Paard plast elke keer bij het uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Paard plast elke keer bij het uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:39

@equinecoach: ik lees in je profiel dat je personal coach bent. Ik weet niet precies in welke vorm je dat bedoelt...en wat je opleiding daarvoor is...maar als je iets meer achtergrond weet van gedrags- of psychologische aspecten, dan moet je toch herkennen dat hetgeen de TS vertelt een typisch geval van overspronggedrag is.

Een paard kan niet in de zin, zoals wij vooruit denken. Een paard kan dus niet denken: ik ga nu maar even plassen...want straks kan het niet meer... Mensen kunnen dat wel.

Plassen in de stal komt weer voort uit iets anders: stal is veilig...is dus een geschikte plek om te plassen...want het paard dat plast is kwetsbaar, want kan moeilijker wegvluchten...dus komt ook voort uit de instincten van het paard.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:57

Ik ben personal 'mensen' coach, en ik begin mijn reactie met Ík denk.

Net zoals de meesten hun reactie beginnen met ík denk... Want geen mens op aarde weet nooit wat er precies speelt in het hoofd van een dier, zelfs niet van een mens! (Die meneer Fritzl was ook zo,n aardige man, weet je wel...)

Ik ben een mens/coach die vanuit de persoonlijke kaders/'vormen'... (van client) beredeneerd. Van alles wat ik geleerd heb in opleidingen aan kadertjes en methodetjes heb ik ondertussen 70% overboord gegooid, niet toepasbaar.
Dat bleek wel toen ik 4 jaar geleden mijn praktijkje begon Haha!

Inderdaad, paarden/dieren hebben geen neocortex en kunnen daardoor niet de verbanden maken die wij maken. Ze kunnen wel meegaan in patronen die wij creeën.
Dus, ik vind het altijd moeilijk een naampje te geven en doe het daarom niet.
Toen mijn eerste paard het niet meer kon houden in de gang tijdens het zadelen ben ik 'm maar eerst in z,n stal gaan zetten na het land. Patroon waarschijnlijk. Tja, mijn paardenroots zitten voornamelijk in de drafsport waar het belang van een geleegde blaas groot is Cool

Overspronggedrag, ook best. Als dat ieder een gerust gevoel geeft en de vragen beantwoord... Ben benieuwd welke redenen er nog meer komen Pling

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:36

Waarom dan dat 'pffff' ?
Gedrag zijn vreselijk veel onderzoeken naar gedaan, er wordt niet zomaar een naampje aan gegeven omdat dat mensen gerust stelt Knipoog

Ieder heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk, jij ook, maar dit is net zoiets als zeggen 'ik geloof er niet zo in', terwijl het geen kwestie is van geloven.
Daarnaast vind ik het eigenlijk wel een beetje een compliment voor de mensen van wie de paarden dit gaan doen; jij bent immers net zo leuk als de wei!!

Jennyxx schreef:
Een paard in een vreemde omgeving gaat ook vaak poepen, gaapen en rollen en dergelijke.

Dat komt weer meer voort uit stress waarschijnlijk Knipoog (vreemde omgeving)

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 14:44

Overspronggedrag? Had ik nog nooit van gehoord! Bloos

Het klinkt eigenlijk wel heel logisch! Hij heeft het namelijk altijd ontzettend naar z'n zin in de wei, maar hij loopt ook altijd net zo braaf mee!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:49

Equinecoach schreef:
Ik ben personal 'mensen' coach, en ik begin mijn reactie met Ík denk.

Net zoals de meesten hun reactie beginnen met ík denk... Want geen mens op aarde weet nooit wat er precies speelt in het hoofd van een dier, zelfs niet van een mens! (Die meneer Fritzl was ook zo,n aardige man, weet je wel...)

Ik ben een mens/coach die vanuit de persoonlijke kaders/'vormen'... (van client) beredeneerd. Van alles wat ik geleerd heb in opleidingen aan kadertjes en methodetjes heb ik ondertussen 70% overboord gegooid, niet toepasbaar.
Dat bleek wel toen ik 4 jaar geleden mijn praktijkje begon Haha!

Inderdaad, paarden/dieren hebben geen neocortex en kunnen daardoor niet de verbanden maken die wij maken. Ze kunnen wel meegaan in patronen die wij creeën.
Dus, ik vind het altijd moeilijk een naampje te geven en doe het daarom niet.
Toen mijn eerste paard het niet meer kon houden in de gang tijdens het zadelen ben ik 'm maar eerst in z,n stal gaan zetten na het land. Patroon waarschijnlijk. Tja, mijn paardenroots zitten voornamelijk in de drafsport waar het belang van een geleegde blaas groot is Cool

Overspronggedrag, ook best. Als dat ieder een gerust gevoel geeft en de vragen beantwoord... Ben benieuwd welke redenen er nog meer komen Pling

Als ik je reactie lees, krijg ik het gevoel dat je je enigszins aangevallen voelt door mij. En...eerlijk gezegd...mijn eigen reactie teruglezend en de directheid daarvan, kan ik me het ook wel voorstellen.
Ik wil je laten weten dat het geenszins de bedoeling was. Mijn reactie kwam voort uit verbazing. Verbazing, omdat ik het idee had dat je coachte met paarden, gezien je naam "equinecoach". Het was dus niet bedoeld om je op welke manier dan ook, onderuit te halen. Laat dat duidelijk zijn.
Mijn "overtuiging" van het feit dat ik het overspronggedrag noem, komt voort uit jarenlange observaties en studies van diergedrag. Vanwege mijn werk ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in natuurlijk gedrag van het dier (niet alleen paard).
Ook ik betrap mezelf er wel eens op dat ik toch een menselijke invulling kan geven, in een spontane opwelling, aan diergedrag.
Echter...als ik het vervolgens objectief probeer te analyseren, dan kan ik daarin ook kritisch zijn naar mezelf...ik probeer onderscheid te maken tussen instinctief gedrag aangeleerd gedrag.
En van daar uit kun je mensen ook weer helpen om ongewenst gedrag van hun dier om te buigen naar gewenst gedrag. Snap je wat ik bedoel?
Maar goed...ik dwaal af....ik wilde in ieder geval even mijn vorige reactie verduidelijken.
Ik heb overigens ook niet de wijsheid in pacht....en ik hoef ook geen gelijk.... Ik ben niet op zoek naar gelijk...maar naar geluk...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:16

Het zal best ook eens dat overspronggedrag zijn , dat ze even een momentje nemen om een keuze te maken.

Maar ik ga er toch in mee dat het in de meeste gevallen toch echt gewoon is omdat ze even overbodige ballast willen lozen.

Maakt mij ook niet uit welke naam je er aan geeft , en de uitleg dat ze niet vooruit zouden kunnen denken.

Maar ik weet wel zeker dat als ze geleerd hebben dat met een volle blaas lopen niet leuk is en ze toch graag meewillen , ze de volgende keer er echt wel voor zorgen dat ze eerst "leeg" zijn voordat het baasje komt.

Zeer goed vergelijkbaar met paarden die naar het strand gaan , bijvoorbeeld !

Heel veel paarden zie je bij de laatste duin voordat ze het strand op gaan , nog even snel poepen zodat ze dat vast kwijt zijn als er een galopje volgt Tong uitsteken

En als die van mij wat eng vond raakte ze ook altijd binnen een seconde aan de diarree : erUIT die poep , voor het geval ik moet vluchten Nagelbijten / Gniffelen

Haha.

Noem het van mijn part een soort aangeleerde reflex , kijk maar wat voor etiketje erop geplakt kan worden Tong uitsteken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:52

pmarena schreef:
Het zal best ook eens dat overspronggedrag zijn , dat ze even een momentje nemen om een keuze te maken.

Maar ik ga er toch in mee dat het in de meeste gevallen toch echt gewoon is omdat ze even overbodige ballast willen lozen.

Maakt mij ook niet uit welke naam je er aan geeft , en de uitleg dat ze niet vooruit zouden kunnen denken.

Maar ik weet wel zeker dat als ze geleerd hebben dat met een volle blaas lopen niet leuk is en ze toch graag meewillen , ze de volgende keer er echt wel voor zorgen dat ze eerst "leeg" zijn voordat het baasje komt.

Zeer goed vergelijkbaar met paarden die naar het strand gaan , bijvoorbeeld !

Heel veel paarden zie je bij de laatste duin voordat ze het strand op gaan , nog even snel poepen zodat ze dat vast kwijt zijn als er een galopje volgt Tong uitsteken

En als die van mij wat eng vond raakte ze ook altijd binnen een seconde aan de diarree : erUIT die poep , voor het geval ik moet vluchten Nagelbijten / Gniffelen

Haha.
Noem het van mijn part een soort aangeleerde reflex , kijk maar wat voor etiketje erop geplakt kan worden Tong uitsteken

Bij spanning gaan paarden poepen. Naar het strand is een positieve spanning die paarden voelen...dus hun lichaam reageert daar als vanzelf op door te poepen.

Stress zorgt voor dunne ontlasting...(ook bij mensen soms).

Paarden die op de trailer staan poepen ook meestal. Kan stress zijn...of spanning om wat komen gaat etc..

Kortom...ook dit zijn lichamelijke reacties op wat een paard meemaakt. En geen beredenering van: oh...ik ga zo galopperen op het strand...eerst even poepen...
Bovendien kunnen paarden tijdens het vluchten gewoon poepen...dus voor hun is poepen geen probleem.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:02

Jose22 schreef:
Jennyxx schreef:
Een paard in een vreemde omgeving gaat ook vaak poepen, gaapen en rollen en dergelijke.

Dat komt weer meer voort uit stress waarschijnlijk Knipoog (vreemde omgeving)

En door de stress gaan ze over tot oversprong gedrag! Haha!

polly2 schreef:
Bij spanning gaan paarden poepen. Naar het strand is een positieve spanning die paarden voelen...dus hun lichaam reageert daar als vanzelf op door te poepen.

Stress zorgt voor dunne ontlasting...(ook bij mensen soms).

Paarden die op de trailer staan poepen ook meestal. Kan stress zijn...of spanning om wat komen gaat etc..

Kortom...ook dit zijn lichamelijke reacties op wat een paard meemaakt. En geen beredenering van: oh...ik ga zo galopperen op het strand...eerst even poepen...
Bovendien kunnen paarden tijdens het vluchten gewoon poepen...dus voor hun is poepen geen probleem.

Een paard dat echt op de vlucht is kan meestal niet meer poepen. Vandaar dat ze het bij de eerste tekenen van stress gaan doen. Dan zijn ze lichter als ze vluchten. Sla de boeken er maar op na Knipoog

De meeste paarden uit dit topic zijn echter niet gestressd in de wei. Misschien hooguit diegene die eigenlijk liever weg wil lopen. Als een paard zich geen raad weet met de situatie gaan ze over tot overspronggedrag om zichzelf een houding te geven cq veilig gevoel te geven.

De paarden in de wei hebben dit niet nodig. Het is gewoon een gewoonte geworden. Ik zie dat ik van de wei gehaald word, dan moet ik knijpen dus ga ik eerst ff poepen of plassen Clown Niet beredeneerd, maar net als dat ze gaan poepen in stress situaties zodat ze lichter zijn als ze moeten rennen. Dit keer is niet stress de oorzaak, maar het van de wei halen. Denk ik Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:18

Juistem , dat bedoelde ik er ook mee te zeggen.

Het maakt me niet uit wat voor etiketje je erop plakt , maar ze weten (of hoe je het ook noemen wilt) wat er (eventueel) komen gaat , en daarom knijpen ze de boel vast leeg nu dat nog kan.

Die van mij komt altijd heel enthousiast aanlopen , pruttelend en wel , maar na een paar stappen gaan toch eerst de sluizen open terwijl ze al prutteld echt zo'n kop trekt alsof ze nog steeds enthousiast op weg is , hihi.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:20

Oow das wel een fijne gewoonte zeg! Mijn pony plast alleen in zn weiland/stal en vertikt het om het tijdens het fietsen of iets te doen waardoor hij telkens moeilijker en moeilijker gaat lopen...Liet hij het maar gewoon eens gaan das een stuk makkelijker

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:39

Ik heb het Rena ook aangeleerd , die liep ook elke keer te knijpen onderweg Rolleyes

Heb haar eerst aangeleerd dat elke keer als ik haar uit het land haalde voor een ritje , ze even 10 minuutjes op stal ging. Dan ging ik bvb. even voer klaarzetten of water bijvullen o.i.d. , hoef je dat ook niet meer te doen na het rijden Knipoog

Die pony is ook niet gek , dus die ging dan plassen zodat ze dat vast kwijt was voor de rit. Ze pieste niet graag op de wei want dat klatert harder dan in een laag stro Knipoog

Dat had ze zo door , lekker even piesen op stal voordat we op pad gingen , dat beviel haar goed Haha!

Dus binnen no-time ging elke keer meteen de sluizen open zodra ze de stal in liep. Toen heb ik haar dus aangeleerd om er een "commando" aan te koppelen , beestje door de staldeur heen in stal en zeggen : doe maar plassen. Waarna ze dat direct doet , want dat is ze inmiddels al zo gewend Knipoog

En al snel werkte het ook buiten , als ik dan voelde dat ze eigenlijk moest plassen (deed ze voorheen NOOIT buiten) dan zette ik haar stil , lang teugeltje , en zeggen : doe maar plassen. En ja hoor , geen probleem : volop piesen. En een diepe opgeluchte zucht Haha!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:44

Lightning heb ik ook niks aan geleerd maar het is standaard eerst plassen in de box voordat we iets gaan doen, dat kan zijn in de wei of in de bak zetten of gaan rijden.

Ik zou zeggen doe het lekker in de wei of paddock scheelt mij weer werk, maar madam denkt hier anders over. Dit is al zo lang dat ik haar heb zodat ik er eigenlijk al geen aandacht meer aan besteed.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:13

Meestal komt hij aan lopen en dan drupt hij al Haha! .

Ben blij met al deze reactie's! En dat er meerdere paarden deze gewoonte hebben!