me paard bijt als ik aan singel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Re: me paard bijt als ik aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:37

Je zou de linker teugel ook strak kunnen houden, door de teugel vast te houdenzodat hij jou niet kan bijten. (niet keihard trekken maar zorgen dat ie z'n tanden niet in je arm zet Vork )

Daarbij erg voorzichtig doen met aansingelen, eerst je hand over de singel plekhalen, singel voorzichtig strakker maken, NIET in 1 keer aantrekken, dat lijkt mij ook niet fijn Scheve mond

En als dat dus niks uithaald bekijken of het inderdaadniet een andere oorzaak heeft.?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:27

mijn pony vind aansingelen gewoon vreselijk omdat ze zich daar gewoon aan irriteert, dr zadel en rug etc. is allemaal gecontroleert en niks uit gekomen dus bij mijn pony dus gewoon irritatie,

ik hou dr altijd rekening mee door als ik opzadel de singel zo los mogelijk vast te maken, dan pak ik het hoofdstel, doe ik ehm nog 1 of 2 gaatjes strakker, als ik het hoofdstel in heb gedaan 1 of 2 gaatjes strakker en voordat ik er op zit nog even voorzichtig controleren of de singel goed genoeg zit..

als ze naar me begint te bijten nergeer ik haar, maar als ze het echt te bond maakt (dus in de muur of aan het touw ofzo bijten) dan geef ik dr wel een standje

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:30

volgens mij vind ze het gewoon niet zo leuk als ik aan haar buik zit. wat als ik er poets onder haar buik. woord ze ook een beetje boos. maar ik weet zeker dat ze het niet doet omdat het pijn doet wat een paar weken terug gaf ik haar een standje met als ik onder haar buik moest poetsen. En doet ze nu al een stuk liever alleen het aan singelen vind ze maar niks.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:38

ik kijk even mee want mijn pony bijt verder niet en is ook niet heel onrustig maar als ik ga aansingelen zet ze altijd net paar pasjes of tilt ze haar been op (verder doet ze niks gemeen dus negeer het een beeetje alleen als ze haar been optilt geef ik op dat been een tikje)

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:46

Ik heb dit ook. Alleen mijn pony bijt niet naar mij, maar gaat in de lucht happen of in haar touw of iets dergelijks. Eerst beet ze ook richting mee, tot dat ze een keer raak beet in mijn jas. Toen heb ik haar direct een klein tikje op haar neus gegeven, want ze mag gewoon niet bijten. En ze doet het ook niet altijd, en de ene keer erger dan de andere keer. Heb het idee dat het gewoon een beetje aan haar humeur ligt. En als ik het hoofdstel in heb doet ze het ook niet meer dan kijkt ze ook niet boos of wat dan ook. Dus weet niet hoe het zit met haar.

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:55

Bij een van onze paardjes was dat ook. En hij beet ook echt. Zijn oren zaten plat in zijn nek.

Het is inmiddels opgelost. We hebben het rustig aangepakt. Je begint gewoon eerst met een los gaatje ( ongeveer 4 gaatjes lager dan dat hij echt is aangesingeld ) en dan iederen keer goed belonen en aandacht geven dan na een minuutje doe je het volgende gaatje. Dan weer goed belonen en dan steeds doorgaan tot je hem/haar heb aangesingeld. Oefen dit een aantal dagen als het nodig is zelfs langer.

Bij ons heeft het geholpen. We singelen dus aan belonen elke keer en je we kunnen steeds sneller aansingelen. Wel zullen we altijd rustig moeten aansingelen en goed belonen. Het ene paard heeft het namelijk wel en het andere paard niet.

Ons andere paard heeft er namelijk helemaal geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:02

mijn pony doet het af en toe Ja
Ik singel heel langzaam aan, echt gaatje voor gaatje.
Hij mag boos kijken, spieren aanspannen, met zn koppie doen wat ie wil, maar als ie bijt krijgt ie een klap..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:24

wat voor singel gebruik je??

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:10

een gewoon singel met een soort gel er in.

winx:
Ik heb dit ook. Alleen mijn pony bijt niet naar mij, maar gaat in de lucht
happen of in haar touw of iets dergelijks.
jah dat doet die van mij ook bijt niet naar mij.
nogmaals bedankt voor de tips.

Kamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:12

Mijn paard bijt ook als ik aan ga singelen.
Het grappige is dat ze mij niet bijt maar haar zelf heel bizar.
Alles is al gecontroleerd dus alles is perfect gelukkig Pling .
Mijn methode is gewoon negeren Bloos

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:23

Als een paard bijt met aansingelen kan dit verschillende oorzaken hebben;

-(medische) rugklachten
- Andere medische oorzaken
- een niet (goed) passend zadel
- Gevoeligheid
- Nare ervaring in het verleden
- enz. enz.

Als dit bovenstaande lijstje helemaal is uitgesloten, moet je langzaam beginnnen. Niet slaan, belonen bij goed gedrag. (Wat iedereen zon beetje zegt Bloos ) Wacht met hoevenkrabben tot stap 4.
1) Leg het zadel op haar rug, laat de singel nog over het zadel liggen.
2) Stel haar gerust en masseer de (gevoelige) plek van de singel. Doe daarna de singel op het 1e gaatje.
3) Doe dan het hoofdstel om en singel aan op het 2e gaatje.
4) Krab de linkerhoeven uit en singel weer een gaatje aan.
5) doe dit ook aan de rechterkant.
6) Doe van voren de peesbeschermers om(als ze die heeft tenminste Knipoog ) En singel (als dit nog nodig is Tong uitsteken ) weer verder aan.
7) Je kunt evt. ook nog strijklappen omdoen en weer strakker, maar dat is niet meer nodig denk ik Knipoog .

Misschien kan ze gevoelig zijn, omdat de singel erg stroef is. Misschien kun je er een bontje omheen doen of een neopreem singel gebruiken.

iig veel succes ermee!

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:33

hey kan hem ook kriebelen heeft mijn ruin ook af en toe...

dan bijt ie ook en tilt hij zijn voorbeen op wilt hij zich krabbe:P

daarna zijn oren naar voren en gapen:P

lieverdje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:02

Black_White schreef:
Dit kan een aantal dingen betekenen:
-je zadel past niet lekker,
-je singel ligt op een gevoelige plek,
-je paard zit op een andere manier niet lekker in zijn vel.

Dit kun je 'oplossen' door een mep te geven als hij bijt, maar dit kun je ook eerlijk oplossen door een lijstje te maken en daarin te gaan afstrepen.

Daarnaast kan je paard de singel opzich als vervelend ervaren. Doe de singel aan 1 kant op zijn lost, en ga vervolgens aan de andere kant je paard over zijn buik aaien met de singel. Zo dra hij daar niet meer moeilijk op reageert doe je het op het eerste gaatje. Dan een snoepje om te belonen. Vervolgens kun je verder met gaatje voor gaatje aan te singelen.

succes.

Vind ik ook een goede oplossing...

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 10:14

ik ben nu bezig met heel zachtjes aan singelen en als ze niet
om zich heen aan het bijten is belonen en het gaat al wat beter.
maar kan je wel voor de goede tips Knipoog

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 10:19

maar dankje wel voor de goede tips

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:35

Als je alle lichamelijke problemen uit hebt gesloten zou je hem eens helemaal los kunnen zetten met aansingelen in plaats van vastzetten. Als mijn paard vaststaat dan gaat ze zeker irritant staan doen en als ik ze loszet is het opeens niet zo'n drama meer. En als ze dan toch vaststaat, mij bijten mag gewoon niet!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:30

jennybonfrer schreef:
een paard weet niet wanneer je ineens aan de singel gaat sjorren en kan gemakkelijk schrikken door dat onaangename gevoel.
als je hem elke keer even waarschuwt door zijn naam te
noemen, en dan het commando ''komt'ie'' te roepen, zal hij na een aantal keren (elke keer een gaatje )leren dat hij aangesingeld wordt bij dat commando. na elk gaatje volgt BRAAFFF!
Tot nu toe zijn alle paarden waar ik dit bij heb gedaan veel liever op stal en bij het aansingelen.
Ze weten dat je het van te voren aankondigd als er iets minder aangenaams gaat gebeuren . Dat geeft rust en vertrouwen.

Dit vind ik een mooie Ja Eerst medische ed uitsluiten, maar wanneer het komt door een soort schrikeffect, vind ik bovenstaande quote een mooie tip!

celeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:09

ligt je zadel wel goed? misschien heeft hij ergens last van.

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:18

Heel erg langzaam aan singelen , zo langzaam dat ze het bijna niet merkt en dan steed iets sneller tot je op het normale snelheid zit .. !!
En veel oefenen , als ze aan het eten is kan je b.v oefenen of als haar aandacht ff ergens anders is , als dat leukt , oefenen als ze er WEL bij is met haar aandacht.

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:25

Mijn verzorgpaard doet dit ook.
Tijdens poetsen etc. is ze ontzettend lief, maar zodra er een zadel in de buurt komt wordt ze chagrijnig.
Als je het zadel er (héél voorzichtig en rustig & haar kalmerend) op legt, legt ze haar oren in de nek
en gaat lopen draaien en happen.
Als ik dan even onder dr door wil aan de voorkant om naar de andere kant te gaan (ze staat aan een halstertouw)
hapt ze naar me, en ook als ik de singel vastmaak.
Ik probeer het te negeren & haar te kalmeren.
Eerst op het eerste gaatje doen (heel rustig) helpt redelijk goed, maar het gaat niet helemaal over
Jammer genoeg kan ik niet checken of het iets medisch is oid want ze is van de manege..
Mijn instructeur zou een tijd geleden wel kijken of het aan het zadel lag, maar daar heb ik niks meer over gehoord.

Ik hoop dat het bij jou paardje wel overgaat! Knipoog

Legaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:06

De mijne doet dat ook, helemaal afleren lukt bij haar niet

sonjador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 08:32

maar ht is niet allen bij het zadel. want ik longeer haar ook wel
eens met bijzet+ singel en als ik die singel an singel doet ze het ook.
dus het licht niet aan het zadel dat die niet goed ligt ofzo.