Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:38

Maantjj schreef:
Jamaar ben je er zeker van dat jou paaard het ook als spelen ziet?
Wanneer jij een paard echt flink opjaagd, geef jij hem het idee dat hij wat fout doet en dat de leider hem de groep uit wil gooien.

Dit bedoel ik niet...
Het moet wel vriendelijk blijven...
Zoals ik al zei, er moet geen angst van het paard komen...
Af en toe doe ik het wel bij mn verzorgshetters, maar vertrouwen raken ze bij mij niet kwijt...
En ze rennen met de oortjes naar voren dan.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:35

Ik smijt ze ook wel regelmatig in de piste maar ik hou gwn de zweep vast of ik klik met mijn tong, mijn paardjes zien dit gewoon als beweging en niet als straf of ze denken ook niet dat ze iets hebben foutgedaan, want van zodra ik de zweep terugleg of gewoon hun naam roep als ik de zweep nog vastheb komen ze gewoon en denken ze niet dat ik hen ga afslagen ofzo Tong uitsteken
ze weten dus gewoon dat het is zoals rijden of longeren en zodra ik zeg dat het genoeg is geweest komen ze gewoon lekker knuffelen Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:13

Ik vidn het ook niet zielig. Ik 'longeer' haar regelmatig zo in de bak en dan spelen we samen wat.
Een echte joinup en dus oko van mij afsturen reageerd ze enorm anders op, dan merk je echt dat ze het niet grappig vind. Maar zo losgooien beetje spelen in de bak is dat wel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:49

Mar dat is bij mij spelen, en ik gebruik er hoogstens een 'korte' zweep bij.... Tong uitsteken

Da's heel leuk idd. Ja

Denk alleen niet dat iedereen het verschil kan zien wanneer het paard het echt ook een spelletje vindt, en wanneer hij het niet grappig vindt... Da's soms wel jammer.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:44

Zielig? Ja dat is ieder zijn eigen mening. Zielig is niet echt het goede woord, maar het is zeker niet leuk voor de paarden zielig zou het zijn als je ze er ook mee sloeg. Maar ik doe zelf nooit zoiets. Als je ze op gaat jagen met de zweep betekent het dat ze bang zijn en ervoor op de vlucht slaan, omdat ze het geluid van de zweep eng vinden. Hier kan je mee bereiken dat je paard vortaan bang word van de zweep omdat hij/zij het als een minder leuke ervaring ervaart. Bijvoorbeeld als jij het paard dan gaat longeren met een zweep, dan kan het zo zijn dat het paard er weer bang voor word en weer probeert te vluchten waardoor het niet meer te longeren is.
Ik zie het nut er niet van in om paarden (in de wei ofzo) op te gaan jagen met de zweep? Waarom zou je dat dan. Om ze even te zien rennen? Dan zou ik dat op een andere manier doen. Daar is vast wel iets op te verzinnen.
Ik zeg er wel bij dat dit bij ieder paard anders is. De ene vind het niet leuk en word er dus echt bang voor. Maar zoals sommige hier vertellen, dat hun paard het als een 'spelletje' zien.. dat kan natuurlijk ook. Als het paard daarna gewoon weer naar je toekomt zal die het wel niet erg vinden. Ik heb dit 1x geprobeert bij mijn paard die in de wei stond met 3 andere pony's. Om te kijken hoe ze zouden reageren. De rende natuurlijk rond, maar toen ik daarna de zweep weg legde en mijn paard wou pakken, was die helemaal van streek. Dus ik weet gewoon dat ik dit bij mijn paard niet hoef te doen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:26

Onze paarden zien het echt als spelen, en doen het ook met de oortjes naar vore, en komen zelf ook uitdagen, ik roep ze regelmatig bij me en beloon ze met stem, een dikke knuffel en een snoepje, en als ik het "voorwaarts" geluid maak, dan rennen ze weer vrolijk verder. Ze zijn ook absoluut niet bang voor de zweep,
Alleen menig voorbijganger kijkt soms raar op Bloos

Laatst had mijn hengstje de zweep, en liep wandelde achter mij aan, kon ik wel hard om lachen

ze moeten het wel leuk blijven vinden, ik stop ook, als ze het nog leuk vinden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:53

ik vind het bij keuringen echt zielig. Ik doe het ook wel eens een beetje opjagen, maar zonder zweep. Ik doe het wel eens bij een jaarling (verzorgpony) maar die ziet het meer als spelen, want die gaat zich dan helemaal uitsloven Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:56

Bij keuringen is het zielig? En je verzorgpony opjagen is niet zielig? Ik zie het verschil niet, hoor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:57

Lab_iris schreef:
mensen zeggen hier je doet je pony er geen pijn mee met een klappertje in de lucht ofzo.. maar je doet hem wel op andere manieren kwaad, wat nog erger kan zijn.

je maakt de pony als het ware bang voor jou zodat hy van je weg wilt rennen, omdat hij bang voor je is. dit kan ook nog eens verkeerd uitpakken in je pony`s gedrag, richting jou.

En wat vind je dan van een join-up? In weze is dat ook je paard opjagen en dan tot het paard signalen geeft dan stop je en laat je hem op je af komen, dan beloon je hem.
Als je deze manier gebruikt met opjagen, is er niet veel aan de hand lijkt mij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:59

Ik vind het op een normale manier niet zielig. Mijn paard staat continu buiten, maar voor het rijden jaar ik hem toch altijd even op en dan komen er nog wat bokjes uit. Tegenwoordig ziet hij de zweep al en hij begint te lopen. Ben ik er zeker van dat hij het ok vindt? Ja Lachen Ik zie het verschil in boosheid of onzekerheid en blijheid bij mijn paard en dit ziet hij als een spelletje. Als ik hem roep, zal hij ook altijd dadelijk terug naar me toe komen. Let wel op: ik jaag hem op in de weide zelf en hij kiest zelf waar hij naartoe loopt. Het is ook niet zo dat ik hem 10 minuten continu laat lopen. Soms stopt hij eens en dan loopt hij daarna vanzelf weer verder, eender welke richting uit.

Als ik echter met een longe naar hem toe ga, dan wordt hij onzeker. Dus dan kies ik voor uitjagen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:01

suleilitha schreef:
Bij keuringen is het zielig? En je verzorgpony opjagen is niet zielig? Ik zie het verschil niet, hoor.

ben je wel eens op een keuring geweest?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:07

ik jaag mn fjord altijd op. Longeren daar heb ik geen zin in en dat vind hij ook niet leuk, maar opjagen. Lekker uitrazen, showen. Als ik er niet met een zweep sta dan staat hij daar maar te staan en heeft hij nog geen beweging. Mn shet van 2 vind het ook een schitterend spelletje, die bolle gaat rennen en dan gaat mn shet achter of naast mn bolle rennen. Dus achteraf doe ik niks en jaagt mn shet mn fjord op, lekker makkelijk toch Haha!
Ik raak hem nooit met de zweep en eigenlijk is het zien van de zweep of mijn uitdagende lichaamshouding voldoende. En tuurlijk zijn er dagen dat hij er geen zin in heeft en dan stop ik. Vrijspringen doe ik ook wel eens als ik zin heb om de hindernissen neer te zetten Knipoog

Maar ik denk dat het aan het karakter van je paard ligt als hij denkt dat hij verstoten wordt. Of de band met je paard is niet helemaal in orde OF je doet wel heel erg wild.

Maar zielig, nee

*edit* Filmpje van losgooien.Vriendin in de rode jas met haar ouwetje, die gewoon staat. De zwarte is ook van haar, die blijft rennen, springen bokken enz en de langzame fjord is van mij. Ziet dit er zielig uit? aub geluid uit, schaam me diep Bloos

http://s94.photobucket.com/albums/l99/N ... o-0004.flv
Laatst bijgewerkt door Onali op 26-05-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:11

Bij mijn vz ponytje doe ik het ook weleens lekker in je handen klappen rent ze hard genoeg Tong uitsteken
maar die ziet het echt als een speletje die komt afentoe ook achter jou aan als je bezig bent.( spelendewijs)
Laatst bijgewerkt door P_A_R_Love op 26-05-08 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:26

saskiakefie schreef:
suleilitha schreef:

ben je wel eens op een keuring geweest?

Jahoor, al dik dertig jaar lang bezoek ik ieder jaar wel een paar keuringen en ik heb daar nog nooit zielige dingen gezien.
De paarden worden thuis al "opgejaagd" met een zweep met klaptouwtje, wat overigens in de lucht klapt en niet op de kont van het paard. Een voorbrenger die het paard leidt, en ermee draaft, aanjagertje erachter die de kunst verstaat om een zweep echt te laten klappen en soms in de andere hand een doosje met kleingeld (rammeldoosje) De meeste paarden hebben er de grootste lol in. De mensen niet minder, met een paard trainen voor een keuring is prachtig werk. Helaas kan ik niet meer hard genoeg lopen om ze zelf voor te brengen, opjagen nog wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:30

Afbeelding
Is dit zielig? Ik vind van niet, ik vind het een mooi plaatje van een prachtig voorgebracht paard. Hulde voor de monsterknecht, dan moet je echt een goed stel benen onder je bibs hebben!!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:34

die traint er waarschijnlijk het hele jaar voor Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:37

Mijn pony vind het heerlijk om na het longeren onder luid geklapper de ronde door de wei te showen! Hoofd in de lucht, staart in de lucht oortjes vooruit en dan draait hij zelfs naar me toe en stopt vlak bij me om me uit te dagen. Niks zieligs aan, hij vindt het prachtig! Lachen

amyflora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:40

Ik maak er altijd een spelletje van, ze vind het erg leuk oortjes naar voren en keren in de hoeken en me dan heel eigenwijs aankijken Clown Haha!
Het word wel zielig als je hem gaat slaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:42

Haha, die van mij zat laatst in een boom toen ik met de zweep in de bak kwam... nee hoor, geintje.
Ik zit meneer regelmatig even met een klapperende zweep achterna door de bak en hij maakt er een geweldige show van. Blazen dat het een lieve lust is en hij komt me achterna als ik met de zweep uit de bak ga, zo van: "Baasje, ik wil nog wel even!"

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:11

Het ligt eraan hoe je het doet, als je er als een gek achter aan gaat rennen dan vind ik het zielig. Maar als je je pony rustig 'aanspoort' tot draven dan is het niet erg vind ik.

raquel_Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:51

ik vind het niet zielig hoor, ik doe ook wel eens opjagen alleen pak ik niet de zweep maar het halstertouw. zolang je niet slaat vin ik het niet zielig. en hij vind het nog leuk ook gaat altijd helemaal gek doen hartstikke grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:55

Zielig is idd niet het goede woord. Ik persoonlijk vind het niet nodig, als mijn paard even gek wil doen dan doet ze het wel op de wei dus snap er het nut er niet van. En showen doet ze ook genoeg uit haarzelf Huilen van het lachen Wat ik al helemaal niet snap is dat mensen iets als een zakje aan de zweep binden. Ik zie iemand van een stal bij ons in de buurt dit regelmatig doen, jaagt het paard constant weg met een zweep waar een zakje aan zit. En dat vraagt zich dan op buitenrit af waarom zo'n paard toch zo gek gaat doen als hij een wapperend zakje ziet Frusty

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:02

Ik vind het ook niet zo zielig. Als je haar geen pijn doet vind ik het wel kunnen. Als ze te wild word moet je gewoon de zweep weg leggen en haar kalmeren. Maar tijdens het longeren heb je gewoon een zweep nodig anders gaan ze gewoon rustig eten en bewegen ho maar. Alleen sommige paarden zijn nergens bang voor en als je met de zweep op de grond slaat kijken ze alleen een keer op. Meestal als je een zacht tikje op haar kont geeft zonder dat je haar bezeerd is het meestal wel genoeg. Dan heeft ze meestal wel door dat ze moet lopen.

Zolang je een paard geen pijn doet of niet wild maakt, lijkt het mij geen probleem

groetjes Myrthe

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:03

Ik vind er niets zieligs aan!.
Mijn paardje loopt vaak los rond op het erf als we gaan opjagen.
ik pak dan de zweep en roep haar (met zweep in de handen) en dan komt ze meestal gewoon aan lopen. En opjagen word de zweep ook nouwlijks gebruikt. Alleen om haar duidelijk te maken wat de bedoeling is.
Mijn paard loopt ook gewoon weer netjes naar mij toe. dus er lijkt me zo niks mis mee.

Maar ik kan me goed voorstelen dat er paarden zijn die er bang van worden. dit lijkt me niet de bedoeling!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:49

mariettek schreef:
Ik vind het geen probleem. Die van mij vindt het een geweldig spelletje! Zodra ik stop met de zweep komt hij afwachtend voor mij staan: Wanneer gaan we weer?!
Hij rent ook nooit naar de andere kant van de bak, maar blijft om mij heen rondjes rennen. Hij geniet er echt van!

ja idd, die van mij vind t ook geweldig leuk.. als ik dan niks meer doe, komt ie vrolijk naar me toe gelopen..

Zolang je een paard maar niet bedreigd, of afslaat.. vind ik het best..