Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miisXmii

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:07

meestal gedraagt een paard bij andere mensen en omgeving zich anders.

je kan vragen of je hem 3 weken op proef mag

want de eerste 2weken zijn ze meestal heel lief maar na 2 weken gaan ze op eigen benen staan.
En dan komt meestal het echte karakter omhoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:17

miisXmii schreef:
meestal gedraagt een paard bij andere mensen en omgeving zich anders.

je kan vragen of je hem 3 weken op proef mag

want de eerste 2weken zijn ze meestal heel lief maar na 2 weken gaan ze op eigen benen staan.
En dan komt meestal het echte karakter omhoog.

Nou, hier ben ik het niet mee eens.
Tuurlijk zijn paarden anders bij andere mensen en een andere omgeving.
Maar het echte karakter, dat niet.
Een paard kan door een persoon die geen leiding geeft, heel onzeker worden. Ik vind niet dat het onzekere gedeelte het karakter is van het paard.Het is een deel, het andere deel zou kunnen zijn dat hij juist graag een leider wil en dat het een paard is wat dus graag voor je wil werken. Aan de ruiter de taak om het beste eruit te halen, wat ook fijn is voor het paard.

een paard op proef krijgen, gebeurd weinig meer. Er kan van alles geeuren en dat is een groot risico voor de verkoper. Wat nog wel vaker gebeurd is op proef op dezelfde lokatie. Eigenaar blijft dan beter op de hoogte wat er met het paard (is) gebeurd.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:32

Hmm, begrijp ik het nou goed; wil je een paard gaan kopen terwijl je er helemaal geen verstand van hebt? Is dat dat wel een goed idee??
Als je een eigen paard aan wil schaffen moet je er sowieso verstand van hebben. Een eigen paard vergt veel tijd en paarden kunnen ook snel ziek worden als je niet goed oplet. Zoals koliek, hoefbevangenheid en noem maar op. Maar als jij niet eens weet wat verkeersmak en bereden betekent?
Ik zal toch maar eens voorlopig een hoop informatie gaan zoeken en lezen, zodat je er heel wat van meer weet voordat je een paard gaat kopen.
Ik heb sinds Januari ook mijn eerste eigen paard, en ik heb nu 5 jaar ervaring. Maar dan nog weet ik niet alles..
Dan is het wel zo dat je er veel van leert als je een eigen paard hebt, maar dat je er helemaal niks van weet is ook niet de bedoeling.
Ik zou dan iig als ik jou was iemand erbij vragen of je hulp te geven en om je te adviseren. Iemand die er wel veel verstand van heeft.
En ook als je voor een eigen paard gaat kijken, zou ik sowieso iemand meenemen die er veel vanaf weet. En een paard dat je misschien wil gaan kopen sowieso laten keuren door de dierenarts. Zelf kun je ook zijn gebit nakijken, of het er goed uit ziet.. of de leeftijd die ze zeggen klopt. Vragen of er een paspoort bijzit, of zijn ouders bekent zijn, wat die allemaal al heeft gedaan (keuringen, wedstrijd gereden en tot welk niveau, dressuur of springen). Vragen of die eerder kreupel is geweest of zoiets dergelijks.
Dat is sowieso altijd belangrijk.
Maarja, ik blijf het raar vinden dat je een eigen paard wil terwijl je er niks vanaf weet. Je weet niet eens wat verkeersmak en bereden betekent? Verward

Iig succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:30

Moelie, het paard komt bij mij te staan gewoon op een pension stal waar ze in de gaten gehouden worden, gevoerd worden, gemest worden buiten egzet worden etc. Verder ontferm ik mij ook over dit dier dus dat komt echt wel goed, en ik heb nu zo'n 18 jaar ervaring Knipoog
Hij wil van zijn eigen paardje leren en als andere mensen mee kijken en in de gaten hpuden hoe het gaat is er tog niks aan de hand? Het paard komt in goede handen, dat kan ik je verzekeren

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:38

ken je iemand die echt kennis heeft van paarden? (niet de gene die het hardst roept dat hij kennis heeft! maar iemand die er om bekend staat echt kennis te hebben.. die kun je beter meenemen)
Met die persoon kun je wat dingetjes doorspreken waar je op moet letten.
Neem je camera mee en maak filmpjes van de pony die je denkt te willen kopen, koop m niet meteen naar 1x zien maar zeg dat je nog een keertje terug wil komen. ondertussen kun je dan thuis de filmpjes bekijken, de beenstand enz met die persoon samen die dr verstand van heeft, hij kan je dan namelijk wat dingen uitleggen.
mensen die verkopen hebben vaak hele mooie dingen te vertellen zoals verkeersmak (hij is niet bang voor verkeer) en hij loopt goed onder het zadel enz.. dus laat ze alles wat ze zeggen bewijzen!! hebben ze smoesjes dat t op t moment even niet uitkomt ofzo dan kloppen er vaak dingen niet.
ik zeg altijd zien is geloven! t is altijd goed als je wat wantrouwig bent Knipoog
ook moet je vragen naar zijn paspoort (elk paard heeft een paspoort! anders mag je m niet vervoeren) als een paard een paspoort heeft is hij ook automatisch gechipt. kijk of het chipnummer overeenkomt met wat in het paspoort staat (zorg daarvoor dat je een chiplees aparaatje kunt lenen van iemand!) zo kun je zien of het paspoort wel écht van die pony is!
ook kun je erin zien of hij elk jaar is geent enz..
kijk hoe het paard reageert op je aanwezigheid, hoe hij zich gedraagt, is hij netjes bekapt? enz..
dit zijn zo maar wat voorbeelden maar dr zijn nog veel meer dingen waar je op moet letten!

neem daarom écht iemand mee die er om bekent staat verstand te hebben van paarden Knipoog

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 13:25

Cinnepin schreef:
Moelie, het paard komt bij mij te staan gewoon op een pension stal waar ze in de gaten gehouden worden, gevoerd worden, gemest worden buiten egzet worden etc. Verder ontferm ik mij ook over dit dier dus dat komt echt wel goed, en ik heb nu zo'n 18 jaar ervaring Knipoog
Hij wil van zijn eigen paardje leren en als andere mensen mee kijken en in de gaten hpuden hoe het gaat is er tog niks aan de hand? Het paard komt in goede handen, dat kan ik je verzekeren

Juist ja ... Nagelbijten / Gniffelen

Eigenlijk wil ik niet zoveel meer horen van "is dit wel een goed idee" & "zou je dat wel doen"

Heb dit topic geopend voor een andere intentie geloof ik , als je een beetje aandachtig leest , heb je opgemerkt dat
wat er ook gebeurt ... er toch wel 1 wordt gekocht Knipoog

maakt mij verder niet uit hoor , want iedereen is vrij in het geven van zijn mening natuurlijk.
maar het is een beetje zonde van je tijd , want zulke posts hebben voor mij geen enkele waarde.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:39

probeer als het even kan een aantal keren het dier te poetsen en eventueel te rijden, ik mocht bij de vorige eigenaar zolang rijden als ik wilde (ook bijna een maand gedaan haha) dan krijg je een beter beeld van het karakter en of het echt klikt!

als er papieren bij het dier zitten, gelijk met de overdacht (geld/dier) de papieren mee nemen, ik ben daar zelf ook in getrapt de eerste keer dat de papieren wel opgestuurd zouden worden.

Wettelijk gezien is diegene met de papieren de eigenaar, althans je kunt flink in de problemen komen als jij een dier hebt zonder de bijbehorende papieren!

dit overkomt mij nooit meer haha!
zo zie je maar, ik ben ook gegroeit van dummie tot iets meer kenner!!

succes ermee!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:45

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 18:40

Heb een beginners boek gevonden , met heeeeeeeel veel plaatjes Nagelbijten / Gniffelen

Was vandaag een uur of 2 te laat voor me werk , dus ben eerst even langs de boeken winkel in Barneveld gereden Ja
hoef me voorlopig niet te vervelen zag ik al want ze hadden er nog wel een paar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:51

peet ik ga bij me ouders thuis ook ff opzoek naar al mijn boeken ( had ook boeken over ziektes enzo )

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:27

uhm ja ... waarom dacht ik daar niet in 1ste instantie aan Nagelbijten / Gniffelen

Jij hebt ze niet zo meer nodig natuurlijk Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:34

hahahaha

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:36

Moet nu nog de tijd vinden om me boekje te lezen heh Tong uitsteken,
met jou hyper msn gedrag kom ik er nooit aan toe Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:44

haha jawel joh, op je werk ofzo Tong uitsteken ik weet al wel wat ik jou voor je verjaardag ga geven, overspeol je met paarden boeken Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:48

Goed boekje is "Een eigen paard" van Edith Louw. Uitgever is Tirion Natuur en ISBN 90.5210.529.4
Geeft een goede indruk van waar je mee te maken krijgt als je een eigen paard gaat kopen en hebt gekocht.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:54

Ken jij toevallig het boek zelf ? Nagelbijten / Gniffelen

zoja , is het de moeite om te bestellen voor mij denk je ?
Heb nu ook een ander beginners boek , dat ik niet een bijna identiek boek heb straks haha

die ik nu heb staat ook heel erg veel in over verzorgen en globaal wat over omgang e.d.
( ti 's ook gezien het aantal plaatjes denk ik meer voor 12 jarige Bloos! , maar wel leuk ;P )

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:05

Hallo ,

Eerst zou ik veel geen lezen en op rij les gaan.
Ook moet je iemand hebben die je goed kan beglijden en die altijd snel kan komen als er wat is.
Iemand die erg ervaren is.

Verder moet je op zoek gaan naar een niet te jong paard , een wat ouder paard , dat een goed leer paard is. Verkeers mak en ingereden moet hij echt zijn ja .
( Verkeersmak = dat hij gewent is aan verkeer en niet snel er van schrikt. )
( ingereden = Dat iemand al met hem heeft gereden heeft , en hem veel geleerd heeft )

Suc6 !!

Ohhja , en je kan natuurlijk erg veel op bokt leren !

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:09

sannekeee schreef:
Hallo ,

Eerst zou ik veel geen lezen en op rij les gaan.

Lezen ben ik al druk mee bezig Tong uitsteken , les gaan heb ik geen geduld voor , en ook nie echt de tijd voor

Ook moet je iemand hebben die je goed kan beglijden en die altijd snel kan komen als er wat is.
Iemand die erg ervaren is.

Gelukkig heb ik veel vriendinnen die me helpen en ervaren zijn Ja

Verder moet je op zoek gaan naar een niet te jong paard , een wat ouder paard , dat een goed leer paard is. Verkeers mak en ingereden moet hij echt zijn ja .

Komt goed , dat advies kreeg ik van meerdere mensen , anders had ik al een fjord van 2 gehad Tong uitsteken

( Verkeersmak = dat hij gewent is aan verkeer en niet snel er van schrikt. )
( ingereden = Dat iemand al met hem heeft gereden heeft , en hem veel geleerd heeft )

haha , ja beide termen heb ik voorbij zien komen ....niks nieuws meer ( hehe Haha! )

Suc6 !!

Ohhja , en je kan natuurlijk erg veel op bokt leren !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:16

ponny_power schreef:
Ken jij toevallig het boek zelf ? Nagelbijten / Gniffelen

zoja , is het de moeite om te bestellen voor mij denk je ?
Heb nu ook een ander beginners boek , dat ik niet een bijna identiek boek heb straks haha

die ik nu heb staat ook heel erg veel in over verzorgen en globaal wat over omgang e.d.
( ti 's ook gezien het aantal plaatjes denk ik meer voor 12 jarige Bloos! , maar wel leuk ;P )

Ik heb het boek hier. Het is niet een boek dat op kinderen is gericht (daarvoor heeft ze een ander boek geschreven, "je droompony" Knipoog ), maar op de volwassene die aan een paard wil beginnen en op zoek is naar goede informatie over paarden en hun eigenaardigheden. Diverse verhaaltjes van mensen over hun ervaringen en goede tips waar je op kunt letten. Dus ja, het lijkt me een geschikt boek voor je.
Enne, les is altijd nuttig, maar zeker als je nog niet veel ervaring hebt. Je wilt je paard straks toch ook goed gezond houden?

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:23

Dankje , denk dat ik maar eens ga bestellen dan Ja
voor die 15 euro kun je ook geen miskoop doen natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

wat betreft die les ... heb als goed excuus dat ik er de tijd niet voor heb naast de pony zelf.
maar ben echt te ongeduldig en eigenwijs , ben niet voor niets met 15 van school gegaan Haha!

scheelt wel dat als ik rij , dan rijdt ik met ervaren vrienden , dus uiteindelijk komt het vast goed ...ook zonder les Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:30

je krijgt van mij les Tong uitsteken graris en voor niks ( ja af en toe eten bij de mac )

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:33

haha , jij bent echt scherp , of een sterk vooruit ziende blik. Haha!
Dat was idd wel me idee haha.

Als je er niet bent is Gina er altijd nog ... ook al zo'n Mac freak Nagelbijten / Gniffelen

( vrouwen zijn ook echt allemaal hetzelfde heh Tong uitsteken )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:37

vereninging voor mensen met eigen paarden *LOL*
ja, ik meen het serieus, ff googlen.

Ze geven je allerlei advies, lijkt me een goed idee voor je!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:46

Komt ze nu mee Haha!

Precies hetzelfde als me boekje haha.
maar wel makkelijk Ja , nu kan ik msn-ne en lezen te gelijk ROFL

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:59

ponny_power schreef:
Dankje , denk dat ik maar eens ga bestellen dan Ja
voor die 15 euro kun je ook geen miskoop doen natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

wat betreft die les ... heb als goed excuus dat ik er de tijd niet voor heb naast de pony zelf.
maar ben echt te ongeduldig en eigenwijs , ben niet voor niets met 15 van school gegaan Haha!

scheelt wel dat als ik rij , dan rijdt ik met ervaren vrienden , dus uiteindelijk komt het vast goed ...ook zonder les Tong uitsteken

Tijd kun je maken, of je nu rijdt in de les of je rijdt zelf, je zit net zo veel tijd op dat paard. En met les kan het zijn dat leert om het comfortabeler te houden voor het paard. Niemand kan zomaar goed rijden, iedereen heeft met regelmaat les nodig. Daarbij is het leuk om jezelf en je paard te verbeteren met die lessen.
Dus nee, ik vind niet dat je een "goed excuus" hebt om geen les te nemen. Eigenwijs is best, maar laat je paard er niet de dupe van worden......