Angst om op eigen paard te rijden wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Angst om op eigen paard te rijden wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:30

Ikmheb al 2 keer mijn angst overwonnne, maar helaas kotm deze toch iedere keer weer terug als we weer moeten opbouwen na een blessure...
Heel raar, wat ik heb het allemaal al eerder meegemaakt...
Ik rij nu aan een longeer lijn heb een halstouw om haar nek om me aan vast te houden...

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:38

toen ik mijn pony kreeg was ie ook een gigantische gek.. leek eerder op een wilde mustang haha toen ik er toen voor t eerst opmoest had ik ook gigantisch schijt haha.. die angst heb ik ook nog wel anderhalf jaar gehad ook vooral met uitrijden.. maja dat was gwn omdat ik hem niet vertrouwde en hij mij niet.. vooral toen ik me een keer op hol was geslagen d8 ik er serieus over na om ermee te kappen.. maar je moet niet opgeven..ik ben toen begonnne met paardenfluistere zodat we eerst vertrouwen in elkaar kregen en nu gaat alles prima..nu is t in jouwn geval wel anders omdat jouwn paardje jou al lang kent en ik dus aanneem dat ze je wel vertrouwt.. ik weet dan ook niet wat je het beste kunt doen behalve dan jezelf moed inpraten en toch gewoon een gok te wagen! ook als het dan is gelukt vooral haar goed belonen zodat ze weet dat je bij dr bent!
ik wens je heel veel succes! Lachen

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:53

het zelfde verhaal met inrijden, alleen geen bokken maar keihard wegracen en niet meer te stoppen, 3 x zadelmak gemaakt door prof. maar zal altijd een angsthaas blijven (ze is nu bijna 9 jaar!) schrikt van alle geluiden en loopt dwars door andere paarden heen.
zelf neem ik druppels van bachbloesem therapie (mimulus en larch) geven moed en zelfvertrouwen en werken bij mij goed, paard krijgt rescu druppels tegen angst.
Bij mijn paard zijn we erachter gekomen, dat ze aan de longe mij als leider ziet, maar snapt niet wat er gebeurt als ik erop zit (geen leiderschap meer)
sterkte, ik tob al jaren met dit probleem, maar...de aanhouder wint Haha! en om toch even relaxt te rijden ...pak ik gewoon mijn oude paard , goed voor mijn ego Tong uitsteken

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:41

ah ik kan ook bij de club komen Haha!
ik had mijn paard net 3 dagen ofzo... toen vroeg mijn moeder niet of ik er op wilde alleen zitten... mijn gevoel zei eigenlijk nee maar hij was zo relaxed....opgezadeld en met opstijgen net voor ik zat zoef weg paard... tok ik op de grond.
daarna heb ik het rijden laten zitten... heel veel grondwerk gedaan. en vorige week stond ik ineens op een krukje naast hem. toen er iemand kwam heeft die er evenbijgestaan en opeens zat ik er op! zonder zadel en alleen een halstertje!
mijn punt is.... doe rustig aan, ga niet te ver over je eigen grenzen (natuurlijk wel iets want anders ga je er nooit meer op) blijf bij de zelf en je eigen gevoel.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:25

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:45

Ik denk dat er heel veel mensen onzeker zijn, ook ik ben onzeker geweest en trouwens nog wel eens. Ik heb mijn fjord van veulen af aan en volledig zelf zadelmak gemaakt en ingereden terwijl ik dat ook niet eerder had gedaan. Nou moet ik zeggen dat het bij mij dus van een lijen dakje ging, hij deed alles super braaf. Maarja dan komt het moment dat ze toch gaan uitproberen na een tijdje, zo ook de mijne. Nou ik heb ook al verschillende malen op mijn kop in het zand gestaan hoor. Ook ik ben geen held en moest me er echt toe zetten om er weer op te gaan maar toch deed ik het. Je moet voor jezelf een knop om kunnen zetten op zo'n moment, en ik weet het, das makkelijker gezegd dan gedaan, maar je moet. Nu heb ik een super instructrice en gaan we heel hard voorruit, ik ben ook niet echt bang meer, ik weet dat ik er nog wel veel vaker af zal liggen, die van mij kan ook echt heel gek doen, hij probeert op het moment constant wel iets, maar hij krijgt me er niet zo makkelijk meer af en dat maakt mij weer een stuk zekerder.
Verder vooral doen wat jij denkt dat je aan kunt, laat je geen dingen opdringen die je niet ziet zitten want dat schiet echt niet op.
Ik wens je heel veel succes en het gaat heus allemaal goed komen, ineens is daar het vertrouwen straks weer en je ben al een heel eind op de goede weg.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:31

ik heb niet echt een angst er voor maar meer de onzekerheid

ik heb vorige jaar zomer me lease pony gekregn een haflinger van 9 jaar
de eerste paar keren met rijden super braaf niks aan de hand
toen we meer richting herfst/winter gingen ben ik er vaker en vaker afgetuimelt en hierdoor veel stress krijg.

opstijgen geen probleem en als ik erop zit moet ik hem gelijk goed straks nemen voor mezelf en als hij maar 1x keer schrikt komen de traqnen al heel gauw gewoon heel bang dat er iets gebeurt.
gelukkig ziet me instructrise het gauw als ik gespannen opzit en doet me aa n de longeerlijn en is alles goed en klaar niks an de hand

ik ga nu eens proberen om emt muziek te rijden en me moeder gaat van dat onspannende spul halen en ik hoop dta het hierdoor met mezelf goed gaat

en ja opbouwen is egt iets dat van belang is

Gr

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:09

kitag1rl schreef:
IK BEN ZOOOO TROTS Haha!

[HAW] Zarah voor het het eerst @ work!

Ik heb zelfs even gegalopeerd Haha! Haha! Haha!
wat een overwinning is dit!

Hartstikke goed, gefeliciteerd!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Knap hoor, om al zo snel zo veel te durven en ook te doen. Toppie OK dan!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:19

Ik ken het ook Kietje Bloos

Zoals TS weet heb ik mijn merrie ook van kleins af aan. Altijd al een pittig ding geweest en ik hield me hart vast voor het zadelmak maken Nagelbijten / Gniffelen

Zarina was zo mak als een volleerd paard met het zadelmak maken, ze heeft nooit een stap verkeerd gezet. Ik heb Zarina zadelmak laten maken door een proff. ruiter Knipoog Toen ik er voor het eerst op ging, na 3 weken, voelde het meteen al vertrouwd, dat was wel een fijn gevoel. Naarmate ik zelf begon te rijden ging het steeds beter, helaas is het niet allemaal zonneschijn Zarina is nu bijelkaar 8 maanden onder het zadel, ze begin nu meer conditie en praatjes te krijgen, dit resulteerde in een flinke steigerpartij. Toen ben ik zo geschrokken (uit angst om achterover te klappen) dat ik er niet meer op durfde Ik was écht bang, dat had ik nog nooit zo gevoeld! Scheve mond
Ik herinner het me nog alsof het gister is gebeurd. Het was 01-01-2008 (goed begin van het jaar Haha! ). Ging rijden in de buitenbak, het was fris, paard ook, had de dag ervoor in de paddock gestaan, had eigenlijk eerst moeten longeren Rolleyes Er was hier en daar nog wat vuurwerk dat werd afgestoken. Ik voelde haar na ongeveer 10 minuten gewoon ontploffen onder me, rennen, bokken, ect. Toen ik dacht dat ze stil zou staan, kwam ze dus omhoog en ging er daarna weer vandoor. Zodra ik haar stil kreeg ben ik eraf gesprongen en naar binnen gegaan, wilde er echt niet meer op! Gelukkig heeft mijn instructrice me zover kunnen krijgen om er toch op te gaan, wel binnen Bloos Toen heb ik ongeveer 3 weken alleen binnen gereden. Toen op een dag was ik er klaar mee, ik had les en stapte buiten op Haha! Vond het wel eng hoor, want het waaide ook heel hard. Ze ging er een paar keer vandoor, maar ipv haar terug te nemen, gaf ik dr nog een schop na om door te galloperen als ze wilde stoppen. Dit werkte erg goed, want zo was de lol er vanaf Knipoog Heb liever een paard dat gaat rennen dan 1 die op de plaats raar doet, zoals steigeren Clown De keren daarna heb ik ook zelf (zonder les) buiten gereden, maar ik zorgde wel altijd dat er iemand bij de bak aanwezig was om me bij te staan.

Helaas ben ik er 1 week geleden vanaf gelanceerd toen ze ervandoor ging, we gingen in volle rengalop op het hek af, toen dacht ik al "dit gaat mis" en ik was nog niet uitgedacht en ik hing in het hek en viel op de grond, resultaat: gekneusde knie en onderbeen en dan ben ik er nog goed vanaf gekomen Lachen
Zarina ontwijkte het hek door naar links te gaan en ik ging rechtdoor. Ben wel geschrokken maar of ik er weer bang door ben geworden dat merk ik wel als ik er weer op klim, dat zit er voorlopig niet in, want ik ben kreupel Haha! Maar het komt goed, dat weet ik zeker!

Zarina is snel afgeleid en kan nerveus/schrikkerig zijn onder het zadel, daarom ga ik NAF 5 Star bijvoeren (zie http://www.paardendrogist.nl) hopen dat het wat helpt...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:19

Hier nog een onzekere, angst vind ik een groot woord. Ik ben twee keer van mijn anders superbrave lieve paard afgevallen (die op dat moment door omstandigheden even niet lief was). Daarna denk je echt wel even na! Het heeft heel lang geduurd voordat ik weer vertrouwd rond durfde rijden. Ondertussen kachel ik in de binnenbak altijd vrolijk rond en in de buitenbak gaat 't ook aardig goed (staat geen hek omheen, dus vind ik wat vervelender omdat ik een paar keer in de struikjes gestaan heb door m'n eigen fouten). Het moet allemaal groeien, dus niks overhaasten en elke keer een stapje verder als je eraan toe bent. Ik heb geleerd om heel goed naar mijn paard te kijken, soms als ik denk dat ze een gekke bui heeft, knoop ik ze eerst even aan de longeerlijn om te kijken of ik gelijk heb. En ik heb eigenlijk altijd gelijk!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:41

Geen hek om de buitenbak? Dan zou ik daar al helemaal niet in gaan rijden met mijn Jo....

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:01

nee bosjes staan er..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:03

gossie. dan zou ik heul vaak in die bosjes geeindigd zijn in haar IkVertikHetOmTeStoppen periode!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:33

sjaa.. Zarah is gewoon bang in die bak.. verder niks.. vandaag weer een rondje gelopen.. ze pompt zich mega op en maakt zich super druk.. maar verder doet ze niks.. mja daar rijden vind ik nog te riskant..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:13

Goh dat hele verhaal komt me erg bekend voor, al heeft die van mij bij mij nog nooit een stap verkeerd gezet.
Ik heb mijn paard al sinds hij 8 weken is, daarna met een halfjaar op de veulenopfok gezet, en toen hij 2 was daar af gehaald.
Toen hij 3 werd zijn we rustig begonnen met er een keer op te zitten, hij was echt superbraaf, hij heeft geen enkele keer gebokt of ervandoor gegaan, maar ik vond het dood eng.
Uiteindelijk heb ik les genomen van iemand die me echt goed geholpen heeft, ik was nog niet zover dat ik alleen durfde, maar ik ging er wel op.
Toen werd het winter, toen viel ik weer helemaal terug in mijn angst, en de bak was slecht dus ik kon er ook niet in rijden. Dus lessen gingen ook niet door.
Nu heeft hij me in januari met beide benen getrapt, tegen mijn bovenbenen aan, dus toen lag ik er weer een tijd uit, waar ik nu dus nog last van heb, ik heb scheuren in mijn spieren gehad, en daar zitten nu littekens op, en die zitten dus net aan de binnekant van mijn knieen, helaas drukken die plekken tegen het zadel, dus doet het heel erg pijn om te rijden. Hopelijk gaat dit snel weer over zodat ik het weer op kan pakken. (hij trapte me trouwens omdat hij schrok en ik op dat moment achter hem stond en zijn kont aanraakte, dus niet omdat hij gemeen is.)
Maar ik kan me er echt helemaal in vinden. Baal er ook ontzettend van, zeker omdat mijn bijrijdster er wel zo op gaat en gewoon lekker alles doet. Maar mijn tijd komt nog wel, daar ga ik vanuit.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:30

Ik kom weer even kijken. Ik heb inmiddels weer gereden! Eerst even kijken aan de longe of ze in een goede bui was en daarna gewoon opgestapt (zonder hulpje ernaast). Het opstijgen gaat wel wat bibberig, maar als ik eenmaal zit valt het reuze mee. Heb me zelfs alweer aan een drafje gewaagd! Ja