Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Jennyxx schreef:Een paard in een vreemde omgeving gaat ook vaak poepen, gaapen en rollen en dergelijke.
(vreemde omgeving)
Equinecoach schreef:Ik ben personal 'mensen' coach, en ik begin mijn reactie met Ík denk.
Net zoals de meesten hun reactie beginnen met ík denk... Want geen mens op aarde weet nooit wat er precies speelt in het hoofd van een dier, zelfs niet van een mens! (Die meneer Fritzl was ook zo,n aardige man, weet je wel...)
Ik ben een mens/coach die vanuit de persoonlijke kaders/'vormen'... (van client) beredeneerd. Van alles wat ik geleerd heb in opleidingen aan kadertjes en methodetjes heb ik ondertussen 70% overboord gegooid, niet toepasbaar.
Dat bleek wel toen ik 4 jaar geleden mijn praktijkje begon![]()
Inderdaad, paarden/dieren hebben geen neocortex en kunnen daardoor niet de verbanden maken die wij maken. Ze kunnen wel meegaan in patronen die wij creeën.
Dus, ik vind het altijd moeilijk een naampje te geven en doe het daarom niet.
Toen mijn eerste paard het niet meer kon houden in de gang tijdens het zadelen ben ik 'm maar eerst in z,n stal gaan zetten na het land. Patroon waarschijnlijk. Tja, mijn paardenroots zitten voornamelijk in de drafsport waar het belang van een geleegde blaas groot is![]()
Overspronggedrag, ook best. Als dat ieder een gerust gevoel geeft en de vragen beantwoord... Ben benieuwd welke redenen er nog meer komen

pmarena schreef:Het zal best ook eens dat overspronggedrag zijn , dat ze even een momentje nemen om een keuze te maken.
Maar ik ga er toch in mee dat het in de meeste gevallen toch echt gewoon is omdat ze even overbodige ballast willen lozen.
Maakt mij ook niet uit welke naam je er aan geeft , en de uitleg dat ze niet vooruit zouden kunnen denken.
Maar ik weet wel zeker dat als ze geleerd hebben dat met een volle blaas lopen niet leuk is en ze toch graag meewillen , ze de volgende keer er echt wel voor zorgen dat ze eerst "leeg" zijn voordat het baasje komt.
Zeer goed vergelijkbaar met paarden die naar het strand gaan , bijvoorbeeld !
Heel veel paarden zie je bij de laatste duin voordat ze het strand op gaan , nog even snel poepen zodat ze dat vast kwijt zijn als er een galopje volgt
En als die van mij wat eng vond raakte ze ook altijd binnen een seconde aan de diarree : erUIT die poep , voor het geval ik moet vluchten
Haha.Noem het van mijn part een soort aangeleerde reflex , kijk maar wat voor etiketje erop geplakt kan worden
Jose22 schreef:Jennyxx schreef:Een paard in een vreemde omgeving gaat ook vaak poepen, gaapen en rollen en dergelijke.
Dat komt weer meer voort uit stress waarschijnlijk(vreemde omgeving)
polly2 schreef:Bij spanning gaan paarden poepen. Naar het strand is een positieve spanning die paarden voelen...dus hun lichaam reageert daar als vanzelf op door te poepen.
Stress zorgt voor dunne ontlasting...(ook bij mensen soms).
Paarden die op de trailer staan poepen ook meestal. Kan stress zijn...of spanning om wat komen gaat etc..
Kortom...ook dit zijn lichamelijke reacties op wat een paard meemaakt. En geen beredenering van: oh...ik ga zo galopperen op het strand...eerst even poepen...
Bovendien kunnen paarden tijdens het vluchten gewoon poepen...dus voor hun is poepen geen probleem.
Niet beredeneerd, maar net als dat ze gaan poepen in stress situaties zodat ze lichter zijn als ze moeten rennen. Dit keer is niet stress de oorzaak, maar het van de wei halen. Denk ik

.