Veulen in nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Veulen in nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 06:58

Mijn veulen was in het begin ook erg zenuwachtig als ik met haar wilde wandelen.
(niet hele stukken,maar uit de wei naar de poetsplaats bijv.dat is denk ik zo'n 2 á 300 meter)
Zodra ik te ver van de wei was ging ze rondjes draaien,hinniken,angstig kijken enz.
In het begin liep ik gewoon door,want ik wilde naar de poetsplaats...
Nou,we kwamen ook wel op de poetsplaats aan hoor,maar zodra je daar was begon ze te steigeren,(niet gericht op mij,maar uit protest,angst) en wilde ze terug naar de wei.
De keren daarna ben ik met haar de wei uit gegaan,en ben net voor ze nerveus ging doen stil blijven staan,en heb haar wat gepoetst,een appeltje gegeven,en ben daarna weer omgedraaid richting de wei.
Ze was als een lammetje,en geen nerveus gedoe.
Ik heb de stukken steeds elke keer iets langer gemaakt,en na een week stond ik rustig op de poetsplaats zonder gek gedoe,en gestress.
Ze heeft daarna ook nooit meer gesteigerd.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:24

Tinkerloos, dat is voor mij ook wel een goede manier om te proberen, zoals jij het beschrijft heb ik het al een keer "onbewust" gedaan tijdens een fotoshoot, ging eigenlijk prima.

@Maddox, mijn jaarling staat met nog 3 andere jaarlingmerries. Maar ze vertoont precies het gedrag dat Tinkerloos beschrijft als ik haar meeneem.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:39

Moelie schreef:
Ik heb dit ook een keer gehad, alleen dan wel wat anders. Want dit was het veulen van mijn paard..(dat paard heb ik inmiddels niet meer) en dat was een merrie van nog maar 4 maanden oud. Bij haar was het om te spelen. Ik kreeg der benen op mijn schouders.

Lastige situatie zo, logische dat je ervan bent geschrokken. Het is misschien wel goed dat je een hengstenketting hebt gekocht want om het steigeren af te leren moet je continu harstikke consuquent zijn. Zo niet zal die het elke keer weer blijven proberen.
Goed dat je hem meteen hebt afgestraft, ik heb zelf een haflingerruin die in mei 2 jaar word. Ik ga vaak met hem wandelen op straat en hij heeft ook 1x gesteigert bij mij. Ik schrok er zo van omdat ik dit totaal niet had verwacht (ook omdat die normaalgesproken best rustig is). Dus door mijn reactie riep ik meteen heel hard dat die dat niet mocht doen, daar schrikken ze altijd behoorlijk van dus je stem opzetten is sowieso een ding dat je dan moet doen. Ik gaf ook automatische een ruk aan het halstertouw. Meer had ik niet gedaan, maar hij heeft het nooit meer gedaan.
Mijn paard is sowieso nogal kwetsbaar als je boos word, dan is die meteen overdondert lijkt het wel en dan is die daarna ook meteen braaf.
Maar dat is natuurlijk ook anders, jij hebt een hengst die giert van de hormonen, vergeet dat niet en wees echt hartstikke streng!
Als het goed gaat met de hengstenketting zou ik het na een tijd weer proberen zonder.. Dat zou die toch moeten leren.
Ben je sowieso van plan om hem te laten castreren? Dat zou ook een hoop schelen, niet dat het zo is dat alle vervelende hengsten maar meteen moeten worden gecastreert.. maarja, het scheelt natuurlijk wel een hoop!
Eigenlijk zonde als ik het zo bekijk, dat je sommige hengsten niet eens hengst kan laten door hun gedrag.. maarja.

Iig heel veel succes ermee.

Ik ben verder ook gewoon streng voor hem, omdat hij juist de laatste tijd zo aan het uitproberen is enzo. En ja ik ga hem laten castreren zeker wel, als ik nu al merk hoe zijn gedrag word en sterk enzo.
Het is natuurlijk ook erbij dat ik hem maar 1 keer in de week zie en in het weekend en dan heb ik ook nog niet alle tijd want het is tog nog een half uurtje ong erheen rijden.

Citaat:
Inderdaad een hele goede band.... Denk je dat hij ook bij zijn moeder in dr nek had gesprongen???

Bij zijn moeder ? of toen hij nog daar stond en dat hij het toen bij mij had gedaan?

Tinkerloos , staat die van jou in de opfok ofniet?
Want toen die van mij nog niet in de opfok stond was ie ook zo mak als een lammetje, alleen een beetje losse achterbenen.. alleen dat was snel afgeleerd. Loop ook altijd achter hem langs geen probleem(is hij gewend van kleins af aan,van mij iig) .

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:41

En oja misschien ook handig om te weten, misschien gaat hij uit de opfok in de zomervakantie en komt hij terug bij mij op stal. Alleen dan gewoon bij de groep oudere en ik zoek dan nog iemand die met zijn/haar jaarling daar wil komen staan zodat hij nog een paardje heeft waar hij alles mee kan doen, (mag natuurlijk niet bij die oudere ) Maar dan is hij 1 jaar en 2 maand ong. maar dan moet hij wel gecastreerd worden. Maar dat zien we nog wel even Lachen ..
Zouden jullie dat een goed idee vinden?

Ik zal straks even een foto van hem hier zetten.. Weten jullie een beetje over wat voor type het gaat

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:45

Maddox__ schreef:
Tinkerloos , staat die van jou in de opfok ofniet?)
Die van mij staat in de opfok ja.
(ze is inmiddels bijna 2 jaar nu)
Ik denk dat steigeren voor zo'n jong ding gewoon een grens aangeven is.
Waarschijnlijk blijft ie eerst ergens 'steken' en moet je hem meetrekken.
Als ie dan nerveus gaat lopen doen,en je gaat nog verder,hoe moet zo'n veulen jou dan duidelijk maken dat je zijn grens overschrijd?
Hij gaat steigeren,om je duidelijk te maken dat dit teveel van het goede is.
(ik zeg niet dat steigeren altijd betekend dat jij te ver gaat,maar zo klinkt het in dit geval namelijk wel,vandaar)
Je hebt er geen haast mee toch? dus rustig aan opbouwen,en rekening houden met de grenzen van je veulen,en dan heb je daar later zeker profijt van.
Je merkt snel genoeg wanneer ze alleen baldadig zijn,of dat het echt teveel van het goede is geweest. Lachen

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:50

Citaat:
Die van mij staat in de opfok ja.
(ze is inmiddels bijna 2 jaar nu)
Ik denk dat steigeren voor zo'n jong ding gewoon een grens aangeven is.
Waarschijnlijk blijft ie eerst ergens 'steken' en moet je hem meetrekken.
Als ie dan nerveus gaat lopen doen,en je gaat nog verder,hoe moet zo'n veulen jou dan duidelijk maken dat je zijn grens overschrijd?
Hij gaat steigeren,om je duidelijk te maken dat dit teveel van het goede is.
(ik zeg niet dat steigeren altijd betekend dat jij te ver gaat,maar zo klinkt het in dit geval namelijk wel,vandaar)
Je hebt er geen haast mee toch? dus rustig aan opbouwen,en rekening houden met de grenzen van je veulen,en dan heb je daar later zeker profijt van.
Je merkt snel genoeg wanneer ze alleen baldadig zijn,of dat het echt teveel van het goede is geweest.

Denk opzich niet dat het dit is het is echt maar eeen heeeel klein stukje, Dat doe ik omdat ik daar niet ver met hem kan lopen. Maar het is ook wel omdat hij het eng vind en echt speels word,

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:54

Voor die jonge dingen kan ook een klein stukje al eng zijn,helemaal als je hem bij zijn vriendjes weghaald.
Ik kon in het begin niet eens van de wei naar de poetsplaats,en dat is denk ik zo'n 250 meter.
(nu kan ik ruim 30 minuten wandelen,heel relaxed en gezellig) Lachen

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:59

Hierbij even een paar foto's
Afbeelding
Deze is van gister
Afbeelding

Zo nu weten jullie een beetje over wat voor paardje we het hebben":D
en hier vorige week van helemaal