Inrijden, hoe het beste aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Inrijden, hoe het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 02:04

Heel veel adressen die een paard beleren hebben het paard het liefst zo groen mogelijk. Dan hebben ze niet zoveel werk om het verkeerd aangeleerde weer af te leren. Verkeerd aangeleerd gaat net zo makkelijk als goed aanleren, maar het is een stuk moeilijker om het daarna weer af te leren.

Dus iedereen die roept dat je het gewoon moet doen, heeft in mijn ogen geen verstand van paarden inrijden. Zachtjes aan doen kan soms verkeerd uitpakken, er zijn situaties waarin je door moet zetten, anders krijg je achteraf nog grotere problemen dan je op dat moment tegenkomt. Paarden inrijden wordt mateloos onderschat, en de risico's ervan ook. Spaar nog even door en breng je paard naar een goed en vertrouwd adres, zonder dat je er van tevoren teveel aan hebt lopen prutsen. De echte vakmensen zullen er je dankbaar voor zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:40

ik ben het hierin met cassidy eens.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:27

Mijn vorige 2 paarden heb ik zelf ingereden. nu heb ik wegens bevalling en daardoor minder tijd heb ik het laten doen. (alweer 2 en en een half jaar geleden ongeveer) Wel zelf samen met mijn man zadel mak gemaak en de basis is er ingereden door mijn instructeur tevens paarden trainer,fokker. en ik had toen nog geluk want hij heeft een wachtlijst maar wegens ziekte van een paard die dus uitviel om ingereden te worden mocht king komen en ik rij al jaren bij hem dus ik kreeg stiekem voorrang Haha! Haha!

maar als je het nooit zelf hebt gedaan en dus geen ervaring hebt dan zou ik nooit zelf doen en anders samen met een profesioneel.
Bij mijn eerste die ik zelf heb ingereden met mijn vader heb ik veel hulp gehad van ervaren mensen en mijn instructeur. En de tweede heb ik zelf gedaan want mijn instructeur zij dat kan je makkelijk, Maar aangezien hij op dat moment tijdens het inrijden even geen plek voor mij had ben ik bij een verkeerde instructrice terecht gekomen daar heb ik nog spijt van terwijl het al 8 jaar geleden is geweest de verkeerde dingen die toen geleerd zijn, zijn er moelijk uit te krijgen nou had dat paard ook nog eens een slecht karakter zat helaas in de familie. Hij is dan ook verkocht toen hij zeven was aan een meisje die de uitdaging met hem aanging. Het gaat goed maar het is nog steeds geen makelijk paard. Zijn moeder was helemaal een ramp die heeft een ongeluk op de snelweg bijna veroorzaakt. en hij ook als hij en zijn moeder ook iets eng vonden dan ging hij gewoon blind rennen en gewoon niet te stoppen ik heb met hem bijna op een auto gezeten en in het prikkeldraad gehangen, we zijn gevallen.
Hij staat nu 8 jaar al bij dat meisje ze heeft al een hoop mee gemaakt met hem maar nog geen ernstige ongelukken gelukkig.
hij is eigelijk ook verkocht omdat ik reuma heb en hij te sterk werd en ik werd bang daardoor hij kreeg door dat als hij stout was en ik pijn kreeg dat ik moest afstappen.

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:36

Als je het zelf wilt doen, zou ik er zeker goede begeleiding bij nemen! Zodat wat je doet ook goed is voor jou en je paard.

Verder zijn wij begonnen met wandelen. Wat oefeningen in de bak doen etc. Daarna longeren, het hoofdstel een keer proberen. Dan longeren met hoofdstel etc etc. Let goed op het gedrag van je paard. Meestal geeft ie zelf aan of het te snel gaat of juist niet.

Succes verder

DobelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:51

Zou ik ook proberen wat tips te geven (ook al is dat vanaf de computer moeilijk, elk paard is anders)

(dit is dus hoe IK pony's / paarden inrijd, iedereen heeft denk ik wel een andere manier maar het komt allemaal neer op dat je op je paard kunt rijden Pling )

Ik zorg altijd dat ik met iemand ben die niet bang is van paarden en waarvan ik weet dat ik die kan vertrouwen en dat die bij bijna alle situaties het paard beet houd.

1 longeren met stemhulpen, ik ga hier niet te diep op in, als die rond kan lopen vind ik het wel prima

2 zadeltje erop, zou op het begin wel eng zijn en bokken / raardoen of juist stil blijven staan gewoon laten doorlopen liever te hard dan te zacht!

als dat normaal gaat hoofdstelletje om.

3 zorgen dat iemand hem beet heeft aan de longeerlijn en jou een voetje geeft en op het zadel laat hangen, gewoon stil laten staan en op zijn gerust stellen, meestal als ze niets meer op het zadel doen zou het hangen ook wel meevallen, soms schieten ze weg of iets gewoon blijven proberen.

4 als dat goed gaat kan je in stap hangen, dan kun je proberen op te stappen, ik laat altijd liever mijn beugels uit en ervaar meestal dat paard liever stapt dan stil staat, zorg wel dat je persoon op de grond kort bij blijft!

5 zo kun je steeds meer over gaan nemen, longeerlijn steeds iets langer en stuur zelf gaan zoeken, dan in draf en meestal als dat normaal gaat (in het begin wel schokkerig onregelmatig tempo), maar zonder bokken enz. laat ik ze meteen galloperen, ik ben van mening dat ze dan no gwat aarzelend zijn en moeilijk evenwicht dus 9 van de 10x doen ze niets en zit je er ook niet tegenop te kijken.

dat was het wel

Ik vind het heel moeilijk vanaf de computer te vertellen zegmaar dus er kunnen wat dingen misschien verkeerd overkomen Clown

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:14

Ik wil mijn paard wel samen gaan inrijden met iemand, ik breng hem sowieso niet ergens anders naar toe voor het inrijden. Dat wil ik niet, en daar heb ik het geld ook niet voor als ik eerlijk ben. Dus het word sowieso ik zelf inrijden met begeleiding erbij die me ermee helpt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:31

Dan zou ik beginnen met grondwerk, naast het longeren. Paard leren wijken voor druk op alle plekken van het lichaam, ook het hoofd. Zijgangen meenemen, voorwaarts, achterwaarts, rondje om je heen lopen. Aansluitend longeren en werken aan de lange lijnen. Als het voorwerk goed is geweest is het opstappen en er vanuit het zadel de knoppen opzetten niet zo moeilijk meer.

Let wel: onder grondwerk versta ik wat anders dan simpelweg longeren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:34

ik sluit me aan bij Cassidy. Ik heb het zo gedaan. En op een zeker moment ben ik er op gaan zitten. De reactie was een achterom kijken.. oh ben je daar. Geen stap verkeerd gedaan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 00:11

moniekk schreef:
idd zelf doen, eens moet de eerste keer zijn Lachen en niemand kent t paard zo goed als jij zelf! dus dat is ook al een plus punt dat je weet hoe hij in elkaar zit. en als je m zelf inrijd zet je m naar je hand op je eigen manier, iedereen rijdt anders natuurlijk.. wel handig om iemand er bij te hebben die helpt met bv erlangslopen als je dr op zit, en die veel verstand heeft en waar je dingen aan kunt vragen

Ja precies, dit vind ik nou ook! Eens moet de eerste keer zijn.. als je het elke keer aan iemand overlaat komt er bij jezelf ook niks van. Tis idd zo dat niemand anders mn paard beter kent dan ik zelf, dus dat is ook een voordeel ja. Ik haal der sowieso wel iemand bij die er veel ervaring meeheeft met inrijden, is altijd handig.. die zou mij ook tips enz kunnen geven.
Precies, jij hebt helemaal gelijk! Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 00:15

Cassidy schreef:
Dan zou ik beginnen met grondwerk, naast het longeren. Paard leren wijken voor druk op alle plekken van het lichaam, ook het hoofd. Zijgangen meenemen, voorwaarts, achterwaarts, rondje om je heen lopen. Aansluitend longeren en werken aan de lange lijnen. Als het voorwerk goed is geweest is het opstappen en er vanuit het zadel de knoppen opzetten niet zo moeilijk meer.

Let wel: onder grondwerk versta ik wat anders dan simpelweg longeren.

Hmm oke, ja ik ben nu al met wat kleine dingetjes bezig. Zoals met hem over de weg lopen, en dan op het commando 'hoo' laten halthouden, luistert die nou prima naar, vatte het snel op! En weer op mijn commando 'stap' aan laten stappen, doet ie ook goed. Draven aan de hand komt nog, tijd genoeg. Achterwaarts ben ik nu ook mee bezig, moet hem nog wel even altijd aantikken op zijn borst, en zeg daarbij 'terug'. Met longeren wacht ik sowieso nog mee, daar is die nu nog te jong voor. In mei word die 2 dus ga eind zomer beginnen met longeren, aan het hoofdstel laten wennen, dan een keer aan het zadel enz. Komt wel goed allemaal, ik neem er iig lekker de tijd voor Lachen
Ohja; hoe moet ik het paard leren wijken voor druk op alle plekken op het lichaam?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 00:19

Paardloos27 schreef:
Als je het zelf wilt doen, zou ik er zeker goede begeleiding bij nemen! Zodat wat je doet ook goed is voor jou en je paard.

Verder zijn wij begonnen met wandelen. Wat oefeningen in de bak doen etc. Daarna longeren, het hoofdstel een keer proberen. Dan longeren met hoofdstel etc etc. Let goed op het gedrag van je paard. Meestal geeft ie zelf aan of het te snel gaat of juist niet.

Succes verder

Ja idd, je merkt vaak vanzelf wel of en waar het paard aan toe is. Ik neem er zeker goede begeleiding bij die mij dan kan corrigeren als ik het verkeerd doe, want ik wil mijn paard niks verkeerds aanleren. En dan zou zij/hij het eventueel over kunnen nemen als het mij niet lukt ofzo (je weet het maar nooit). Bedankt!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:31

Wat jij nodig hebt is een plan. Dus is het alleen maar goed dat je je nu al aan het voorbereiden bent om zo'n plan te maken. Maar als je nog niet goed weet hoe je een paard kunt leren wijken voor druk, is het verstandig om snel een plan te maken, zodat je al kunt beginnen met dat aan te leren.
Er zijn verschillende manieren en opvattinge, de een niet perse beter dan de andere. Maar een heel duidelijk stappenplan om vanuit wijken voor druk verder te gaan beleren is het Parelli NH. Gewoon een leuk level 1 pakket aanschaffen (desnoods tweedehands) en daarmee aan de slag. Dan kom je al een heel eind, met een goede basis.
Ik ken eigenlijk geen andere plannen die zo stap voor stap duidelijk beschrijven hoe je alles kunt aanpakken. Er zijn zat mensen die het wel in hun hoofd hebben, maar als je dat nog niet hebt, kan Parelli een mooi begin zijn.