hoe moet je een paard af leer dat die stijgert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: hoe moet je een paard af leer dat die stijgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:37

sweetytommy schreef:
nee ,

er zijn geen veranderingen

maar hij is ook niet egt af gefallen

weet je nog iets anders?????????

Je moet er eerst achter zien te komen waaróm hij steigert, dan pas kan je het af gaan leren.
Volgens mij heb je werkelijk nog geen idee waarom hij steigert aangezien je niet echt gul bent met de info. Haha!

Je moet trouwens echt iets aan je typwerk doen hoor....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:34

sjakie schreef:
sweetytommy schreef:
bedankt voor de tips maar ligaamelijk heeft die neergens laste van dat is al uit gesloten want hij is al door verschillende mensen na geken

Dat dacht ik met die van mij ook. Er bleek toch een fikse blokkade in de rug te zitten ondanks dat er meerdere mensen naar gekeken hadden. Paard steigerde regelmatig en heeft zich zelfs achterover laten klappen.

hoi dat deed de mijne ook met zadel en met een hoofdstel.
Ze ging steigeren en liet zich vallen dit deed ze zon 5 keer achter elkaar net of ze het leuk vondt.
En bij de poets plaats werd het fataal daar deed ze het ook en toen trok ze alles uit de muur en klapte tegen een balk aan en bloede als een rund dierenarts bijgehaald en die kon niks vinden waar ze last van had.
En nu als ik erop ga zitten zonder hoofdstel of zadel doet ze dit niet.
raar niemand heeft iets kunnen vinden bij haar.
inmiddels rij ik haar niet ze al 18 mag lekker genieten ik heb der ingereden toen ze 17 was.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:19

op het moment dat je paard omhoog komt trek je een hand opzij zodat je hem uit evenwicht haalt en dus niet zo hoog komt dat je evt achter over gaat(en mee naar voren zitten natuurlijk) daarna hand naar voren en naar voren rijden.
Doe voorzichtig en succes,
Marieke

sweetytommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:25

dank jullie wel voor de tips ik zal het eens proobeeren maar het is al een stuk minder als dat het was danks zij jullie tips Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:30

mdijk schreef:
op het moment dat je paard omhoog komt trek je een hand opzij zodat je hem uit evenwicht haalt en dus niet zo hoog komt dat je evt achter over gaat(en mee naar voren zitten natuurlijk) daarna hand naar voren en naar voren rijden.
Marieke

Hoi,'
dat heb ik al geprobeert wat je zegt ze gaat dan schuin vallen heel eng gewoon.
Zonder bit en zadel doet ze heel braaf gak eigelijk.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:41

Ik heb ooit gelezen dat je het met een flesje water moet doen... Is denk ik makkelijker dan met een zakje kapot knijpen... Als hij stijgert gewoon in het flesje knijpen...Dan komt er water uit.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:56

diesel83 schreef:
ik hoorde van iemand dat je dan een boterammenzakje met water op zn hoofd moet laten klappen op het moment dat hij steigerd. het paard denkt dan dat hij zn hoofd heeft gestoten en er bloed over stroomd. Dit is wat ik gehoord heb van iemand.

Dat is een van de slechtste dingen die je kunt doen. Als een paard "denkt" zijn hoofd gestoten te hebben, zal hij eerder kopschuw worden, maar echt niet ophouden met steigeren. begin met grondwerk, een band vormen met het paard, voordat je idiote dingen gaat doen. Als hij/zij echt niet ophoud, na laten kijken door een DA/fysio/o.i.d.

suc6 ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:18

FOUT, u gaat niet door voor de wasmachine Haha! Haha! EERST Da ERBIJ, dan pas freubelen

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:46

mijn fjord heeft hetzelfde probleem heb er een fysiotherapheut bij gehad en een osteopaat ook is ie naar de tandarts geweest en er werd niks geconstateerd bij mn fjord word ook natural horsemanship toegepast maar het steigeren onder het zadel blijft het is ook aleen heel erg in het begin met los rijden en dan verhef ik mn stem maar ook tijdens het draven enzo dreigt ze om stil te gaan staan en om hoog te gaan en als je haar dan vooruitdrijft is hetdan ook weer even klaar maar wat is nou de beste oplossing om haar dat af te leren

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:43

Die van mij komt meteen omhoog als het zadel een cm te ver naar achteren ligt, is heel erg gevoelig hiervoor. Misschien iets om ook eens naar te kijken?

Noebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:10

Als ik jou was zou ik er eerst eens achter komen wat de oorzaak is dat hij stijgert, dit zal hij echt niet voor de lol doen dus moet er rijtechnisch waarschijnlijk toch een fout zitten. Niet om je aan te vallen maar het is echt niet om aan te zien wat mensen soms doen om hun paard iets af te leren wat door hun eigen fout is ontstaan..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:30

missfcdb schreef:
mdijk schreef:
Marieke

Hoi,'

Helemaal niet gek. Het probleem lijkt eerder voor de hand te liggen. Als hij het alleen met bit en zadel doet, zit daar waarschijnlijk het probleem. dus een slecht zittend bit of zadel.... Een zadel wat eerst goed past, kan drukken als het paard afvalt, aankomt of een andere bespiering krijgt. Een bit kan pijnlijk zijn bij mond en tandproblemen... Dus laat dit maar eens door een zeer deskundig persoon nakijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:36

[q
Hoi,'
Zonder bit en zadel doet ze heel braaf gak eigelijk.[/quote]

Helemaal niet gek. Het probleem lijkt eerder voor de hand te liggen. Als hij het alleen met bit en zadel doet, zit daar waarschijnlijk het probleem. dus een slecht zittend bit of zadel.... Een zadel wat eerst goed past, kan drukken als het paard afvalt, aankomt of een andere bespiering krijgt. Een bit kan pijnlijk zijn bij mond en tandproblemen... Dus laat dit maar eens door een zeer deskundig persoon nakijken...[/quote]

heb ik allang gedaan en die zeggen dat ze gewoon niet wilt maar ik rij der ook niet meer.
Soms gewoon lekker stappen door de bak vindt ik goed zij ook.

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:21

heej
als een paard stijgert uit angst moet je hem met vertrouwen stijgeren afleren.
doet ie het gewoon om te vervelen zijn er een paar oplossingen
- trek hem achterover, als een paard valt doet ie het nooit meer.
-Sla een ei op zn hoofd kapot, hij denkt dan dat ie zijn hoofd heeft gestoten en dat het bloed en als een paard ergen niet tegen kan is het dat wel.

en NOOIT doen: eraf springen!! ten eerste kan je dan lelijk terecht komen en als je paard het uit verzet doet heeft hij gewonnen.

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:32

Prinsloveuu schreef:

Ja goed idee als je erop zit en er onder komt.. Lips are sealed

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:59

missfcdb schreef:
[q
Hoi,'

Helemaal niet gek. Het probleem lijkt eerder voor de hand te liggen. Als hij het alleen met bit en zadel doet, zit daar waarschijnlijk het probleem. dus een slecht zittend bit of zadel.... Een zadel wat eerst goed past, kan drukken als het paard afvalt, aankomt of een andere bespiering krijgt. Een bit kan pijnlijk zijn bij mond en tandproblemen... Dus laat dit maar eens door een zeer deskundig persoon nakijken...[/quote]

heb ik allang gedaan en die zeggen dat ze gewoon niet wilt maar ik rij der ook niet meer.
Soms gewoon lekker stappen door de bak vindt ik goed zij ook.[/quote]

waarom wil hij dan wel zonder zadel en bit?
Misschien toch iemand anders laten kijken...????

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:52

[quote="Prinsloveuu"]heej
-Sla een ei op zn hoofd kapot, hij denkt dan dat ie zijn hoofd heeft gestoten en dat het bloed en als een paard ergen niet tegen kan is het dat wel.

en NOOIT doen: eraf springen!! ten eerste kan je dan lelijk terecht komen en als je paard het uit verzet doet heeft hij gewonnen.[/quote]

Nou als het mij te ver gaat doe ik datg wel, 1 keer er onder gelegen omdat het paard achterover klapte, hoef het niet weer te voelen!

Paard wat ik rijd kan het ook erg goed. Ik negeer het gewoon of trek hem wel eens om.
Ga nooit met een zweep tussen de oren slaan, kan wel een keer maar niet te vaak, is bij dit paard ook gebeurd en die was als de doods als die wat omhoog kwam(iets eng vinden) of iets verkeerds deed en ik aaide hem over de hals stond die helemaal te trillen omdat die bang was voor klappen.

succes

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:23

sorry moest best lachen om dat zakje water en rauw ei, hoe vervoer je dat als je aan het rijden bent?
Maar goed,, het idee is wel heel goed: bij steigeren krijgt het paard een nare ervaring, de tweede keer ook, de derde keer kijkt ie wel uit Haha!

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:40

haha, ik heb inderdaad ook nooit uit voorzorg een paar rauwe eieren opzak, al vind ik t wel een goed idee, erg praktisch lijkt het me niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:44

ach, mijn rechterhandje schiet gewoon uit reflex uit Lachen als ik eerst dat ei moet gaan pakken staat het dier alweer met 4 pootjes op de grond, en ben ik altijd te laat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:02

Prinsloveuu schreef:
heej

en NOOIT doen: eraf springen!! ten eerste kan je dan lelijk terecht komen en als je paard het uit verzet doet heeft hij gewonnen.

Hahahahahahahahahahaha
De mijne vondt het juist leuke en geloof me ik ben zelfs in het ziekenhuis geweest.
Ik dacht net als jou er nooit afspringen doe ik voortaan wel even een paard op mij gehad lach helemaal klem heb geschreeuwd van de pijn.
En das nog niet alles dacht dat ze het afheleerd was dus niet gewoon weer!!
zonder zadel geen bit din ze pas schattig.
en ik heb mijn pony nog nooit geslagen wel een tikje op der neus van niet doen.
ze is al over de zeik als ik mijn stem verhef en ze weet dat ze fout zit.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:09

ze leren achterover klappen niet zo snel af. Paard waar ik het mee heb gehad, deed het de volgende dag aan de longeerlijn wel 5 keer, hij had het spelletje door ( zat toen niemand op), zodra die geen zin had deed die het, omdat het bij mij fout was gegaan, toen had die gewonnen en wist ie dat. Zulke bokken hoef ik noooit meer!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:20

ladyzwien schreef:
ze leren achterover klappen niet zo snel af. Paard waar ik het mee heb gehad, deed het de volgende dag aan de longeerlijn wel 5 keer, hij had het spelletje door ( zat toen niemand op), zodra die geen zin had deed die het, omdat het bij mij fout was gegaan, toen had die gewonnen en wist ie dat. Zulke bokken hoef ik noooit meer!!!!

Dat din de mijne ook heel vreemd ze heeft het zelf tot 3 keer toe in de poetsplaats gedaan toen lag heel der hoofd open was kei eng dierenarts kwam enzo.
Maar daarna din ze het niet meer meer maar als ik nu met zadel zou komen dan doet ze het weer opnieuw.
wij rijden nu gelukkig niet meer met de over 20 daagjes brengen we der weg naar groningen dan wordt ze gedekt kan niet meer wachten Haha! Haha! Haha!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:20

Probeer het ongewenste gedrag te negeren, als hij komt stil te staan en stijgerd rij hem dan vooruit en besteed geen aandacht aan dat stijgeren, Let wel op als het gevaarlijk wordt.
Momenteel heb ik ook zo'n geval rondlopen...

Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:21

Komt het nu bij niemand op dat een paard, wat opeens heel erg begint te stijgeren tijdens het rijden, daar wel eens een hele goede reden voor kan hebben en dat die eerst eens uitgezocht dient te worden. Door iemand die werkelijk goed inzicht heeft in gedrag. (niet door een van de vele kijkers in een manege die het allemaal beter weten) Ik heb echt het gevoel dat TS geen idee heeft waarom haar paard dat doet. Misschien is het pijn en misschien is het onwil. Als het pijn is dient dat te worden verholpen en als het onwil is, moet men kijken waarom het paard niet meer wil. Misschien moet het steeds hetzelfde doen en vind het het doodsaai. Misschien heeft het moeite met het gevraagde? Misschien wordt het allemaal te veel? Er zijn duizenden reden waarom een paard kan gaan stijgeren, maar het punt is... dat er over het algemeen altijd wel een reden is.