Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:16

nee tuurlijk Lachen je gaat staan zeggen "hier is mijn achterhoofd, daar kan je me het beste raken Lachen "

Ik kan je vertellen dat ik een jaarling naar Tokio en terug skup als hij zo een bizar idee in zijn hoofd haald om tegen mij op te steigeren

TiaraBungy
Berichten: 2416
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:17

leer ook zijn lichaamstaal lezen.. zal een stuk helpen..

en nee.. het mag niet met pijn..!!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:17

Carola, ik doe nu 2 hengsten, en heb ook 3,5 jaar met een hengst gewerkt. Die 2 die ik nu doe zijn bijna 2, en echt niet altijd de liefste hoor, en die ik eerst deed, heb ik gedaan vanaf een paar maanden tot 3,5 jaar oud, en ik heb NOOIT geweld gebruikt, en toch is dat een super makke pony geworden, waar zelfs de kleinste mee konden lopen! Knipoog Dus het MOET niet met geweld, het is hoe simpel je het wilt hebben.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:18

ik bedoel het niet aanvallend hoor, maar het lijkt mij heel best zonder ketting op te lossen.

doe je veel met hem? dat ie daarom denkt de baas te kunnen gaan spelen?

en dat als je dit nu niet afleert dat ie dat als 4 jarige hengst nog doet wil dus niets zeggen, in de groep word dit gedrag ook afgeleerd.

Edit: ik heb ook een jaarling en doordat ik niet veel met haar doe, en altijd de zelfde grens aanhoud gaat ze er niet overheen.

ze worden nu wat ongeduldiger en minder braaf, en daarom gaat die van mij ook de opfok in.

Nu kan ik niet zien wat de situatie is van de TS, en bedoel het nogmaals niet aanvallend, maar volgens mij zijn er meer manieren?

Nogmaals edit:

Jullie zitten te posten terwijl ik probeer te posten Tong uitsteken

Als cal tegen mij aan steigert zal ik absoluut ook gigantisch boos worden kiwiko, maar daarna gooi ik er nog geen ketting aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:20

Ik heb met een hengst of 100 gewerkt de afgelopen 20 jaar, en daar zijn (gelukkig sporadisch) behoorlijke drastische maatregelen genomen.......... en daar versta ik een hengstenketting niet onder Lachen

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:24

Joscaa: maar je hebt dus totaal geen ervaring met oudere hengsten? Dekhengsten? Sporthengsten???

Tja, dan weet je echt niet waar je het over hebt meissie..... Ik ken oudere hengsten die gewoon met een halstertouwtje hartstikke braaf zijn, maar ook hengsten die dat gewoon niet zijn. Elk paard heeft een ander karakter en heeft een andere aanpak nodig. En tja, bij veel hengsten is een hengstenketting daar toch wel bij nodig hoor. Dat vind ik eigenlijk ook nogal een 'mild' hulpmiddel voor een hengst, je kan nog veel verder gaan....

Slotty

Berichten: 1914
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:25

ik denk niet dat het zo erg is hoor, ik geloof wel dat je hem goed gebruikt. Hij moet natuurlijk wel leren dat er bepaalde dingen zijn die niet mogen! En als je niet aan die ketting trekt, tenzij hij zelf trekt, dan is er ook gen gevaar voor dat neusbot. Meestal helpt het al genoeg als die ketting eraan zit! Ikzelf heb ook zo'n ketting, maar wilde het persé met een gewoon halstertouw doen. Heb heel consequent geoefend, en nu draaft meneer ook keurig naast me. (mijne denderde vooral door, en trok je gewoon mee. Is ook een 9 jarige en stijgerde niet ofzo). Maar laatst , buiten, trok hij me mee, en toen deed ik dus een lus om zijn neus. Dan doe je je helstertouw in een lus en krijg je ook dat strop-effect. Dit kon niet anders, hij gebruikte zijn kracht gewoon en dan moet ik mijn silmheid gebruiken, anders waren er ongelukken gebeurd. (ik ga niet verder in op mijn situatie, gaat over de TS Knipoog )

kortom; ik snap het erg goed, en denk dat je wijs gehandeld hebt. Veiligheid gaat voorop! Ik vind wel een nadeel: als die ketting bovenlangs gaat trek je erg snel het halster scheef, en dan kan deze tegen het oog oid komen. Daarom kies ik persoonlijk liever gelijk voor die manier met de lus, door het halster en onderlangs weer aan de ketting maken, omdat het halster dan gewoon blijft zitten. Je moet er dan gewoon voorzichtig mee omgaan.

succes ermee !

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:25

maar is dat bij jaarlingen of wat ouder? over het algemeen komen jaarlingen praktisch niet in handen alleen voor hoefsmid, wormenkuren en enten?

Ik ben niet tegen een hengstenketting hoor, maar in mijn ogen moet het veel makkelijker op te lossen zijn dat dit.


EDit
dit topic gaat niet over oudere hengsten toch?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:26

Ik ben het met KiWiKo eens.

Hengstjes die niet lief zijn worden ook niet lief behandeld. Zijn ze wel weer lief, worden ze wel weer lief behandeld.

Ik heb nu een sulletje van een meneer op stal staan, dat is wel anders geweest. Maar omdat ik niet lief voor hem was als hij dat ook niet voor mij was is hij toch veel braver geworden. Het is nu mijn lieve watje.

Komend jaar heb ik een andere dekhengst op stal, ben benieuwd hoe dat gaat lopen, maar die krijgt de zelfde behandeling.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:27

inderdaad komen jonge hengsten bij mij niet in handen, die gaan de groep in

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:31

carola schreef:
Nou nou nou.... wat een commentaren op een hengstenketting?! Hoeveel ervaring hebben jullie nou met hengsten? Oke, het zal echt niet bij elke hengst nodig zijn en zeker niet bij elke jaarling hengst, maar als het gevaarlijk gaat worden voor mens en dier dan MOET je wel. Tja, castreren is een oplossing, zeker, maar tot die tijd vind ik het alleen maar verstandig van ts dat ze dit doet.

Een neusbot breek je echt niet zo gemakkelijk hoor, op die hoogte van het halster kan dat echt niet zomaar, want dan zou je de hele schedel breken. Lager op de neus zou het kunnen, maar dan moet je wel heel extreem trekken.

En dwingen niet goed? Kom nou! Het is een paard, een hengstje, dat wordt veeeeeel te gevaarlijk als je die niet opvoed. En opvoeding in een kudde gaat ook echt niet altijd zo zachthandig hoor. Zo'n kettinkje zal hem echt geen kwaad doen.

Ik zie mijzelf al gaan op m'n werk, als ik al die hengsten zonder hengstenketting buiten / binnen zou moeten zetten enz..... Ik denk dat ik het geen een dag overleef! En reken maar dat ik soms een flinke ruk geef aan de ketting, dat zijn hengsten van 600 kg, die moet je wel onder controle houden. Het zijn zeer opgevoedde dieren, maar wel sterk en bomvol met testosteron. En dat ze toch braaf mee lopen, dat is omdat ze gewend zijn dat ze niets moeten uithalen, daar is de ketting voor. Je mag die paarden echt niet met je laten sollen, dat is levensgevaarlijk.


AMEN!

En daar komt bij dat de veearts haar ook nog eens dat advies heeft gegeven en die zal het ook wel weten neem ik aan.

Dit soort gedrag moet je gewoon afleren, als je het maar toelaat, kom je straks nergens meer.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:34

wat ga je verder doen met hem, gaat hij in de koppel of hou je hem ergens ? Ik ben het er ook mee eens dat niets zo goed is voor hem om tussen soortgenoten te lopen, tegen die opvoeding kan jij niet op.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:36

Ik doe inderdaad niet veel met oudere hengsten, ken er wel een paar hoor, die ook niet altijd even lief zijn, maar het moet nooit persé met geweld, het kan ook anders. Knipoog
Dit topic gaat trouwens over een jonge henst, en niet om oudere Lachen

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:37

KiWiKo schreef:
inderdaad komen jonge hengsten bij mij niet in handen, die gaan de groep in


zal dan ook niet al een heel verschil maken?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:37

KiWiKo schreef:
nee tuurlijk Lachen je gaat staan zeggen "hier is mijn achterhoofd, daar kan je me het beste raken Lachen "

Ik kan je vertellen dat ik een jaarling naar Tokio en terug skup als hij zo een bizar idee in zijn hoofd haald om tegen mij op te steigeren


Jajoh, dat zal ik vast zeggen. Zal het onthouden als er weer eens een paard stijgerd.
*zucht...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:38

@ Joscaa, wat doe je dan wel??? zeggen braaf paard en hooooo maar???

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:40

Het is natuurlijk het beste als dit hengstje in een koppel komt. Daar heeft ze naar mijn weten ook al werk van gemaakt. Dit bericht van haar is na aanleiding van een ander topic en daar hebben meerdere mensen (ik ook) advies gegeven voor nu. de situatie was voor haar niet meer te doen en dan zul je toch echt op moeten treden. Ik vind de hengstenketting dan echt 1 van de mildere dingen die je kunt gebruiken. Deze pony kwam steigerend op haar af en dan moet je wel wat. Ik had hem onderdoor gedaan, maar dat is haar beslissing...

Slotty

Berichten: 1914
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:41

je kan als mens inderdaad niet de opvoeding doen zoals een kudde dat doet, en dat gaat er trouwens ook ruig aan toe soms. Ze moeten leren wat hun plek is, en afhankelijk van hun eigen gedrag krijgen ze klappen- of niet. (of een trap, knauw oid) Lijkt me trouwens voor elk jong paard goed om in de kudde op de groeien, met andere jongen paarden en het liefst een iets oudere erbij voor de rangorde bedoel ik daarmee. Maar daar ging het niet over Knipoog

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:53

Maar een hengstenketting is toch geen geweld????

Ik ben het er ook mee eens dat een opvoeding tussen andere paarden het allerbeste is.

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:56

Mizsz_Kitty: dit krijg je alleen nog maar meer .. >ze worden nu wat ongeduldiger en minder braaf, en daarom gaat die van mij ook de opfok in
ik heb een jaarling hengst in de opfok en die was heeel braaf en helemaal niet ongeduldig toen hij bij mij stond maar nu word ie bang als je het halster omdoet en zenuwachtig en ongeduldig hij staat er sinds november.. Dus dat wil helemaal niks zeggen.
Ik heb nu ook een hengstenketting omdat hij ging steigeren en in me nek was gesprongen. en heb hem alleen onderdoor niet over de neus vind ik te gevaarlijk. Maar ik vind het een goede beslissing dat je een hengsten ketting heb genomen echt waar!
En ik vind dat je ook zelf moet weten of je hem de opfok in doet ofniet .. Als ie bij de groep oudere staat en dan nog een leeftijdsgenote heeft is het ook goed hoor Lachen ..

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:57

Een hengstenketting is ook geen geweld. Alleen maar om iets aftestraffen
Of je hem nou een tik geeft op zen neus of zachtjes aan het touw trekt..
Lijkt mij het zelfde?

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:59

Mizsz_Kitty schreef:
je ketting over de neus is niet echt verstandig en zo is de ketting ook niet bedoeld..
hij zou rechts vastgeklikt moeten worden en dan door het linkergat en dan het touw vasthouden.

zo snap ik wel dat ie er op reageert, als ik dit bij mijn jaarling zou doen zou ze spontaan gaan steigeren en omvallen.


Nee, dit is wel veilig.
Het is de bedoeling om vast te houden, en zodra hij het goed doet los te laten.
De "beloning" is van vrijheid. Hierdoor zal hij eerder stil gaan staan dan wanneer je blijft trekken. Lachen
Vind het een prima oplossing! Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:01

het loslaten is zo belangrijk Lachen rust in de tent......... geen druk, geen geheisa............ maar als het moet .. inkomen dat is het verhaal

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:03

KiWiKo schreef:
het loslaten is zo belangrijk Lachen rust in de tent......... geen druk, geen geheisa............ maar als het moet .. inkomen dat is het verhaal

Precies! Lachen
Zo vind ik het gebruik van de ketting hardstikke goed. Blijven trekken is niets..
De rust is heel belangrijk.

Maddox__
Berichten: 184
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:06

Helemaal gelijk KiWiKo!
Dit doe ik ook bij de mijne, laat hem lekker los en als ie vervelend doet trek ik er 1 keer aan en dan is het klaar:)