Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
amillion schreef:paard van mijn zusje laat ook zijn bit niet in wij doen dan altijd heel lang doorzetten met de vinger in zin mond hoek lukt wel blijven proberen
dolor schreef:amillion schreef:paard van mijn zusje laat ook zijn bit niet in wij doen dan altijd heel lang doorzetten met de vinger in zin mond hoek lukt wel blijven proberen
heb je tanden dan wel eens nalaten kijken van dat paard? want misschien doen zijn tanden gewoon zeer en wil hij daarom geen bit in.
amillion schreef:paard van mijn zusje laat ook zijn bit niet in wij doen dan altijd heel lang doorzetten met de vinger in zin mond hoek lukt wel blijven proberen
dolor schreef:heb je tanden dan wel eens nalaten kijken van dat paard? want misschien doen zijn tanden gewoon zeer en wil hij daarom geen bit in.
BlackEyed schreef:Maar goed, als de tanden zijn nagekeken, kan het dan ook "onwil" zijn?
dolor schreef:het kan ook onwil zijn, maar dan is er idd waarschijnlijk iets naars geweest vroeger of nu. bijvoorbeeld: het bit past niet goed. dus het bit is te dik voor de mond of te klein of te groot, waardoor het niet lekker zit en dus pijn kan doen. of de ruiter heeft een harde hand en zaagt dus waardoor het bit pijn doet. voor het paard betekent een bit dan pijn en dan is het dus een logisch vervolg dat hij dat bit niet meer inwil. of er is vroeger veel gezaagt in de mond waardoor het paard een nare ervaring heeft met een bit. er kunnen zoveel oorzaken zijn, maar meestal komt het van een nare ervaring af, dus pijn. of het paard heeft dus last van de tanden waardoor een bit ook nogal pijnlijk is in de mond.
het is aan de eigenaar om uit te zoeken waarom het paard een bit niet inwil. (vind ik dan). dus een paardentandarts laten komen en aan hem/haar vragen of het bit wat er nu in ligt wel past bij het paard.
BlackEyed schreef:Haar tanden zijn in April nagekeken door de paardentandarts.
Er waren idd wat haken die weggevijld moesten worden.
Maar ze heeft dit gedrag pas na de tandarts ontwikkeld.
es Joceline schreef:Hallo, als er pas nog een controle is geweest en gevijld, en alles is goed verlopen, zou er dus in principe niets aan de hand zijn met zijn gebit. Bitloos gaan rijden zou ik niet doen, ik zou eerst uitzoeken wat de oorzaak is want je moet gewoon kunnen rijden met bit eigenlijk.
JoviBan schreef:Joceline schreef:Hallo, als er pas nog een controle is geweest en gevijld, en alles is goed verlopen, zou er dus in principe niets aan de hand zijn met zijn gebit. Bitloos gaan rijden zou ik niet doen, ik zou eerst uitzoeken wat de oorzaak is want je moet gewoon kunnen rijden met bit eigenlijk.
Als het gebit in orde is, kunnen er nog diverse andere anatomische oorzaken zijn waardoor het bit hindert of pijn doet, en daarom de pony het bit (terecht!) niet wil innemen.
Daarom dient een tandarts niet alleen naar het gebit te kijken, maar naar de gehele mond.
Zo speelt onder andere de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit. En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft. Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen. Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel.
Heeft de pony (doorkomende) wolfskiesjes en/of hengstentanden? Ook deze kunnen zeer pijnlijk zijn met bit in.
Lees verder eens op http://www.bitloos.nl , bijv. bij de artikelen van de NVBP.
JoviBan schreef:BlackEyed schreef:Haar tanden zijn in April nagekeken door de paardentandarts.
Er waren idd wat haken die weggevijld moesten worden.
Maar ze heeft dit gedrag pas na de tandarts ontwikkeld.
Hoe lang heb je gewacht met rijden e.d. ná de behandeling van de tandarts?
JoviBan schreef:Hoe lang heb je gewacht met rijden e.d. ná de behandeling van de tandarts?
BlackEyed schreef:Dat was op een vrijdag en pas maandag of woensdag heb ik het bit erin gehad.
Ze accepteerd het bit uiteindelijk wel.
BlackEyed schreef:Dat was op een vrijdag en pas maandag of woensdag heb ik het bit erin gehad.
Ze accepteerd het bit uiteindelijk wel.
[/quote]