Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:40

En voor jouw ook een filmpje. Je ziet Clinton Anderson met afwisselend twee paarden aan de hand. Als je goed kijkt heeft hij niet altijd druk op het touw. Als hij het hoofd van het paard naar binnen vraagt haalt hij zijn hand met het touw naar zijn navel toe. Hij kijkt een beetje voorovergebogen naar de achterhand van het paard, en zwaait met zijn stok richting achterhand om zijn vraag kracht bij te zetten (namelijk, hoofd naar hem toe, achterhand bij hem vandaan). Op het moment dat hij met zijn stok zwaait draait het paard de achterhand weg. Hij krijgt twee ogen (paard is compleet op hem gefocussed) en door het overpakken van het touw naar de andere hand en wijzen naar de kant waar hij heen wil opent hij de deur naar de richting waarin het paard uitmoet.

http://www.youtube.com/watch?v=VnFmxzn3B7A

http://www.youtube.com/watch?v=kk9gmwb9cyM&NR=1

Deze filmpjes zijn een voorbeeld. Voordat je zover bent zijn er wat stappen aan vooruit gegaan, stappen die jij ook kunt en moet doorlopen.

Ik hoop dat je nu een beetje snapt wat ik bedoel. En nogmaals, schaf de juiste tools aan, vraag aan de eigenaar van je verzorgpaard om toestemming om deze methode te mogen volgen (Parelli doet namelijk precies hetzelfde) en ga niet van tevoren roepen dat dingen niet kunnen of je paard daar niet op reageert.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:43

Zoals ik in eerdere posts al aangaf, is het werken in de box en gang geen probleem! Ik roep niet dingen die niet kunnen, ik geef gewoon mijn ervaringen. Druk op het halstertouw in de bak maakt hem angstig, dat merk ik als ik hem bij het halster neem. Heb al verschillende keren goed mijn schouderspieren verrokken hoor Haha!

Voorbereidend werk doe ik. 'Ho' kent hij perfect (zal ook daar een filmpje van maken als het lukt, maw als er nog iemand meegaat Haha! ). Bij de poetsen en in de gang wijkt hij voor mij en op commando's. In de bak lijkt hij gewoon blind en doof.

Het belang van de juiste tools is imo overschat, maar dat is een mening. Ik zie er mensen mee werken en heb het zelf ook al gedaan, en het helpt. Maar ik vind, mijn excuses, een longe hetzelfde als een leadrope. En een carrot stick is een zweep. Een paard kent het verschil toch niet, aan mij om het juist aan te brengen.

Maar de handschoenen, die doe ik WEL aan! Haha! Haha!

Van de eigenaar mag ik dat wel proberen. Ik ga nu even kijken naar de filmpjes en nogmaals, ik reageer niet op voorhand, maar uit vorige ervaringen met hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:44

Sorry foutje.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-02-08 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:46

Ik heb ook een pony gehad die supernerveus was met rijden, je kon er absoluut niet met je benen aan komen.
Zelfs na 2 jaar, als je haar met het zadel longeerde flipte ze compleet op de beugels die tegen haar aankwamen.
Ik heb alles met deze pony geprobeert, ik heb haar tanden en rug laten controleren om te kijken of ze dit door pijn deed, ik heb haar homeopatische druppels gegeven om haar minder nerveus te krijgen, ik heb Emiel Voest laten komen, die is 2 uur met haar bezig geweest en die zei ook : er zit zoveel angst in dit paard.
Ik ben maanden bezig geweest met grondwerk, niks hielp.
Het rare was, dan ging het weer even goed, en dan ineens flipte ze weer helemaal om niets en was je weer helemaal terug bij af en dan duurde het weer maanden voor je weer terug op hetzelfde niveau was.
een keer had ik haar gereden, en ik ben aan het uitstappen, en vanuit het niets vertrok ze me toch, dat deed ze trouwens heel vaak, net zoiets als jouw pony denk ik.
Ze galopeerde keihard op het hek van de buitenbak af en kon niet meer op tijd stoppen, dus sprong ze in het hek en zo vielen we samen keihard op de stenen.
Ze stoof meteen overeind om het naastliggende weiland in te vluchten , waar ze twee keer in een haakse bocht onderuit klapte.
Aan dit paard zat gewoon een steekje los.
Ik ben er zowat mee verongelukt en heb op een bepaald moment ook de moeilijke beslissing genomen om haar te laten slachten.
Verkopen was geen optie, want met deze pony zou er ongetwijfeld iemand een keer mee verongelukken.
Ik wil dus zeggen, niet alle paarden zijn te redden en als het zo gevaarlijk wordt dat paard en ruiter in gevaar komen, dan zul je toch realistisch moeten zijn.
Ik heb dit paard bijna 2 jaar gehad en heb echt alles geprobeerd, ze heeft nooit slaag gehad, want angst kun je niet afstraffen, hoewel er genoeg mensen waren die zeiden dat het streken waren.
Nou een paard met streken is nog niet echt gevaarlijk , maar een paard dat constant in paniek raakt en overal dwars doorheendendert wel, ik vind dat je ook aan je eigen moet denken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:47

Ah, ik herken dit! Ik doe ongeveer hetzelfde met mijn andere paard en die reageert daar heel goed op. En deze ruin ook hoor. Als ik hem aan de longe had kon ik hem ook stilzetten met signalen. En mijn lichaamstaal kan het verschil maken tussen wegstappen en weggalopperen.

Máár... Ineens krijgt hij het te bol in zijn kop en gooit zich gewoon om, hoe kan ik dat in godsnaam voorkomen? Ik kan niet eens meer aan het touw trekken of hem proberen te focussen, want hij neemt me allang op sleeptouw..

Geloof me Cassidy, ik heb al veel topics van je gevolgd (je reacties bedoel ik), ik heb boeken liggen (en gelezen) van Hempfling, Roberts, Parelli, Voest, en heb eruit gehaald van ik nodig heb. Het werkte al bij verschillende paarden, maar met deze weet ik gewoon geen raad.

Ik zeg nergens dat het niet zal lukken, ik reageer uit vorige ervaringen. En ik ga het sowieso proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:48

ponyzotje schreef:
Maar ik vind, mijn excuses, een longe hetzelfde als een leadrope. En een carrot stick is een zweep. Een paard kent het verschil toch niet, aan mij om het juist aan te brengen.

Een longe is langer en lichter en zal doorzwaaien op een moment dat een leadrope stopt met zwaaien omdat het gedeelte na de clip verzwaard is. Een zweep is flexibeler dan een carrotstick en zal doorzwiepen op het moment dat jij geen aanwijzing meer wilt geven. Je kunt een carrot stick in de bil van een paard duwen om hem te laten wijken voor druk, je kunt ermee tussen de ogen van het paard wrijven als beloning zonder dat hij doorbuigt. Longeerlijnen en zwepen geven teveel ruis, je kunt er niet gedoseerd mee werken.

Enfin, ik heb genoeg aanwijzingen gegeven. Vanaf nu moet je het zelf doen. Als je interesse hebt om meer te weten te komen over Clinton Anderson: http://www.downunderhorsemanship.com
En anders kun je het ook via http://www.parelli.nl doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:49

darwin, zo extreem is het niet bij mij en bovendien wordt dit paard niet bereden dus het maakt in principe niet uit of hij dit gedrag blijft vertonen of niet. IK wil het er gewoon uit Haha! Bedankt voor je toevoeging en het is wel degelijk zo dat hersentumoren ed tot volkomen onvoorspelbaar gedrag kunnen leiden, soms is er geen andere optie...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:51

ponyzotje schreef:
Geloof me Cassidy, ik heb al veel topics van je gevolgd (je reacties bedoel ik), ik heb boeken liggen (en gelezen) van Hempfling, Roberts, Parelli, Voest, en heb eruit gehaald van ik nodig heb. Het werkte al bij verschillende paarden, maar met deze weet ik gewoon geen raad.

Ziehier de risico's van het toepassen van onderdelen van een methode. Ineens loop je tegen een paard aan waar het toepassen van alleen onderdelen uit een methode niet werkt.
En als er ineens een knop omgaat, zie je dat negen van de tien keer aankomen. Waarom is het paard eigenlijk nooit ingereden? Of hebben ze hem ingereden, het een paar keer geprobeerd en uiteindelijk als niet ingereden verkocht? Hoe lang heeft deze eigenaar het paard al?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 09:54

De methode die ik gebruikte leek te werken: hij week voor druk, hij vertrouwde en volgde me en ook achteruit, en meer vraag ik niet van hem. Maarja...

Het paard is nooit ingereden omdat hij er gewoon niet voor bedoeld is. Ik denk niet dat het ooit geprobeerd is. Hij staat al verschillende jaren op dezelfde stal, wat er daarvoor is gebeurd heb ik geen idee van maar het gedrag van naar de bak lopen is op de huidige stal aangeleerd alleszins.
Hij heeft ook veel problemen (gehad) met zijn benen en ik denk dat dat een van de redenen is waarom er ook niet mee wordt gereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:56

Op het moment dat je met een paard bezig gaat moet je hem wel gaan uitdagen om meer te gaan doen. Anders wordt het voor een paard ook dodelijk saai.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:01

Ik was nog volop aan het werk met zijn hoofd naar beneden brengen, en de volgende stap was meelopen door de piste. Ik plan nog zoveel met hem, ik bedoelde dat ik toen niet meer van hem gevraagd had, op het punt dat het weer fout ging, begrijp je? Toen stond ik maw zo ver. Maar ik heb grootse plannen. Een toer buiten wandelen (lijkt nog zo ver), daar oefeningen doen, hem aan superveel gewoon maken (en staat best wat om van te schrikken),... Maar ik wil hem eerst bij mij hebben, en kunnen longeren (want dat is nodig, stel dat er nog een keer mankheidsonderzoek moet gebeuren wil ik niet weer hetzelfde scenario).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:07

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:15

Wat wil je ermee zeggen? Ik heb al aangegeven dat ik de games met hem deed. Friendly game kan ik nog bijna overal, maar niet meer bij zijn hoofd. Ik was bezig met de porcupine, mooi in volgorde zelfs, al heb ik het jojo genoemd omdat ik niet met die namen werk, maar het is het principe van wijken voor de druk (toch?). Maar niets van dat alles kan ik doen als hij steeds van me wegloopt.
Ik blijf het wel proberen. Ik doe de friendly game en in de gang en stal lukt porcupine wel goed. In de piste dus enkel de friendly game, maar daarvoor lukte wijken en wegdrijven vanop afstand ook.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:55

Ik ben erg benieuwd naar je filmpje. Ik zou namelijk graag de situatie eens in ' het echt' zien. Ik ben het met je eens dat in principe je niet vast moet houden aan de hulpmiddelen van parelli. Als dit voor jou werkt is het prima, maar je geeft aan dat je dit geprobeerd hebt. Er leiden meer wegen naar Rome.
Wij hebben overigens jaren geleden een merens merrie gehad die ook nogal hysterisch reageerde op het halster. Bij haar was het vooral het niet vast kunnen staan aan het halster. Ook meelopen kon nooit rustig en als ze ergens van schrok, was het gelijk totale paniek en lostrekken. Wij hebben voor haar zo'n koeienband gebruikt tijdens het vastzetten. Met een zweep moesten we helemaal niet aankomen dan was de paniek al weer compleet. We hebben uren in de wei gezeten en in de stal. NIets gedaan gewoon erbij zitten en soms eens een aai. Wij lieten haar aan de koeienband meelopen met een ander zeer rustig paard. Daarna eens een touwtje aan de koeienband en uiteindelijk pakten wij dan dat touwtje en de koeienband zonder druk. We zijn er ontzettend lang mee bezig geweest maar uiteindelijk hadden we er een leuk paardje aan (bleef wel een beetje een angsthaas)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:31

Dat moet nog veel lastiger zijn, als ze werkelijk een echte angsthaas is... Heb nog het geluk dat deze ruin wel heel goed het halster en vaststaan kent, en meelopen lukt nu ook (daarin kom ik ook van ver want er was niet mee door de gang te wandelen, maar nu gaat dat wel prima).
Ik wíl het gewoon niet tegenkomen dat hij buiten ergens van schrikt... Binnen is hij wel bang, maar heeft weinig echt paniekreacties en meestal is het zo wat achter me aan kruipen als er bvb een grote machine aanligt.

Ik laat hem ook zoeken. Ga dan zitten en laat hem gewoon komen en streel een beetje. Alleen ga ik meestal niet op mijn hurken zitten, hij moet zich maar eens op zijn hakken omdraaien en slaan, dan zit ik toch recht met mijn gezicht voor zijn hoefjes Haha! .
Ik wist niet dat Merensen (zal er maar vanuit gaan dat het een is, zie profiel) zo druk konden zijn, ik zag ze altijd als heel tredzeker, betrouwbaar en rustig. Maar er zitten dus ook gekke tussen Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:58

Al geprobeerd een touw door het halster heen te halen ipv vastklikken? Clown
Misschien kan je ook een soort schriktraining doen, zonder touw zodat hij elk moment weg kan rennen, maar hem wel steeds vragend zijn angsten te doorstaan.

Of misschien wat honing door z'n voer doen, zou de energie beter verdelen waardoor hij vanzelf rustiger wordt (en hopelijk minder afwisselend van gedrag)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:29

Ik wist niet dat Merensen (zal er maar vanuit gaan dat het een is, zie profiel) zo druk konden zijn, ik zag ze altijd als heel tredzeker, betrouwbaar en rustig. Maar er zitten dus ook gekke tussen Knipoog[/quote]

Ziet er wel uit als een merens idd!
Wij hebben meerdere merensen gehad. Verschilt heel erg hoe ze zijn. We hebben op dit moment ook nog een ruin, daar kun je een bom bij af laten gaan en Dromen Vork
Ik zie trouwens in je profiel (ff offtopic) dat we naast de merensen ook de liefde voor ijslanders gemeen hebben Haha!
Leuke geitjes ook, zien er erg goed uit!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:15

Ik ben terug. Het is nu te laat, maar morgen zal ik een selectie maken van de filmpjes. Het ging in ieder geval beter, maar met ook een paar negatieve momenten.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:50

wow wat een moeilijk probleem! even een stipje. ik zie het in m'n hoofd nam nog niet helemaal voor me hoe het gaat. ik wacht even op de filmpjes

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:23

Lord_Ik schreef:
Al geprobeerd een touw door het halster heen te halen ipv vastklikken? Clown

Ja inderdaad, maar dan ben ik hem alsnog kwijt. Ik heb hem dan liever aan zijn halster, of aan een longe. Als hij weggaat moet ik hem óf vasthebben, of maar meteen lossen.

Filmpjes gaan nu online, zal wel even duren, een heeel mooitje waar ik vol op mijn gezicht ga dus het wordt ook wel lachen Haha! (en pijnlijk!!!)

Edit: Excuses moet nog dringend boodschappen doen dus duurt nog even, maar jullie geduld zal beloond worden, en heb bij het bekijken al mooie typische momenten gevonden.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:50

Citaat:
Filmpjes gaan nu online, zal wel even duren, een heeel mooitje waar ik vol op mijn gezicht ga dus het wordt ook wel lachen (en pijnlijk!!!)

haha, heb ik dat gemist gisteren? wil ik wel even zien. je toch niet te veel zeer gedaan?

mss was het niet zo duidelijk voor iedereen, maar voor Ponyzotje heeft niemand zich met die pony beziggehouden. hij stond in de stal en werd soms losgelaten. buiten zijn stal, dat kleine stukje gang en de manege is hij niets gewoon. hij is gewoon wat ouder om alles te ontdekken en dit geeft veel meer moeilijkheden dan bij een jong dier. hij slaagt er zelfs in om andere een pony's (die gewoonlijk naast rijdende trucks en camions durft te lopen )te doen verschieten van een kleine passerende auto... terwijl die pony hem eigenlijk het goede voorbeeld moet geven.

nog veel succes!!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 18:46

Ja, dat was inderdaad een mooi moment. De pony van Rhinow liep heel netjes buiten, maar toen mijn duiveltje begon te dribbelen werd het hem ook even teveel Knipoog

Ik heb enkel mijn knie pijn gedaan, maar dat is al over dus de schade is beperkt. Het ziet er wel niet uit.

Goed, de video's:

1. Het bevel 'ho', uitgevoerd op de gang, gaat heel goed (kort)
http://www.youtube.com/watch?v=HQyp_F5IrYE

2. Deel 1 van loslaten in de piste (perongeluk in twee gesplitst), hier doet hij even lastig maar normaal gezien gaat het goed, denk doordat er iemand filmde van dichtbij ofzo.
http://www.youtube.com/watch?v=qLCjG_3yRn8

3. Deel 2, hier gaat hij dus los en dat gaat allemaal nog goed.
http://www.youtube.com/watch?v=HeMJ8lWUebg

4. Hier loopt hij mee, jaja! Ik durfde het aan dankzij het topic en dat ging eigenlijk verwonderlijk GOED! Maar dan bij het loslaten maakt hij toch een venijnige bok naar me toe, ik kan hem niet meer afstraffen want hij is al weg. Daarna heb ik hem wel aan het werk gezet en het is maar 1x gebeurd ook vandaag.
(begin kijken vanaf seconde 20, het knippen wou niet echt lukken, begin is niet interessant Knipoog )
http://www.youtube.com/watch?v=yZk07mTT25g

5. De tip van Cassidy die heel goed lukte, een beetje TE goed eigenlijk, het aankijken. Vervolgens drijf ik hem met duidelijke armgebaren van me weg (zodat hij weet wat hij moet verwachten), maar dat wil hij niet, hij wil enkel de hand volgen (nu toch nog)
http://www.youtube.com/watch?v=psZhsbLARqw

6. Wegloop-video: het begin gaat heel goed, maar dan ineens is hij weg. Overigens was de tip van de handschoenen GEEN goeie, want het touw slipte door mijn handen Knipoog Maar dan moest ik maar geen paardenhandschoenen nemen he. Ik had 'm sowieso niet kunnen houden. En heb tenminste geen blaren dus da's wel heel positief!
http://www.youtube.com/watch?v=GctzIxKpu7U

7. Idem, maar nu lig ik ook nog eens keihard op de grond. Hilarisch, maar ben wel recht op een knie gevallen en dat deed geen deugd.
Trouwens, ik probeerde enorm hard om naar het midden te lopen maar dat lukt dus totaaal niet Haha! Haha! Haha!
http://www.youtube.com/watch?v=ZwsPrRDCyKs

8. Hier "gaat het", hij vliegt wel weg maar komt ook terug met 'heel' duidelijke hulpen.
http://www.youtube.com/watch?v=2b0P5znBGZc

9. Afsluiten gewoon voor de leuk, het knallen met de zweep verdraagt hij ook. Voor zijn voeten is het even eng maar hij loopt er niet van weg. Na het einde van dit filmpje heb ik hem nog gerustgesteld en even opnieuw gedaan, wat beter ging maar dat staat er niet meer op.
http://www.youtube.com/watch?v=KPd6oZRQFWw

Verschillende goeie dingen staan er niet of maar kort op, omdat het vooral de fouten zijn die belangrijk zijn.
Al met al ben ik wel tevreden, omdat ik aangemoedigd door dit topic VEEL meer terug durfde proberen wat ook doorgaans goed ging. Het stappen in de piste gaat nu en ben van plan van dat op den duur uit te breiden naar stappen aan het touw, maar dat vind ik riskant en hij moet eerst echt goed bevestigd zijn.
Het longeren is natuurlijk nog altijd een probleem zoals jullie zien...

Commentaar zeer gewenst Knipoog Blijf wel lief, ik doe echt mijn best voor hem... Lachen
Ik hoop dat het lukt met alle links, geef anders maar 'n schreeuw en dan probeer ik opnieuw.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:16

Ok hier komt mijn commentaar.
Ik kan natuurlijk alleen naar de filmpjes kijken. Ik reageer zoals ik het vanaf de filmpjes zie.
Ik denk dat het paard denkt dat hij in de bak moet rennen. Ik vind namelijk niet dat hij als een angsthaas overkomt. Hij is niets gewend en begrijpt er allemaal niets van naar mijn mening.
Ik denk dat het wegrennen ook voortkomt uit het feit dat hij gewoon niet begrijpt wat er van hem wordt verwacht. Misschien is hij bij de oude eigenaar of door wie dan ook alleen maar opgejaagd in een bak. Ik vind het er zeker niet uitzien als een hopeloos geval ofzo!

Wat zou ik doen
Hem niet zo aan zijn halster vasthouden. Hij vindt dit duidelijk niet leuk. Ik zou de longeerlijn er al aandoen als je hem uit zijn stal pakt. Gewoon beginnen met lopen en hem op een gepaste afstand achter je aan laten lopen. Hieraan zie ik ook dat dit paard jou nog niet genoeg vertrouwd. Het hoofd van een paard mag je in alle rust aanraken als er vertrouwen is, zoniet zal een paard altijd zijn hoofd afwenden of het in ieder geval niet fijn vinden dat je aan zijn hoofd zit.

Ik zie bij jou en het paard spanning op het moment dat je de bak binnenkomt. Is ook logisch, het gaat altijd fout. Probeer bij jezelf die spanning weg te halen. Ik zie heel duidelijk dat het paard in een keer ontzettend gespannen wordt als je de ingang van de bak nadert. Ga een liedje zingen of haal diep adem en fluit wat ofzo.

In de bak zou ik een kleine cirkel afzetten, de bakwand en dan een cirkel met paaltjes en een draadje. Of ga werken in een longeerkraaltje als dat te bereiken is natuurlijk. Dit omdat het paard dan nooit ver komt met rennen. Ik zou hem ook niet meer gelijk loslaten maar gewoon meenemen aan de longeerlijn in het afgezette stukje. Mocht hij gaan rennen komt hij niet ver, je hebt de lijn nog vast en het kraaltje is niet groot. Mocht je bang zijn dat hij door het draad heen gaat zet dan iemand die meehelpt naast het draadje om zich groot te maken mocht hij door het draad heen willen.

Ik zie ook dat je longeren nog niet goed gaat. het paard begrijpt niet wat de bedoeling is, jij staat te ver naar voren. probeer altijd achter het oog van het paard te blijven tijdens het longeren. Je staat op de filmpjes te ver naar voren. Is moeilijk en misschien heb je hier ook iemand nodig die naast hem loopt terwijl jij in het kraaltje staat met zweep en longeerlijn.
Probeer hoe dat ook niet voor het oog te komen dit is erg verwarrend voor een paard.
Ik zou korte bevelen gebruiken, maar dat doe je al geloof ik! Als hij gaat rennen zou ik dat negeren. NIets zeggen maar gewoon vast houden. Rustig blijven zelf NIET MEERENNEN. Wacht gewoon tot hij uitgerend is en begin weer in alle rust overnieuw.
Dit moet lukken in een afgezet kraaltje.
NIET STRAFFEN voor het wegrennen BELONEN als hij weer rustig is. Elk miniscuul dingetje dat goed gaat uitgebreid belonen.
Ik zou zelf als je gespannen raakt van het rennen van hem een liedje gaan zingen en rustig blijven staan. Werkt bij mij heel goed.

Probeer het vertrouwen van dit paard te krijgen. Ga eens gewoon uit de box lopen en op de helft weer terug. Je weet zeker dat dit goed gaat, dat zie je in het filmpje. Beloon hem alsof hij de olympische spelen heeft gewonnen en laat hem verder lekker staan.
Vraag eens een voetje van hem in de box.
Vraag hem eens achteruit te gaan in de box. Dit zijn allemaal dingen die al goed gaan, dus hier kun je hem de hemel mee in prijzen!
ga de dag erna weer iets ´moeilijks´ doen.

Kernwoorden zijn hier volgens mij vertrouwen opbouwen, rust inbouwen bij jezelf en het paard, kleiner kraaltje maken en het rennen negeren.

pfff het is me een verhaal!
Ik hoop dat je hier iets mee kan, zoals ik zei ik kan dit alleen adviseren vanuit de filmpjes en het is mijn mening, kijk maar of je er iets mee kan!
succes!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:39

Hoi, ik heb zeker wat aan je commentaar en ook 'terugcommentaar' maar wel positief hoor Knipoog

Hij stelt de bak inderdaad gelijk met rennen. Daarom dat ik nu wou proberen met hem te gaan stappen in de bak, en dat ik ook al die oefeningen doe. Maar dat lukte dus nog niet en daarom vraag ik raad Knipoog . Maar je hebt gelijk.

Wbt de spanning bij de ingang, die was er deels ook voor het filmpje. Ik ben het echt gewend, heb het al een keer of 40 zo gedaan dus het is een gewoonte geworden en ik dacht niet dat ik gespannen was. Ik zal inderdaad erop letten. Soms wandel ik ook nog een toertje op de stenen daar als ik merk dat hij wat nerveus is door bvb een ander paard.

Ik hou hem zo vast omdat ik bang ben dat ik mijn arm pijn doe Haha! Maar dat zal echt heel snel beteren als hij zo mooi blijft meelopen in de piste, want dat was erg flink van hem! Je hebt volkomen gelijk dat dat erg beklemmend is.

Ik straf hem nooit, dat zie je ook nergens in de filmpjes, ik kan dat gewoon niet met dat paard, het is ook nooit 'nodig'. De keren dat het dan nodig is zoals met die bok kan ik er natuurlijk net niet bij Haha! . Ik beloon ook erg veel zie bvb het filmpje, voor hij me meesleurt ga ik echt 'jaaa braaaaf' zeggen enzo. Ik streel hem ook veel om hem rustig te stellen.

Cirkel afzetten ga ik niet doen (te onstabiel materiaal) maar wel zeker in de longeercirkel! Hij is nu braaf dus dat moet zeker lukken, daar ga ik verder werken, bedankt, dat is een goeie tip. Maar ik moest wel even wat vertrouwen krijgen daarvoor Lachen .

Wat betreft het longeren. Ik begrijp dat ik grote fouten maak, maar ik moet vooral proberen in het midden te blijven voor als hij wegstormt. Zoals je ziet is de lijn niet lang genoeg en MOET ik meelopen wil ik niet omgetrokken worden. Maar die fase probeer ik in te korten, want eens ik hem op een kleinere cirkel heb, kan ik wel 'normaal' longeren zeg maar, dan kan ik stilstaan en bevelen geven. Dat zal beter gaan in de kleine longeercirkel, maar als hij (eenmaal terug) in de grote piste terug gaat rennen, ben ik verplicht mee te gaan. Ik ben me ervan bewust dat dat een grote fout is.

Maar dat meer naar achter staan, daar ben ik bang van. Als ik echt ACHTER zijn oog sta, en hem wegdrijf, dan loopt hij gegarandeerd naar het andere eind van de piste. Haaks op zijn lichaam heb ik natuurlijk veel meer te vertellen met de longeerlijn.

Vertrouwen winnen: doe ik, en ben het volledig eens met je tip! De piste is slechts op bepaalde tijden beschikbaar, en vele dagen ga ik gewoon een stukje wandelen, borstelen. En daar wordt hij de hemel in geprezen en veel gestreeld. En dankzij dat belonen kan ik vanalles met hem, waar dat vroeger niet mogelijk was. Dus daar heb je zeker gelijk in en dat bouw ik uit.

Kernwoorden: Ik zal het allemaal doen, vertrouwen opbouwen blijf ik doen. Zal proberen rustiger te zijn in omgang (helpt dankzij dit topic, daarvoor was ikzelf ook te nerveus om met hem in de piste te wandelen). Klein kraaltje zeker de ideale tip. Toen was het trouwens al heel laat en kon ik niet naar buiten in de kraal. Maar daar werk ik zeker nog mee!
En het rennen negeren, ja, in de mate van het mogelijke: ik moet meerennen Knipoog , en als ik hem alleen maar zelf laat lopen loopt hij zich te pletter dus moet ik hem afremmen. Maar ik straf hem niet en jut hem niet op.

Heel erg bedankt voor je lange en mooi onderbouwde uitleg!! Bevestiging van wat ik dacht, andere kijk en leerrijk, bedankt voor de moeite def!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 19:47

Vandaag (filmpjes zijn van gisteren) ging het trouwens goed. Gestapt en geborsteld, en ook even naar buiten geweest, wat vrij goed ging. Hij maakte zich soms druk, maar liet zich gemakkelijk afleiden met een worteltje Knipoog , ook een stukje zonder af en toe belonen gedaan. Af en toe maakte hij zich sterk (nek strekken), maar het was te doen. Had er wel iemand bij voor het geval dat. Ben wel tevreden.
Het risico blijft natuurlijk. Ik wil hem gewoon kálm. Als hij weg is, is hij weg en dan is er niets meer tegenin te brengen, dat wil ik gewoon kunnen voorkomen...

Ohja, dat je zegt dat hij geen angsthaas is, doet me denken aan toen ik gisteren met hem meestapte. Ik vond hem soms zo brutaal in zijn reacties (niet meteen willen meedraaien omdat hij het niet goed kent), dat ik er ook aan begon te twijfelen. Het is wel zo dat hij door andere mensen als een zeer nerveuze en toch bange pony wordt ervaren.
Hij had eerst angst voor water maar gaat daar nu ook prima door. Ik snap hem niet altijd eigenlijk Haha!

Kan niet de hele avond door meteen reageren, maar ik zal zeker alle reacties lezen en beantwoorden. Zondag krijg ik weer een kans om het beter te doen (al zou ik het ook een keertje rustig willen doen maar de komende weken ben ik er heel vaak). Anders is het veel stappen ook en kleine oefeningetjes Lachen