mijn paard hengst laten of niet *UPDATE OP P5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babbii_lief

Re: mijn paard hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:25

ja maar in augustus dan heb ik alle tyd voor hem.
En aangezien ik hem nog maar een maand heb.
ben ik bezig om een band met hem optebouwen.
die heb ik al een beetje Haha!
Maar ik doe de naverzorging het liefst zelf.
anders doen overdag het de mensen die er werken.
En ik als ik klaar met werken ben.

XXXsallieXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:36

Als je nu nog niks merkt van zijn hengst zijn, zou ik het gewoon zo houden. En anders kan je het later wanneer hij echt hengste streken krijgt nog altijd doen. Knipoog

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:58

Ik zou hem gewoon hengst laten, als je problemen krijgt kan je hem altijd nog laten castreren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:02

Je kunt natuurlijk altijd je paard laten castreren, maar nu is eigenlijk wel de beste tijd met goede mogelijkheden tot weidegang en weinig vliegen die voor vervelende bijverschijnselen kunnen zorgen.
Daarnaast zou ik altijd castreren in de kliniek. Kost in eerste instantie wat meer geld, maar geeft meer zekerheid op weinig tot geen ellende achteraf, zoals ontsteking van de wond e.d.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:44

Als je voor castratie gaat, wat me idd als je wedstrijden wil gaan rijden toch het fijnste lijkt is de kliniek zoals Ikke aangeeft het veiligste. wat daar voor de beste tijd is daar heb ik geen ervaring mee. Nu zijn er idd weinig vliegen,en hij kan op de wei. Maar het bleef dacht ik toch een week of 6 tot 8 nog uitkijken? Dan is einde van de zomer ook niet zo'n probleem denk ik? Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 03:13

Ik zou laten castreren, omdat je bij een hengst altijd rekening moet houden dat hij ineens omslaat, en als de hormonen door zijn lijf gieren, hij voor jou ook levensgevaarlijk kan worden. En nee, dat zie je niet altijd aankomen. De meest betrouwbare hengst kan ineens omslaan als een blad aan een boom. En in het ergste geval kan het je je leven kosten. Better safe than sorry, eraf met die handel!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 03:45

Ik zou hem castreren Ja

Dan kan hij lekker met vriendjes op de wei, en haal je wat risico weg, er kan altijd wat gebeuren, maar een hengst blijft uitkijken, hoe goed ze ook opgevoed zijn.

Bovendien, als je er niet mee wilt dekken, is het ergens ook onnatuurlijk voor hem, gemaakt om te dekken maar hij mag niet, dan is een castrtatie imo niet minder natuurlijk.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 07:36

dank je wellll allemaal in het najaar word ie gecastereerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:59

Heel verstandig, maar waarom in het najaar pas? Dan moet je rekening houden met slecht weer. Of had je het in een kliniek willen laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:04

Cassidy schreef:
Ik zou laten castreren, omdat je bij een hengst altijd rekening moet houden dat hij ineens omslaat, en als de hormonen door zijn lijf gieren, hij voor jou ook levensgevaarlijk kan worden. En nee, dat zie je niet altijd aankomen. De meest betrouwbare hengst kan ineens omslaan als een blad aan een boom. En in het ergste geval kan het je je leven kosten. Better safe than sorry, eraf met die handel!

Sorry, maar je hebt ook met andere mensen te maken en niet alleen met jezelf. Als je onervaren bent en je castreerd een jonge hengst niet dan breng je ook je omgeving in gevaar.

Bovendien, voor het dier zelf is het frusterend als het zijn ballen houdt maar nooit mag dekken. En op latere leeftijd castreren is een veel zwaardere operatie dan als je het nog jong doet.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 07:52

Cassidy ja ga het in een kliniek laten doen

[***] dat klopt zeker
maar ik ben niet onervaren.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:25

Ik ga je niet vertellen wat je wel of niet moet doen. Maar bij ons op stal is een paard pas gecastreerd op z'n 6e jaar. Puur om het feit dat hij echt sloom was. Ontzettend braaf, wil ook enkel maar een gil geven als hij iets intressants ruikt om het zo maar te zeggen. Hij is nu een stuk actiever en toont beter onder het zadel. Hij was ook niet om mee te dekken.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:36

Ellee oke dank je wel dat heeft dan echt super uitgepakt.
maar in hoever veranderd je paard.
Ik hoop niet dat ik een totaal ander paard terug krijg na de casteratie.als je snapt wat ik bedoel

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:10

hier mag een slotje op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:30

Gewoon niet meer op reageren, zakt het vanzelf weg....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:51

babbii_lief schreef:
hallo
Ik heb een hengst die 4 juli 4 word.
Hij is super braaf.
Maar mijn vraag is.
Zal ik hem laten castreren?
Omdat ik hem alleen maar gebruik voor te rijden .
Ga er niet mee dekken ofzo.
Is het dan beter vanwege zijn hormonen waar die niks mee kan.
Of maakt dat niet uit.
Ik wil het beste voor mijn paard.
Ik zou graag zien dat de reacties aardig blijven.
Want het is niet zo dat ie zich misdraagt.
Hij doet het super en weet niet dat ie hengs is volgens mij.
En als het niks uitmaakt laat ik hem lekker hengst.

Op den duur gaat hij wel voelen dat hij hengst is en zal dat ook aan zijn omgeving laten merken. Het is erg afhankelijk van het paard hoe hij dat gaat doen en of het irritant wordt, denk aan veel hinniken op vreemd terrein, dominant gedrag naar jou toe maar ook naar andere paarden, zich 'groot' maken enz.
Het kan ook zijn dat hij hier nauwelijks last van krijgt maar bekijk dan eens de nadelen;
Hij kan nooit met andere paarden naar buiten, samen met een ander paard in de trailer kan ook problemen gaan geven, als jij op concours bent en je valt op het losrijterrein dan moet je iedereen waarschuwen dat er een hengst losloopt ed.

Als hij ruin is heb je hier allemaal geen last van, waarom zou je het moeilijk maken voor hem en jezelf als je hem toch niet gaat 'gebruiken' als hengst. Bovendien krijgt hij op den duur wel last van het alleen zijn en het hengst zijn, ookal zul je dat niet zo merken, het gebeurt wel.

Plus, als je concoursen wilt rijden met een hengst moet je minimaal M geklasseerd zijn.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 05:47

anneliesdj schreef:
babbii_lief schreef:
hallo
Ik heb een hengst die 4 juli 4 word.
Hij is super braaf.
Maar mijn vraag is.
Zal ik hem laten castreren?
Omdat ik hem alleen maar gebruik voor te rijden .
Ga er niet mee dekken ofzo.
Is het dan beter vanwege zijn hormonen waar die niks mee kan.
Of maakt dat niet uit.
Ik wil het beste voor mijn paard.
Ik zou graag zien dat de reacties aardig blijven.
Want het is niet zo dat ie zich misdraagt.
Hij doet het super en weet niet dat ie hengs is volgens mij.
En als het niks uitmaakt laat ik hem lekker hengst.

Op den duur gaat hij wel voelen dat hij hengst is en zal dat ook aan zijn omgeving laten merken. Het is erg afhankelijk van het paard hoe hij dat gaat doen en of het irritant wordt, denk aan veel hinniken op vreemd terrein, dominant gedrag naar jou toe maar ook naar andere paarden, zich 'groot' maken enz.
Het kan ook zijn dat hij hier nauwelijks last van krijgt maar bekijk dan eens de nadelen;
Hij kan nooit met andere paarden naar buiten, samen met een ander paard in de trailer kan ook problemen gaan geven, als jij op concours bent en je valt op het losrijterrein dan moet je iedereen waarschuwen dat er een hengst losloopt ed.

Als hij ruin is heb je hier allemaal geen last van, waarom zou je het moeilijk maken voor hem en jezelf als je hem toch niet gaat 'gebruiken' als hengst. Bovendien krijgt hij op den duur wel last van het alleen zijn en het hengst zijn, ookal zul je dat niet zo merken, het gebeurt wel.

Plus, als je concoursen wilt rijden met een hengst moet je minimaal M geklasseerd zijn.

ik ga hem laten ruinen staat ook al in het topic je hebt gelijk
maar ik hoef niet M geklasseert te zijn hoor.
heb dat nagevraagd mag gewoon in de b beginnen. Haha!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 06:07

Ik zou de volgende afweging maken, zitten er nadelen aan om hem hengst te laten. (zowel voor jezelf als voor hem.) Indien je op een pensionstalling staat zie je vaak dat hengsten heel sneu de hele dag binnen op stal staan. Mocht hij toch wat last krijgen van de hormonen, kun jij dat aan?
Ik ben zelf geneigd om te zeggen als je er toch niet mee gaat dekken dat ik hem zou casteren als ik je verhaal zo lees.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:25

babbii_lief schreef:

Je mag wel in de B beginnen (moet zelfs Haha! ) maar je moet ooit een keer (en nou weet ik het niet zeker of het nou M of L is) minstens een winstpunt in het M of L gereden hebben Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:52

Ik zou hem castreren die hormonen komen nog. Ik zou hem nu castreren dan groeit hij misschien ook nog wel een stukje beter uit. ik vind dit een prima leeftijd om het te doen

iblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:18

Hey.

Ga je der wedstrijden mee rijden? Dan hengst laten(die hebben vaak meer vertrouwen in hun zelf dan een ruin!!!)

Of heb je hem gewoon gewoon?? Dan is het beter om hem te ruinen Knipoog

Ik heb mijn hengst zelf ingereden(int ziekenhuis gelegen door hem!!!) en verkocht toen hij ZZ Zwaar reedt. Hij is hengst gebleven, ook toen hij zn praatjes kreeg. Ik viel der elke dag wel 4 x af...
We hebben voor heeeeeeel duur verkocht...
Misschien is dit verhaal een reden voor je om hem hengst te laten(zonder het stukje dat ik in het ziekenhuis gelegen heb!!!:D Haha! Pling Knipoog Pling Pling )

veel plezier met je hengst/ruin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:22

Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:56

babbii_lief schreef:

Waar heb je dat nagevraagd? Op de site van de knhs staat het wel duidelijk of het moet veranderd zijn toen de nieuwe proeven zijn gekomen, het was iig altijd M voor je met een hengst mag rijden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:04

L2+wp als je met een hengst wil starten.
Ik zou hem hengst laten. Jury's houden daar wel van, en vaak zijn hengsten veel mooier en laten zich beter zien

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:19

Hij is nu al 4 zegt ze dus hij heeft waarschijnlijk de nek en kaken als wel. Als je te lang door laat gaan kan het ook weer lelijk worden.
Ik vind het niet logisch om hem hengst te laten alleen omdat een jury dat mooi zou vinden.