Sorry maar ik vindt toch da tik me hier nogmaals in moet vermengen.
Ik lees keer op keer dat men aangeeft paard en vriend gescheiden te houden, niet alleen in dit topic maar ook in meerdere topics over soort gelijk "probleem".
Ik vindt dat juist toegeven van bepaald gedrag waardoor je het juist erger maakt. In deze situatie moet het paard leren zijn aandacht te verdelen, daarmee ook leren dat hij niks te kort komt! Sterker nog 2 man kan altijd meer aandacht geven als 1 persoon, dat is een questie van begrijpen. Met veel geduld komt dat wel, dan kan het paad inzien dat ie heus niet een tekort aan aandacht krijgt.
Een paard heeft niet alle aandacht op te eisen, het moet het leren te delen, het paard waar het hierom gaat staat met een ander paard, daarnaast komen naast de TS en haar vriend meerdere mensen op het terrein (zover ik begrepen heb), het paard kan het wel verdragen als de TS aandacht schenkt aan het andere paard of bezig is met een ander persoon. Dan wringt hij zich er ook niet tussen toch?
De man die van zijn rug is gegooid kon het paard al, deze heeft het paard al enkele malen gezien en benaderd eer er aan rijden gedacht werd. Ik vermoed dat het paard gewoon slecht gehumeurd is als een ander het zadel instapt.
Wennen aan de nieuwe situatie dat zal het paard gewoon moeten, anders zou je leven beheerst worden door dat ene gevalletje, en dat moet dus absoluut niet kunnen!!!
Een alom bekende gezegde hier in de omgeving; Alles went, zelfs een vent!
Dat zal ook voor dit paard gelden :p