merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:21

Vlasblom

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:23

Vrees dat zij van het aansprakelijkheidsrecht weinig kaas gegeten heeft?

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:37

cissy ben blij dat je weer thuis bent. hopelijk herstel je snel!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:42

Ik wens je een spoedig en volledig herstel toe.
Beterschap.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:51

LDRD, klopt, van aansprakelijkheid niet maar wél van paardengedrag Lachen moet toch ergens beginnen...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:54

Mijn merrie veranderd ook vreselijk van gedrag als ze een veulen heefd, ze bijt dat echt vies hard en door. Ja dit heb ik vaker meegemaakt met merries.
Maar wat betrefd verzekering weet ik niks van.
Niet alle merries veranderen maar vele wel.Helaas.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:02

maar blijft vreemd dat ik al 5 minuten in die stal stond en er niks aan de hand was, tot ik stopte met kriebelen.....
de hele week liepen er al mensen in en uit ook met kleine kinderen en mensen die helemaal niks van paarden weten. Alleen heeft ze toevallig de meest ervaren persoon van stal gebeten, maar maakt dát dan dat het mn eigen schuld zou zijn??? ben blij dat ze mij gebeten heeft en niet 1 vd kleuters die er ook bij geweest waren!

en wat nou als die eigenaar bij mijn paard in de stal was gestapt om te voeren en mijn paard zou haar bijten..... ook eigen schuld?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:02

cissy schreef:
LDRD, klopt, van aansprakelijkheid niet maar wél van paardengedrag Lachen moet toch ergens beginnen...

Dat klopt inderdaad, maar ik kan je alleen maar zeggen: neem mijn advies ter harte, daar schiet je meer mee op Knipoog .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:14

zal mn advocaat nog eens porren en anders bel ik ze zelf

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:54

Gewoon zelf eens bellen om te horen wie ze zijn, wat ze doen en wat ze kunnen betekenen Ja .

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:03

Men tinkermerrie viel ook aan toen ze haar eerste levende veule op de wereld zetten.
Maar ik vondt dat om eerlijk te zijn niet meer dan normaal bij die van mij,
Ze had dan al 3 keer een miskraam gehad.

Ik mocht nog in haar buurt komen, maar Sharon (een vriendin van mij die ze heel goed kende waar ze tijdelijk bij stond) moest het niet wagen of ze werdt vertrappeld door haar, of Li bokte naar haar of steigerde, alles om haar veulen te verdedigen, was eigelijk echt wel erg.

Ik zou gewoon de merrie op een wei zetten en ze even haar gang laten gaan, laat ze even gerust met het veulen, het zal na een tijd wel beteren naarmate het veulen ouder wordt Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:04

heb je dit topic wel goed gelezen? ik vroeg niet om advies om een merrie aan haar veulen te laten wennen....

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:42

Welnee dit is niet om het aan haar veulen te laten wenne, maar bij mijn merrie was het ook omdat ze haar veulen te fel verdedigden. We hebben dit nog al eerder meegemaakt met een andere merrie die haar veulen ook veel te hardt verdedigde en daarbij hielp het om ze even op de wei te laten staan en stilaan weer met de merrie bezig te zijn.

Heeft je merrie ooit iets ergs meegemaakt in verband met mensen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:45

TS............ wees wijs en lees heel, heel aandachtig wat LDRD schrijft!! en doe daar vooral je voordeel mee!

succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:16

ik heb het goed gelezen wees maar niet bang Lachen

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:07

zijn wel meer merrie's die vel worden als ze een veulen hebben,

Bij ons op stal staat ook een merrie als die een veulen heeft schopt ze iedereen en alles de stal uit als ze veulen heeft

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:58

TS, je laat ons weten hoe dit afloopt he!

Ik ben zelf als kind eens gebeten door een pony van iemand anders. Was toen mijn eigen pony gaan halen die er ook stond. Ook daar is een zaak van gekomen en de eigenaresse van die pony heeft al mijn kosten en een emotionele schadevregoeding moeten betalen.

Je staat sterk in mijn idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:11

ik heb helaas ook reeds eerder ervaring met een bijtongeluk, ook zo'n leuk paard maar dan zonder veulen, is ook een zaak geworden en heb ik ook gewonnen. Ik weet dus hoe het werkt.
Juist omdat ik die ervaring heb gehad ben ik voorzichtiger geworden jegens paarden en ik had echt die stal vd merrie niet ingestapt als ik maar enigszins had gedacht dat ze zich agressief of beschermend zou gedragen. Er was in mijn optiek geen enkele reden om die deur dicht te laten, het gebeurde dus ook pas na 5 minuten.
Maar ik hou jullie op de hoogte, ik heb nog meer ijzers in het vuur Lachen, suggesties blijven welkom!

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:27

Volgens mij doen alle merries dat die net een veulen hebben...

Gewoon om te beschermen... na een tijdje gaat het vanzelf volgens mij weer over.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:28

Wat mij ook belangrijk lijkt voor de schuldvraag: WAT deed je in die box? moest je daar zijn om het dier (beroepsmatig) te verzorgen, of te voeren. Of heb je de box opengedaan om het dier te aaien? In het laatste geval lijkt het mij dat je gedeeltelijk eigen risico hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:34

Mijn merrie is normaal een vriendelijk meegaand paard als ze de mensen maar kent, naar een vreemde toe is ze argwanend.
Toen ik haar net kocht was ze net van haar veulen af en niet te hanteren.... Zie het bij meerdere merries dat ze nog al zuur on onverwacht uit de hoek kunnen komen. Maar dat wil niet zeggen dat alle merries zo zijn als ze een veulen hebben.. Ken er ook genoeg die alles prima vinden als ze een veulen hebben ongeacht leeftijd van het veulen.
Succes met het oplossen van deze kwestie!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 14:47

Citaat:
Wat mij ook belangrijk lijkt voor de schuldvraag: WAT deed je in die box? moest je daar zijn om het dier (beroepsmatig) te verzorgen, of te voeren. Of heb je de box opengedaan om het dier te aaien? In het laatste geval lijkt het mij dat je gedeeltelijk eigen risico hebt.

wat ik deed in die box? wat ik elke dag deed, paardje kroelen. Op onze stal staan we maar met 6 paarden, 2 vd eigenaar, 2 van mij en nog 2 pensionklanten. Het is normaal bij ons dat we wel eens elkaars stal in lopen, al is het maar om een deken recht te trekken bijv. en soms ook om even lekker te kroelen.
De eigenaar vd stal stond naast me, als ze niet had gewild dat ik die stal in liep dan had ze dat wel gezegd. Zij loopt ook wel eens mijn stal in om mijn paard te kroelen dus waarom zou het andersom anders zijn. We zijn vriendinnen van elkaar.
Waarom zit er verschil in voeren of aaien? Als die eigenaar mijn stal in was gelopen en mijn paard bijt haar is het dan niet of ook haar eigen schuld?

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:18

Ja zeer herkenbaar verhaal, mijn pony heeft ook een veulen gehad, de eerste paar weken moest je naar haar kijken of je kreeg al agressieve blikken. bij iedere merrie is het anders maar over het algemeen zijn ze heel erg beschermend... al lijkt het in dit verhaal niet te komen doordat de merrie een veulen heeft aangezien de persoon eerst al heeft staan kriebelen en er niets aan de hand was. misschien draaide hij/zij zich te snel om waarvan ze schrok ofzo. in ieder geval altijd blijven uitkijken vooral met merries met veulens want ze kunnen erg onberekenbaar zijn, in IEDER geval !

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:24

Tja merries met veulen kunnen inderdaad beschermend en dus agressief worden, maar dat is dan toch meteen als je de stal in wilt, en niet na 5 minuten? Of de eerste dag en niet pas na een week. Volgens mij was ze eerder 'verontwaardigd' dat er met kriebelen werd gestopt en was het een teken van aandacht trekken. Ik ken een pony die durft te bijten als ze genegeerd word.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 22:40

met je eerste opm ben ik het eens, maar niet met het aandacht trekken, tjonge weet je hoe zeer het deed!

Danaaa, ik deed niks meer dan stoppen met kroelen, ik bleef gewoon staan dus ze schrok nergens van.

mijn advocaat heeft weer een fijn briefje geschreven, ook over dat vrijwillig de box in stappen... hij zegt dat je wel meer vrijwillig ergens op visite gaat bij bijv honden en katten, als je dan gebeten wordt is het dan ook je eigen schuld? stel je voor iemand heeft een pittbull (even als voorbeeld, ik zeg niet dat alle pittbulls bijten) als je dan zittend in je stoel wordt gebeten bijv. wat dan?
Vaak wordt dan ook nog eens de hond afgemaakt, het paard in kwestie leeft nog.