Paard met staltrauma...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: Paard met staltrauma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:13

ja maar als het niet wil dan wil het niet. Je ka nhem dwingen amar dan word het voor hem nog een nare ervaringen en word het alleen maar enger. Je kan vast ergens hooi weghalen geeft hem hooi en brokken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:16

Dat betekend wel dat hij dan alleen moet komen te staan, terwijl hij erg gehecht is aan zijn vriendje...
Dat maakt het natuurlijk niet beter Nagelbijten / Gniffelen

Maar de kans is groot dat als wij hem allerlei dingen in de wei zetten die hij leuk vind (biks en zijn vriendje) hij vastberaden naar de wei loopt (hetzij erg onrustig)
Als het écht niet wil, dan wil het niet natuurlijk Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:18

neej en daar meot je wel rekening mee gaan houden. Dat er gene ongelukken gebeuren want dar heeft helemaal geen zin. Word het alleen maar enger van

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:21

Het is de overgelopen keren gelukkig goed gegaan door oplettende fietsers en automobilisten.

ik heb vanavond hulp van 2 extra mensen, dus dat scheelt enorm Lachen Want alleen is het niet te doen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:29

Als het echt niet lukt zou ik hem gewoon alleen laten staan ... als hij een weekje alleen in een lege wei staat met alleen hooi en brokken zal hij bij de volgende kans maar wat graag naar een mooie groene wei met zijn vriendje in gaan!

Doe je wel een beetje rustig met het proberen al rijdend? dat je niet nog meer schade veroorzaakt door hem overdreven te dwingen zodat hij een angst krijgt voor het oversteken van de ene naar de andere weide ...

veel succes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:37

Ik laat hem ook zeker staan als het uitloopt op een drama. Want ik wil hem absoluut niet dermate dwingen dat hij nóg banger word. En het moet natuurlijk ook veilig zijn.

Gelukkig heeft mijn vader een hele goede vertrouwensband met hem. Dus met mij op zijn rug en met pa naast hem, zal hij zich wel een stuk veiliger voelen. Helemaal als vriendje aan de overkant al staat te wachten op hem Lachen

Er komen geen zwepen oid aan te pas hoor Haha! Het moet enigzins vrijwillig gaan.
Kan zijn dat als hij gespannen word dat ik eerst een ander rondje met hem ga rijden en dan pas naar de overkant.

Ik zie het wel, maar ik forceer niets Lachen

Daarvoor heb ik nu een te goede band met hem opgebouwd en dat ga ik niet op het spel zetten.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:45

Waarom geef je hem geen tranquigel of iets dergelijks? En dan over het wandelpad voor de zekerheid toch nog linten spannen.
Dan krijg je hem misschien naar de andere kant en kan hij daar rustig bijkomen en langzaam wennen aan de stal? Of is dat geen optie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 14:59

Ik ga hem geen rustgevende middelen toedienen, want stel dat hij wel uitbreekt moet zijn reactiesnelheid goed zijn ivm auto's Lachen

Maar ik heb het idee dat het rijdend mét pa ernaast en zijn vriendje aan de overkant goed moet gaan Lachen Bij de stal krijgt hij lekker biks.

Mocht het niet goed gaan, morgen is er weer een dag Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:52

Als ik het goed begrijp hoeft hij nu niet naar die stal maar wel richting stal, dus het probleem zit voor jou nu echt op dat paadje? Sja, voor een paar metertjes kun je altijd een iets doortastender aanpak proberen...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:23

Jah dat kon ook nog wel eens helpen inderdaad.. Ben wel heel benieuwd of je hem al naar de overkant hebt gekregen.. Tong uitsteken

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:46

ik ben ook erg benieuwd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:22

Het is gelukt! Haha!

Eerst met halster in zijn wei gelopen, daarna vastgezet en hoofdstel omgedaan (dan begint hij te stressen want hoofdstel= stal in zijn ogen). Toch maar besloten zijn eczeemdeken om te houden en daar het zadel op te leggen om stress te voorkomen. Opgestapt en even rustig door de wei gereden. Daarna buiten de wei, maar eerst een stuk op het pad ivm direct naar de stal (omdat hij toch onrustig was). In de tijd dat ik op het pad reed heeft mijn vader een touw gespannen voor de weg langs en het hek van de stal-wei opengezet. Hij ging aan de lange teugel naar binnen Lachen Erg onrustig dat wel. Dus in de stalwei maar eerst even rustig in de wei gereden om de spanning eruit te halen (stuk gedraafd). waarna hij heel veel knuffels kreeg van mijn vader Tong uitsteken
Daarna rondjes om de stal gestapt en beloond als hij rustig was. Ging goed!
Als laatste toch maar aan de stal vastgezet om af te zadelen en daar kreeg hij 1001 knuffels en kusjes van mijn vader dus het was goed Lachen
Ik kon hem normaal aan een halster in het weiland zetten achter de stal. Geen getrek en geen onrustig gedoe. Maar een totaal ontspannen paard.
Zonder mijn vader en mijn vriend (die bij de stal stond te wachten) was het niet zo goed en ontspannen gelukt! Lachen
Pony vertrouwde er nu echt op dat het goed was, omdat al zijn bekende mensenvrienden in principe zeiden: het is veilig jongen. De vele knuffelssessies met pa waren een goede beloning! Lachen

Zijn paardenvriend hebben wij later bij hem in de wei gezet. Want dat was rustiger en nu konden wij het hek gewoon openlaten zodat paard er rustig in kon gaan (vriendje is nogal druk Clown).

1 groot succes! Haha!

Ik ga er zo weer heen om hem weer positief kennis te laten maken met het stal begrip. Het zal nog wel even duren voordat hij helemaal ontspannen is, maar het begin is er al!

Jullie allemaal bedankt voor de tips! Lachen Heb er veel aan gehad!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:28

Toppie!!!! Wat zul je opgelucht zijn!!! OK dan! Go jij! Go jij!
Nu hij de grootste barrière heeft overwonnen, zal hij hopelijk weer snel leren dat het ook best leuk kan zijn in de buurt van stal. Daar is namelijk vaak iets te eten. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:29

hahaa ik was gister echt zoooo blij! Haha!

(en nu nog steeds Haha!)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:54

Netjes aangepakt Ja Mission accomplished dus Lachen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 00:09

Netjes gedaan, niet teveel druk gelegd toppie hoor Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:47

Mission zeker goed voltooid! Lachen Elke dag nemen wij de pony nu mee naar de stal om hem daar vast te zetten waarna hij heerlijk vertroeteld wordt als hij eenmaal rustig staan kan blijven Lachen
Gister heb ik hem ingevlochten en hij viel heerlijk in slaap. Dus dat is een goed teken! Hij was zelfs nieuwsschierig in de stal! Hij had zijn hoofd al naar binnen gehangen om te kijken Lachen

Wij kunnen hem simpel aan een halster meenemen en weer terug zetten. Aan het eind van de week is de stal voor hem écht een leuke plek Lachen en dan gaan wij dat helse pad goed oefenen Lachen
Ik heb er iig zin in! Haha!