Raar gedrag jong paard (3j)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

Re: Raar gedrag jong paard (3j)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:22

misschien heeft het paard wel ergens last van, dierenarts?? en pas maar op, als een paard eenmaal verkeerd gedrag heeft aangeleerd kom je daar niet zo makkelijk meer van af.en profesionele hulp inschakelen!!!!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:30

mischien is hij wel gewoon verwend!als ie iets niet wil,word ie gewoon boos(net kleine kinderen)
ik zou consuqent tegen hem zijn,hij probeert je de baas te zijn,en voor je het weet,wil die niks meer,ik had hem gewoon bij een profesionele stal laten zadelmak maken,scheeld je een hoop ellende,en je krijgt je paard,opstappen en wegrijden terug,hij weet dan ook metteen waar hij aan toe is,word ie ook wat vriendelijker van denk ik.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:35

knooopje schreef:
mischien is hij wel gewoon verwend!als ie iets niet wil,word ie gewoon boos(net kleine kinderen)
ik zou consuqent tegen hem zijn,hij probeert je de baas te zijn,en voor je het weet,wil die niks meer,ik had hem gewoon bij een profesionele stal laten zadelmak maken,scheeld je een hoop ellende,en je krijgt je paard,opstappen en wegrijden terug.

Ik vindd at mensen er wel erg makkelijk over denken om gewoon je paard maar weg te brengen om zadel mak te laten maken ...
Ten eerste is het heel fijn dat het door een professional gebeurt word, waar je dus NIET bij mag zijn meestal 9 van de 10 keer, en als je hem of haar terug krijgt kan je er nog geen reet mee, aangezien je als je een paard inrijd hij degene moet gaan vertrouwen op zijn of haar rug. Het is de bedoeling dat de baas er dalijk mee kan gaan rijden, en dat gaat niet altijd even mooi op.

Ik zou gewoon een instructrice zoeken in dat geval die aan huis komt en JOU helpt met het inrijden van je dier, Durf je het alsnog niet zelf, dan zal die instructrice het voor je doen, maar wel waar JIJ bij bent, en waar jij een stop kan roepen als je het te hard vind gaan, Waar jij helpt en alsnog een vertrouwen wekt bij je paard.

en zoals ik al in me vorige post zei, ik vermoed dat dit diertje gewoon nog niet klaar is om ingereden te worden. doe jezelf en dat diertje een plezier en denk er echt over na of om hulp aan huis te zoeken, Of dit beesie nog een jaar met rust te laten en lekker grond werk te gaan doen om jullie vertrouwen nog groter te maken..
Wat je met mijn advies doet mag je geheel zelf weten Lachen ik geef mijn mening op wat jij in je begin post verteld heb, en in mijn ogen vind ik dat het dier nu aantoont nog niet klaar te zijn..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:40

opschepen met een boek,lijkt me ook niet echt makkenlijk,voor iemand,die daar geen ervaring mee heeft.
maar dat is mijn mening.
vr groetjes saskia

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:41

knooopje schreef:
opschepen met een boek,lijkt me ook niet echt makkenlijk,voor iemand,die daar geen ervaring mee heeft.
maar dat is mijn mening.
vr groetjes saskia

Waar is een boek vermeld dan?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:43

lees het topic maar eens door. Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:44

knooopje schreef:

haha oke, dan zal dat net het stukje zijn waa rik overheen gelezen heb Lachen

Boeken zijn handig als je meer informatie over iets wil hebben, maar niet om op te bouwen of ervaring uit op te doen, want dat krijg je alleen maar in de praktijk, en in de praktijk moet je het onder begeleiding doen om die ervaring te krijgen,
en dat krijg je niet als je je paard weg brengt.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:46

Ik vind het goed dat je gestopt bent met rijden! Echt top Lachen
Misschien kun je wat meer aandacht aan hem besteden door te poetsen, wandelen door het dorp (?) eventueel met nog een vriendje van hem erbij.. Iedere dag even langs gaan en een beetje met hem bezig gaan.
Misschien heeft hij ook wel blokades in zijn rug oid? Misschien dat je een ostheopaat langs kan laten komen?
Maar laat wel weten dat hij niet voor je uit mag lopen, jij bent leider en jij loopt voorop..
Succes met je paardje!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:48

PinkyBubble schreef:
knooopje schreef:

haha oke, dan zal dat net het stukje zijn waa rik overheen gelezen heb Lachen

Boeken zijn handig als je meer informatie over iets wil hebben, maar niet om op te bouwen of ervaring uit op te doen, want dat krijg je alleen maar in de praktijk, en in de praktijk moet je het onder begeleiding doen om die ervaring te krijgen,
en dat krijg je niet als je je paard weg brengt.

daar heb je wel een punt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:50

Ik vind het gedrag dat je omschrijft helemaal niet raar. Het is gewoon een uiting van misnoegen c.q. irritatie over wat jij doet. Of hij vertrouwt het gewoon niet.

Je moet ff proberen uit te vinden of het meer dominantie of meer angst/onzekerheid is. NB ook uit onzekerheid kan een paard gaan aanvallen of bijten. En dan zou ik daar gewoon de tijd voor nemen en het rustig opbouwen en hem wennen aan het feit dat die tweebener weleens rare dingen kan gaan doen zoals rondspringen, maar dat dat verder niet bedreigend is. Dus doe dat met kleine stapjes en verwacht niet dat hij alles in een keer maar normaal moet vinden.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:51

@knooopje

Inderdaad Lachen Ik bedoel hoe moet je nou praktijkervaring uit een boek opdoen.. niet toch??

Zoals je al gelezen heb ben ik gewoon niet echt een voorstander van weglaten brengen om in te rijden.. Meerdere nare ervaringen gezien dicht bij mij.

Hadde paard ingereden, woude sprongetje met haar maken, knalt achterover door de hindernis, kon ingeslapen worden daar ben je mooi klaar mee, dat iemand anders je paard verziekt.

Ander paard kwam heelhuids terug, maar baasje kon er zelf niets mee. Daar ben je ook lekker mee..

Nee ik heb zelf nu een 3 jarige haf, die heb ik samen met begeleiding van mijn instructrice ingereden, en het gaat onwijs goed..
Een ander had het niet beter kunnen doen bij mijn paard dan ikzelf.
Dus een ander doet het niet beter dan de eigenaar zelf.. Omdat jij degene bent die het paard kent.. vooor een ander is het alleen brood op de plank.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:14

@ pinkybubble:
ik ben ook even gestopt met zadel en hoodstel en lekker bezig met grond werk. en dat gaat opzich goed. ik ben al sinds januarie met hem bezig. ik denk zelf ook dat het mischien ergens te snel is gegaan. dus daarom licht hel zadel en hoofdstel nu weer lekker in de kast Knipoog,.

ik heb al meerdere paarden ingereden dus het is niet dat ik dit vor het eerst doe. en ik ben ook niet voor het wegbrengen omdat ik toch ook wel heel erg wil dat hij zacht in de mond blijft enzz. maar via me hoefsmit hebben we mischien iemand die kan helpen tegen de tijd dat ik vind dat we weer met zadel kunnen werken. dat vrouwtje is heel rustig en doet alles alleen en heeft heel veel paarden al zadle maki gemaakt die ze op van die training stallen niet ingereden kregen.

ik zal is met de eigenaar overleggen voor osteopaat. want die komt binnekort ook voor mijn eigen pony dus dan kunnen ze mischien te gelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:53

je zou eens een grondwerkcursus bij Petra Vlasblom kunnen volgens, als deelnemer of toeschouwer, je leert er veel van en is misschien een opstapje naar een betere verstandhouding. het klinkt mij in de oren als een heerlijke puber die eens kijkt waar de grenzen liggen, dat kan een probleem zijn maar ook een uitdaging.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 00:31

@ cissy : ik zie er zelf ook echt een super uitdaging in. daarom wil ik hem ook echt niet wegbrengen en het zelf proberen aangezien het zelf nu niet echt lukt gewoon vanwegen dat ik met dit gedrag niet bekend ben. wil ik het met hulp doen maar wel zelf. ook denk ik dat als ik dit overwonnen heb met hem ik mischien ook wel een veel betere band met hem heb.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:06

Relien schreef:
@ pinkybubble:
ik ben ook even gestopt met zadel en hoodstel en lekker bezig met grond werk. en dat gaat opzich goed. ik ben al sinds januarie met hem bezig. ik denk zelf ook dat het mischien ergens te snel is gegaan. dus daarom licht hel zadel en hoofdstel nu weer lekker in de kast Knipoog,.

ik heb al meerdere paarden ingereden dus het is niet dat ik dit vor het eerst doe. en ik ben ook niet voor het wegbrengen omdat ik toch ook wel heel erg wil dat hij zacht in de mond blijft enzz. maar via me hoefsmit hebben we mischien iemand die kan helpen tegen de tijd dat ik vind dat we weer met zadel kunnen werken. dat vrouwtje is heel rustig en doet alles alleen en heeft heel veel paarden al zadle maki gemaakt die ze op van die training stallen niet ingereden kregen.

ik zal is met de eigenaar overleggen voor osteopaat. want die komt binnekort ook voor mijn eigen pony dus dan kunnen ze mischien te gelijk.

Mooi dat je het zelfd op tijd inziet, voordat het echt mis had gegaan Lachen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:08

Relien schreef:
bedankt..
zijn er niet ook van die oefeningen in de longeer cirkel ofzo.
ik heb hier in het begin eigenlijk nooit last van gehad bij hem .
alleen dat hij het bewegen neit leuk vond

Grondwerk..?