paard leren via opstapje op te stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Re: paard leren via opstapje op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:17

bendetje schreef:
Ik stap ook op met kratje, puur omdat mijn paard 1.85 m groot is en nog jong...
Als het echt moet, wat ook al een paar keer in de buitenrit is voorgekomen, dan stap ik zo, zonder problemen op.

Ik heb het hem geleerd door eerst iemand hem vast te laten houden, later stond die persoon er gewoon naast en daarna kon ik zo alleen op stappen..
Bij het uittesten, wat hij ook heeft gedaan, heb ik hem telkens terug op zijn plaats gezet en af en toe kratje verschoven...

Bij ons in de binnen stap ik ook vaak in de hoek op... Zodat hij niet weg kan, ja alleen naar voren of achteren, maar dit kun je snel genoeg corrigeren...misschien is dit ook een idee....
succes er in ieder geval mee...

Hier dus precies het zelfde Ja
Alleen dan van wege niet lenig genoeg zijn!! Haha!

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:31

steeds hem weer op de plek laten staan waar hij moet staan al moet dat 100X opnieuw

Zo leerd het paard dat hij het toch niet wint.

Mover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 11:25

Nou momenteel gaat met krukje op eigen terrein opstappen heel goed.

Is hij al bijna aan gewend, gewoon veel oefenen, steeds krukje opnieuw naast hem neerzetten, hij weglopen of pasjes naar achteren - en krukje weer ernaast neerzetten - rechterteugel korter houden - en op gegeven moment blijft hij wel staan.
Als je voet in stijgbeugel zet zal hij niet snel bewegen, dat is wel erg o.k. vind ik zelf. En steeds opstappen, en afstappen en ruim belonen. En opstappen en weer afstappen. Dan denkt hij nou een snoepje is zo wel erg snel verdiend.

Als we nu in de bak gaan rijden - en krukje in loungeerkraal staat en ik daar opstap - zal hij wel paar stapjes doen, maar krukje meebewegen en opstappen. Meestal doe ik 2 keer voor het rijden en na het rijden als hij toch al moe is nog even oefenen.

3 keer op- en afstappen 3x belonen en klaar. Dus was erg blij met tip. En idd ik zal het blijven doen - zodat hij het als een gewoontje ziet, krukje oh niets aan de hand - ze gaat opstappen.

Nu nog buiten - want dat ging gisteren nog niet zo lekker (beetje zieken van hem en mij uitproberen natuurlijk).
Maar dat ga ik ook doen volgens de methode - wandelen en overal opstappen en weer afstappen en goed belonen als hij op juiste wijze naast boom of iets stilstaat en mij laat opstappen, niet laten werken, weer afstappen en vrolijk verder wandelen. Nou na een paar keer heeft hij dat ook wel door dat dat leuk is en makkelijk een snoepje te verdienen valt.

Dus reuze bedankt voor jullie tips - ben al weer een stuk verder.

groeten Monique

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:31

hartstikke leuk om te horen dat het nu zo goed gaat!
de aanhouder wint in dit geval! Haha!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:40

het feit dat je paard de link legt tussen 'opstappen' en 'werken' geeft al aan dat het werken dus als onprettig wordt beschouwd.....

(en ja dit gebeurt helaas bij téveel paarden)

kijk voor de gein ook eens op www.horseinmotion.nl onder symptomen van spierpijn Knipoog

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:14

Fijn om te horen dat het goed gaat. Blijven oefenen! Straks weet hij niet anders meer.Dan kan je het snoepje ook afbouwen als je wil. Maar voorlopig werkt het.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:45

Super dat het al zoveel beter gaat. Probeer het ook eens van de andere kant, dat opstappen met kruk. Goed voor je eigen coordinatie, en ook goed voor het paard.