En dat gaat prima zo, mijn paard heeft respect voor me. Als ze iets doet wat niet mag, waarschuw ik haar met mijn stemgeluid, gaat ze hiermee door, dan volgt er een tikje met de zweep (of vlakke hand op kont als ik geen zweep bij me heb.
) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En dat gaat prima zo, mijn paard heeft respect voor me. Als ze iets doet wat niet mag, waarschuw ik haar met mijn stemgeluid, gaat ze hiermee door, dan volgt er een tikje met de zweep (of vlakke hand op kont als ik geen zweep bij me heb.
) viv77 schreef:Moet zeggen dat ik het overzicht op dit topic nu al kwijt ben.
TS zou je misschien als je reactie op iemand geeft de naam erbij willen vermelden..is het wat beter te volgen zeg maar

saskiakefie schreef:ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?

Silence schreef:Dus is dat instinct verdwenen, want een wild paard gaat niet na een paar meter al stilstaan om te kijken of het weg is.

tinaaz schreef:Zei het meisje met haar lieve (enigszins eigenwijze) pony's..![]()
Het gaat er soms gewoon om dat je bijvoorbeeld bij een hengst even rangorde moet bepalen.. zodat jij weer was te zeggen hebt..
Jij moet als MENS juist zorgen dat je je zo goed mogelijk in een paard kunt verplaatsen, en je zo dicht mogelijk bij het 'dierlijke' gedrag komt.. daardoor gaat het paard je alleen maar beter en gemakkelijker begrijpen....
dus niet afstappen en het paard afranselen als je boos bent,, maar bijvoorbeeld wel het zelfde vragen maar dan gemakkelijke (bij het springen een gemakkelijk kruisje ipv de moeilijke oxer,) en belonen, maar ook een corrigerende tik (op het juiste moment) kan juist meer duidelijkheid verschaffen..
Daarin tegen is positieve beloning natuurlijk ook zeer belangrijk!

detour schreef:Ik denk dat paarden nog steeds volgens de gedragscodes communiceert als het wilde paard, al voordat het door de mens werd gedomesticeerd.![]()
En eenmaal in afgebakend terrein worden hun gedragscodes nog sterker, oa bepaald door de hierarchie en hun territorium, zoals water drinken- er is maar een plekje, eerst de baas, dan die daar onder, etc.. in het wild kan een enorm meertje tig paarden tegeljik laten drinken.
Gevolg- eerder conflictsituaties.![]()
TS, ik denk dat het slim is om in je nonverbale communicatie (dat doen paarden grotendeels) trachten na te bootsen wat zij ons laten zien.
In die zin kan een tik idd heel constructief werken! Mits goed getimed en ter correctie.
een paard heeft geen territorium, alleen een persoonlijke ruimte

saskiakefie schreef:ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?
MaaikeMo schreef:detour schreef:Ik denk dat paarden nog steeds volgens de gedragscodes communiceert als het wilde paard, al voordat het door de mens werd gedomesticeerd.![]()
En eenmaal in afgebakend terrein worden hun gedragscodes nog sterker, oa bepaald door de hierarchie en hun territorium, zoals water drinken- er is maar een plekje, eerst de baas, dan die daar onder, etc.. in het wild kan een enorm meertje tig paarden tegeljik laten drinken.
Gevolg- eerder conflictsituaties.![]()
TS, ik denk dat het slim is om in je nonverbale communicatie (dat doen paarden grotendeels) trachten na te bootsen wat zij ons laten zien.
In die zin kan een tik idd heel constructief werken! Mits goed getimed en ter correctie.
daar wil ik even op reagereneen paard heeft geen territorium, alleen een persoonlijke ruimte
![]()
de rest ben ik het helemaal met je eens

)