Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
emmiehil schreef:Soms helpt het om een paard als je aankomt en ook vóór het opzadelen even zachtjes in de neus te blazen. Dat doen ze onderling ook om elkaar gedag te zeggen of gerust te stellen. Hem of haar over de schoft kriebelen kan ook kalmeren.
Esther_ schreef:Ik gebruik sinds 2 weken de F.R.A. supersingel en het gedrag van mijn merrie is voor 90% over met aansingelen. Ik singel wel nog gewoon rustig aan, maar ze bijt niet meer, kijkt niet meer boos en het opblazen is minder.
Esther_ schreef:Ik gebruik sinds 2 weken de F.R.A. supersingel en het gedrag van mijn merrie is voor 90% over met aansingelen. Ik singel wel nog gewoon rustig aan, maar ze bijt niet meer, kijkt niet meer boos en het opblazen is minder.

Lowara schreef:dat van die singel zou ik ook graag meer informatie van willen
hier ook een pony met flinke singeldwang. wij kunnen haar alleen los in de stal of aan de hand aansingelen. zodra je haar vastzet hangt ze zich finaal op.
vroeger konden we haar alleen met 3 man opzadelen, en dan vaak sloeg ze op haar rug achterover zodra het zadel op haar rug lag.
we hebben toen consequent doorgezet en tijdens het rijden ook elke keer zadel erop en zadel eraf gedaan. dit heeft eigenlijk wel heel goed geholpen
blijf ten alle tijde rustig en singel NOOIT te snel aan, dan ben je weer terug bij af.

Lowara schreef:we hebben toen consequent doorgezet en tijdens het rijden ook elke keer zadel erop en zadel eraf gedaan. dit heeft eigenlijk wel heel goed geholpen

) die op een bal staat. dus 4 benen bijna tegen elkaar aan. 
Lowara schreef:@ Rox: tijdens het rijden stilstaan... er af.. zadel afdoen en weer erop en aansingelen.. weer opstijgen... wegrijden
en dit een paar keer herhalen elke rit
) 
R0X schreef:Lowara schreef:@ Rox: tijdens het rijden stilstaan... er af.. zadel afdoen en weer erop en aansingelen.. weer opstijgen... wegrijden
en dit een paar keer herhalen elke rit
Misschien kan je dit beter niet doen?
Kijk als het lichamelijk is, dus een spier die niet lekker zit o.i.d. dan kan ik daar niks over vertellen. Ik kan ook niet oordelen over de situatie en het paard. Maar soms stellen paarden zich wel eens ineens aan als ze merken dat het baasje daardoor ineens dingen gaat doen die het het paardje gemakkelijker maken. Misschien gewoon lekker lesje doorrijden? Want misschien heeft het paardje wel extra last door dat erop-eraf-erop-eraf gedoe van het zadel? Extra pijn? Terwijl met gewoon doorrijden ze er minder last van heeft?
Het is maar een idee
Aanstellen is 1 ding, zich compleet achterover laten vallen op de stenen met alle gevolgen van dien is een 2de.