Het is mijn inzien ook belangrijk wat een paard gewent is.
Als een paard van jongs af aan altijd buiten heeft gestaan zal deze het niet zo prettig op in een stal gezet te worden.
Andersom zijn er paarden die liever binnen staan dan buiten, het ligt deels aan het karkter van een paard, maar volgens mij ook voor een groot deel wat een paard gewent is, het zijn immers 'gewoonte' dieren.
De situatie die Karina omschrijft zou mij wel wat zorgen baren, het is erg vreemd dat een paard wat gewent is om buiten te staan dat nu nav van een verhuizing? niet leuk meer vind, tenzij er iemand bij staat.
Dan is er toch degelijk wel iets aan de hand, hoe lang staat je paard daar nu? hoe is de situatie daar? Wie zet hem buiten en wie naar binnen? Op welke tijdstippen is het paard gewent om buiten te lopen en binnen te staan?
Als ik naar mijn eigen paard kijk, toen ik hem 13 jr geleden kocht, was hij gewent om veel binnen te staan, soms hele dagen.
Geheel tegen mijn manier van paarden houden in, dus hup....... naar buiten jij.
De eerste periode wel s'nachts op stal gezet omdat het anders wel een hele grote verandering was.
Meneer was er niet van gecharmeerd en wilde kostte wat het kost naar binnen, liet ik hem toch buiten staan brak hij de hele wei af.
Ons mooie groene weiland was 1 grote omgeploegde modderzooi geworden, nah lekker dan.
Paard maar naar binnen gehaald 24 pd op stal en af en toe eruit om te rijden of longeren, oww.... wat baalde ik dat kon toch niet leuk zijn voor een paard?
Voor hem op dat moment wel, hij was immers net verhuisd alles was nieuw incl. nieuwe eigenaar die z'n hele dag/nachtritme overhoop haalde.
Na 3 weken heb ik hem halve dagen naar buiten gelaten, op de momenten dat zijn buurpaard ook naar buiten ging, in de hoop dat hij dat ritme over zou gaan nemen.
En dat deed hij, een heel strak voerschema waarbij geen half uur te vroeg of te laat werd gevoerd en iedere dag deed ik precies hetzelfde dat 3 maanden lang.
Daarna hem iedere dag een uurtje langer buiten gezet, wederom samen met zn buurpaardje waar hij imniddels een goed contact mee had.
Het heeft ruim een jaar gekost om van een een binnenpaard en buitenpaard te maken, het ene paard pikt dit soort veranderingen goed op en lijkt zich hierin te kunnen vinden, de andere heeft er duidelijk meer moeite mee, zoals de mijne.
Na een jaar nog geprobeerd om hem 24 uur pd buiten te laten staan, maar dat werd geen succes!!
Nu na 13 jr staat meneer nog steeds graag op stal, vooral s'nachts en bij slecht weer, maar en dat is waar we het ook voor deden is dat..... s'ochtends hij met z'n grote snoet de deur van de stal probeert te openen, het heeft duidelijk lang genoeg geduurd die nacht op stal.
Een ander paard zou gecorrigeerd worden voor zulk gedrag, maar die van mij krijg hij een grote pluim, een paard wat in eerste instantie liever geen stap buiten de stal zette, nu zelfs de staldeur probeert te openen doet mij echt goed.