Onzekere jaarling.. hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onzekere jaarling.. hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:39

Hopelijk heeft TS wat aan al deze parelli-achtige dingen Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:43

En anders weet ze wel waar ze verder informatie kan vinden Haha!

Spoiler:
(NH-forum, of PB sturen)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:56

onzin wat mensen zeggen, ik vind jou niet onzeker! je probeert er gewoon goed over na te denken hoe je dit paard moet behandelen.
ik zou NIET met de bix aan de slag gaan! zo leer je hem 'schooien' en schooi paarden kunnen vervelende paarden worden die eten kunnen gaan afdwingen op een gegeven moment!
laat je paard eerst goed wennen aan de omgeving, en aan jou aanwezigheid. hij moet naar jou toe komen niet jij naar hem want dat kan hij als bedrijgend ervaren..
ga bv als hij in een redelijk kleine wei staat (maak desnoots de wei wat kleiner) en ga daar onkruid plukken/mest scheppen enzo, dan ben je toch aanwezig, kan hij alles afkijken en als hij zin heeft naar je toe komen, maar hij kan zo ook een veilige afstand bewaren.
als hij naar je toe komt wees niet te enthousiast en ga hem niet meteen aaien enzo, laat m rustig aan je snuffelen en praat op een rustige en vriendelijke toon

haal m naar binnen om te voeren, halstertje om en aan halstertouw, halstertouw lang laten en lekker rustig achter jou aan laten komen, niet lopen trekken enzo.

alles op zn tijd, het komt vanzelf goed. probeer niet te overhaast te zijn Knipoog

ik heb ook een pony bijgekocht, in de wei geboren en nog nooit in de hand geweest! nu naar 4 maanden komt hij eindelijk enthousiast uit zichzelf naar me toe rennen ik in de wei kom..
t heeft dus gewoon tijd nodig...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:00

Hey TS, je komt helemaal niet onzeker over, je handelt consequent maar als het negatieve gedrag niet afneemt dan zou ik idd iets anders proberen.Misschien ken je de T-Touch van L.Tellington Jones?.. Er staan praktische tips in hoe je je paard tot ontspanning kunt masseren, ze worden er zelfbeuwster van en je band kan versterkt worden met je dier.

Ik zou dan proberen eerst de plekken te behandelen die ze al vertrouwt en kent en dan langzaam maar duidelijk steeds ietsje verder proberen te werken.

Sterkte!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:36

Hoi TS jij moet zorgen dat je concequent over komt en niet onzeker, Jij bent de baas wat je nu doet allemaal is goed maar ga niet slaan of schoppen dat alleen in het uiterste geval.

Zoiets als cassidy zegt dat is zeker goed maar je kan ook als ze dreigt te bijten je elleboog omhoog doen dus van je af dan botst ze dus tegen je elleboog. En zeker met je stem duidelijk zijn en met je lichaamstaal. Knipoog

Sommigen merries zijn indd erg gevoelig op bepaalde delen van het lichaam kan ook erfelijk zijn dat heb ik bij ons op stal gezien.

Je kan ook met een zachte wollen doek over de gevoelige delen heen gaan, en als ze dat accepteert dan met een hele zachte borstel, Maar als jij gaat slaan en schoppen wordt ze ook nog eens bang. Bijten en kont naar je toe draaien mag ze niet maar er zijn dus andere manieren om het op te lossen.

als ze haar kont naar je toe keert zeg je 'éhéh En laat je haar terug wijken voor druk naar haar plaats. In het uiterste geval kan je een tik op haar bil geven met je hand en dan ook weer wijken voor druk naar de plaats waar ze stond.

En vooral belonen voor alles wat ze braaf doet praat veel met haar streel haar zorg dat ze jouw vertrouwen krijgt.
Maar wees ook concequent Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:38

Hoi TS jij moet zorgen dat je concequent over komt en niet onzeker, Jij bent de baas wat je nu doet allemaal is goed maar ga niet slaan of schoppen dat alleen in het uiterste geval.

Ze doet helemaal neit onzeker, ze doet dingen misschien consequent verkeerd, maar consequent en helder is ze wel, ze deinst niet terug en laat zich niet opvreten.

Jij doet dit, jij doet dat...; is ook lekker aanvallend trouwens.. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:47

Overigens vind ik dat dus helemaal niets van Parelli; dat bij het kauwen op het halstertouw, je het touw maar eens even helemaal in de mond moet proppen. Met zulke methodes heb ik dus echt helemaal niets.
Daarom haal ik uit het Parelli programma alleen wat mij aanspreekt gecombineerd met eigen gevoel, goed kijken naar de uitdrukking van mijn paard en andere methodes. Mijn paard kauwt vaker op dingen als hij last van zijn tanden heeft (hij is nog behoorlijk aan het wisselen). Je zult maar als onwetend persoon dan even een halstertouw in zijn mond proppen. Boos!
Gaat bij mijn paard echt niet gebeuren.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:49

Samantha, onzeker ben jij niet.
Schoppen en slaan beginnen we niet aan! Krijg je ruzie met mij Tong uitsteken
Maar beloningen geven ook niet.

Behoorlijk je stem verheffen met een euuhhh, kleine tik in de hals. Dingen die ik bij Boowie doe.
En als hij écht aan het uitproberen is (de haren uit je hoofd trekken bijv. ) ja, dan kan hij een schop verwachten. Geen hele harde hoor!

Jullie komen er wel! Sensie moet echt nog aan dingen wennen. Dat kost tijd!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:51

Nadya schreef:
Overigens vind ik dat dus helemaal niets van Parelli..

Ik ook niet. Net als NH, TTouch en weet ik allemaal.
Ik volg mijn gevoel, dat is in al die jaren met paarden altijd goed gegaan/gekomen Ja

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:31

wij werken met de parelli methode, en dit bevalt erg goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:43

Frank, ik haal wel bepaalde zaken uit het Parelli-programma, hoor Knipoog . Maar alleen wat mij aanspreekt (en dat ene voorbeeld spreekt mij dus helemaal niet aan ) en wat ik vind passen in de band die ik met mijn paard heb. Samen met alles wat ik leer uit andere methodes, mijn eigen ervaringen die ik in de loop der jaren heb opgebouwd en mijn eigen gevoel m.b.t. mijn eigen specifieke paard.
Als ik naar mijn eigen jonge paard kijk, mag ik niet klagen over de resultaten, ook al zijn we nog lang niet uitgeleerd. Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 01:28

Clown Wat een reacties allemaal. Ik denk dat ik van alles maar een beetje ga proberen, beginnen met de carrotstick de friendly game te doen, sprak me zowiezo al aan maar wilde dat bewaren voor later om Level 1 in een keer te doen. Nu komt het alleen maar goed van pas en ga ik toch eens daar mee aan de slag. Mocht ze dan nog echt drijgen, of echt bijten, dan haar toch wat flinker aanpakken dan EH (en dan bedoel ik niet dat ik haar in elkaar timmer, maar eens een tik ergens lijkt me dan geen kwaad kunnen).

Onzeker ben ik trouwens niet, dat heet voorzichtig met een paard dat zoveel heeft meegemaakt. Nogmaals, ik heb een draak van een paard gehad, en die had heel snel door dat bijten echt not done was. Trappen heeft hij gelukkig nooit gedaan. En tja, consequent ben ik wel met EH en NEE, maargoed beter consequent met dat en voorzichtiger met het "zwaardere" , dan dat zij haar gang maar kan gaan en continue staat te dreigen.

Heel veel reacties, van hele verschillende kijken op paarden. Nouja, de tijd zal het leren!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 02:04

Ai, dit lijkt vel, op wat ik met mijn eigen paard BONTE JAOPIE Tinker x Fries, die ik al vanaf veulen 6 maden heb (nu 3,5 jaar, onder het zadel) heb megemaakt. Vooral JOUW reacties. je denkt: als ik streng ben, verlies ik straks har vertrouwen, wat ik nou NET aan het opbouwen ben. Ben je lief en aardig, Natural Horsemanship, etc, lukt het ook niet. Nee, natuurlijk niet. Zo'n jong pard heft en overtuigde leider nodig. Lees je wat ik schrijf? OVERTUIGDE leider. Van ZICHZELF overtuigd. Zo dra je dat in je hart bent, wat je nu zo te lezen dus nog NIET bent, gaat het veulen in jouw verhaal mee. Het is prachtig, en geweldig, hoe je met haar bezig bent. Maar iets te veel met HAAR en iets te weinig met je zelf. Hoe raar dat ook klinkt. Met parden omgaan is in de eerste plaats aan jezelf werken. Waarom zou de vertrouwensband ineens "stuk" zijnm als je haar eens een lel geeft? Wat een onzin, dat doen paarden onderling toch ook. Dit is ee dermate jong pard, dat ik denk :vergeet heel die OPBOUWERITIS nou eens. Wat zij wil en nodig heeft, is een OVERDUIDELIJKE LEIDER. Maar zo stel jij je niet op: jij wil vriendjes met haar zijn, op gelijke voet. Dat kan niet. Dat is ook niet goed. Daar heeft ze haar EIGEN paardenvriendjes voor. Mag ik toch hopen? Een klap mag best hoot, indien:acuut, en terecht geplaatst. Weet je eigenlijk wel wat jij wil? En als je dat niet precies weet, weet je dan wat je NIET wil? Ik ben met mijn pad (ook niet altijd geweest, dardoor hebben we ook grote moeilijkheden gekregen, die overigens allemaal zijn oogelost door STRENG te zijn) die pas 3,5 jaar is, eht door dezelfde dingen heen gegaan. Ik herken jouw twijfels wel, je wil allen het goede, nee, het beste oor haar doen. Je gaat het niet zo doen "zoals al die anderen". Je komt er van terug. Parelli? Fantastisch. Natural Horsemanship? Geweldig. Voor later. NU moet je haar het enige duidelijk zien te maken wat ze NU nodig heeft: een leider. Wees het, ondubbelzinnig, ander dwing je haar in een rol, die zij niet wil maar dan wel MOET aannemen: namelijk die van de leider. Ze wil niks liever dan strikte en duidelijke regels. Niet zitten te denken: ojee, dan verlis ik haar vertrouwen. Een paard, van nature , vertrout ALLEEN MAAR de leider, OOK als diegene niet" zo aardig" is volgens onze menselijke normen. Het is een PAARD, geen MENS. Samen doen, kameraadjes, daar is ze veel te jong voor. NOU aan haar vertellen (nee, niet vragen of voorstellen!) wat jij met haar gaat doen. We gaan nu dit, we doen nu dat. En dan niet van: ja, maar dat wil ze dan niet, f: ja maar dan reageert ze niet zoals in vertrouwen.... Nee, atuurlijk niet. Daar is tijd en geduld voor nodig. Maar NIET op de manier waarop JIJ denkt, tijd en geduld in te zetten. Je unt toch onmogelijk van haar verwachten, dat zij je wel tegemoet komt. Mens, dat kan zo een jong paard helemaal niet. Een paard doet simpelweg NIETS als je het haar niet leert. Dus: gewoon voor het blok zetten, hou op met dat geleidelijke kwijlgedoe. Je ziet vanzelf wel, dat ze de meeste dingn die je wil doen, at ze daar in de eerste instantie op reageert met: o nee! mij niet gezien! Wil je dan wachten tot ze "uit zichzelf daar aan toe is?" Dat kan toch helemaal niet. Je moet een paard ALLES LEREN. Ook en vooral, de dingen, wat een paard ENG vindt. Niet vermenselijken!
Ik heb wat dat betreft behoorlijk wat fouten met mijn eigen paard gemaakt. Eerst in je eigen hart loeren, dan tegen dat merrietje zeggen: Okee, ik sta er, waar sta jij? En dan NIET naar haar wereld toe gaan, ze moet nog leren in een mensenwereld te leven. Later, naderhand kan je "de teugels weer wat laten vieren". hahaha. NU echter, moet jij gewoon beslissen en niet te veel denken om wat zij wil of niet wil. Mooi, dat je zo gevoelig bent, maar dat paardje is een KIND, en heeft niets anders nodig dan iemand, die haar onomwonden duidelijk maakt, hoe het NU moet. Wat je van haar wil. Niks geen overleg. Wil zij ook niet. Ze wil duidelijkheid!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 02:20

Trouwens: een paard dat gaat staan DREIGEN? Nou daar ben Ik dan heel snel mee klaar. Hoop ik, of die gaat gewoon WEG. Mijn paard Jaopie heeft mij tot 5x achtereen in de weide aangevallen (in volle rengalop) toen hij zo ongeveer 1,5 jar was. Stond ik daar met een lege biks-emmer in mijn hand! Als-ie vlak bij me was, bliksemsnel omdraaien, uithalen met die achterbenen, noem maar op. Ik wist maar EEN ding: Constantijn (dat is mijn naam behalve Terpentijn): verzet geen stap naar links rechts of achter.
Na aanval nummer 5 had ik er genoeg van. Hij was weer 20 meter weggegaloppeerd, en maakte aanstalten om WEER op me af te komen. Toen ben ik schreeuwend, en zwaaiend met de lege emmer (ja, zielig klinkt het, he?) op HEM afgerend, ik dacht: JIJ of ik nou. Daar had-ie niet op gerekend. Hij stond eerst als aan de grond genageld, en toen gaf ik hem een mep met de emmer en toen ging HIJ er vandoor.l De GRRRRRRrrrr.... ! Nooit meer gebeurd, verder. Pleit was beslecht. Vanaf dat moment nam ik me voor: DIT gebeurt mij dus nooit weer. Waar heb ik dit aan verdiend? Ik was te aardig. Te meelevend (vermenselijkend, dus!). Ben je nou helemaal. JIJ maakt de dienst uit hoe dan ook.
Hij zag dat toen even anders. Hoe had het gegaan als ik achteruit was gaan lopen, of die wei schielijk had verlaten. Einde zoek! Ik bedoel hiermee te zeggen: prachtig dat je het vertrouwen probeert te winnen, maar misschien probeer je iets te veel? Helemaal en totaal begrijpelijk, je wilt de (broze) band niet stukmaken, mar JUIST zo een jong paard wil EEN LEIDER. En het vertrouwen, wat jij zo graag wil, komt pas, als ze jou als EEN LEIDER kan zien. Maar goed, dit is slechts mijn mening. Er zijn vele andere meningen, op Bokt....

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:01

[zeikmode-on]Een heel mooi, lang verhaal, Terpentijn..
Maar probeer zo nu en dan eens ergens een alinea tussen te plakken! Dat leest toch wat makkelijker weg bij zo´n lap tekst! Nu duizelt het me voor de ogen Knipoog

Ook wat minder spelfouten, dat had wel prettig geweest![zeikmode-off]

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:14

Terpentijn, hoe kom jij er toch bij dat NH alleen maar lief en aardig is???? Dat is een fabeltje, hoor.
Misschien je eerst eens echt goed verdiepen in wat NH precies is, voordat je zulke onzinnige uitspraken doet.

Overigens heb ik zelf een jong paard die bijna 4 jaar is en ik vanaf zijn 2de heb. Opgevoed op de NH-manier (en dat zijn in ons geval diverse stromingen plus eigen gevoel/ervaringen) en ik ben heel duidelijk, maar wel vriendelijk. Ik heb een heel sterk paard, die erg initiatiefrijk is. Met andere woorden, er zit een kop op. Toch werken wij alleen maar op basis van wederzijds vertrouwen en respect. Dat betekent dus ook niet dat ik hem schop of dwing. Nee, ik heb hem geleerd dat ik dingen van hem vraag en hij doet het.

Het paard van TS is gecompliceerder door haar verleden. Dat is natuurlijk weer een iets ander verhaal dan mijn paard, wat gewoon een eerlijk, puur, jong paard is met wat puberneigingen. Door duidelijkheid en eerlijkheid is dat prima te benaderen zonder geweld toe te hoeven passen, hoor. Ik ben zijn leider, maar leiderschap moet je ook verdienen bij paarden. Dat is wat ik geleerd heb in al die jaren dat ik al met paarden bezig ben.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 11:18

Terpetijn, kan je voortaan even normaal communiceren? Je kent mij niet, je kent mijn paard niet. Sommige uitspraken die jij doet, kunnen écht niet.

Zoals Frank al zegt, prachtig allemaal, maar jou verhaal van jouw paard komt verre van overeen met die van mij. Ze komt wél naar mij toe, ze zoekt wél toenadering. Ze loopt buiten vol vertrouwen achter mij aan als we langs een ronkende shovel lopen, ik bedoel maar....

Het enige waar ik met haar problemen mee is, is het dreigen van bijten/slaan. Ik heb nu genoeg input gehad van heel veel verschillende mensen, op verschillende manieren. En ik denk dat ik hier een heel end mee ga komen!

En Nadya, mijn voorkeur gaat uit naar jouw manier, en die van Cassidy. Eerlijk, op basis van vertrouwen en respect. En ik kan van alles een beetje gaan gebruiken, de carrotstick is inmiddels aangekocht, en kan zo eens gaan kijken hoe ze daar op reageert.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:59

Succes Splash, al ben ik het wel eens met terpentijn dat leiderschap idd voorop moet staan. Dan is de vraag natuurlijk welke weg er naar toe het meest efficient is.

Mocht je boek zien liggen van linda Tellington Jones; als jouw dier idd door rotervaringen haar vertrouwen is kwijt geraakt, dan is het zeker bij zo'n jong dier een heel mooie manier om vertrouwen te kweken. Succes!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 13:10

detour schreef:
Succes Splash, al ben ik het wel eens met terpentijn dat leiderschap idd voorop moet staan. Dan is de vraag natuurlijk welke weg er naar toe het meest efficient is.

Mocht je boek zien liggen van linda Tellington Jones; als jouw dier idd door rotervaringen haar vertrouwen is kwijt geraakt, dan is het zeker bij zo'n jong dier een heel mooie manier om vertrouwen te kweken. Succes!

Detour, dat zeker, maar dat was me ook al duidelijk gemaakt op een andere manier dan dat Terpetijn dat doet, en zijn manier van typen is zo beschuldigend en met een vinger wijzen dat ik daar geen boodschap aan heb.

Linda Tellington Jones, ga eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:13

Bij een wijzend vingertje voel ik me oko wel eens aangevallen; denk echter dat terpentijn zo direct reageert door de sh*t waar hij zelf in heeft gezeten met zijn dier.

Ben zelf trouwens ook eens te grazen genomen door een twenter hengst. Daar werd ik ook niet blij van. Ben toen erg onaardig geweest voor hem en dat loste eea goed op. Was trouwens een vrolijk en gezond dier verder, hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:48

Als Terpentijn zulke problemen met zijn paard heeft gehad, hoeft hij toch niet op deze rare manier te reageren in dit topic? Wij weten niets van zijn achtergrond (ik niet in elk geval Lachen ) en het zal wel aan mij liggen Haha! , maar ik vind zijn teksten gewoon niet helemaal kloppen met betrekking tot bv. NH. Het klinkt mij meer als vooroordeel in de oren, zal ik maar zeggen. Knipoog
Juist in NH wordt zo gehamerd om leiderschap te verkrijgen op een bepaalde manier. Want als je naar paarden in de natuur kijkt, is het wel duidelijk dat ze een leider nodig hebben, anders pakken ze het leiderschap zelf wel op. Ja
Maar ik ben liever een rustige duidelijke leider dan een agressieve.

Splash, heel veel succes met je paardje (jullie komen er vast wel) en wat Detour zegt is zeker waar, Linda Tellington-Jones heeft ook interessante materie voor dit soort paarden. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:14

Oke, dan snap ik je Nadya, ik denk dat terpentijn idd andere opvattingen heeft.

Ben ook heel benieuwd hoe het verder loopt, TS! Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:36

Yep, detour, het mag duidelijk zijn dat Terpentijn en ik hele andere opvattingen hebben en het blijkbaar ook iets anders brengen in dit topic. Dat mag ook, het is een vrij land, al hoewel men wel wil dat men elkaar respecteert, toch? Knipoog

Ik denk dat TS heel erg open staat voor de juiste manieren om haar paard te helpen en ik ben dan ook heel benieuwd hoe ze er over een jaartje voor staan. Lachen

Ik heb ook geen paard wat bijt en trapt, maar mijn paard heeft weer hele andere issues waardoor ik mijn leiderschap goed moet bevestigen. Haha!
Ik vind het jammer als mensen je dan maar afschilderen als een watje, als je zegt dat je het zonder trappen/slaan doet, terwijl er wel meer manieren zijn om je paard te corrigeren/op te voeden. Ik heb toch een paard met allerlei eigenwijze rassen in zich en met een leeftijd waarop de opvoeding zeer, zeer belangrijk is voor zijn verdere leven, maar ondanks dat ik zo'n 'watje' schijn te zijn, is het een schat van een paard die heel graag met mensen samen werkt. Mits je hem maar eerlijk en respectvol behandeld, anders walst hij zo over je heen. Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:38

essie79 schreef:
Jij als mens vind het misschien minder erg om "eh" te roepen dan om een schop uit te delen.
Als je het vanuit het paard bekijkt kun je hem veel beter een schop geven, dat begrijpt hij veel beter!

Nou sorry hoor, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is niet altijd de beste oplossing om een paard een schop of iets dergelijks te geven als het iets fouts doet. Ik snap het verhaal wel, en ik snap ook zeker dat zij dat in deze situatie liever niet (een schop ofzo geven).
Wij kunnen niet van achter de computer zeggen wat zij moet doen, is altijd moeilijk.. Je moet natuurlijk wel consuquent zijn, anders is zij dadelijk de baas over jou. Maar een schop? Een corrigerende tik is al beter.
Ik zelf heb ik haflinger sinds een maand die ook nooit in handen was geweest voordat die bij mij kwam, ben heel rustig aan begonnen met alles aanleren. Tijdje geleden toen ik hem aan het borstelen was (hij stond vast) draaide die zo zijwaarts naar mij toe, liep mij zowat omver. Dus als reactie gaf ik hem een best harde tik met de borstel tegen zijn buik aan, hij was meteen helemaaal van slag. Maar ik wist ook niet meer wat ik moest doen, was het even zat dat die steeds zo naar de zijkant toedraaid. Het hielp overigens wel, dus aan de ene kant ben ik het wel met je eens dat er gewoon wel eens een goede tik moet worden verkocht, het zou heus niet zo erg zijn dat ze je meteen niet meer vertrouwd.
Dus ik zou zeggen; probeer het eens met een tik als ze iets niet goed doet en kijk dan eens hoe ze erop reageert. Dan weet jij ook hoe je ermee verder moet omgaan. Gewoon de beste oplossing zoeken, dan komt het wel goed Lachen
Over die plekken waar je der niet mag borstelen; probeer eerst eens een tijdje met je hand over die plekken te gaan. Dat is al meteen een heel ander gevoel dan een borstel, als ze dat accepteert probeer het dan eens met een borstel. De mijne reageerde er zo prima op, en nu kan ik hem overal borstelen Lachen Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:19

consequent zijn Knipoog

net als kinderen zoeken paarden hun grens dus moet je gewoon altijd consequent zijn.
nee is nee en blijft nee.
doe je dat niet dan heb je een paard wat altijd zal blijven proberen verder te gaan Knipoog

splash:

gewoon lekker verder gaan hoor, als je poets en je merkt dat ze een bepaalde plek niet fijn vind dan ga je terug naar het plekje daarvoor wat ze nog wel fijn vond.
van daaruit ga je dan langzaam toch weer door naar dat plekje...
na verloop van tijd kun je steeds verder en verder gaan zonder dwang zonder boos worden of wat ook.

wij hebben op stal een tuttebel staan van nu anderhalf en madam heeft ook een aantal plekjes wat ze niet fijn vind.
dan draait ze al 1 oor naar je toe en als het haar niet zint kan ze je gerust bijten!

dan doe ik hetzelfde als jij ik zeg ehh nee! en geef haar een por.
gewoon met je vinger een por in haar hals..dat werkt echt wel hoor Haha!

ook heeft ze niet geleerd dat je haar tussen de achterbenen mag aanraken,dus vind ze dat nu helemaal niet leuk en wil dan trappen.
ik zet haar dan vast en houd met 1 hand haar halster vast zodat ze me niet bijten kan.
met mijn andere hand glij ik dan onder haar buik door steeds verder richting achterbenen, trapt ze dan zeg ik alleen maar ehh nee! en ga weer een paar centimeter terug.
dan begin ik overnieuw en na een paar minuten kan ik dan toch helemaal naar achteren toe..als ze dan braaf blijft staan beloon ik haar en dan mag ze de wei weer in.

als een dier een bepaalde plaats trouwens eng vind gebruik ik gewoon mijn handen, die zijn zacht en warm en voelen toch wat beter aan dan een borstel heb ik zo het idee.

ik merk dat bij deze dame het heel goed werkt om als ze braaf is echt heel lovend tegen haar te praten..
jaa goed zo!! flinke meid hoor!

haha dan kijkt ze je aan zo van..ikke?

gewoon veel geduld hebben dan komt het wel goed.