Mijn paard heeft singel-angst, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LieZ_Horses

Re: Mijn paard heeft singel-angst, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:26

Rustig gaatje voor gaatje aansingelen zoals al is gezegt.
Vaak helpt ook een beetje hooi ofzo, als ze aan het eten zijn hebben ze vaak hun aandacht bij het eten.

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:54

Soms helpt het om een paard als je aankomt en ook vóór het opzadelen even zachtjes in de neus te blazen. Dat doen ze onderling ook om elkaar gedag te zeggen of gerust te stellen. Hem of haar over de schoft kriebelen kan ook kalmeren.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:35

Mijn merrie heeft dit ook wel, ze heeft het nooit echt fijn gevonden. Ik singel dan ook langzaam gaatje per gaatje aan, anders begint ze te trampelen en bijt ze naar de singel.
Heb al overwogen om een bontsingel of eentje met elastiek aan te schaffen en zien of ze hier beter op zou reageren...
Mijn vorig paard had het echt héél erg, was ooit een manegepaard geweest en daar had een of andere klungel de singel eens in één keer hard aangespannen...
Bij haar moest je het echt rustig aan doen, of ze begon te steigeren in de poetsstal.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 13:31

emmiehil schreef:
Soms helpt het om een paard als je aankomt en ook vóór het opzadelen even zachtjes in de neus te blazen. Dat doen ze onderling ook om elkaar gedag te zeggen of gerust te stellen. Hem of haar over de schoft kriebelen kan ook kalmeren.

Grappig dat je het zegt, ik blaas weleens in haar neus. Zal het eens proberen, baat het niet schaadt het niet toch Ja

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:43

Ik gebruik sinds 2 weken de F.R.A. supersingel en het gedrag van mijn merrie is voor 90% over met aansingelen. Ik singel wel nog gewoon rustig aan, maar ze bijt niet meer, kijkt niet meer boos en het opblazen is minder.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:47

Esther_ schreef:
Ik gebruik sinds 2 weken de F.R.A. supersingel en het gedrag van mijn merrie is voor 90% over met aansingelen. Ik singel wel nog gewoon rustig aan, maar ze bijt niet meer, kijkt niet meer boos en het opblazen is minder.

Wat voor singel is dit? Bestaat er een website met meer info?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:02

Esther_ schreef:

Ja dat wil ik ook wel eens weten! Zo'n wondersingel klinkt goed!

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:44

Hoi,
ik heb een singelbontje, ga ik ook mee op wedstrijd en er is nog nooit iets over gezegd.
Ik heb nu zo'n nieuwe singel, te verkrijgen bij Drunens Ruiterhuis, wel 175 euro....

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:47

fra supersingel, dat wil ik ook wel eens weten hoe dat zit met deze wondersingel. Een meisje bij ons op stal moet haar pony afleiden met een peen en nu schijnt het ook minder te zijn Verward

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:51

Had zelfde probleem bij mijn paardje, hebben een andere soort singel gekocht en daarbij ook met elastiek. Had ook een singelbontje gekocht, maar die verhelpt de angst bij aansingelen niet. Ik zet hem nu in de hoek van de bak, blijf zelf rustig en singel hem in 2 keer aan. Als je aangesingelt hebt even op je plek blijven staan en hem rustig toespreken en belonen voordat je weg stapt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:01

Ik singel eerst heel losjes, dan loop ik wat, gaatje strakker, weer wat lopen, weer gaatje strakker enzovoorts. Gaat prima, mevrouw heeft het amper in de gaten en als ik er dan opstap kijkt ze me aan van "was je al klaar dan?"

Een manegepaard dat ik ooit heb bereden had hele lelijke uitstekende littekens ter hoogte van de singel (en dusdanig dat je de singel niet even kon verleggen). Die reden ze met een leren singel en vonden dat het paard niet moest zeuren. Persoonlijk had ik in dat geval voor een andere singel gekozen die niet zo over de littekens, die trouwens waren van iemand die erg fanatiek met de sporen werkte. Niets wat ik met een manegepaard kon doen hielp en andere opties vonden ze daar onzin. Ik rij daar dus ook niet meer.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:54

Misschien heeft dat paard dan maagproblemen, of wondjes onder de buik. Dat moet je altijd controleren als je de singel omdoet. Ik heb dat ook wel een keer meegemaakt, dat het paard wondjes onder de buik had en daarom was die zo bang voor de singel. Nog veel succes met je paard. En ik hoop dat het beter lukt.

mvg, xRomanxMir.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:34

dat van die singel zou ik ook graag meer informatie van willen Ja

hier ook een pony met flinke singeldwang. wij kunnen haar alleen los in de stal of aan de hand aansingelen. zodra je haar vastzet hangt ze zich finaal op.
vroeger konden we haar alleen met 3 man opzadelen, en dan vaak sloeg ze op haar rug achterover zodra het zadel op haar rug lag.
we hebben toen consequent doorgezet en tijdens het rijden ook elke keer zadel erop en zadel eraf gedaan. dit heeft eigenlijk wel heel goed geholpen Ja
blijf ten alle tijde rustig en singel NOOIT te snel aan, dan ben je weer terug bij af.

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:00

Lowara schreef:
dat van die singel zou ik ook graag meer informatie van willen Ja

hier ook een pony met flinke singeldwang. wij kunnen haar alleen los in de stal of aan de hand aansingelen. zodra je haar vastzet hangt ze zich finaal op.
vroeger konden we haar alleen met 3 man opzadelen, en dan vaak sloeg ze op haar rug achterover zodra het zadel op haar rug lag.
we hebben toen consequent doorgezet en tijdens het rijden ook elke keer zadel erop en zadel eraf gedaan. dit heeft eigenlijk wel heel goed geholpen Ja
blijf ten alle tijde rustig en singel NOOIT te snel aan, dan ben je weer terug bij af.

jij bent slim, goeie tips! Pling

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:07

F.R.A. Supersingel te vinden in de ruitershops waar ze producten van Freedom riding articles verkopen of op http://www.wilde-aecker.com
Of zoek eens op westipsingel.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:22

Goeie berichten allemaal weer! Bedankt voor de tips.
Zelf singel ik ook altijd maar rustig aan, en aan de hand anders gaat ze hangen idd. En als je dan weer net iets teveel doet ben je weer terug bij af, helaas weleens meegemaakt... Alleen dan bij een ander paard van een vriendin; die werd daarna al bang als ie het zadel alleen al op z'n rug kreeg zonder dat er nog maar wat met de singel werd gedaan...
Ga even verder zoeken d.m.v. die site en googlen naar die singel.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:05

Laat je paard in z'n stal staan, leg hem een deken op, niet een zware deken, maar gewoon een zachte deken waar geen buiksingel aan zitten.
bind er dan een dekensingel om de plaats waar de echte singel hoort vast. heel erg losjes. Wel dat je paard het voelt dat er wat zit, maar niet dat het strak zit.
laat je paard zo 2 uur in z'n stal staan.
Als het na de 2 uur goed is gegaan, maar je de dekensingel ietsjes strakker. Zo laat je haar weer 2 uur staan.
Als dat goed gaat maak je de dekensingel nog strakker.
Als ze op een bepaalde strakte onrustig wordt, maak hem dan zo strak vast dat je paard wer geen last van heeft.
Dit gaat niet in 1 dag helemaal goed, dus verdeel het over de dagen!
Niet de hele dag, maar gewoon een paar uur per dag, en een paar dagen per week snap je Lachen

Als het allemaal goed is en de dekesingel best strak zit, leg je een zadel over je paard (die nog steeds in stal staat maar zonder deken en dekensingel).
Pak de singel, en trek hem heeeel rustig onder de buik van je paard door.
Doe de dingel dan op het eerste gaatje..
Gaat dat goed? laat je paard dan eventjes wennen en laat hem een kwartietje alleen.
Na dat kwartiertje kom je weer en maak je de singel weer een gaatje strakker.
Gaat dat niet? praat dan rustig tegen je paard, en als het dan nog niet gaat, doe de singel dan weer op het eeste gaatje en laat haar er dan nog meer aan wennen.
Als het allemaal goed gaat ben je zo een paar weken verder.
gewoon steeds de singel een klein stukje strakker maken.
Als je weer gaat rijden, maak de singel dan niet zo strak, want ze moet ook nog wennen met een singel om haar, en een ruiter op haar.

ik weet zeker dat het met veel geduld wel gaat lukken!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:12

Lowara schreef:

Tijdens het rijden!? Dat vind ik erg knap! Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:16

trouwens nog een vraag of meer mensen dit herkennen:
mijn pony heeft dus een hele aparte stand hoe ze gaat staan als ik haar aansingel.
je kunt het vergelijken met in het circus zo'n olifant ( Clown ) die op een bal staat. dus 4 benen bijna tegen elkaar aan.
ze doet dit denk ik om zich zo dik mogelijk te maken, maar blijft het een hele aparte stand vinden, heel onnatuurlijk.

@ Rox: tijdens het rijden stilstaan... er af.. zadel afdoen en weer erop en aansingelen.. weer opstijgen... wegrijden Clown
en dit een paar keer herhalen elke rit Ja

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:08

Lowara schreef:
@ Rox: tijdens het rijden stilstaan... er af.. zadel afdoen en weer erop en aansingelen.. weer opstijgen... wegrijden Clown

Misschien kan je dit beter niet doen?
Kijk als het lichamelijk is, dus een spier die niet lekker zit o.i.d. dan kan ik daar niks over vertellen. Ik kan ook niet oordelen over de situatie en het paard. Maar soms stellen paarden zich wel eens ineens aan als ze merken dat het baasje daardoor ineens dingen gaat doen die het het paardje gemakkelijker maken. Misschien gewoon lekker lesje doorrijden? Want misschien heeft het paardje wel extra last door dat erop-eraf-erop-eraf gedoe van het zadel? Extra pijn? Terwijl met gewoon doorrijden ze er minder last van heeft?

Het is maar een idee Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:18

Wij hebben een merrie met erge singeldwang gehad, blies zich altijd op bij het aansingelen, en ik moest haar in het begin voor ik het zadel erop legde echt met de neus in de goede richting zetten, want de eerste paar passen begon ze vreselijk te bokken en springen. (en haar dan ook nog omdraaien was nogal ingewikkeld. Clown )

Wij hebben een dikke neoprenen singel met elastiek voor haar aangeschaft, en dat scheelde al driekwart van het probleem. (Zulke singels geven echt meer comfort voor ieder paard, als het paard diep zucht na het aansingelen voelt hij niet ineens die knellende band zo tegen zijn buik, dat was voor onze merrie gewoon niet te verdragen.)
Daarnaast echt een heel rondje bak de tijd nemen om aan te singelen, en even de voorbenen naar voren trekken voor je opstijgt om de velletjes achter de ellebogen uit de plooi te halen scheelt soms ook.
Deze merrie ging het opzadelen nooit echt leuk vinden, maar ze legde zich er wel bij neer toen ze doorkreeg dat we rekening met haar wilden houden.

De tips van Salt-Pepper vind ik heel bruikbaar voor een erg bang paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:52

R0X schreef:
Lowara schreef:

Misschien kan je dit beter niet doen?
Kijk als het lichamelijk is, dus een spier die niet lekker zit o.i.d. dan kan ik daar niks over vertellen. Ik kan ook niet oordelen over de situatie en het paard. Maar soms stellen paarden zich wel eens ineens aan als ze merken dat het baasje daardoor ineens dingen gaat doen die het het paardje gemakkelijker maken. Misschien gewoon lekker lesje doorrijden? Want misschien heeft het paardje wel extra last door dat erop-eraf-erop-eraf gedoe van het zadel? Extra pijn? Terwijl met gewoon doorrijden ze er minder last van heeft?

Het is maar een idee Knipoog

ga jij de keer erna met gevaar voor eigen leven proberen je paard op te zadelen? Knipoog Aanstellen is 1 ding, zich compleet achterover laten vallen op de stenen met alle gevolgen van dien is een 2de.
juist het aansingelen is de crime geweest, paarden hebben heel snel door wanneer de singel eraan komt en gaan dan reageren. Probeer maar eens met een paard met singeldwang als of te doen dat je een singel vastmaakt. wedden dat je een reactie krijgt? ( echt heel apart blijf ik dit vinden )
dus de singel oefeningen herhaalden we op manieren en situaties dat ze het niet verwachtte en waarbij we veel controle over haar hadden.
van een extreem gevaarlijke pony is ze dankzij deze methode wel veranderd in een pony die gewoon los door een 7 jarige is op te zadelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 05:22

ik heb er ooit eentje gehad die echt bijzonder was.........

is een jaar mee getobt en ik had het dier binnen drie maanden ohz

ik had mijn zak altijd vol brokken, en leidde haar tijdens het zadelen daarmee af, ze moest ook bewegen....... dus al etend en stappend ging dat zadel erop.....

na een aantal maanden werd de behoefte minder qua bewegen (uiting van stress dat bewegen) en uiteindelijk een heel leuk peerd geworden ohz

saratj140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:33

ik denk dat het heel belangrijk is om gewoon geduld te hebben elek keer een gaatje erbij en belonen als die braaf blijft staan

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:14

Mijn paard heeft hier ook last van.
Soms merk je niets met aansingelen totdat je er op zit. Dan wil je been geven om weg te stappen en dan explodeert hij gewoon.
Wat redelijk goed werkt is inderdaad stappen aan de hand en daarbij gaatje voor gaatje aansingelen. Soms longeer ik hem ook even dat zijn 1e frissigheid er wat af is en tijdens longe singel ik hem aan.

Tegenwoordig heb ik singel die speciaal is ontworpen voor paarden met singeldwang. Bij de een werkt het wel en bij de ander wat minder maar bij die van mij werkt het prima. Rijd er nu kleine maand mee en voel eigenlijk weinig tot geen spanning meer bij hem.