Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re: Valse paarden - wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:34

Het paard in het filmpje heeft het kunstje goed door. Die heeft dit één keer niet per opzet gedaan en het bleek erg effectief en dan krijg je dit gedrag. Tenminste, hij is wel erg zelfverzekerd en bij een dol paard zal dit er denk ik anders uit zien (meer paniek enz.) maar je weet het maar nooit met dieren.
Ik weet niet echt wanneer het genoeg is, ligt aan het paard, wat het paard uit vreet en of ik überhaupt een klik heb met het dier.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:36

Het paard in het filmpje heeft dit heel zeker al vaker gedaan. Hij staat daar perfect kalm, laat zich rustig bestijgen, en springt als de ruiter eenmaal zit, zonder waarschuwing, ineens zo ver naar achter dat hij omvalt.

Dat beest wist perfect wat er ging gebeuren.

Voor zoiets zijn geen oplossingen meer volgens mij, dat wordt vleeskroket.

Of hij nu uit zichzelf zo gek is of verpest, zullen we nooit achter komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:42

ik vind dat je een mogelijk "vals" paard altijd door de medische molen moet halen!

ik heb vroeger een tijd een merrie verzorgd die je de een week helemaal kon vertroetelen en de volgende dag vloog ze je aan met ontblote tanden en probeerde je echt te doden. Verdrietig

ze is verkocht naar een handelaar waar ze een complete stenen muur uit een stal geslagen had.

de oude eigenaar werd op gebeld om te komen omdat het paard gevaarlijk was en naar de slager ging.
eenmaal daar was de merrie als was in onze handen, we hebben nog even met haar gewandeld en haar op de wagen gezet voor naar de slacht...
bleek dus later dat deze merrie de eierstokken vol had zitten met cystes wat dit gedrag dus verklaarde..was ze daarvoor nagekeken en behandeld dan had ze misschien nog wel geleefd.

lees ik dus topics over gevaarlijke paarden vraag ik altijd of het merries zijn en zo ja dan verwijs ik ze echt meteen door naar een veearts .
en blijkt dus echt vaak voor te komen dat merries daardoor gevaarlijk gedrag kunnen vertonen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:30

Lastig.. Ik ben zelf echt een doorpakker met zulke dieren. Uren, weken, jarenlang oefenen tot het goed gaat. Ben niet snel bang van een paard, daar zal het ook wel aan liggen.
Pas als ik ernstig verwond raak (iets gebroken etc..), zal ik er een punt achter zetten. Tot die tijd kan je het altijd proberen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:30

Klara16 schreef:
Het paard in het filmpje heeft dit heel zeker al vaker gedaan. Hij staat daar perfect kalm, laat zich rustig bestijgen, en springt als de ruiter eenmaal zit, zonder waarschuwing, ineens zo ver naar achter dat hij omvalt.

Dat beest wist perfect wat er ging gebeuren.

Voor zoiets zijn geen oplossingen meer volgens mij, dat wordt vleeskroket.

Of hij nu uit zichzelf zo gek is of verpest, zullen we nooit achter komen.

Dat vraag ik me af (wat betreft de vleeskroket). Ik denk dat dit juist de gevallen zijn waarbij je met goede correctie een heel eind komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:22

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:24

En hoe wou je dat dan doen in gevallen zoals getoond op het filmpje? Zoals je kon zien was het paard er niet echt van onder de indruk toen de groom er mee wegwandelde. Ik heb de indruk dat deze het elke keer structureel doet, zodra er iemand op gaat zitten. De maatschappij heeft allang bewezen dat er mensen zijn die recidiveren, dus niet te corrigeren zijn, dus hoezo zou dit met paarden niet het geval kunnen zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:47

er zijn in mijn ogen een paar opties wardoor ene dier gevaarlijk kan zijn (geworden)

1=niet consequent opgevoed
2=compleet gek geknuffeld door goedbedoelende mensen met
paarden
3=lichamelijk medisch probleem
4= trauma

5=kronkel in de kop

bij de eerste 3 opties is een heropvoedingscursusje (na uitsluiting of oplossing voor het medische probleem)voor paard en eigenaar(zeker de eigenaar) een goede optie, en veel paarden zijn prima weer op de rit te krijgen
misschien niet voor beginnende ruiters/verzorgers/eigenaars
maar voor de wat handigere persoon kunnen dit probleemloze paarden worden

Trauma vraagt meestal al iets mer (ligt ene beetje aan het trauma ) maar is in veel gevallen ook nog wel recht te breien

nummer 5...sja...als er echt een kronkel zit ....dan is er naar mijn idee 1 oplossing
ik ken paarden waarmee de eigenaar maar aan het mutsen bleef , ruiter hier, trainer daar en ga zo maar door
maar ondertussen werden de happen vlees van je lijf gebeten als je het dier aan het halster wilde pakken, of aan het poetsen was...
of als je aan het rijden ging dat je met paard en al door, in en onder de hekken belandde en ga zo maar door
terwijl het in het leven van deze dierne niets vreemds is voorgevallen...
op een gegeven moment lees = na wat gebroken botten, verschoven ruggewervels en de zoveelste bijtwond op je lijf,
een hele rij suiters en trainers en zogenaamde fluisteraars
raakt de koek ene keer op ...
grasmaaier , of wordst , punt
]je kunt ook niet zomaar iemand anders opzadelen met een geschift paard ...

zaak is wel , uitvinden waarom een paard gedragsproblemen heeft
zijn het daadwerkelijk gedragsproblemen , of is het een probleem bij de opvoeders?

als ik berichten lees als
" ik heb een veulen gekocht en die ga ik zelf opvoeden" dan gaan bij mij echt de alarmbellen rinkelen, de sirene gaat af en mijn hoofd roept heel hard "NEEEEEEEE"
dieren worden heel vaak doodgeknuffeld,
mensen lezen een verhaal over NH , over respect en ga zo maar door en horen de uier klotsen, maar hebben geen idee waar die tepel uithangt
of zijn gewoon ronduit niet consequent , disneyficeren een dier, en gaan er mee tutten , mutsen en aaien ...
"dat is stout, dat mag niet hoor" aai/knuffel

bij een heel timide dier zal dit goed gaan, maar laten de meeste paarden nou gewoon echt niet timide zijn

of het andere uiterste, uit onmacht en onbegrip een dier agressief benaderen/behandelen
het dier snapt iets niet en word daarvoor gestraft met de zweep, de sporen , rukken in e mond ,
onheus bejegend
en dier schiet steeds verder de schulp in tot het laatste druppeltje
en paard gaat over de flip ....

ook weer een kwestie van mensch met paard ipv paardenmens ...

pard op het filmpje, sja
ziet er uit of dat hij het truukje goed door heeft idd
een hele handige ruiter zou dit nog wel kunnen oplossen, maar de vraag is, wil die hele handige ruiter zijn leven wagen?
ik kan een heleboel problemen in gedrag rechtbreien met een paard
maar op zoiets stap ik niet , dat heb ik helemaal gehad, ben ook door allerlei ongelukjes etc lange niet meer zo soepe,l als vroeger

afgestompte paarden kwa rijden brei ik met liefde en plezier recht Ja
omgangsproblemen wil k met liefde en plezier samen met paard en eigenaar op proberen te lossen

maar een paard wat zulk gevaarlijk gedrag vertoont onder het rijden? nee, die mag van mij voor een ander blijven staan ...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:51

hebben jullie trouwens ook naar de omroeper geluisterd?
hij zegt op het moment dat het filmpje start dat dit paard vorige week een andere uiter heeft verwond,
dan springt het paard achterover >dit is geen eens steigeren meer maar een salto achterover<
paard is weer overeind ne loopt weg (dier loopt echt niet fijn, rug trekt ie ook wat op )
dit paard is of een beetje...gestoord, maar een medisch probleem kan daar nog bij zijn gekomen
zeker met dit soort gedrag zijn wervels zo een stukkie verschoven

als dit medisch is en het is een hengst
haal hem uit de sport en gebruik hem voor de fok

is dit gewoon een kronkel, enkeltje nijkerk (of in dit geval engelse variant van )

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:00

Dit paard gaat zeer weloverwogen te werk. Zijn standvastigheid siert hem. Karakter paard, maar vals wil ik hem zeker niet noemen. Hij staat er rustig bij, is goed handzaam etc etc.
Kennelijk heeft hij op een dag besloten niemand op zijn rug toe te laten. Hij zal daar wel een goede reden toe hebben ( in zijn visie ) want met zo'n duikel vlucht achterover brengt hij zichzelf ook ernstig in gevaar.

Je zal dus de reden waarom moeten achterhalen. Is het niet medisch, dan zul je ermee aan het werk moeten. Gezien de reactie achteraf, het paard kan op zn gemakje zonder reprimande weg kuieren, komt er er wel erg makkelijk mee weg.

Ik zou zeggen, doet hij het weer, ga er met 5 man bovenop zitten terwijl hij tegen de grond ligt.
Druk hem tegen de grond zolang als nodig is, dat hij met ontspannen spieren zijn ondanige positie voor lief neemt. Ik ben benieuwd of hij het daarna nog vaak zal herhalen...... Het antwoord is wat mij betreft: nee.

Dit paard is te slim om een afranseling te verkopen, een ei tussen zijn oren kapot te slaan, met de zweep om zijn oren etc etc....of wat er tegenwoordig allemaal niet voor wordt verzonnen. Nee tegen de grond met hem, dat is wat hij wil, dat is wat hij kan krijgen. Maar dan wel net zolang als dat wij willen....en daar hebben dit soort paarden mega de ziekte over in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:59

Sonja_vR schreef:

Mooi niet, je kunt noot 100% zeker zeggen of het enkel medisch is en dan is het nog geen aanvaard gedrag. Al zou ik een miljoen toekrijgen gaat zoiets nog niet op mijn merrie.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:39

@ sonjaVR: een hengst die zich zo gedraagt wil ik nog niet op mijn merrie als ik geld toe krijg. Laat staan dat ik er een nakomeling van zou willen hebben. Een stamboek zou een hengst die dit soort grappen uithaalt definitief moeten afkeuren. Zo'n karakter wil je toch niet verder zetten in de volgende generaties?

@ pensionnetje: da's nog een idee ja, hem tegen de grond houden. Zal wel werken. Maar geef toe: voor een sportkrack kan je al die moeite doen, maar voor een middelmatig dier is zoiets gewoon een enkeltje slager in de meeste gevallen...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:42

Citaat:
disneyficeren een dier

ROFL

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:45

omg, die had ik gemist. Wat een briljante omschrijving!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:50

wow dat paard uit het filmpje was echt een prof in zen eigen laten vallen Ach gut dat vind ik gevaarlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:55

Dat filmpje van dat paard Bloos!: levensgevaarlijk! Dat is geen medische oorzaak, dat is bewust de ruiter er vanafwerken. Die zou bij mij al heel snel van het erf afzijn, en ik zou er nog even over moeten nadenken of hij een enkeltje slager kreeg of een enkeltje correcteur. Met het risico dat hij het misschien bij die persoon in kwestie niet meer doet, maar bij een ander weer wel.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:56

mijn paard is ook een dominante (ik moet ze heel veel corrigeren).
mijn vriendin heeft een tijd voor haar gezorgd toen ik in het buitenland zat en ze wist me bij mijn teurgkomst te vertellen dat ze nu wel begreep waarom ik zo kordaat met mijn paard ben. Als je mijn paard, die overigens wel braaf is, laat doen dan heb je evengoed een staatsgevaarlijke merrie.

Je kan het dus denk ik in heel veel gevallen terug brengen naar de opvoeding...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:04

Sizzle schreef:

Dat paard heeft het vaker gedaan! Knap kunstje! Wel levensgevaarlijk. Weet iemand wat er mee gebeurd is? (slager of iets in die richting?) Maar ik denk toch dat dat paard een reden ervoor heeft. Alle paarden en pony's die ik tot nu toe vreemde en gevaarlijke dingen zag doen deden dat om een reden. En kwam er vroeg of laat een verklaring voor. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:59

Sizzle schreef:
Sonja_vR schreef:

Mooi niet, je kunt noot 100% zeker zeggen of het enkel medisch is en dan is het nog geen aanvaard gedrag. Al zou ik een miljoen toekrijgen gaat zoiets nog niet op mijn merrie.

een paard wat tot op zekere hoogte een normaal paard is , maar door acties van mensne zo geraakt is is in base ene correct paard in lijf en kop...
als dit dier door menselijke acties en lichamelijk pijn dit soort capriolen uithaalt, zou ik hem zo op mijn merrie mikken mocht hij kwa bloed, bouw en gangen passend zijn Ja
geen enkel probleem
is dit dier altijd geflipt geweest (wat ik niet verwacht, want in een wereld als dat moet het opleveren en geschifte paarden krijg je een koers niet door dus had het dier niet eens op de baan beland, maar al veel eerder afgevoerd geweest )

Klara, jij hebt het over karakter, maar waar haal je uit dat dit zijn karakter is?
dit hoeft niets met karakter te maken hebben
de braafste kinderpony kun je levensgevaarlijk krijgen, geen enkel probleem, is dat karakter? nee, denk ik niet

karakter gestoorde dieren , idd niet mee fokken, maar ik kan niet in dit dier kijken, ik weet het verleden van dit dier niet
dus kan het dier voor zover ik weet ook gewoon zo gemaakt/geworden zijn ,

(zijn lichaamstaal spreekt in ieder geval niet voor hem dat is waar )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-04-08 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:00

En check de oren eens van dit paard? Hij geeft helemaal niets aan van tevoren. Heel uitgekookt dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:02

Sizzle schreef:
Sonja_vR schreef:

Ik keek ook al raar op van die post!!!!!!!!! Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Hoezo voor de fok... fok door met dit soort materiaal en over twintig jaar heb je vleesetende paarden....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:03

suleilitha iets boven jouw reactie staat een verdere uitleg van mijn reactie over fok ...

geef trouwens in mijn eerdere reactie trouwens ook duidelijk aan
als het medisch is en zeg dus absoluut niet dat je met gestoorde dieren moet gaan fokken
prima als je ergens over valt, maar wel goed lezen wat er staat
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-04-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:04

Even een reactie: Ik hoor steeds vaker van mensen dat hun paard levensgevaarlijk is.. Zo heb ik er ook 1 gereden die dat moest zijn.. Heb zelf nooit problemen met het hele paard niet gehad.. De eigenaresse kon het paard niet eens uit stal halen zonder aangevallen of getrapt te worden.. Bij mij deed hij het niet.. Kan het ook zijn dat een paard zijn of haar eigenaresse "haat" omdat deze misschien het paard ooit verkeerd behandeld heeft? Clown Heb overigens nooit meer een paard als hem meegemaakt. Vondt het wel apart..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:05

Sonja, dit dier is niet in paniek en heeft geen pijn. kijk maar naar die oren zoals maanling zegt. Het staat heel onschuldig te wachten tot je opgestegen bent en pleegt dan gewoon een doelbewuste moordaanslag op zijn ruiter. Een half metertje naar rechts en die man was dood geweest. Een paard dat slim en vals genoeg is om dit te presteren kan dat gerust doorgeven aan het nageslacht. Ik zou hier echt niet mee fokken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:07

Klara, ik zeg er ook bij
"als! het medisch is" ik zeg dus niet , hey leuk , gestoord paard, ga maar mee fokken
ik zeg puur, als dit een medisch probleem is (en dan bedoel ik bij paarden algemeen, niet eens specifiek dit paard)
als ene paard gevaarlijk gedrag vertoont en het is een medisch probleem wat dus niet overerfelijk is, wat niet vanuit een gestoord hersenpannetje komt
dan is fok ene hele goed optie ... (als het paard verder dus ook daadwerkelijk wat kan toevoegen aan een ras)