je verlossende antwoord Tong uitsteken

Ze zeggen dat Klophengsten moeilijk te verkopen zijn dat ze het daarom niet zeggen want, je ziet het toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:42

Hier op stal klimt er ook 1 vaak op de merries Haha!
Niks aan de hand hoor!