Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:36

Het enige wat blijkt is dit dus niet werkt. Je kan 4 dingen doen, zo doorklooien en wachten tot er echt ongelukken gebeuren. Je kan het dier naar de opfok brengen en hopen dat het daar wat respect leert. Er iemand bij halen die WEL met dit dier aan de gang kan en jullie kan leren met dit dier om te gaan......... of naar Manege Stegemann ermee......

De opfok in is denk ik de meest logische keuze

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:37

sandra1986 schreef:
misschien een idee om haar een jaar het land op te jagen, met leeftijdsgenoten?
paarden voeden elkaar op, dat kunnen wij niet.

Dat is het beste plan, maar wél met jong en oud door elkaar! Er moet altijd minimaal 1 volwassen paard bij staan.
Je laat een groep kleuters toch ook niet alleen in de klas elkaar opvoeden????

Ik zou dit paard zeker 1 jaar dag en nacht in een stabiele kudde zetten, niet jagen, en dan zal je zien dat ze veranderd.
Heb zelf ook zo'n paard, nu na een jaar in dezelfde kudde herken je die niet meer terug!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:39

sandra1986 schreef:
misschien een idee om haar een jaar het land op te jagen, met leeftijdsgenoten?
paarden voeden elkaar op, dat kunnen wij niet.
duidelijk dat deze pony nog niet klaar is voor mensenhanden.
niet banketstaaf bedoeld. maar is mijn ingeving, hier vanaf de pc.
succes

edit:sorry marigold zag het te laat val in herhaling

Zou een goede optie kunnen zijn maar je weet niet wat voor rang ze in de kudde krijgt... misschien als ze leider word ofzo dat ze alleen nog maar dominanter word (wil niet beweren dat het hier om dominatie gaat)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:39

tuurlijk is dit dominantie Lachen Lachen

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:42

Het lijkt mij geen dominatie hoor, lijkt mij gewoon eerder angst voor mensen en dat ze zichzelf wil verdedigen, of ze heeft zulke nare ervaringen gehad dat ze de mensen niet meer om haar heen wil hebben tis puur wegjagen wat ze doet en waarschuwen ofzo al zou een waarschuwing niet gericht en raak zijn.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:43

Bianca1985 schreef:
Het lijkt mij geen dominatie hoor, lijkt mij gewoon eerder angst voor mensen en dat ze zichzelf wil verdedigen, of ze heeft zulke nare ervaringen gehad dat ze de mensen niet meer om haar heen wil hebben tis puur wegjagen wat ze doet en waarschuwen ofzo al zou een waarschuwing niet gericht en raak zijn.

Als dat echt zo is kan je het best haar gewoon idd een jaartje in de opfok zetten wat hiervoor al is gezegt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:44

toen ik de openingspost las dacht ik al, wat doet een 2jarige opstal, hup in de opfok en kijk het na een jaar verder aan. band heel langzaam opbouwen... join-uppen kan een goed begin zijn dan idd..

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:45

ja idd, eigenaar denkt daar zelf ook over maar ik heb geen goede ervaringen met opfok sorry

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

Tja ik zou in ieder geval zelf geen onnodig gevaar gaan lopen. Je eigen veiligheid staat voorop.
Op mn werk hebben we sinds vorig jaar zomer een welsh staan, daar kon ik in het begin ook totaal niets mee. Sloeg, steigerde en haalde gericht uit, beet en liep dwars over me heen.
De eerste 2 wkn ben ik met haar bezig geweest in de bak. Maar ik ben er zelf niet bij in gaan staan, te gevaarlijk.
Heb grondwerk gedaan aan de longeerlijn (die kreeg ik er nog net aan) en dan zelf aan de buitenkant van de bak (dus aan de bakrand) meegelopen terwijl de pony in de bak was.
Steeds mee laten lopen, halthouden, pasje achteruit, achteruit enz. gewoon heel basic grondwerk. Na een week of 2 durfde ik in de bak (dus aan de andere kant vd bakrand) te gaan staan.
Vanaf toen ging het langzamerhand beter.

Als je niet ervaren bent in grondwerk, zou ik hiermee gaan oefenen en dingen leren van iemand die er wel ervaring mee heeft. Ook niet zelf beginnen aan grondwerk met dit paard terwijl je er niets van weet.
Haal er een ervaren iemand bij.

ik vraag me ook af of dit paard wel klaar is idd voor dit werk. Anders jaag het dier idd lekker in een groep. Leren ze een heleboel van. Op stal is niets voor een 2 jarige. Niemand kan zo goed opvoeden als bv een oudere merrie of ruin.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je leven niet wilt riskeren met zon paard, laat het dan ook lekker. Het is niet jouw verantwoordelijkheid maar die van de eigenaar..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:46

hoezo geen goede ervaringen? voor een jong paard is dit het beste om te socializen in mijn mening... soms wordt ie dan op zn plaats gezet, lijkt me zeker voor deze geen overbodige luxe Bloos

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:47

Ze staat alleen in de vriesperiode in stal hoor die boeren willen nie da land helemaal kapot getrapt wordt dus ja, Zoals ik al zei tis niet mijn paard wil er best in investeren maar ja tis wel de eigenaar die moet betalen niet ik.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:48

Bianca1985 schreef:
ja idd, eigenaar denkt daar zelf ook over maar ik heb geen goede ervaringen met opfok sorry

Maakt dat wat uit?
Als het beest er van opknapt en niet naar de slager hoeft lijkt het me volkomen irrelevant of jij wel dan niet goeie evaringen hebt met de opfok....
Verder is de ene opfok de andere niet, weet ik uit ervaring.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:53

Ik vind sommige best wel negatief hoor, ik plaats dit puur voor advies of tips. Opfok is pas iets van de laatste 4 a 5 jaar daarvoor was het ook niet zo bekend. Ze staat niet alleen ze staat met 5 andere 2 shetlander van 4 en 29 jaar een haflinger van 14 een fries van 4 jaar en een 3jarige nog onbeleerd

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:54

mijn paardje is ook van jongs af aan verkeerd opgeleerd.
toen ik haar nog maar pas had was ze ook zeer agressief.
en zadel erop leggen was een metreling en tijdens het rijden ging ze gwn lopen.
je moet veel geduld hebben en een harde hand.
van het minste dat ze verkeerd doet een tik, ik weet het is hard maar zo heb ik de mijne ook kunnen 'temmen'
kheb zelf nog met een zweep in me handen de stal moeten binnen gaan om te kuisen, zo erg was het.

veel geduld hebben en niet bang zijn om een tik te geven.
en zeker niet laten afmaken, je moet zo snel niet haar opgeven
Laatst bijgewerkt door Sfietje op 23-04-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:54

Ik zou de opfok in dit geval dus niet doen. Ik ben er zowiezo niet voor, maar het zou maar zo kunnen dat als je deze merrie in de opfok gooit, en ze houd deze dominante positie, dat je dan helemaal niets meer kan. Ik denk dat je alleen met échte opvoeding, of idd n professional erbij iets kan bereiken. Haar nu 'in de steek laten' zou ik niet doen... Maar dat is mijn mening..

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:55

4 of 5 jaar geleden.. sja.. we hebben het over nu toch...

mijn advies is echt dringend opfok met leeftijdsgenoten ook Ja

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:57

Citaat:
in de opfok zetten, en 1 keer in de week poetsen en een klein stukje wandelen.

Maar mensen, zeg nou zelf. Dit haal ik uit een ander topic, als jullioe dit bedoelen met de opfok, dan eheft dat toch totaal geen functie? Dan lukt het je echt niet om die manieren bij te brengen. En ze staat nu toch met andere paarden?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:59

dank je pluttersput, dit is dus ook mijn mening. Denk dat ze idd als ze terug komt van de opfok helemaal onhandelbaar is, of dat ze zo op der plaats wordt gezet dat ze totaal kreupel is.

Ik had mijn hengst in de opfok staan en die kon toen hij eruit kwam afgemaakt worden door gebroken been, zijn in gevecht geraakt en ik was mijn paard mooi kwijt dit wil ik dus nooit weer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:00

Er zijn nog wel meer redenen dat ik tegen de opfok ben, daar niet van.
Maar ik denk echt dat dit paard flink moet weten wie de baas is. En dan bedoel ik niet een tikje hier of daar, maar een ferme tik consequent. Dat lijkt mij eigenlijk de enige oplossing hier...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:00

ik denk dat opfok nu het beste is gezien haar leeftijd. als ze jaartje of 3 is terug halen en met professional aan de gang gaan... dat zou ik doen tenminste..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:02

Dat zou denk ik een oplossing kunnen zijn, maar deze merrie is zooo dominant, dat je dan misschien beter, als je een professional erbij wilt wil dat zeggen, nú al kunt doen. Als ze idd de dominantste in een kudde is, dan ben je naar een jaar verder van huis dan wanneer je nu aan de slag gaat..

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:03

Ja idd, ik vind de opfok dus helemaal niets en dan is het altijd nog de keus van de eigenaar wat hij ermee doet. Ik moet gewoon veilig de paarden uit de wei kunnen halen en ze allemaal kunnen hanteren ze wordt nog lang niet bereden of beleerd maar gewoon normale omgang is niets mis mee.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:04

plutter, ze is nog maar 2 he.... het is nog geen puber....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:06

Ja maar goed, als ze zich nu zo opstelt, weet je niet wat er in een kudde met soortgenoten komt. Er is altijd een rangorde, hoe oud ze ook zijn..

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:08

Ik persoonlijk zou ze ook niet in de opfok zetten, zoals ze zegt staan er nog andere paarden bij van verschillende leeftijden. Ik zou er een professional bijhalen en beginnen met grondwerk. Mijn zus haar paard was ook niet van de gemakkelijkste & dit heeft bij hem heel goed geholpen! ( Ze krijgen nu nogal les van die man.. ) Ik zou haar zeker nog niet opgeven, ze is nog erg jong.. Het heeft natuurlijk tijd nodig Knipoog