Mijn paard wordt gek, wegdoen of doorzetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Mijn paard wordt gek, wegdoen of doorzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:16

nou ja laat ik dan zeggen, wat wel normaal is, een beetje druk. achter de teugel lopen doet ze ook niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:18

Wat zegt de instructuer ervan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:20

nou ja.. hij wil bij haar niet echt nagefelijk rijden.

de instructeur zegt vooral voorwaarts rijden en dan pas aan de voorkant zitten. zodat je hem niet terug werkt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:22

dat is op zich terecht. Maar wsl lukt dat niet omdat ze niet voldoende aan het been is. En dat is het eerste dat opgelost moet worden. Begrijp ik goed dat een andere ruiter er wel makkelijk(er) mee rond rijdt zonder dat ze gaat staken?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 12:25

nou.. op het moment ook niet meer lielle.. ze wil nu van alles niks. voorheen heeft de instructrice er wel op gereden en ging op zich wel goed dan.

maar ja dan kan ze alle paarden van stal wel gaan rijden Tong uitsteken.,

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:48

ik zou hem eerst door een ostiopaat na laten kijken merries kunnen vaak bekken problemen hebben en daar door erg veel last van hun rug hebben en gaan ze ook blokkeren en stijgeren als verzet. En misschien ligt je zadel niet goed meer of heeft ze haken op haar kiezen heb je al keer een ander bit geprobeerd.

Als je haar helemaal goed hebt na laten kijken en ze is helmaal goed dan ligt het denk toch aan jou en dan zou ik haar naar een profesioneel brengen voor her training. En van daar uit verder gaan met die zelfde persoon om je mogelijke fouten te verbeteren. Knipoog En dus weer helemaal opnieuw beginnen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:55

Gedrag dat ineens veranderd is er eigenlijk niet. Er zijn altijd tekenen voorafgaand volledig staken. Meestal fysieke tekenen die we als mens gewoon niet zien of niet goed interpreteren. Tong eruit betekent: fysiek ongemak, niet voor het been zijn en alle andere genoemde zaken kan daar ook op wijzen. Ook moet je hengstigheidsproblemen bij merries niet uitsluiten. En soms zijn er opvoedkundige zaken aan de orde. Kortom, misschien praat je paard wel tegen je maar kun je het nog niet verstaan. Een osteopaath kan je helpen, naast een check op hengstigheids/eierstok/baarmoederproblemen door de DA, een gedragstherapeut (ondergetekende), noem maar op.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:05

Pensionnetje schreef:
Voor mij het klassieke beeld van een paard dat het heft in eigen handen neemt.
Met de jaren worden de problemen groter. Zoals eerder gezegd naar alle waarschijnlijkheid een opvoedkundig probleem.

het ligt gewoon niet aan het paard qua karater.het paard is gewoon braaf. maar heeft de laaste 2 jaar weinig opvoeding gehad, nooit even op haar plek gezet en als het paard iets doet wat niet mag wordt er wel iets van gezegt maar verders niks gedaan.... vanmiddag ben ik 5 minuten met dit paard bezig geweest met een join up, even een hele korte , maar het paard is zo braaf ,ze luistert naar alle hulpen die ik geef. binnen 5 minuten stond ze braaf naast me. aan de hand terug naar stal was ze ook braaf ,eerst een paar keer door me heen willen lopen ,even op haar plek gezet en daarna deed ze het super.
je moet gewoon haar met rust behandelen , niet scheeuwen niks , ze is een gevoelige merrie. ik denk dat ze het nu gewoon zat is wat ze 2 jaar lang opheeft gekropt. het maar moeten pikken van de ruiter. ik zou dit paardje te koop zetten een goede ruiter er voor vinden. je kan hem wel op een dure training zetten maar dat helpt niks na een poosje zitten paard en ruiter op het zelfde als waar ze nu zitten.
als een goede ruiter dit paard krijgt dan zie ik het wel goed komen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:43

Ik hoop dat je dit eerst met de eigenaar van het paard hebt besproken voor je dit verhaal zo op Bokt hebt gezet. Persoonlijk vind ik dat een beetje cru. Verdrietig

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:48

Waratje schreef:
Ik hoop dat je dit eerst met de eigenaar van het paard hebt besproken voor je dit verhaal zo op Bokt hebt gezet. Persoonlijk vind ik dat een beetje cru. Verdrietig

er zijn al meerdere personen op stal geweest die dit hebben gezegt.... ik heb hier niks verkeerds neergezet hoor

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:29

nou is het wel zo, dat het paard aan de hand makkelijker is dan onder het zadel (vooral ook omdat het enger is om er af te kiepen dan dat je paard wegloopt)

verder is er al vaak geopperd dat een goede ruiter het misschien wel op kan lossen. dus wat cowboy berend zegt is niet onwaar. alleen een beetje recht op de man af.. maar dan moet je bokt ff goed doorlezen.. zijn veel topics waar dat gebeurd (kan je een link sturen van iemand die luistert helemaal niet. geeft ook alleen het paard maar de schuld)

verder heeft eigenaar op het moment haar enkel in de tape, dus paardje wordt ff niet gereden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:56

en toen hadden we ruzie op stal Bloos Verdrietig Duivel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:59

jolentinus schreef:

Daar was ik al bang voor Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:02

kun met haar buitenrijden,zo ja,doe dat eens een maand of 3,alleen maar ontspanning,en dan na 3 maanden begin je weer met het serieusere werk...eventueel met goede begeleiding..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:06

Waratje schreef:
jolentinus schreef:

Daar was ik al bang voor Ach gut

inderdaad.. nou ja afwachten. de eigenaar van het paard had het topic nog niet weer gelezen.
cowboyberend wel wat vel gerageerd.. afwachten.....

eigenaresse zit met een enkel in het tape. dus rijden wordt eerst niet. de laatste keer dat ze gereden heeft deed het paard geen stap meer, kwam alleen omhoog.

verder deze week is het wel gelongeerd. dat ging super. paard was erg braaf.
op de buitenrit is ze ook niet altijd braaf. mag graag omdraaien en naar huis gaan. maar is inderdaad misschien een optie. even de zinnen verzetten.

het is op het moment gewoon helemaal geescaleert (als je het zo schrijft)

johnannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:18

jolentinus schreef:
(als eerste ik ben niet de officiele ts, maar die kon nog geen topics plaatsen (heel vreemd))

Hallo ik heb nu 2 jaar mijn paard, een 8 jarige Oldenburger.
In het begin was ze wel braaf, maar een echte merrie.
In de 2 jaar heb ik veel met haar gereden, buiten gereden, gesprongen en dressuur gedaan.
Nu wil ze van alles niks meer. Ze doet geen stap meer.

Gisteren de fysiotherapeut er bij gehad en die zag het niet helemaal zitten. Hij zei dit is een paard met karakter en ik weet niet of dit wel te doen is.Of hij heeft echt last ergens waar die fysiotherapeut niet bij kan (botten etc)
De fysiotherapeut zij dat ik het eerst maar even aan moest kijken. Maar wat moet ik doen. Eerst alles laten nachecken door de dierenarts. Als het echt niks lichamelijks is, dan weet ik het niet meer.

Moet ik het paard houden en zelf proberen weer normaal te laten doen.
Moet ik het wegbrengen naar een goede ruiter en dan kijken of hij weer normaal doet.
Moet ik het paard verkopen en het verhaal erbij vertellen.

De 2e optie zou misschien het beste zijn. Maar straks krijg die andere ruiter het eruit en dan ga ik er weer op. Straks weet hij dat ik het ben en dan? Dan ben ik een hele bak geld kwijt en heb ik nog een vervelend paard.

Het geld is het probleem op zich niet, maar je wilt niet heel veel geld er aan uitgeven en niks terug krijgen. Als ik er geld tegen aan gooi, dan wil ik ook graag een paard waar ik weer jaren plezier aan kan beleven.

Mijn vraag dus. Wat zouden jullie doen?

Bij het lezen van dit verhaal moest ik een beetje lachen en liet me denken aan mijn eigen paard, een merrie van nu 9 met de zelfde symptomen Haha! Jammer dat je omschrijving iets eenzijdig is, want in die bewoordingen zou ik denken het ligt aan het paard. Maar dit klopt mijns-inziens van geen kant want een paard wil geleidt worden en zeker een merrie met karakter
Hetgeen ik je nu zeg ( schrijf ) zou je eens door je hoofd moeten laten gaan en na het lezen en werken met je paard in de handen klappen want, je hebt een toppaard, alleen je weet het nog niet.

Paarden die je pas hebt, en zeker een merrie zijn heel lief in het begin, als ze haar zin krijgen en jij doet wat het paard graag wilt.

Op het moment dat je druk uitoefend op je paard om wat te doen waar ze op dat moment geen zin aan heeft, doet ze het niet en zal ze de truckendoos open gooien om onder het werken uit te komen.

Paarden, en vooral merries met karakter moet je uitdagen.

Kwaad worden als je op je paard zit moet je niet doen, dit is onomstotelijk een bewijs voor je merrie en je bent geen partij voor haar meer.

Paarden met karakter beloon je niet onder het werken.

Inventariseerd zelf eens wat je in je eigen truckendoos hebt en gebruik dit om het paard uit te dagen.

Een truckendoos moet een van de volgende zaken beinhouden:

Met je paard kunnen communiceren.
Door middel van je gedrag het paard aanzetten tot een topprestatie. Haha!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:21

ik zou de 2e optie doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:05

Tja waar denk je zelf dat het aan ligt?

Leuke stalgenoten heb je trouwens Clown

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:11

Begrijp ik het nu goed dat er een "probleem geval" van compleet iemand anders op het net is gegooid?

Whoopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:15

cowboyberend schreef:
vanmiddag ben ik 5 minuten met dit paard bezig geweest met een join up, even een hele korte , maar het paard is zo braaf ,ze luistert naar alle hulpen die ik geef. binnen 5 minuten stond ze braaf naast me. aan de hand terug naar stal was ze ook braaf ,eerst een paar keer door me heen willen lopen ,even op haar plek gezet en daarna deed ze het super.

Oh, je zou bijna denken dat je het probleem er zelf al uit hebt "gereden". Je kan er wel als Monty Roberts naast gaan lopen (zo kan ik het ook wel), maar het lijkt mij dat het probleem er is als er op het paard wordt gereden en ik denk dat je zelf het risico ook niet wilt lopen om je nek te breken, dus zal je het vast ook wel niet aandurfen om dit probleem op het paard proberen op te lossen.