paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re: paarden schoppen elkaar in de natuur ook, bla bla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:20

Ik ga me juist niet zoveel mogelijk 'als een paard gedragen'. Ook niet als een roofdier. Ik gedraag me gewoon als een mens. Clown En dat gaat prima zo, mijn paard heeft respect voor me. Als ze iets doet wat niet mag, waarschuw ik haar met mijn stemgeluid, gaat ze hiermee door, dan volgt er een tikje met de zweep (of vlakke hand op kont als ik geen zweep bij me heb. Clown )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:21

viv77 schreef:
Moet zeggen dat ik het overzicht op dit topic nu al kwijt ben.
TS zou je misschien als je reactie op iemand geeft de naam erbij willen vermelden..is het wat beter te volgen zeg maar

oke sorry, zal ik doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:21

In de natuur doen ze dat ook om duidelijker over te komen
Eerst lischaamstaal, bij daar geen reactie een mep om duidelijker over te komen.

Dat doen wij niet anders Lachen

Net als zeggen, nu ben je over de grens heen gegaan.
Ook dat hoort een mens ook elke keer op gelijke manier aan te geven, dus niet de ene keer bijten mag wel en de andere keer niet

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:22

Omdat dat schrikken is op iets wat ze horen.
Jij schrikt toch ook als er onverwachts iets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:23

en die van jou schrikt niet op wat hij ziet?

Nou die van mij wel hoor Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:29

Ja, dat ook, maar niet omdat hij dat iets ervan verdenkt dat het een gevaarlijk roofdier is.
En als hij schrikt blijft hij staan en gaat er niet vandoor.
NoWay dat iets of iemand stil blijft staan als deze het idee heeft dat er een roofdier zit dat hem gaat aanvallen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 10-03-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:29

saskiakefie schreef:
ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?

Heb niet alle reacties doorgelezen dus hier mijn reactie op de begin post.

Klopt mensen zijn alleseters en dus ook rovers die paarden op het menu hebben staan. Doordat paarden gedomesticeerd zijn, zijn ze aan mensen gewend geraakt waardoor ze ons om zich heen dulden. Dat betekent niet dat het instinct om op rovers te reageren weg is. Want wilde paarden reageren nog steeds met vluchten als ze mensen zien naderen. Het is dus een proces van gewenning en acceptatie waardoor paarden ons om zich heen dulden en wij de dingen ermee kunnen doen die wij er nu mee doen.

Dit betekent dat een paard, paards denkt. Dat houd in dat het instinct van de natuur er niet uit is en de gedragingen ook niet. Als een paard dus boven jou wil staan moet je dat voor een paard logische manier oplossen. Dit kán zijn met een goede tik of schop op de juiste plaats.

Daarbij ben ik van mening dat geweld zo veel mogelijk verkomen moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:32

Nou?
Een bakkabouter of die sabeltandtijger die ritselt in de sruiken kan best ook wel een leeuw zijn Lachen

Een paard is gewoon enorm op zijn hoede.
Die springt of vlucht eerst weg.
Vervolgens als hij ziet...oke, het was niets levensbedreigends zal hij bijv nieuwsgierig gaan kijken.
Maar zijn eerste reactie is wegwezen Lachen

Op je edit... veel paarden gaan er dus wel van door.
Misschien maar een paar meter, maar dan weten ze al dat het niks is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:33

Dus is dat instinct verdwenen, want een wild paard gaat niet na een paar meter al stilstaan om te kijken of het weg is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:36

Silence schreef:
Dus is dat instinct verdwenen, want een wild paard gaat niet na een paar meter al stilstaan om te kijken of het weg is.

Instinct verdwijnt niet, het heet niet voor niets zo. Pling

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:38

Instinct blijft inderdaad, dat gaat nooit.
Maar onze paarden hebben toch geen idee wat een roofdier is lijkt mij.
Dus wel het instinct om te schrikken is er, maar de reden waarom is geheel veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:38

Natuurlijk doet een paard dat in het wild ook.
Die ziet dat het geen leeuw was, maar een eend uit de bosjes...denk je dat hij dan blijft rennen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:39

Ooit gezien hoe ze een bijtende hond weg proberen te trappen... is echt wel instinct hoor Lachen

ook een roofdier dus Lachen

Maar geloof dat wel of geen instinct offtopic is op de vraag van ts Lachen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:44

dit komt me bekend voor.. Is deze topic niet na aanleiding van dat meisje dat een politiepaard sloeg?
Daar heb ik mijn zegje ook al op gedaan.. verder ga ik met dit mee..

tinaaz schreef:
Zei het meisje met haar lieve (enigszins eigenwijze) pony's.. Bloos

Het gaat er soms gewoon om dat je bijvoorbeeld bij een hengst even rangorde moet bepalen.. zodat jij weer was te zeggen hebt..
Jij moet als MENS juist zorgen dat je je zo goed mogelijk in een paard kunt verplaatsen, en je zo dicht mogelijk bij het 'dierlijke' gedrag komt.. daardoor gaat het paard je alleen maar beter en gemakkelijker begrijpen....

dus niet afstappen en het paard afranselen als je boos bent,, maar bijvoorbeeld wel het zelfde vragen maar dan gemakkelijke (bij het springen een gemakkelijk kruisje ipv de moeilijke oxer,) en belonen, maar ook een corrigerende tik (op het juiste moment) kan juist meer duidelijkheid verschaffen..

Daarin tegen is positieve beloning natuurlijk ook zeer belangrijk!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:45

Inderdaad beetje off-topic Bloos

MaaikeMoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:04

detour schreef:
Ik denk dat paarden nog steeds volgens de gedragscodes communiceert als het wilde paard, al voordat het door de mens werd gedomesticeerd. Knipoog
En eenmaal in afgebakend terrein worden hun gedragscodes nog sterker, oa bepaald door de hierarchie en hun territorium, zoals water drinken- er is maar een plekje, eerst de baas, dan die daar onder, etc.. in het wild kan een enorm meertje tig paarden tegeljik laten drinken.
Gevolg- eerder conflictsituaties. Knipoog
TS, ik denk dat het slim is om in je nonverbale communicatie (dat doen paarden grotendeels) trachten na te bootsen wat zij ons laten zien.
In die zin kan een tik idd heel constructief werken! Mits goed getimed en ter correctie.

daar wil ik even op reageren Lachen een paard heeft geen territorium, alleen een persoonlijke ruimte Knipoog
de rest ben ik het helemaal met je eens Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:04

Met de meeste reacties ben ik het eens.
Ik probeer zo weinig mogelijk geweld te gebruiken, maar doordat ik af en toe wel een keer een tik gaf op het goede moment, weten ze dat en luisteren ze meestal direct wanneer ik iets vraag.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:42

Tja, als mijn paard vervelend is krijgt ie eerst een waarschuwing en komt daar geen reactie op krijgt ie een tik.
Denk dat het in de natuur niet anders is,echter heeft ie dan meteen een flinke hoef op zn bakkes te pakken.
Gelukkig is mijn paard zo slim dat ie weet dat als het vrouwtje der stem verheft hij toch echt wel moet gaan luisteren,zo niet tja dan tik op je kont Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:50

Een paard is ook het meest geholpen met een duidelijke, consequente opvoeding. Wanneer er op een normale vraag niet gereageerd word, wanneer je ook na verduidelijking van je vraag (mits natuurlijk redelijk, dat vooropgesteld) geen antwoord krijgt vind ik dat je een antwoord mag eisen, en ja, daar hoort soms enig lichmamelijk geweld bij. Dat is vaak na 1 of 2 keer genoeg. Daarna zal het paard op je eerste vraag direct antwoord geven. Geen geruzie meer. Duidelijkheid voor het paard, gemak voor beide.
Paarden zullen ook vaak wel proberen de grens te verleggen, maar dan zul je voet bij stuk moeten houden en streng blijven. Uiteindelijk is iedereen daardoor beter af.

denk ik dan... En vooralsnog heb ik op deze manier veel succes. Ik heb allemaal heel prettige paarden om mij heen waar ik mee kan lezen en schrijven, ik hoef altijd maar 1x te vragen en ik krijg antwoord.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:00

saskiakefie schreef:
ik word een beetje gek van die mensen die altijd als excuus hebben: "je mag je paard best een tik geven, want dat gebeurd in de natuur ook". ik vind dat je ook anders kan kijken, jij bent een mens, geen paard, je bent eerder een roofdier, je hoeft niet eerst je vechten om te kijken wie de baas is. wat vinden jullie?

Ik ben het deels met je eens. Je hoeft sowieso geen paarden in elkaar te timmeren, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op om dan te zeggen: de natuur schopt harder.

Maar aan de andere kant, als ik het hek van het land open doe en een paard wil over me heen rennen, zal ik eerst met m'n armen zwaaien en als daar niet op wordt gereageerd een schop (bij voorkeur tegen z'n boeg) geven. En ja, dan denk ik wel: goh, heb jij even mazzel dat je nu een schop van mij krijgt. Die komt echt minder hard aan dan die van de bazin van de kudde, die op zo'n moment precies hetzelfde zou hebben gedaan.

Offtopic maareh... is het niet ook een menseneigenschap om te gaan vechten om te kijken wie de baas is? Ik zie tenminste alle journaals er goed mee gevuld worden.... Vork

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:30

MaaikeMo schreef:
detour schreef:
Ik denk dat paarden nog steeds volgens de gedragscodes communiceert als het wilde paard, al voordat het door de mens werd gedomesticeerd. Knipoog
En eenmaal in afgebakend terrein worden hun gedragscodes nog sterker, oa bepaald door de hierarchie en hun territorium, zoals water drinken- er is maar een plekje, eerst de baas, dan die daar onder, etc.. in het wild kan een enorm meertje tig paarden tegeljik laten drinken.
Gevolg- eerder conflictsituaties. Knipoog
TS, ik denk dat het slim is om in je nonverbale communicatie (dat doen paarden grotendeels) trachten na te bootsen wat zij ons laten zien.
In die zin kan een tik idd heel constructief werken! Mits goed getimed en ter correctie.

daar wil ik even op reageren Lachen een paard heeft geen territorium, alleen een persoonlijke ruimte Knipoog
de rest ben ik het helemaal met je eens Knipoog

Ik denk wel degelijk dat paarden een territorium hebben en dat een alphamerrie haar kudde op in dat opzicht op dat stuk gras wat ze heeft gevonden zal verdedigen tegen andere indringers (paarden in dit geval).. Knipoog

maar je hebt een punt! Haha!
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:53

Vind ik altijd grappig met zoiets...er wordt dan meteen uit gegaan van het paard genadeloos neerslaan ofzo Verward
Ik vind inderdaad dat als een paard een bepaalde grens overgaat na het met lichaamstaal aangeven(bv een paard dat in de wei op afstand moet blijven en niet over je heen moet walsen) een corrigerende tik te geven om het even zo te noemen haha. Inderdaad zo gebeurd het ook in de groep, dat is lichaamstaal van de paarden. Als daar een paard over de schreef gaat wordt die ook op z`n plek gezet. En zeker dat gaat er veel harder aan toe.

MaaikeMoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:39

@detour

Ik denk wel degelijk dat paarden een territorium hebben en dat een alphamerrie haar kudde op in dat opzicht op dat stuk gras wat ze heeft gevonden zal verdedigen tegen andere indringers (paarden in dit geval).. Knipoog

maar je hebt een punt! Haha!
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

territorium: door een individu of een groep dieren in beslag genomen woongebied dat verdedigt wordt en waarvan toegang aan soortgenotenontzegt wordt
een paard verdedigt geen woongebied, maar zijn kudde.. als je kijkt naar het wilde paard, dat liep zo'n 30 km per dag.. en elke dag waren ze ergens anders.. dus hadden ze geen eigen woongebied.. en in al die duizenden, miljoenen jaren is er niks in veranderd..

(handig als je de vakken gedrag en evolutie hebt gehad Cool )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:57

Heb de vakken ook gehad. echter werd deze term wel degelijk gehanteerd door docente.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 19:45

oke bedankt voor de reacties, ik vond dat over dat instinct eigenlijk ook wel interessant Bloos