Verhouding tussen paard en mens,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Verhouding tussen paard en mens,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:30

Met school hebben wij een aantal keren een praktijkweek gehad met paarden in Oenkerk (PTC+ in Friesland). Daar zei 1 van de leraren: "Je kan niet te lief zijn voor een paard. Wanneer jij je paard bijv. niet stil leert staan, blijft hij ook niet staan als je nog niet over kan steken... Dan ben je dus niet te lief geweest, maar maak je het voor beide gevaarlijk."

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:37

wat nee is moet nee blijven anders weten ze net als honden het word toch wel ja

het zelfde als ik bij me vader ga zeuren en het is nee blijft het nee

Bij me moeder kan ik door zeuren want het word vanzelf ja

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:03

Ik heb mijn jaarling ook al een aantal dingen geleerd.
Als ik hem eten geef, moet hij op een ruime afstand van me af staan wachten. Hij moet het niet wagen om dan zenuwachtig te gaan doen en gaan schrapen met zijn hoef, of zenuwachtig gaan doen met zijn hoofd,... Hij blijft netjes staan wachten aan de andere kant van de stal, pas als ik de stal uit ben zal hij naar zijn voerbak toegaan.

Ik heb hem ook geleerd om zijn voetjes te geven in volgorde. Ik begin rechts voor en eindig links voor. Ik moet enkel zijn rechter voorvoet vragen door mijn hand op zijn been te leggen en 'voetje' zeggen, dan geeft hij zijn voet netjes zonder te gaan hangen ofzo. Als ik zijn voet terug neerzet, beloon ik hem en ga ik naar zijn achtervoet. Als ik bij zijn achtervoet ben, moet ik de voet enkel aannemen, want hij heeft ze dan al opgetild.
Voor het geval dat ik zijn linker achterhoef bijvoorbeeld wil zien, kan ik deze gewoon vragen. Het is dus niet dat ik altijd rechts voor moet beginnen.

Als ik hem aan het borstelen ben en ik zeg "om", gaat hij onmiddellijk opzij. Als ik hem gewoon vast heb en ik wil hem draaien, moet ik enkel 1 vinger tegen zijn zijkant(schouder, buik, kont,...) houden en hij gaat opzij.

Ik heb ook gehoord dat je beter positief gedrag kan belonen en negatief gedrag negeren. Als mijn jaarling iets doet wat me echt niet aanstaat, durf ik hem wel eens goed naar zijn voeten geven.

Het belangrijkste vind ik wel dat je rechtlijnig bent: ja is ja en nee blijft nee. Als je paard niet mag steigeren, mag hij dat ook niet doen als er bijvoorbeeld een vriendin bij je is die dat geweldig vind om je paard te zien steigeren.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:07

randie schreef:
Mooi dan ben ik dus niet de enigste, en ik denk uiteindelijk dat wij minder problemen met ons paard zullen hebben. Mijn paard zal NOOIT of te nimmer over mij heen walsen met longeren of iets dergelijks.. Wat ik wel op stal heb zien gebeuren paarden die gericht op diegene aflopen, of gericht slaan..

Die van mij mag ook niet ongericht slaan als ik bij haar ben.. Zul je net een keer zien dat ik mijn kleine nichtje bij me heb en dat ze haar slaat. Nou slaat ze bijna nooit.. Maar soms met het opzadelen ofzo..