Hoe leer je happen in touwen en teugels af???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie daar ook last van?

ja
28 (45%)
nee
19 (31%)
een beetje
7 (11%)
heel af en toe
5 (8%)
eerst wel, nu niet meer
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 61

Rani007

Re: Hoe leer je happen in touwen en teugels af???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:45

Zodra je paard hapt kan je met je elleboog een lichte beweging maken richting het hoofd van het paard. Eigenlijk dezelfde handeling die je doet wanneer een paard naar jouw zou happen. Probeer het maar eens.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:28

Jennyxx schreef:
Ben toevallig vandaag naar een clinic geweest waar een paard dit ook deed. Er werd geadviseerd om het te negeren.

Happen blijven ze toch wel doen, en anders happen ze èn worden ze bang/nerveus. Als een paard je aankijkt en gericht bijt, is het een ander verhaal.

Het happen schijnt meestal op 7 jarige leeftijd (als alle kiezen ook gewisseld zijn) over te gaan of stukken minder te worden. Geen aandacht aan schenken dus, anders gaan sommige het nog leuk vinden ook Haha!

Wat was dit voor een clinic dan?

Persoonlijk weiger ik dus echt om 7 jaar lang met een happend paard rond te lopen, ik heb behoorlijk wat ervaring met het opleiden van jonge paarden, geen van allen zijn/waren bang of nerveus

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:27

Ze worden echt niet zomaar bang/nerveus als je zelf eerlijk en consequent bent...

Ik heb het happen er uiteindelijk uit gekregen door 'm iets te geven waar hij in mocht happen (steeds hetzelfde, oude handdoek ofzo), maar dan ook alleen daarin. Happen in iets anders was "Euh!". Dat onderscheid hebben ze vlug genoeg door en uiteindelijk is die handdoek ook niet lekker meer, dus dan stopt het vanzelf. En zolang ze dat in hun mond hebben, heb je ook "rust" omdat ze dan tenminste niet aan je dure spullen zitten.
Hij frunnikt nog wel eens een beetje aan de tralies ofzo, maar dat vind ik niet erg zolang ik maar niet voortdurend die kaken op elkaar hoor klappen.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:30

Het lijkt wel steeds erger te worden het happen, wat nu verandert in gericht bijten!
Gister was ik met een stalgenootje buiten aan het lopen, de hele tijd bijten in de kont van het andere paard.
En daarna ook nog eens bijna happen/bijten in mijn stalgenoot.

Hoe komt dit en hoe leer ik het af?
Het is altijd al een happerd geweest.
Het een fjordenruin van 3 jaar en is vorig jaar gecastreerd.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:51

Ook ik heb een paard die regelmatig in van alles en nog wat probeert te bijten. Ik blijf het gewoon consequent afstraffen met mijn stem en als hij echt niet reageert krijgt hij een tik (geen harde knal ofzo) liefst op een moment dat hij het even niet doorheeft. Dit maakt meestal wel indruk op hem, maar ja, paar dagen daarna probeert hij het weer. Zal wel de leeftijd zijn....

Marnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:33

wij hebben 1 welsh mountain lopen hier thuis..
mijn zusje rijdt erop.. en bij het afzadelen doet die het ook,
maar als hij gewoon vast staat dan moet ie of ergens aan likken of ergens aan happen..
ik denk dus dat het gewoon een soort van verveling is, sommige paarden/ponys willen gewoon graag veel aandacht!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:34

Marigold schreef:
KiWiKo schreef:
ik laat ze lekker happen

ja ik ook haha
maakt ja niet zoveel uit, vind het ook wel grappig, elk paard heeft wel een tic op de 1 of andere manier.

Maar wat nou als je paard blijft kauwen tot het helemaal kapot gaat, ze heeft 1 beugelriem al naar de kl*ten geholpen;

Marnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:35

ja, en hoe ga je verveling tegen als je het vervelend vind en het erger wordt. er zijn genoeg oplossingen gebeurd het happen bv ook in de stal tegen de wand leg dan bijvoorbeeld een blok berkenhout in de stal, is niet slecht voor de pony kan die toch happen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:10

Nooit goed vinden... tenzij je zn tanden niet zo belangrijk vind. Koe

Mijne doet het dus ook en kennelijk niet geheel verleerd door een ongelukje;
hij stond dus aan halster en touw vast. Gaat op zn gemakkie touw happen/eten.... schrikt, gaat met hoofd omhoog.. BAM!! vast aan dat touw, achter zijn rij tanden onderkaak! Hij blijft verstijfd staan, met de druk op het touw en nog achter zn tanden. Kan touw erachter vandaan trekken, gelukkig!.
Gevolg is dat het tandvlees aan 2 kanten kapot/gesneden is, bloeden en pijn.
Dus ook even niet met bit rijden, want is net achter de tanden en aanloop naar de lagen....
Cool