om de zoveel jaar wisselen van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: om de zoveel jaar wisselen van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:20

Ik kan me wel voorstellen dat je met een paard op een gegeven moment 'op je top' zit en dat je dan een nieuwe uitdaging zoekt in een jong paard. Ik zou persoonlijk wel 100% zeker willen weten dat mijn paard een supergoed plekje krijgt, maar ik zou niet weten wat er dan oneerlijk aan is. Het is ook niet eerlijk als je je paard wel houdt maar er steeds minder mee doet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:25

Ik heb 20 jaar op een africhtigsstal/handelsstal gereden. Daar wisselden de paarden voortdurend, uiteraard. Toch kun je ook dan een band met paarden opbouwen, hoor, ondanks dat je weet dat je toch weer afscheid moet nemen. Je leert het alleen ook weer gemakkelijk los te laten.
Voor mij is een paard dan ook iets anders, dan mijn hond. Mijn hond is levenslang tot mij veroordeeld...of ze wil of niet... Haha! maar bij een paard zit dat bij mij anders.
Ik merk dat als ik met het paard samen op de top van ons gezamenlijke kunnen zit, ik zelf weer toe ben aan een jong dier om op te leiden. En dat dan ook weer heerlijk vind en met het oudere paard steeds in het zelfde kringetje ronddraai. Ik merk ook dat er dan langzaamaan de klad in komt. In die zin van: ach...ik ga vandaag lekker wéér naar het bos, ipv dat ik nog eens even lekker in training ga.
Ik vind dan dat iemand anders nog veel aan mijn paard kan hebben, die goed opgeleid is, verkeersmak, braaf, veelzijdig etc. is. En dat ik meer voldoening haal uit een nieuwe uitdaging.
En daar is volgens mij helemaal niks mis mee...net zo min als dat er iets mis mee is, als je wel je paard tot zijn dood wilt houden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:26

Ik ben zo iemand die zijn paarden dus gewoon weer verkoopt.
En dat is echt niet om mijn eigen tekortkomingen mee te verbloemen, maar gewoon omdat ik het leuk vind om paarden in te rijden.

Maar voor de tegenstanders: Iedereen zou dus maar op een groen paard moeten beginnen, of ze dat nou kunnen of niet?
Want als het aan jullie ligt zijn er helemaal geen paarden te koop die netjes aangereden zijn.
Ik denk dat je dan heel veel ongelukken gaat krijgen, en dat veel mensen dan pas echt ongelukkig worden met hun paard.

Ik ben van mening dat je juist blij moet zijn dat er mensen zijn die een paard netjes in kunnen rijden, overal mee naar toe nemen, en daarna weer verkopen zodat iemand anders er ook plezier van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:32

Ikzelf niet, ik kocht mijn paard voor het leven en ik zou haar alleen verkopen als het echt noodgedwongen moet.

Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen om de zoveel tijd eens iets anders willen. Daarbij is het ook fijn voor andere mensen die paarden willen kopen, op deze manier blijven ook de goed bereden/opgevoedde paarden op de markt. Eigenlijk zouden we blij moeten zijn met deze mensen Vork Ook als je wedstrijden rijd en je paard houd het net niet bij snap ik het ook, je kan je paard niet tot het uiterste drijven. Dat is ook niet eerlijk voor het paard. Hij is dan beter af bij iemand op lager niveau of voor reacreatief doeleinde dan dat het dier iets doet wat hij eigenlijk helemaal niet kan/wil...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:36

marquez1 schreef:
Ik ken wel mensen die veel van paard wisselen. Ik zou dat persoonlijk nooit doen. Zoals ik het vaak zie, kopen ze een paard met veel potentie, rijden het paard een tijd, het loopt niet goed en paard wordt weer verkocht. Ik vindt dat persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard, en het lijkt mij dat je er zelf ook weinig plezier aan beleeft. Ik denk dat mensen kritisch naar zichzelf moeten kijken om te bepalen welk soort paard bij hun past. En dat hoeft dan niet altijd de 4 jarige goed bewegende Jazz of de Crack C te zijn.
Vaak wordt de eigen tekortkoming dan vermomt als, ik zoek een nieuwe uitdaging Dromen . Maargoed ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen Tong uitsteken

nee hoor dat gevoel heb ik soms ook, alsof ze in een auto rijden .. dus eigenlijk een ding, niet snel genoeg meer bam weg ermee..zo dus ook qua de potentie.. maar heb er verschillende gedachtes over...

moet wel zeggen dat sommige paarden dus ook als een machine behandeld worden.. lees: SOMMIGEN

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:38

Ik zou het nooit doen, ik koop een dier voor het leven.
Of het moet echt niet meer samen gaan.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:43

Silence schreef:
Ik zou het nooit doen, ik koop een dier voor het leven.
Of het moet echt niet meer samen gaan.

Ja juist die bedoelde ik ook

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:45

detour schreef:
Heb de afgelopen twee jaar een paar paarden gehad die ik korter heb gehad en nu en daarvoor een die ik hield en houd tot het einde.
Er kunnen verschillende factoren spelen waardoor je besluit je paard te verkopen. Ik heb geen spijt gehad muv eentje die via via heel fout terecht is gekomen.
Als je geen klik hebt of je paard voldoet niet aan wat je zoekt in een paard durf dan eerlijk te zijn naar jezelf en je dier en zoek een GOED ander adres. Knipoog

Soms krijg ik wel eens de indruk dat mensen perse willen bewijzen naar henzelf en hun omgeving dat ze het wel redden, wat te vaak ten koste gaat van het paard imo.. Nors opkijken

ja indd.. zo had ik kinderen op stal, die hadden om de maand een andere.. overigens wel het robot model Knipoog

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:53

Ik heb ontdekt dat ik het niet kan. Ik hecht me teveel. Vorig jaar hebben we mijn oude sportpony teruggekocht en ben nu op zoek naar mijn oude paard. Ik kan ze gewoon niet loslaten. Dit wil ik niet nog eens hoeven doen, dus Wid gaat in principe gewoon niet weg.
Toch begrijp ik het wel. Die ouide pony hebben wij destijds verkocht, omdat de uitdaging eraf was. Z2 dressuur en Z springen, tsja, dan is er nu eenmaal niet meer bij de pony's. Daar heb ik ook nooit echt spijt van gehad, maar haar echt loslaten heb ik ook nooit gekund.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:55

rowo schreef:
Gelukkig zijn er mensen die mij wel snappen... Ik heb tot nu toe nog maar 1 pony en 1 paard hoeven te verkopen, maar rijd ook voor anderen en daar zijn ook al paarden vertrokken, via de handel. Je weet dus niet waar ze terecht komen, maar wat doe je daaraan? Zo gaat het nou eenmaal heel vaak en ik heb dat geaccepteerd.
Mijn eigen 2 paardjes zijn super goed terecht gekomen!

snap je wel hoor Lachen
en indd ook ik heb in de handel gewerkt, die mensen leven door de paarden..ieder zn hobby..
ook regelmatig meegemaakt toen ik nog bij een boederij vol hackney;'s werkte dat je er komt met een opdracht die je de dag ervoor kreeg, en het paardje al verkocht is..
Maar dat is heel iets anders dan de TS bedoeld denk ik, die heeft het over je eigen paard..

Natuurlijk als de klik er niet is.. dan word jij er niet gelukkiger op en je paard ook niet..
ik denk ook niet gezien je leeftijd dat je paarden blijft verkopen Lachen maar alleen als het echt nodig is

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:08

suusiejj schreef:
marquez1 schreef:
Ik ken wel mensen die veel van paard wisselen. Ik zou dat persoonlijk nooit doen. Zoals ik het vaak zie, kopen ze een paard met veel potentie, rijden het paard een tijd, het loopt niet goed en paard wordt weer verkocht. Ik vindt dat persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard, en het lijkt mij dat je er zelf ook weinig plezier aan beleeft. Ik denk dat mensen kritisch naar zichzelf moeten kijken om te bepalen welk soort paard bij hun past. En dat hoeft dan niet altijd de 4 jarige goed bewegende Jazz of de Crack C te zijn.
Vaak wordt de eigen tekortkoming dan vermomt als, ik zoek een nieuwe uitdaging Dromen . Maargoed ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen Tong uitsteken

nee hoor dat gevoel heb ik soms ook, alsof ze in een auto rijden .. dus eigenlijk een ding, niet snel genoeg meer bam weg ermee..zo dus ook qua de potentie.. maar heb er verschillende gedachtes over...

moet wel zeggen dat sommige paarden dus ook als een machine behandeld worden.. lees: SOMMIGEN

Precies zo bedoelde ik het ook. Niet iedereen gaat er zo mee om en ik zeg ook niet dat mensen geen band met hun paard hebben als het paard na een x aantal jaar weer verkocht wordt. Alleen gaan sommigen zo met een paard om.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:43

Ik zie mijn paard teveel als huisdier en minder als 'hobby', dus zal hem waarschijnlijk (tenzij het echt niet anders kan) nooit verkopen. Mijn honden of katten gaan ook nooit weg, ook al doet de ene hond bv. absoluut niet graag wedstrijden en ik eigenlijk wel...vind het voor mijn paard hetzelfde, hij is er voor mijn plezier en omdat ik paarden nu eenmaal fantastische beesten vind, dus als hij enkel hobbelritjes wil maken in het bos en verder niet geschikt is voor wedstrijden, mij best, dan maken we enkel hobbelritjes.

Nu ben ik wel iemand die totaal niks van ambitie in de wedstrijdsport heeft, en altijd al liever gewoon op het paard zat om 'op een paard te zitten, jeeej', dan om echt oefeningen te gaan rijden enzo. Ik snap wel dat als je paardrijd om een sport te beoefenen, dat anders ligt wanneer je uit je paard groeit of de combinatie niet meer klopt.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:42

Kunnen de 'anti verkoop' mensen hier nog eens op in gaan?

Citaat:
Als je je paard van de ene naar de andere stal verhuisd doe je hem bijna net zo veel aan als wanneer je hem verkoopt.......

Wat is het grote verschil tussen verhuizen (wat sommige maar heel normaal vinden) en verkopen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:49

Dat vraag ik me idd ook af.... Ik zie op bokt ook vaak mensen die in een jaar wel 4x van stal wisselen. K vind dat toch minder paardvriendelijk dan verkopen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:07

Ik ben ook wel 'anti verkoop'. Ik zie mijn paard toch meer als een deel van mij dan als mijn 'hobby'.

Maar het verschil tussen verhuizen en verkopen is natuurlijk niet heel groot. Verhuizen levert ook genoeg stress op en ik ben er dan ook geen voorstander van je paard vaak te verkassen.
Mits je meerdere paarden hebt en die bij elkaar houdt, dan maakt het voor paarden niet veel meer uit als ze elke maand ergens anders staan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:10

Dani62 schreef:
Ik ben ook wel 'anti verkoop'. Ik zie mijn paard toch meer als een deel van mij dan als mijn 'hobby'.

Maar het verschil tussen verhuizen en verkopen is natuurlijk niet heel groot. Verhuizen levert ook genoeg stress op en ik ben er dan ook geen voorstander van je paard vaak te verkassen.
Mits je meerdere paarden hebt en die bij elkaar houdt, dan maakt het voor paarden niet veel meer uit als ze elke maand ergens anders staan.

Ben ik het dus echt NIET met je eens....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:12

En waarom dan wel niet?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:13

Ik zou mijn pony echt nooit kunnen verkopen. Ik heb haar nu al bijna 2 maanden niet gereden door rugproblemen, maar daarom zou ik haar nooit verkopen. Al zou ik nooit meer kunnen rijden, ze gaat echt niet weg Knipoog Dromen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:14

Elke keer een andere stal? Elke keer andere soort genootjes? Elke keer nieuwe contacten maken en op worden genomen in de kudde?
Het is voor een paard wel fijn om 'vastigheid' te hebben zeg maar! Zijn EIGEN vaste stal, vaste vriendjes etc...

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:14

Ik heb mijn 1e pony nu 6 jaar en ik weet gewoon dat ze niet weg gaat. We hebben een ontzettende goede band en wat er ook gebeurt, deze zou ik nooit wegdoen om een uitdaging te hebben. Dat heb ik niet nodig Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:17

Ik zou ook nooit zomaar van stal veranderen. Ik ken ze ook van die stal-hoppers, lijkt me voor het paard ook niet fijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:18

rowo schreef:
Elke keer een andere stal? Elke keer andere soort genootjes? Elke keer nieuwe contacten maken en op worden genomen in de kudde?
Het is voor een paard wel fijn om 'vastigheid' te hebben zeg maar! Zijn EIGEN vaste stal, vaste vriendjes etc...

Daarom zeg ik ook.. Míts je meerdere paarden hebt en die bij elkaar houd.
Een groepje paarden die hun eigen kudde al vormen.

Ik ken genoeg groepjes paarden die meerdere keren per jaar van weide naar weide hoppen, die hebben 0,0 stress.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:19

Okee ik had er overheen gelezen dat je ze bij elkaar hield. En van weide verwisselen gebeurt zooo vaak bij zoooveel mensen. Dat vind ik weer wat anders dan een stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:12

rowo schreef:

Idd, daar heeft een paard ook behoefte aan. Maar deze paarden worden niet constant doorverkocht. Ze worden goed bereden door een ervaren iemand die hem dan voor een mooie prijs kan verkopen aan iemand die er dolblij mee is en hem een thuis geeft voor altijd. Ieder paard zal uiteindelijk wel uitkomen bij iemand die helemaal verliefd is op hem en hem voor de rest van zijn leven een fijn thuis bied.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:23

met dat verhuizen ga ik opzich ook wel mee in,
al moet ik zeggen dat asra vrijdag ook verhuist.

Hij is van nieuw vennep naar mij gekomen..
Hij is gebracht bij een stal in deurningen, maar na een tijdje bleken er 16jarige kinderen voor mijn paard te zorgen als ik er niet was (Asra was toen 1,5jaar)
Daarbij had de staleigenaar de vliegen deken om gelaten waar Asra dus in gestapt is en hij had zn nek wel kunnen breken.. dit nadat ik had gevraagd of hij hem af wilde doen .Daarbij had ie geen maatjes dus vond het een beetje sneu voor hem, en ik vond het alles behalve cool dat er kinderen via de wei na mij riepen "Blijf van mijn verzorgpaard af".

Ik ben toen verhuist na een stal waar ik 4jaar terug ook stond..
Hier zijn ook wat dingen fout gelopen, weer iemand die zomaar mijn paard in de weekenden buiten doet zonder dat ik die man ken of ooit heb gezien, en hij heeft niks overlegd..
Vervolgens probeert deze man de schuld in de schoenen van de stal eigenaar te schuiven!
Mijn paard staat binnen in de weekenden omdat hij zwaar zandkoliek heeft gehad toen hij 2,5jaar was door de super slechte weilanden daar..
En mede door het super verwaande volk daar verhuist Asra aankomende vrijdag..

Maar dit zijn puur redenen tot verhuizing, en voor mij zijn het niet zomaar redenen van goh IK vind het niet meer leuk dus ik vind dat ik en mijn paardje weg moeten

Ik bekijk het ook vanuit Asra zijn kant. En vooral zijn gezondheid, zijn muilkorf is kapot , en zijn weigenoot breekt als ik een nieuwe aanschaf die ook zo af..
Daarom lijkt me dit het best.. Maar dit houd wel in dat de stal waar wij nu heen gaan , ook lang zullen blijven Lachen