ik ben bang voor paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem_13

Re: ik ben bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:23

ik ben ook wel eens bang dat er wat kan gebeuren, maar er is altijd
iemand in de buurt ! Lachen Dus het komt wel goed denk ik

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:30

Daar ga ik ook van uit ! uiteindelijk modder ik al 4 jaar stug door en dat is toch ook maar iets om trots op te zijn dacht ik zo Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:01

Waarom ben je zo bang ?
Weet je dat zelf ?
Het is erg belangerijk om te weten waarom je zo bang bent.
En waar je bang voor bent. ( waarvoor je bang bent wat het paard kan doen.

Als je dat weet , ga je er een werken , je laat iemand ander je paardje pakken en vast zetten , dan ga je hem aaien of zijn hoofd of een anderen minder ( voor jouw ) enge plek.
Dan rusitg een beetje poesten op zijn nek ofzo .
Neem er de tijd voor !!
Als je je ontsnappen gaat , kan je weer een stukje verder , zo ga je dan door ( niet gelijk in 1 dag ) tot je bent waar je zou willen zijn.
Maar in iederenval is het super belangerijk dat je weet waar je zo bang voor bent.
En vergeet trouwens niet ( laat je fantasie niet op hol slaan ) dat een paard niet gemeen tegen je wilt doen !! Hij reageerd allen op wat jij doet ( neem Dan ook niet een paardje met problemen op stal ) dus als jij niks verkeerd doet , en er is niets waar hij bang door kan worden , dan zal hij je niks doen !!!
Veel suc6 !!!!
Ik blijf dit topic volgen want ik wil graag weten hoe het af loopt en ik hoop dat je je angst overwint !!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:07

Ander zou ik je adviseren om een keer naar een rustige manege te gaan , waar je kan leren niet bang te zijn. Ik weet niet waar je woont , maar op de manege waar ik rij ( in giesbeek ) kan je veel leren , de paarden staan daat tussen schotjes ( niet zielig !! ze staan er niet lang en je krijgt er een spuer goede sweer tussen de paarden voor !! ) en dan kan je er goed bij !!
Dus als ik jouw was zou ik een naar zoon soort manege gaan , of idd een verzorgpaard zoeken met een eigenaar die jouw wilt helpen !!

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 08:37

Als ik wist waar mijn angst vandaan kwam dan was ik al een heel eind natuurlijk. Ik ben bang dat het paard mij aanvalt omdat die mij bijvoorbeeld niet aardig vind, of omdat ik misschien wel iets verkeerds doet, of gewoon omdat die sjaggereinig is. De meeste manegepaarden hebben natuurlijk allemaal een gebruiksaanwijzing. Die bij ons tasten gewoon even af wie ze in de stal hebben staan, en als ze dus een dreigende houding aannemen (het is vrijwel altijd bluf !) durf ik daar niet tegen in te gaan omdat ik dan bang ben dat die me aanvalt. Ik heb er al zoveel overgelezen en in mijn hoofd weet ik het ook allemaal. Elke week weer neem ik me voor me nu wat steviger op te stellen en gewoon door te lopen en mijn werk te doen maar helaas... het angstzweet ruiken ze al van veraf aan haha. Maar het gaat wel steeds beter hoor !!! ik maak progressie en krijg altijd hulp. Sta dan wel te trillen (soms) maar het gaat altijd goed. Aangezien ik in Leiden woon, moet ik altijd een eindje rijden voor mijn rijlessen. De manege waar ik op zit, heb ik het prima naar mijn zin en er wordt goed les gegeven en de paarden ken ik nu wel allemaal, dat is voor mij wel heel belangrijk. Als ik nu naar een andere manege zou gaan, ben ik weer terug bij af. Vanavond mag ik weer Lachen en heb gewoon elke week weer zin om te rijden. Zolang de zin in het rijden overheerst ga ik stug door en op een dag zal het allemaal beter gaan Lachen

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:56

Kan je niet met een vriendin gewoon paarden gaan poetsen en dan af en toe het zelf ook proberen (ook bij de engste paarden zegmaar). Tong uitsteken Dan ga je het vanzelf steeds leuker vinden. En het afzadelen na het rijden, en naverzorgen, gaat dat wel goed?

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 01:16

'Zo heb er net weer een lesje opzitten, poetsen ging goed helemaal alleen gedaan !! maar het was ook het makste paard van de manege dus dat is wel fijn. Maar ja na het rijden ome koos in de stand gezet en toen kreeg die ruzie met zijn buurman (trappen en bijten). Tja....ik durfde er toch niet bij te blijven staan, de stand is dan best wel smal en met een slaand paard naar een ander paard wordt ik toch weer bang. Dan ga ik dus echt geen hoeven krabben. Maar... heb een kwartiertje gewacht toen was de herrie over en heb ik aslnog de hoeven gedaan. Ja door alle tips op dit forum waar ik iedereen voor wil bedanken, wordt het echt nog wat met me Lachen

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:41

nou, daar hoef je je helemaal niet voor te schamen hoor. ik zou dan ook niet in de stand blijven staan, en ik ben echt niet bang aangelgd.
komt helemaal goed met je !! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:47

Wat vind ik het toch altijd vervelend als ik dit lees. Er wordt bij maneges te weinig aandacht besteed aan de omgang met paarden waardoor er stomme dingen gebeuren en de ruiters bang worden van de paarden. Terwijl de verzorging juist zoveel leuker en belangrijker is dan het rijden zelf. Ook lees ik dat de paarden bij jullie niet erg geschikt zijn, dat ze naar elkaar trappen als er iemand in staat vind ik erg risicovol van de manege uit. En stands maken het er niet makkelijker op want als je voorin staat sta je helemaal geblokkeerd, zie dan maar eens langs een trappend paard te komen.

Iig goed dat je het hebt geprobeerd en zelf hebt gepoetst zeg! Ik zou je aanraden eens op een zaterdag of zondag te gaan en dan het liefste paard te gaan poetsen, niet rijden. Haal hem uit de stand, zet hem op de poetsplaats als jullie die hebben (of zet hem ergens vast waar hij niet bij andere paarden kan komen en waar jij genoeg ruimte hebt) en ga hem dan rustig aan poetsen en praat tegen hem. Dan zul je zien dat het allemaal lang zo eng niet is.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:34

Miss_Montana schreef:
Wat vind ik het toch altijd vervelend als ik dit lees. Er wordt bij maneges te weinig aandacht besteed aan de omgang met paarden waardoor er stomme dingen gebeuren en de ruiters bang worden van de paarden. Terwijl de verzorging juist zoveel leuker en belangrijker is dan het rijden zelf.

helemaal met je eens.... Vork
Ik ben als 'groentje' 4 jaar geleden met lessen begonnen bij een manege in haarlem (laat ik geen namen noemen; alhoewel; de verleiding is groot Knipoog ) Als ik van tevoren had geweten hoe ze daar met veiligheid omgaan, was ik daar nooit begonnen met lessen. Er stonden paarden met trauma's, en het was altijd weer spannend welk paard je kreeg, want het opzadelen was echt geen pretje soms.
En als men dan een ' lastig' paard aan je geeft; dan lijkt het me een kleine moeite om van tevoren even de gebruiksaanwijzing door te geven, zodat je weet waar je aan toe bent, maar nee hoor; je werd gewoon die stal ingestuurd, en zoek het lekker zelf maar uit. Ik heb toen dus ook een lichte " angst" ontwikkeld door deze eerste ervaringen met paarden. *erg zonde!!* Toen ik daar weg ging, heeft het nog weken geduurd dat die " angst" weg was zodra ik alleen al paarden rook.
Dus nogmaals; zoek een verzorgpaardje...krijg je zeker geen spijt van Bieg!!! Dan kun je ook een band opbouwen met zo'n beesie; ook veel leuker... Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:33

Bieg schreef:
Als ik wist waar mijn angst vandaan kwam dan was ik al een heel eind natuurlijk. Ik ben bang dat het paard mij aanvalt omdat die mij bijvoorbeeld niet aardig vind, of omdat ik misschien wel iets verkeerds doet, of gewoon omdat die sjaggereinig is. De meeste manegepaarden hebben natuurlijk allemaal een gebruiksaanwijzing. Die bij ons tasten gewoon even af wie ze in de stal hebben staan, en als ze dus een dreigende houding aannemen (het is vrijwel altijd bluf !) durf ik daar niet tegen in te gaan omdat ik dan bang ben dat die me aanvalt. Ik heb er al zoveel overgelezen en in mijn hoofd weet ik het ook allemaal. Elke week weer neem ik me voor me nu wat steviger op te stellen en gewoon door te lopen en mijn werk te doen maar helaas... het angstzweet ruiken ze al van veraf aan haha. Maar het gaat wel steeds beter hoor !!! ik maak progressie en krijg altijd hulp. Sta dan wel te trillen (soms) maar het gaat altijd goed. Aangezien ik in Leiden woon, moet ik altijd een eindje rijden voor mijn rijlessen. De manege waar ik op zit, heb ik het prima naar mijn zin en er wordt goed les gegeven en de paarden ken ik nu wel allemaal, dat is voor mij wel heel belangrijk. Als ik nu naar een andere manege zou gaan, ben ik weer terug bij af. Vanavond mag ik weer Lachen en heb gewoon elke week weer zin om te rijden. Zolang de zin in het rijden overheerst ga ik stug door en op een dag zal het allemaal beter gaan Lachen

Ik snap wel dat je niet van je manege weg wilt , ik bedoelden trouwens ook alleen maar 1 of 2 keer kijk&..
Als ik jouw was , zou ik gwn de paarden poetsen en zadel van wie je dat druft , en dan steesd een ander paardje poetsen / zadelen , die weer iets moelijker is , en kan je geen hulp op de manege zoeken ?

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:08

Ik vind de gegeven tips al heel goed; paard uit de stand halen om te poetsen. Een stal of stand is toch een beetje van het paard, hun plekje, dat ze soms verdedigen. En ik ken de manege nog van vroeger en helaas zijn ze er blijkbaar nog steeds niet voor het leren van de omgang met paarden. Vooral de eigenaar niet...
Vraag misschien eens aan je instructrice of ze eens wil helpen, of aan iemand uit jouw lesgroep waar je goed mee op kunt schieten. Maar dan inderdaad op een rustig tijdstip.
Enne, de meeste paarden dreigen alleen, maar worden al snel braaf als je ze eens streng toespreekt. Laat je alleen niet verleiden om een flinke tik uit te delen (ik geloof dat R. er nog steeds is?).

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:34

andere manege zoeken misschien?
ik begrijp dat ze niet veel moeite doen in het leren omgaan met paarden?????
je moet je wel prettig voelen op de manege, dat scheeld al zeker de helft!

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 00:11

De manege is best goed, in ieder geval mijn instructrice zeker! R. is er nog steeds en gaat met de vooruitgang mee. Er staat eigenlijk geen één paard wat echt vals of gemeen is, er staan wel paarden met een gebruiksaanwijzing. Maar.... dat geld volgens mij voor meerdere maneges ! Als ik zie hoe sommige maneges kinderen de paarden laten verzorgen wordt ik er helemaal kriegel van. Bij R gebeurt dat dus niet en zadelen de mensen van de manege de paarden op. Dit vind ik heel erg goed ! Een manege in Hazerswoude laat ouders en kinderen bij de kleine pony's etteren en ik heb daar al wat minder leuke dingen gezien. Ik geloof ook wel dat als je (van nature) niet bang bent voor paarden, en rust uitstraalt dat het voor 99% altijd goed gaat. Maar voor mutsen zoals ik is het wat moeilijker. ik wordt gelukkig altijd geholpen door iedereen en ze staan bij het paard zodat ik gewoon kan poetsen en hoeven kan doen. De paarden zien er allemaal heel goed uit en worden goed verzorgt. Het is misschien wat aan modernisering toe maar de paarden hebben het er zeker niet slecht !! Ik voel me goed bij deze manege en omdat ik daar al 4 jaar kom ken ik ook alle paarden en gaat het elke keer weer een ietsiepietsie beter. Ik zeg altijd maar zo, ik ben net een oude diesel, komt langzaam op gang Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:21

Bieg schreef:
De manege is best goed, in ieder geval mijn instructrice zeker! R. is er nog steeds en gaat met de vooruitgang mee. Er staat eigenlijk geen één paard wat echt vals of gemeen is, er staan wel paarden met een gebruiksaanwijzing. Maar.... dat geld volgens mij voor meerdere maneges ! Als ik zie hoe sommige maneges kinderen de paarden laten verzorgen wordt ik er helemaal kriegel van. Bij R gebeurt dat dus niet en zadelen de mensen van de manege de paarden op. Dit vind ik heel erg goed !

Hier ben ik het niet mee eens !!
Ik rij op een manege , die echt niet kak is , waar de paarden in standjes staan als er lessen zijn en in een kudde leven. En ik en mijn vriendinnen helpen heel veel op de manege , en zorgen ook voor de zieke beetjes , dus wij verzorgen ze ook , waaromz ou dit fout zijn ?
Zo leer je te minsten ze te verzorgen en zadelen en niet alleen maar te rijden.
En ik vind het dus echt niet goed , dat de mensen van de manege de paarden zadelen bij jullie !!
Wij moeten het zelf doet , maar worden in de bak wel even kort geconteroleerd !!
En als het niet lukt , dan roepen wij er iemand bij !! Maar wij kunnen allemaal elk paard nu op de manege zadelen , en het zijn er 31 . Dus daar leer je juist heel veel van . Dan leer je ook hoe je met ze om moet gaan. Er dat werk juist in het voordeel , de sweer is er beter door tussen : mens/mens mens/dier dier/dier !!! Onze manege is een gezeliggen oude boerderij , die wel oud is , maar wel de meest goede en de meest leden volen manege in de hele buurt !!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 02:33

Ik vind het ook niet goed dat de mensen van de manege niets aan hun klanten over laten.

Ik zal even vertellen hoe het bij mij vroeger ging: Voordat we begonnen met de lessen kregen we een introductieles. Er werden 3 pony's (klein, midden, groot) van stal gehaald en we kregen "opzadel-les". Het werd voorgedaan en daarna moesten we het allemaal zelf een keer proberen.

In de lessen daarna stonden er altijd mensen en verzorgsters (bij ons hadden de pony's vaste verzorgsters) klaar om te helpen, maar je moest het eerst zelf proberen. Als je in de les kwam werd iedere pony van tevoren gecontroleerd. Hier leer je gewoon zoveel van!

De paarden en pony's hadden op mijn oude manege vaste verzorgsters. Ik vind dit wel belangrijk omdat er dan in ieder geval 2 of 3 mensen zijn die het paard goed kennen en die enigszins een band op kunnen bouwen met het dier. Zij zijn degenen die merken als er iets mis is, zij kunnen mensen helpen met opzadelen enz...

Toen de instructrice wegging waar ik in het begin les van had werd het ook op mijn manege minder. De nieuwe instructiemensen besteedden weinig aandacht aan zadelen. Zo kwam het dus voor dat kinderen na een jaar nog stééds niet zelf op konden zadelen. Niet handig dus...

Ik snap niet dat veel maneges totaal geen aandacht hebben voor de omgang tussen mens en dier. Hoe kan je nou erop rijden als je op de grond niet eens normaal met een paard overweg kan? Ik vind dat gewoon onbegrijpelijk!

@Bieg:
Mag ik vragen waar je vandaan komt. Je noemt namelijk een manege uit Hazerswoude en dat is wel een beetje bij mij in de buurt. Ik woon in Gouda namelijk.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:27

_Sigrid_ schreef:
Ik vind het ook niet goed dat de mensen van de manege niets aan hun klanten over laten.

Ik zal even vertellen hoe het bij mij vroeger ging: Voordat we begonnen met de lessen kregen we een introductieles. Er werden 3 pony's (klein, midden, groot) van stal gehaald en we kregen "opzadel-les". Het werd voorgedaan en daarna moesten we het allemaal zelf een keer proberen.

In de lessen daarna stonden er altijd mensen en verzorgsters (bij ons hadden de pony's vaste verzorgsters) klaar om te helpen, maar je moest het eerst zelf proberen. Als je in de les kwam werd iedere pony van tevoren gecontroleerd. Hier leer je gewoon zoveel van!

De paarden en pony's hadden op mijn oude manege vaste verzorgsters. Ik vind dit wel belangrijk omdat er dan in ieder geval 2 of 3 mensen zijn die het paard goed kennen en die enigszins een band op kunnen bouwen met het dier. Zij zijn degenen die merken als er iets mis is, zij kunnen mensen helpen met opzadelen enz...

Toen de instructrice wegging waar ik in het begin les van had werd het ook op mijn manege minder. De nieuwe instructiemensen besteedden weinig aandacht aan zadelen. Zo kwam het dus voor dat kinderen na een jaar nog stééds niet zelf op konden zadelen. Niet handig dus...

Ik snap niet dat veel maneges totaal geen aandacht hebben voor de omgang tussen mens en dier. Hoe kan je nou erop rijden als je op de grond niet eens normaal met een paard overweg kan? Ik vind dat gewoon onbegrijpelijk!

@Bieg:
Mag ik vragen waar je vandaan komt. Je noemt namelijk een manege uit Hazerswoude en dat is wel een beetje bij mij in de buurt. Ik woon in Gouda namelijk.

Ja , dat bedoel ik nouw ook , het is ook niet zo gek dat je bang bent ,als je nooit echt geleerd hebt hoe je alles doet ? bij ons moeten we alles zelf doen , ook op wedstrijden , maar daar leer je juist veel van.. Haha!

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:00

Dat is inderdaad erg vervelend!
Ik ken het wel, ik was vroeger al erg onzeker en heb me helaas op paardengebied nooit verder kunnen ontwikkelen.
Nu heeft mijn vriendin een 5 jarig paard dat nu wordt doorgereden, maar soms ben ik heel onzeker bij hem, zeker in het begin als ik hem net uit de wei haal. Met name hoevenkrabben Bloos klusje van niks natuurlijk, maar omdat hij dus al eerder op mijn teen is gaan staan (en had toen toevallig mijn verkeerde schoenen aan) en daardoor was mijn teen zwaargekneusd en is uiteindelijk mijn nagel eraf gevallen.

Angst is een groot woord, ik ben niet echt bang, maar altijd zeer op mijn hoede bij hem. Maar sta ik nu een kwartier met hem in stal, dan is er niks aan de hand. Ik ga binnenkort met hem trainen voor de endurance en dan zullen we intensiever contact hebben wellicht dat mijn 'angst' en onzekerheid dan ook weg zullen gaan!

Sterkte ermee (heb niet echt een gouden tip voor je en er zijn er al een heleboel gegeven)

Liefs, broekie

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:03

Joepju schreef:
Tsja, als je al onzeker die stal binnenloopt, dan voelt een paard dat gelijk aan. En manege paarden hebben daar al helemaal een neus voor.. Knipoog
Ik heb in het begin ook bij een manege gelest waar veel paarden stonden met een 'gebruiksaanwijzing' en heb daar ook een soort van angst ontwikkelt, omdat ik daar ook onzeker van werd.
Wat ik je adviseer is om een prive-bijrijpaardje te zoeken via Marktplaats ofzo. Want die zijn over het algemeen veeeeel vriendelijker dan menegepaarden. Op deze manier gaat je angst erg snel over (heeft bij mij iig erg veel geholpen!!) OK dan! Ik loop nu met ze weg alsof het hondjes zijn... Knipoog
En privépaardjes zijn ook vaak veeeel vrolijker....
Succes!!

Dat ligt misschien aan jullie soorten manegepaarden. Knipoog
maar dat hoef tniet in elk geval zo te zijn!
Er zijn zat lieve manegepaarden!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:01

Ik was vroeger ook altijd bang bij manegepaarden en ik vroeg rustig hulp van anderen wanneer ik het zelf niet aandurfde om de stal binnen te gaan, te zadelen of aan te singelen. Achteraf vind ik het niet zo raar, want zij worden maar door jan en alleman benaderd met het gevolg dat ze dit soort gedrag vertonen uit angst of pijn enz. Toen ik mijn eigen paard kocht, is er ook lange tijd overheen gegaan tot ik mij echt kon ontspannen.

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:07

Ik ben er achter dat met 1 uurtje in de week je niet echt over je angst heen komt. Heb nu dus tijdens mijn manegeles een vast paard waar ik niet bang voor ben, maar wel een heel klein beetje nerveus, het is toch een groot dier die niet zo aardig is voor zijn buurman. Maar goed, alles duurt bij mij gewoon wat langer en ik merk dat ik voor koos (paardje) niet echt bang ben. Het gaat wel goed komen denk ik zo.

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:09

_Sigrid_ schreef:

@Bieg:

Ik woon in Leiden en met de manege is niets mis. Het probleem zit gewoon tussen mijn oren Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:11

Bieg schreef:
Ik ben er achter dat met 1 uurtje in de week je niet echt over je angst heen komt. Heb nu dus tijdens mijn manegeles een vast paard waar ik niet bang voor ben, maar wel een heel klein beetje nerveus, het is toch een groot dier die niet zo aardig is voor zijn buurman. Maar goed, alles duurt bij mij gewoon wat langer en ik merk dat ik voor koos (paardje) niet echt bang ben. Het gaat wel goed komen denk ik zo.

mooi! Haha!
Maar waarom zoek je niet een leuk verzorgpaardje voor 2x in de week als ik vragen mag?
Geloof me; leer je 10x meer van...en je hebt er veel meer plezier van....echt... Ja

Bieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 00:27

Ben ik het helemaal mee eens echt waar, maar helaas heb ik een full-time baan (met helaas veel overwerk) en een gezin, vrije tijd heb ik dus niet echt. Ik vind dat je voor een verzorgpaard ook de tijd moet nemen, en niet een uurtje per keer langs gaan. Moet je minstens een paar uur per keer voor uittrekken, anders heeft dat paard er ook niets aan en het is juist de bedoeling om lekker veel tijd met een verzorgpaard door te brengen. Als mijn dochter op kamers gaat hou ik vast en zeker wat meer tijd over Lachen en is het het overwegen meer dan waard!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:06

zou het niet kunnen dat je tijdens het rijden een gevoel van overwicht hebt waardoor je niet bang bent,en dat je als je naast het paard staat je het gevoel hebt dat het paard overheerst door zijn grootte?heb je die angst bij kleine pony's ook?