Kruisingen met moeilijk karakter, waarom dan kruisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kruisingen met moeilijk karakter, waarom dan kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:42

Citaat:
gevaarlijke rassen of valse paarden bestaan niet, alleen mensen die niet weten hoe ze met dieren om moeten gaan...

Verklaar mij dan eens dat er veulens zijn van nog geen half jaar oud, die volwassen paardemensen zulke lellen verkopen dat ze in het ziekenhuis belanden?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:50

suleilitha schreef:
Maar die paarden zijn geen F1-produkten en daar zit juist het venijn. Ik weet ook wel wat de basis is van de Haflinger en iets over het ontstaan van Tinkers maar het zijn nu toch geconsolideerde paarden.
Verder lees ik nog ergens dat ik geen paard op kan voeden, gepost door een meisje wat nog op school zit. Ahum, ik heb er meer dan genoeg ervaring mee.

Maar er zit wel een kern van waarheid in wat ze zegt.

Ook veulens die het licht uit je ogen schoppen dien je te corrigeren, als mens ben je daar nog altijd bij. En ongelukken zitten in een klein hoekje.

Ja er bestaat een kans dat er veulens worden gebeuren die niet helemaal helder in de bovenkamer zijn. Reden: inteelt zoals bijvoorbeeld bij het Friesche Stamboek (bijna alle lijnen zijn terug te voeren op 1 of 2 hengsten). Maar om nu te zeggen dat iedere kruising buiten het boekje een draak op levert is onzin en nergens op gebaseerd. Wellicht puur toeval of onkunde van de persoon die met het dier om gaat.

In de regel zou de natuur het beste uit twee rassen in een kruising naar boven moeten halen (evolutietheorie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:58

suleilitha schreef:
Citaat:
gevaarlijke rassen of valse paarden bestaan niet, alleen mensen die niet weten hoe ze met dieren om moeten gaan...

Verklaar mij dan eens dat er veulens zijn van nog geen half jaar oud, die volwassen paardemensen zulke lellen verkopen dat ze in het ziekenhuis belanden?

wij hebben een tijd een friese hengst in het land gehad, was met de fles groot gebracht, en laat dát nou net het probleem zijn... beest beet, liep compleet over je heen, en was verschrikkelijk drammerig. tot hij een maand of 2 bij mijn pony in het land stond, en wij bijna elke dag met hem bezig waren, zweep mee het land in, beet hij, kreeg hij een flinke mep. was hij braaf, dan waren wij ook lief voor hem, die hengst was zo erg, dat hij mijn staleigenaar in zijn schouder vast heeft gepakt, en eerst niet losliet. hij is een stuk beter weggegaan, dan dat hij kwam. die mensen hadden hem dus totaal niet opgevoed, en die opvoeding had hij als flessenveulen dus ook niet van mams, of andere paarden gekregen, dus, de verklaring, opvoeding!
voeding is net zo belangrijk als opvoeding Knipoog

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:18

Urko schreef:

Tuurlijk wel, bij mensen heb je er tussen zitten die gewoon met gekke hersenen geboren zijn, bij honden heb je die ook en bij paarden ook. In de meeste gevallen zal het inderdaad een resultaat zijn van gebrek aan opvoeding, maar er zijn ook paarden die gewoon gek geboren worden. Paar contactjes die verkeerd aangesloten zitten, daar tussen de oren.

Ik ken inderdaad ook een friesxdraver, en geloof me, ik ben al een paar keer in staat geweest om het beest eigenhandig de nek om te draaien. Nu is het ook gewoon af en toe een paar ballen op hoeven, ik heb geen idee of het aan de kruising ligt, aan het hengst zijn of aan iets anders.
Mijn eerste reactie toen ik van deze kruising hoorde was trouwens: huh, waarom zou je dat doen? Dan heb je een paard dat moeilijk in galop gaat en als het eindelijk galoppeerd zit het niet lekker. Dat laatste blijkt trouwens mee te vallen. Hij schijnt heel lekker te galoperen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:23

Ik denk eerder dat het probleem van zulke kruisingen is dat ze vaak in handen komen van, of juist gefokt wordern door mensen die té weinig verstand hebben van paarden om ze op een juiste manier op te voeden. Ik kan me wel voorstellen dat je voor een bepaalde tak van sport een kruising gaat "proberen". Maar zomaar de hengst van de buurman pakken omdat dat simpelweg een veulen oplevert.......tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:16

Zit inderdaad ook een kern van waarheid in, Iepsel. Ik denk dat er nog altijd veel leken rondlopen die alleen maar gaan voor het "fokken" van een veulen en zich niet bedenken, dat er consequenties zijn verbonden, als je er eentje hebt lopen. Bijvoorbeeld opfok regelen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:57

iepsel schreef:
Ik denk eerder dat het probleem van zulke kruisingen is dat ze vaak in handen komen van, of juist gefokt wordern door mensen die té weinig verstand hebben van paarden om ze op een juiste manier op te voeden. Ik kan me wel voorstellen dat je voor een bepaalde tak van sport een kruising gaat "proberen". Maar zomaar de hengst van de buurman pakken omdat dat simpelweg een veulen oplevert.......tja.

maar dat kan ook gebeuren met ras paarden, als iemand denkt hee, ik heb een shetlander, de buurman heeft een hengst.. fokken maar! dan kan dat hetzelfde resultaat hebben.. daarom zie ik niet in, wat dit met de kruizing te maken heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:58

In principe kan het met alle paarden gebeuren, maar een fokker met verstand kijkt wel even naar het karakter van merrie en hengst, lijkt mij.
Toch blijf ik er bij dat het kruisen van bepaalde rassen gewoon moeilijke paarden kan opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:01

suleilitha schreef:
In principe kan het met alle paarden gebeuren, maar een fokker met verstand kijkt wel even naar het karakter van merrie en hengst, lijkt mij.
Toch blijf ik er bij dat het kruisen van bepaalde rassen gewoon moeilijke paarden kan opleveren.

tuurlijk, maar dat ligt niet aan de kruizing, zoals ik al zei, dat kan ook met raspaarden gebeuren, dat heb ik wel met de friese hengst hier gezien Nagelbijten / Gniffelen terwijl er met mijn draflingertje niets mis is.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:03

Ik vind dit echt een heel vreemd verhaal.
Ik ken meerdere Fries kruisingen, een aantal met haflinger, met andalusier allemaal hartstikke lieve dieren.

Ik vind het eerlijk gezegd onzin om te zeggen dat bepaalde rassen kruisen slechte karakters oplevert.
Zoals al meer word gezegd, het heeft met de omgang van het dier te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:04

Ik zeg ook niet dat alle kruisingen mispunten opleveren, Dees-Daan, alleen heb ik in de praktijk te vaak meegemaakt dat het kruisen van bepaalde rassen regelrechte mispunten opleverden. Vandaar dit topic en de vraagstelling waarom mensen het soms drie keer achter elkaar presteren om een onmogelijk paard te fokken, snap je het een beetje waar ik heen wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:05

Furia schreef:
Ik ken meerdere Fries kruisingen, een aantal met haflinger, met andalusier allemaal hartstikke lieve dieren.

Ik vind het eerlijk gezegd onzin om te zeggen dat bepaalde rassen kruisen slechte karakters oplevert.

Hoe wil je dan verklaren, dat er kruisingen zijn, die zelfs al staatsgevaarlijk zijn, als ze bijna nog geen contact met mensen hebben gehad?
Dat kan toch niet aan de opvoeding liggen, lijkt me. Een aantal dingen zijn echt wel aangeboren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:06

Mijn vorige pony was een kruising.
iets met welsh tinker en arabier waarschijnlijk, en ik heb nog nooit van mijn leven zo'n leuke pony meegemaakt (ofja, niet leukER dan haar in ieder geval!), ze was echt geweldig lief en dat is ze ook altijd al geweest.
En ik ken genoeg kruisingen die dat ook zijn!
Het nut? Er zijn geweldig veel leuke paarden op de wereld gekomen zo..
En ook rassen kunnen mega vervelend zijn. Dat jij slechte ervaringen hebt met kruisingen is een heel ander verhaal.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:08

suleilitha schreef:
Furia schreef:

Hoe wil je dan verklaren, dat er kruisingen zijn, die zelfs al staatsgevaarlijk zijn, als ze bijna nog geen contact met mensen hebben gehad?
Dat kan toch niet aan de opvoeding liggen, lijkt me. Een aantal dingen zijn echt wel aangeboren.

Maar zoals al vele malen eerder word gezegd; er zijn ook raspaarden die zo zijn.
Dat jij veel slechte ervaringen heb gehad met kruisingen, maakt ze nog steeds niet gevaarlijker dan raspaarden.
Ligt gewoon aan het karakter van de hengst en van de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:13

Citaat:
Maar zoals al vele malen eerder word gezegd; er zijn ook raspaarden die zo zijn.
Dat jij veel slechte ervaringen heb gehad met kruisingen, maakt ze nog steeds niet gevaarlijker dan raspaarden.
Ligt gewoon aan het karakter van de hengst en van de merrie.

en nu mezelf nog maar eens quoten,

Citaat:

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:15

Heb het gelezen, dat je er toch bij blijft Clown.
Maar ook imo komt dat door je ervaringen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:16

Laat ik nou beweren dat ik twintig jaar langer ervaring heb dan jij hebt........

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:31

En dat heeft ermee te maken!!
Jeetje waarom vraag je hier om meningen?
Ik geef mijn mening, als het voor jou gelijk afdoet omdat je "20 jaar meer ervaring hebt"...

Erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:45

Ik geef alleen aan, dat ik heel wat meer paarden voorbij heb zien komen dan iemand die twintig jaar jonger is, en dan kun je er voor het gemak van uit gaan, dat daar ook de nodige meubels tussen zaten.
"Vroeger" (en dan praat ik over 25 jaar terug) nam men het al helemaal zo nauw niet met fokkerij, afstammingen, etc.
Dus, je hoeft niet zo naar mij te happen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:53

Ik hap gewoon graag Vork.

Het kwam nogal uit de hoogte over.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:45

We hebben friesxfjord op de manege , onzettend lief beest rijden de beginners zelfs op. Nog een friese kruising, ook een schat van een beest die nog nooit zelfs heeft egbokt onder zadel toen ik reed. En een friesx draver? Iedergeval zoiets Tong uitsteken die wil nog wel eens wegschieten maar alsnog een prima beginnerspony.

Tong uitsteken Oftewel drie voorbeelden, allemaal frieskruisingen, allemaal brave pony's/paard Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:50

Ik heb een veulen van 6 maand. het is een kruizing Fries en KWNP

Hij is super rustig ( al is het wel bekent dat hij temperament heeft Knipoog )

OT: wat er het nut van is; Ik zou het niet weten! Ik ben er wel blij mee, want nu heb ik een super mooi paardje die net zo elegant als zijn pa( Fries) is en net zo'n mooi uiterlijk als zijn ma(KWPN)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:33

tantjeuh schreef:
Kan er geen andere factor in meespelen?

Bekijk het eens zo:
Kruisingen zijn vaak een pak goedkoper dan raszuivere paarden, omdat er geen mooi papiertje bijsteekt. Wie zoekt er vaak naar goedkopere paarden? Jonge, beginnende, vaak onwetende ruiters. Deze beginnen dan met paardlief met de allerbeste bedoelingen, maar dat kan vaak verkeerd uitpakken waardoor paard een zogenaamd 'rotkarakter' krijgt.

Ik zeg nu niet dat dit altijd zo is, of dat dit een juiste verklaring is. Ik zeg alleen dat je het 'probleem' van kruisingen die een moeilijk karakter hebben eens langst een andere invalshoek moet bekijken dan enkel en alleen langst de genetische kant.

ik denk dat dit idd een grote factor binnen het hele gebeuren is

ken voldoende kruisingen, ook met fries die juist heel netjes zijn kwa karakter en gedrag
en zo ken ik ook voldoende stamboek en sportboek paarden die ik maar al te graag richting een heropvoedings kampje zou sturen
zou ik de kans krijgen

en zelfs volle stamboek dieren met prachtpapieren die ik zo een enkeltje nijkerk zou willen geven zo af en toe(bij wijze van spreken dan he )