Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:19

De paarden vinden mij heel leuk als ik ze te eten geef en ze zien een volwaardige kriebelpartner in mij, maar ik ben geheel vervangbaar en ze zullen mij niet missen. Hooguit mijn gewoontes en mijn kennis van hun lichaamstaal, waardoor ik goed op ze in kon spelen en ze begrepen werden, maar 'houden van'... Nee, ik vrees van niet. Vork

Paarden zijn paarden. We stellen ze ons veelal te menselijk voor.

LittleAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:28

jaaa, ik ben het er wel mee eens, mijn shetlander komt ook galloperend,hinnikend naar me toerennen en dan even te kroelen .. maar .. of ze houde van' dat kan ik niet zeggen. Vingers aflikken

xx/ Ach gut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:10

of je het houden van kan noemen weet ik niet
maar als voorbeeldje deze morgen
eten staat voor haar neus, maar het is leuker om met me mee te lopen als ik de paddock en uitloop uit ga mesten , hobbeldehobbel achter de kruiwagen aan , en mij volgens als ik naar hoop en weer terug naar kruiwagen loop
oortjes naar voren , uitermate tevreden blik in haar ogen , gezellig samen uitmesten ...

of ik kom aan op stal,. oortjes naar voren en huppa, aandacht ...
ze vind me blijkbaar erg leuk en vind het fijn om bij me te zijn

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:17

Tja ik denk het niet. Als ik naar Wino kijk. Die moest eerder ''weinig'' van me hebben. Sinds ik ''baas'' ben geworden, ik was duidelijk te lief en stond teveel toe, let hij veel meer op mij. Volgt waar ik heen ga en houd me strak in de gaten. Volgt met zijn neus me als ik met zadel naar zijn rug loop. Lijkt veel op liefde, maar hij houd gewoon zijn leider, mij dus, in de gaten.

Als ik het land uitmest loopt ie ook als een hondje achter me aan. Ja ik ben zijn leider en paarden volgen hun leider nu eenmaal. Heeft imo niks met liefde te maken. Al is het wel leuker om dat te denken.

Dat Wino achter mij aan zou komen terwijl mijn man hem vast heeft, is precies hetzelfde verhaal. Hij voelt zich duidelijk op zijn gemak bij, maar dat komt puur doordat ik duidelijk ben en duidelijk de leider ben. Daar volet hij zich veiling en op zijn gemak bij

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:24

Ik ben er van overtuigd dat paarden niet denken en dingen voelen zoals wij dat doen.
Kane is altijd vrolijk als hij mij ziet of hoort. Hele verhalen hinnekt hij naar me en volgt met zijn koppie iedere pas die ik zet.
Ik merk dat hij bij mij weinig tot niet kliert, bij andere is hij een stuk moeilijker en laat niet zomaar alles toe. voorbeeldje, hoeven uitkrabben , gaat iemand die hij niet goed kent echt niet zomaar lukken. Hij tilt gewoon zijn been niet op en laat diegene heerlijk aankloten. Als je doorzet, ja dan doet hij het wel maar dan ben je wel 10 min verder per been Haha!
Verder is hij harstikke lief tegen bijna iedereen en heb je een wat lekkers voor hem dan is het je beste vriend.
Maar toch merk ik dat hij bij mij een stuk liever, beter en gehoorzamer reageert dan bij anderen mensen.
We hebben gewoon echt een klik en wederzijds vertrouwen en ook heel belangrijk respect!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:31

Paarden kunnen niet denken zoals wij. Als je een paard verkoopt hecht hij zich net zo goed aan de nieuwe eigenaar als aan jouw. Uit het oog uit het hart, bij een paard. Ze kunnen echt wel zonder jouw.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:48

Moeilijke vraag die bij iedereen anders ingevuld zal worden denk ik.

'Houden van" zoals mensen dat onder elkaar verstaan, is in de paardenwereld anders geregeld volgens mij.
Dat paarden gevoelens hebben is naar mijn ervaringen zeker wel het het geval, of je deze kunt vergelijken met die van mensen nee dat denk ik niet.
De gevoelens en emotie's van paarden komen oa voort uit ervaringen en associaties met...., dan is er naar mijn idee ook nog een deel 'gewenning' en een deel gevoel/emotie.
Het ene paard hecht zich heel sterk aan de plaats waar hij staat, aan het dagelijkse ritme enz. het zal hem een worst wezen wie hem voert of poetst, een ander paard zoals de mijne hecht zich veel minder aan zijn omgeving, maar veel meer aan de personen om hem heen incl. zn soortgenoten, ik zou hem van hot naar her kunnen verhuizen, als zn vaste weidemaatje en berijder annex verzorger maar mee verhuizen.

Als ik terug kom vakantie, is hij in die periode goed verzorgt door mijn ouders, hij acepteert hun inbreng wbt het voeren en naar binnen/buiten laten, maar waarom reageert hij dan over enthousiast en bijzonder aanhalerig als ik er weer ben?, niet omdat ik hem koud laat of hij geen intresse in mij heeft, ik denk omdat we na 13 jr gewoon zo aan elkaar gewent zijn dat hij me haast niet meer kan missen.
Hij is bijna 24 jr. en we hebben ontzettend veel meemaakt vooral wbt zijn ziekte, in die periodes was ik er altijd voor hem en heb hem intensief verzorgt, dat heeft de boel sindsdien behoorlijk veranderd hij claimt me soms t.o.p van andere mensen.
Het is hij en ik, toen er een andere merrie bij kwam heeft hij daarin moet schikken anders kon ze niet blijven, gelukkig kon hij dit en geniet hij soms meer van haar aanwezigheid dan wie dan ook.
De meeste paarden zijn erg flexibel en kunnen zich goed aanpassen, sommige wat minder, dat is bij mensen net zo, in dat opzicht kunnen wij soms een voorbeeld nemen aan onze 4voeters.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:53

denk dat paarden wel degelijk iets voelen,
wat ik me me paardje heb is gewoon twee op 1 buik,

wiij zijn samen echt 1 en kun je zeggen jah dat zijn wij ook, maar onze band is zoo sterk,
ze doet alles voor me ik alles voor haar, wat ik met haar doe kan niemand met haar, ik heb met haar zon sterke vertrouwens band,

als ik 1 dag niet ben geweest zeggen de mensen waar ze staat dat ze gewoon niet te genieten is, staat ze maar wat te hangen in de wei, en kom ik dan gaat ze eerst lekker rollen ( mm heb ik weer) en dan komt galoperend op me af etc, en neej ze krijgt geen eten, vind dit niet nodig daar raken ze alleen maar verwent van, eerst werken dan beloning,

de sterke band is ook een beetje omdat me meisje vroeger mishandelt is waardoor de band egt is moeten gaan groeien heb ik dan ook ruim 3 jaar over gedaan en heb haar nu 110 jaar,

maar denk dus dat paarden wel degelijk iets voelen en niet alleen herkenning of wat dan ook,
ieder beest voelt toch wel liefde, ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:55

ik denk idd dat een paard niet kan houden van...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:56

StalNollie schreef:
ik dan ook ruim 3 jaar over gedaan en heb haar nu 110 jaar,

Die wil ik zien............ Tong uitsteken haha nee grapje!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:01

whahahaha sorry moet dus simpelweg 10 jaar zijn Tong uitsteken:P
tzou wat zijn ging me meisje maar zo lang mee

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:32

Ik reed vroeg (lees = 9 jaar geleden) op een prachtige welsh. Wij waren een super team! Mijn ouders hadden ooit besloten hem te kopen, maar hij was toen net weg. Verdrietig Ik heb dagen lopen huilen. Maar 4 jaar geleden ging ik op paarden kamp. Naar een andere manege. Komt daar na twee dagen een trailer aan. Er stond een totaal verwilderde pony in. Begon te steigeren enzovoort. Hij heeft zichzelf ook los kunnen maken. Ik lag op het weiland. (was niemand anders, en ook geen andere paarden, hek stond open) Komt die pony daar op mij afgecrossed. En ik lag daar dus te zonnen. Hoor ik daar ineens genhinnik, doe mijn ogen open, en daar hong boven mijn hoofd dus mijn pony! De pony die ik al 5 jaar had moeten missen stond daar opeens bij mij. Haha! Ik voelde het aan, en blijkbaar hij ook. Later die dag ben ik naar de NIEUWE eigenaar geweest, en heb gevraagt of ik de papieren kon zien. Nu ja, bekijk ik even, en jawel het was echt die lieve pony van op de manege. Ik was zo ontzettend blij!
De volgende dag gingen ze hem proberen te rijden. Werden er telkens afgegooit. Dus ik vroeg of ik het is mocht proberen. En ik kroop erop. Hij deed niks! Ik heb hem dan de hele week gereden. Was de beste week van mijn hele leven. Tong uitsteken

Vooral toen ik het verhaal hoorde.. Ik weet dus pas vanaf die vetgedrukte letter. De rest heb ik achteraf te horen gekregen van de stalhulp die het verschrikkelijk lieve pony'ke van de trailer moest halen, en er dan is achtergelopen. Vond het echt fantastisch. Vooral om hem terug te zien. Dus ik denk dat ze wel liefde kunnen tonen. Op hun manier dan. Ik bedoel maar, een pony die niemand vertrouwd, en dan plots op iemand afloopt, al hinnikent.. Bloos

Grtjs..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:26

Mijn beesten 'houden van mij' omdat ik ze eten geef en duidelijkheid geef. Ik zorg voor het eten, en voor een stukje veiligheid door de leiding te nemen.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:34

Ik denk dat er geen 1 paard is dat echt van zijn baas houdt, volgens mij zien paarden dat gewoon niet zo. Iedereen is te vervangen denk ik, wanneer je je paard verkoopt, en iemand doet dezelfde dingen die jij met je paard deed, dan denk ik eerlijk gezegd dat ze je niet erg lang zullen herinneren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:42

mijn paard mist mij wel echt als ik niet voer... mevrouw laat dan de helft van haar eten liggen en valt dus echt af in de tijd dat ik bijv een weekje weg ben Bloos
maar houden van? mijn paard is erg eenkennig en heeft gewoon niet zo graag andere mensen... maar de rest boeit het volgens mij niks wie of wat ze aandacht geeft Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:52

Ik geloof dat paarden wel degelijk bepaalde gevoelens kunnen koesteren voor dieren, plekken en vast en zeker ook mensen. In hoeverre dat 'houden van' is zoals mensen dat ervaren, tja, dat zal wel een vraag blijven...
Dat ze allemaal blij hinnikken als ik het erf opkom is logisch; ik ben het hooimeisje, dus leuk. Maar ook heb ik toch wel dingen mogen meemaken, zelf of bij anderen, die me aan het denken zetten. De paarden vertonen soms gedrag dat doet denken aan bescherming, liefde, bezorgdheid of gewoon vriendschap.
- Jack heeft een paar weken bij iemand anders gestaan en is dikke maatjes geworden met een van hun ponys. Die heeft dagen lang gezocht en gehinnikt naar Jack toen die weer weg was. En telkens maar in die stal willen kijken om te zien of ze daar echt niet stiekum verstopt zat en maar hinniken...
- Mijn vorige verzorghaf is toch echt wel een paar dagen goed ziek geweest toen zijn weidemaatje er vandoor was. Niet echt lichamelijk ziek, maar hij miste gewoon zijn sprankeltje en z'n gevoel voor humor...
- Zo is de oudste fries nog steeds verkikkerd op haar baas. Die moet ze altijd even onder een gehuhhuuhu tegen zich aandrukken voor hij weer wat anders mag doen...
- En zo beschermt Prairie mij tegen overenthousiaste veulens...Eens liep een fries veulen tegen me aan (niets aan de hand, maar haar hoef tikte tegen mijn enkel en dat deed even heul zeer, dus vloog er een AUW uit), Prair heeft dat veulen alle hoeken van het landje laten zien en het heeft nog jaren geduurt voordat dat paard bij mij in de buurt mocht komen. Zelfs haar eigen kids kregen een oorvijg als ze te druk met me waren...
- Een kennis van mij heeft een Fries paard die stervensjaloers is. Elke keer dat ze op een ander paard zit veranderen de ogen van die fries naar iets wat eruit ziet als keiharde jaloezie...
- En verder, als ik in een landje sta, komt het clubje knollies er altijd wel bij staan. Even een aai halen en dan in de buurt verder grazen of dutten...
Ach...misschien is het ook maar net wat je er in wilt zien, maar voor mij lijkt het erg sterk op bepaalde gevoelens...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:30

ben ervan overtuigt dat een paard van je kan houden.
door de manier hoe een paard tegen je is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:32

ik denk dus wel degelijk dat ze iets voelen,
mijn paardje kan ik dus alles mee doen en ander dus egt niet ook niet poetsen niks,
klinkt raar maar is dus echt waar,

er staat nu tijdelijk in die wei een maatje bij haar, maar als ik haar ga aaien of wat lekkers ga geven, of gewoon daar kom zitten en niks doen, en dat maatje komt eraan en wil ook snuffelen of likken aan me hand nou dan is de wei togh echt te klein, ik ben van haar en hij mag dus niet in me buurt komen,

dit vind ik niet erg daar niet van want hoef dat paardje verder ook niet te verzorgen maar zit toch echt wel iets van houden van in, maarjah net als mensen voelen ook wij liefde anders en uiten wij dit anders, dit zo is denk ook wel bij dieren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:34

ja mijn paard houd van me........ heel veel.

Maar helaas ben ik niet bevoorrecht in deze, want hij is gewoon helemaal flieft op het wezen mens in zn totaliteit Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:18

Ik denk wel dat paarden van je kunnen houden. Ik heb het een keer in een paarden tijdschrift gelezen. Weet even niet meer welke, in Ros of Bit.
Paarden hebben zeker gevoelens, als jij altijd lief bent tegen je paard en van je paard houd merkt hij/zij dat echt wel, en daardoor doen ze ook lief tegen jou. Ik weet zeker dat als iemand anders niet lief is tegen mijn paard, dat hij dan ook niet graag naar diegene gaat. Dat kunnen ze echt wel onderscheiden en dat heeft ook wel met gevoelens te maken lijkt mij.
Dus ik denk wel dat paarden van mensen kunnen houden, dat is mijn mening. Jammer genoeg kunnen we het nooit zeker weten.
Ik denk ook wel dat mijn band versterkt word tussen mijn paard en mij doordat ik 'm regelmatig kriebel op zijn schoft, dat vind die heerlijk.. dan gaat die mij ook kroelen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:25

Of mijn paard van me houdt of niet, dat kan ik niet vertellen.
Maar iedere keer dat ze aan komt rennen uit de weide, dat geeft mijn zo'n fijn gevoel dat het me niet eens uitmaakt.
Ik ken haar vanaf veulen, en ze volgt me overal. Ik houd wel ontzettend veel van dat paard, en durf ook te zeggen dat zij mij 100% vertrouwd. Maar echt 'houden van', hoe kun je dat nu uitleggen? Een paard kan niet praten, een paard kan niet een arm om je heen slaan. Maar die lieve ogen troosten je toch altijd, dus misschien is het toch wel 'houden van', maar dat op een andere manier ge-uit wordt.

Aan de andere kant, als je afscheid neemt..En het doet je pijn/verdriet, weet je dat je van hem/haar gehouden hebt.
Ik weet zeker dat mijn paard me echt niet mist als ze een fijn nieuw thuis krijgt, dus als je het zo bekijkt is het alleen maar vertrouwen ipv echt houden van.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:33

Ik weet wel zeker dat een paard om mensen geeft Ja

Ik was vroeger helemaal gek van een pony op de manege. Ik kon er alles mee. Het was geen gemakkelijke in omgang, erg eenkennig en terughoudend. Ik was elke dag op de manege en begon steeds meer een band met hem te krijgen. Probeerde hem als ik tijd had te poetsen en altijd bij het opzadelen voor de manegelessen eerst even knuffelen enz Lovers

Ik weet dan ook nog heel goed dat ik in de manegeles ging mee rijden met een privepaard. De pony kwam de bak inlopen en ik zei hem gedaan terwijl ik het andere paard vast had. Ik stond op een 2 a 3 meter afstand van hem vandaan en die pony haalde uit. Net alsof hij wilde zeggen : Blijf van mijn baasje af Lovers

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:52

Heb ik twee verhalen over!

Vorig jaar liet een meisje op stal iemand komen om een reading met haar paard te doen. Ik was net in de gang bezig met mijn paard en kon op die manier meegenieten.
Eerst gingen ze naar de box van het paard. "Je paard zegt dat hij zich hier heel veilig voelt."
Daarna werd het paard gepoetst. "Hij voelt zich hier heel prettig bij."
Het paard werd opgezadeld. "Hij zegt dat hij dit niet fijn vindt."
En zo ging het maar door, ik had het ook kunnen doen, gratis voor niks.
Ik was bijna klaar en kwam terug van mijn kastje, toen die vrouw naar me toe kwam, me bij mijn arm pakte en op gevoelvolle toon zei: "Je paard houdt heel veel van je."
Indy keek inderdaad smeltend naar me.
Maar ... keek ze nu naar mij of naar dat tasje dat ik zoals altijd na het werken uit mijn kastje had gehaald en dat ze erg goed kende: het tasje met de worteltjes....
Persoonlijk denk ik dat ze voor het tasje ging..

Tweede verhaal:
Een tijdje terug belde mijn vriendin. Ze vertelde dat ze op de manege stond bij de box van Indy.
"Wat doet ze?" vroeg ik.
"Niks, ze staat te luisteren," zei mijn vriendin, "Weet je wat, ik hou de telefoon bij haar oor, moet jij wat zeggen, kijken wat ze doet!"
Ik begin te roepen:"Indy! Hallo Innepinnetje, dag lieverdje!"
Aan de andere kant hoor ik hoe mensen heel hard beginnen te lachen.
"Wat doet ze?" vroeg ik.
Zei mijn vriendin, stikkend van de lach: "Ze steekt haar tong uit!"

Mijn paard houdt van me..... ja, ja!

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:59

ik denk dat mijn paardjesss wel van mij houden Ja Ja Ja
ik zorg namelijk heel goed voor ze Lachen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:46

Ik denk niet dat ik kan zeggen dat mijn paard van me houdt.
maar ik denk wel dat hij het leuk vind als ik met hem kom knuffelen enzo, hij hinnikt ook naar me als ik aan kom en zit me altijd heeeel lang aan te kijken, maar ik denk toch niet dat hij écht van me houdt zegmaar als hoe je van je paard zal houden..