Mn paard slaat met zijn voorbeen, als ik zijn hoeven wil uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

messica

Re: Mn paard slaat met zijn voorbeen, als ik zijn hoeven wil uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:05

Hihi leuk he die jonge paarden. Ik heb ook een jonge merrie die slaat met de voorbenen. Ook moet ik vaak duwen en trekken voordat er eindelijk beweging in komt en kan ze ontzettend op je hangen. Nu ben ik laatst op een cursus geweest bij Annemarie van Monty Roberts Nederland. Ik heb daar de tip gekregen dat je zodra je het been vasthebt, je gelijk kleine rondjes moet gaan draaien met het been. Zo worden ze afgeleid en het is ontspannend. Ik moet zeggen dat het dan wel beter gaat. Wegens tijdgebrek heb ik het nog niet doorgepakt, maar ik denk als je dit een paar weken volhoud het een stuk beter gaat. Succes Pling

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:44

Jullie moeten denk ik toch concequenter zijn, proberen goed vast te houden zodat ze niet kunnen terug trekken en je stem duidelijk laten horen. Blijven praten het krabben ook niet te lang laten duren, en voor elk ding wat goed gaat gelijk belonen. Knipoog

succes,

als het bij de smid lukt kunnen jullie het ook, en anders probeer je net als de smid neem het voorbeen tussen jou benen en dan op dat moment wel goed in je schoenen staan als ze probeerd terug te trekken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:02

Moelie dat hangen doet hij volgens mij met opzet hoor, ik ken ook oudere paarden die het ook doen en puur om te klieren. Ik zou idd zoals Kingley zegt wat mee je stem laten horen....

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:09

De hoefsmid krijgt het bij die van mij ook niet voor elkaar hoor, en reken maar dat die zijn stem laat horen. Ze is dan poepeigenwijs en als de hoefsmid blijft vasthouden dan valt ze bijna. De laatste keer heeft hij dan ook een praam gebruikt waar ik zelf zwaar tegen ben, maar ja soms is er niets te kiezen. Ik kan haar moeilijk met te lange hoeven laten lopen. En een forse kwpner houd je niet tegen als ze echt beginnen te slaan met de voorbenen. En ik denk een haflinger zoals de ts heeft ook niet. Het is een kwestie van geduld en met het trukje wat ik hierboven heb beschreven gaat het beter.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:13

Ja mijn belg hou je ook niet hoor al houd mijn hoefsmid het vreselijk lang vol, petje af. Maar ik vind niet dat je het moet gaan zoeken in dat het paard iets mankeert of zijn evenwicht niet kan houden o.i.d. dit is iid eigenwijsheid, uitproberen maar iig met voorbedachte rade.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:16

Je moet gewoon goed doorzetten en blijven proberen. Mijn jongste had dat ook rond zijn 2e, steeds hangen en schoppen enz.. Bij hem was het puur uitproberen, hoe ver kan ik gaan. Kan je alleen zeggen geef neit op want dan heeft ie gewonnen en houd ie nooit meer op!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:30

Kingsley2 schreef:
Jullie moeten denk ik toch concequenter zijn, proberen goed vast te houden zodat ze niet kunnen terug trekken en je stem duidelijk laten horen. Blijven praten het krabben ook niet te lang laten duren, en voor elk ding wat goed gaat gelijk belonen. Knipoog

succes,

als het bij de smid lukt kunnen jullie het ook, en anders probeer je net als de smid neem het voorbeen tussen jou benen en dan op dat moment wel goed in je schoenen staan als ze probeerd terug te trekken.

Ik weet zeker dat ik qonsuquent genoeg ben Knipoog Ik ben gewoon niet zo STERK als de hoefsmid.. De hoefsmid kan zo'n slaand been veel beter houden, die is dat gewent is ook sterker dus. Dus heeft niks met consuquentie te maken. Het gaat nu trouwens ook beter, alleen nu hangt die inplaats van dat die ermee slaat, erg lastig. Maar gaat steeds meer de goede kant op Lachen Het is misschien wel een tip (weet ff niet meer wie hem gaf) om zijn been dan een beetje rond te draaien, nog niet aan gedacht! Zal ik eens proberen Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:32

Perrokai schreef:
Moelie dat hangen doet hij volgens mij met opzet hoor, ik ken ook oudere paarden die het ook doen en puur om te klieren. Ik zou idd zoals Kingley zegt wat mee je stem laten horen....

Ja idd, of hij doet het met opzet.. of hij kan zijn evenwicht niet goed verdelen, denk eerder aan het eerste want dit doet hij nog maar sinds een tijdje. Ja, misschien moet ik wat meer mijn stem laten horen als die het doet. Als die iets verkeerds doet en ik zeg; uhh dan houd die er ook mee op dus misschien helpt het idd ook als ik het doe tijdens de hoevenkrabben. Ik laat het jullie nog weten Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:36

messica schreef:
De hoefsmid krijgt het bij die van mij ook niet voor elkaar hoor, en reken maar dat die zijn stem laat horen. Ze is dan poepeigenwijs en als de hoefsmid blijft vasthouden dan valt ze bijna. De laatste keer heeft hij dan ook een praam gebruikt waar ik zelf zwaar tegen ben, maar ja soms is er niets te kiezen. Ik kan haar moeilijk met te lange hoeven laten lopen. En een forse kwpner houd je niet tegen als ze echt beginnen te slaan met de voorbenen. En ik denk een haflinger zoals de ts heeft ook niet. Het is een kwestie van geduld en met het trukje wat ik hierboven heb beschreven gaat het beter.

Dit doet de mijne idd ook, dan gaat die zo hangen en dan valt die zowat om als ik hem niet loslaat. Smerig trucje heb ik het idee, maarja je weet het maar nooit. Nee tis idd zo dat ik hem niet kan houden, hij leunt dan zo hard en dan laat die zich ook nog eens bijna vallen, daarom moet ik wel loslaten. Iemand gaf mij ook de tip om het misschien eens met een touw te proberen, het touw om zijn been heen maken (bij de koot) en dan op laten tillen, heb het nog niet geprobeert maar dat ga ik denk ik toch maar eens doen. Weet anders ook niet hoe ik het moet oplossen, hij zou het toch eens een keer moeten leren!
En idd, een kwestie van geduld; maar dat moet je hebben bij paarden Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:32

Ja, dat werkt ook, een voertouw (zachte) om zijn been en dan omhoogtillen, dat kun je misschien makkelijker houden en geloof me ik ben wel sterk maar ik hou een been op een gegeven moment ook niet meer. Mijn Belg gebruikt het been wat de hoefsmid vast houdt dan ook nog eens even als afzetje om te steigeren.....pfff dat is echt even stoeien.

Vannochtend weer, hij geef keurig voetje en zet hem dan naar voren weg alsof hij de spaanse pas aan het oefen is....maar gewoon weer voetje vragen en op een gegeven moment etend van het hooi geeft hij op.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 14:19

Dat kan ik misschien ook proberen, hem hooi geven tijdens de hoevenkrabben, dan gaat die ervan eten en is afgeleid. Ik zet 'm altijd buiten stal vast en daar ga ik hem altijd helemaal borstelen, straks maar eens ff proberen met hooi erbij.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:06

Mijn Belg was 9 maanden oud toen we hem kochten, en hij kon wel voetjes geven en even vaststaan maar niet lang dus leidde wij hem af met hooi aangezien hij alles voor voer doet. Knipoog En nu is die afliding voor het vasstaan al niet meer nodig maar het helpt wel. Als hij net nieuw hooi heeft gehad til ik ook wel eens even zin voeten op, vast houden en weer neerzetten en dan belonen....hij eet ondertussen gewoon door.

En heb je het geprobeerd en scheelde het ?

Met consequent zijn word ook bedoeld, niet opgeven en denken laat maar voor vandaag. Eigenlijk doorgaan tot je hem even vast kunt houden en dat jij hem dan los laat i.p.v. dat hij/zij hem naar voren slaat en dan belonen. Hoe kort ook, dan maar niet uitkrabben...je paard krijgt er echt niet meteen iets van als je het minder vaak doet. Oefenen en belonen is nu even belangrijker.