Als het paard mocht kiezen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Als het paard mocht kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:15

Het is per paard verschillend, ik zou zeggen probeer het uit, mocht je er na verloop van tijd achter komen dat dit voor haar niet de ultieme situatie is kun je altijd nog een ander plekje voor haar zoeken. Misschien past ze zich gewoon lekker aan aan de andere paarden om haar heen. Maar als je aan haar merkt dat ze niet gelukkig is kun je daar toch altijd nog wat aan gaan doen=

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:03

Kun je haar niet meenemen als handpaard als je op je Arabjes gaat rijden? Zou ze misschien geschikt zijn als fokmerrie? Dan kun je haar natuurlijk bij jouw thuis laten lopen, maar haar aan iemand leasen die het veulen kan houden. Of betuigen? Misschien doet ze het super voor de wagen, en kun je dan wel een bijrijder (bijmenner) voor haar vinden? 't Zijn zo maar een paar gekke ideetjes Knipoog

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:19

Ik denk:

Vind jouw paard het leuk om flink te werken. Zowel in de bak als met de endurance.
Als je echt aan haar merk dat ze het echt leuk vind om flink te werken zou ik haar verkopen. Maar heb je het gevoel dat ze het wel leuk vind maar ook leuk vind om lekker in de wei te staan met vriendinnen en af en toe een beetje aan het werk gezet te worden, dan zou ik het niet doen.

Kijk goed naar je paardje. Leeft ze helemaal op als je haar flink aan het werk zet of vind ze het allemaal wel best.

Succes.

PaardenLovit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:45

Tsja.. hoe je dat te weten kunt komen..

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:44

Heel moeilijk om hier achter te komen. Vind jouw paard het leuk om in de bak te rijden en die buitenritten en die endurance ritten te maken of vind je paard er niks aan?! Als je paard het leuk vind jaa dan zou k haar niet verkopen aangezien het een best moeilijk paard is waar niet iedereen mee om kan gaan en zorgen dat je dr toch regel matig rijd. als jouw paard het minder leuk vind kan je makkelijk dr in de wei zetten en zo nu en dan een buiten ritje maken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:28

Ik zou zeggen; lekker op land laten staan en soms een buitenrit. Als het paard kon kiezen zou die hier denk ik ook voor kiezen. Elke dag trainen, elke week wedstrijd is allemaal zoveel stress (niet altijd meer meestal wel) heb zelf ook 2 jaar wedstrijd gereden..
Aan de ene kant snap ik wel dat je twijfelt want het is een paard met een hoog niveau, dus zou het zonde zijn als je er niks mee doet. Maar als jij er geen wedstrijden meer mee wilt rijden, zou ik der zeker lekker op land laten staan Knipoog
Ik zou der iig wel nog een paar keer in de week rijden, al zijn het alleen maar buitenritten.. Anders heeft ze dadelijk helemaal geen conditie meer ofzo. Dat zou ook zonde zijn!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:34

Moelie schreef:
Aan de ene kant snap ik wel dat je twijfelt want het is een paard met een hoog niveau, dus zou het zonde zijn als je er niks mee doet.

Dat is natuurlijk zo in onze optiek als mensen. Het paard kent geen gevoelens als trots op gehaalde prestaties en vindt het dus ook niet 'zonde' als het zijn 'potenties' (die hetzelf toch niet kent/ziet) kan waarmaken.
En als de TS een topic opent met de titel "Als het paard mocht kiezen...", dan denk ik dat het wel duidelijk is wat het antwoord op die vraag is (tenminste, als de ideeën die wij mensen hebben over de psyche en behoeften van een paard correct zijn).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:34

VeerenAshley schreef:
Ik denk echt dat het lopen in de sport niets voor een paard betekent, behalve stress: weg van de kudde, in een vervelende trailer, op vreemd terrein over een stel hindernissen heen gereden worden (waar het paard uit zichzelf waarschijnlijk gewoon omheen zou lopen Knipoog ) met een ruiter op z'n rug die vooral denkt aan de prijzen i.p.v. het paard.
Zou een paard dit echt misschien, denk je? Zou hij niet veel liever ontspannen door het bos kachelen en verder op z'n oude vertrouwde plekje lekker buiten staan? Een buitenrit is voor een paard toch veel leuker en interessanter dan een bak of omheind springterrein?

Áls je je paard toch besluit te verkopen aan een ruiter die hem in de sport uitbrengt, kun je dan niet denken aan iemand die endurance met hem gaat rijden? Die niet de ambitie heeft om heel hoog te komen, maar gewoon een allround paardje zoekt?
OK, dan kan hij dus 'in potentie' veel meer, maar dat is een potentie die wij mensen in hem zien, en waar het paard zelf toch geen bal mee te maken heeft.
En moet je altijd verder gaan in alles waar je goed in bent? Stel je voor dat je nu ontzettend begaafd bent in punikken, zou je je daar dan de rest van je leven aan wijden? Vast niet, toch? Ik vind (vind!) dat iedereen op de eerste plaats moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt, en niet iets waar hij/zij per sé goed in is, en voor mij geldt dat niet anders voor een paard (hoewel ik dit natuurlijk zelf ook niet voor 100% doorvoer, want anders zou ik mijn pony alleen maar in de wei laten staan eten, maar een streven naar "zo gelukkig mogelijk" is natuurlijk ook al wat Knipoog ).

Op zich ben ik het hier wel mee eens , maar er zijn ook paarden die hun hele leven al wedstrijden lopen en het heerlijk vinden om ff weg te gaan , bij die paarden zie je ook dat ze hun oren de hele tijd naar voren hebben en ook echt genieten !! Als het paard waar we het nu over hebben ook zo is , zou ik of een goede verzorger zoeken die ook wedstrijden met hem rijd of hem toch maar verkopen > omdat als een paard het zo leuk vind om wedstrijd te lopen , mag je niet aan je zelf denken maar moet je toch aan het paard denken en er voor zorgen dat hij wedstrijde loop ..

Kuuus My ..

Shetjeees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:03

Mee eens .. Tong uitsteken Haha!

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:36

ik vraag me uberhaupt af of wij kunnen bepalen wat bepalen wel of niet leuk vinden..ik heb zelf een enorm lieve merrie en zij wordt altijd super vrolijk als ik er aan kom lopen, maar hoe weten wij nou of ze uberhaupt hun leven leuk vinden?
bijna 22 uur per dag staan ze in een stal, ze worden er uitgehaald, worden weliswaar lekker gepoetst en vertroeteld, we gooien er een zadel op, doen een hoofdstel om en gaan rijden. hup draven en hup galopperen en hup die volte in want anders...
vervolgens zijn we klaar en poetsen we na en zetten we ze weer op stal. daahaag tot morgen.

ik zou voor geen goud mijn merrie wil weg doen, hou super veel van haar (probeer haar leven ook zo leuk mogelijk te maken) maar vraag me de laatste tijd steeds meer af, hoe kunnen wij bepalen wat paarden leuk vinden en vinden ze het uberhaupt wel leuk dat wij bepalen wat ze de hele dag moeten doen?

wat ik hiermee wil zeggen: verkoop je paardje niet, laat haar lekker in de wei paard zijn met haar paardenvriendjes en af en toe een buitenritje moet prima voor haar zijn. als ze maar genoeg beweging krijgt. je kan het allicht proberen. zie je aan haar dat ze mat wordt en liever wil werken, kan je alsnog het besluit maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:49

Lenneke_ schreef:
Anouar krijgt na het seizoen altijd een aantal weken vakantie, in begin vind hij dit heerlijk, maar na een tijdje is hij dit echt spuugzat.
Als hij volop in de training staat is hij echt stukke vrolijker en alerter.

Een paard is een gewoontedier en voelt zich dus het prettigst bij 'herhaling' Knipoog (kan zelfs als dat trainen of wedstrijden zijn. aandacht enz.)

Maar als hij eenmaal gewend is om met soortgenoten lekker in t land te staan, (en dat duurt niet lang, zit in hun aard! Knipoog ) wil ie niet anders hoor!
Waarom zou een paard het in vredesnaam leuk vinden om voor sport gebruikt te worden? Wat wint hij/zij daarbij? Hooguit wat aandacht maar die kun je hem op een andere manier ook wel geven, neem ik aan.

Laat dat beest maar lekker van z'n vrije tijd genieten hoor, 't zal m worst zijn dat jij denkt dat ie potentie heeft! (en wie zegt dat dat zo is? Denkt iedereen niet dat ie een geweldig paard heeft? Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:11

Marntja schreef:
ik vraag me uberhaupt af of wij kunnen bepalen wat bepalen wel of niet leuk vinden..ik heb zelf een enorm lieve merrie en zij wordt altijd super vrolijk als ik er aan kom lopen, maar hoe weten wij nou of ze uberhaupt hun leven leuk vinden?
bijna 22 uur per dag staan ze in een stal, ze worden er uitgehaald, worden weliswaar lekker gepoetst en vertroeteld, we gooien er een zadel op, doen een hoofdstel om en gaan rijden. hup draven en hup galopperen en hup die volte in want anders...
vervolgens zijn we klaar en poetsen we na en zetten we ze weer op stal. daahaag tot morgen.

ik zou voor geen goud mijn merrie wil weg doen, hou super veel van haar (probeer haar leven ook zo leuk mogelijk te maken) maar vraag me de laatste tijd steeds meer af, hoe kunnen wij bepalen wat paarden leuk vinden en vinden ze het uberhaupt wel leuk dat wij bepalen wat ze de hele dag moeten doen?

wat ik hiermee wil zeggen: verkoop je paardje niet, laat haar lekker in de wei paard zijn met haar paardenvriendjes en af en toe een buitenritje moet prima voor haar zijn. als ze maar genoeg beweging krijgt. je kan het allicht proberen. zie je aan haar dat ze mat wordt en liever wil werken, kan je alsnog het besluit maken.

@Marntja: de paarden waar jij het over hebt, die 22 uur per dag op stal staan, zijn niet optimaal gelukkig lijkt me. Ik kan me dat niet voorstellen in ieder geval. Daarom wil ik geen paard houden op die manier. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Dus hoe jij het beschrijft... nee, dat klinkt niet als een mooi 'paardenleven'.
Veel contact met soortgenoten, minimaal 8 uur (maar liever 24) naar buiten, en een gedegen patroon van rijden onder een capabele niet te zware ruiter klinkt voor mij al een stuk beter!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:33

Mijn tip: niet verkopen. Ik heb zelf ook een moeilijk paard. Voor het hele verhaal verwijs ik naar mijn profiel! We konden niet meer met haar overweg en hebben haar verkocht. Ook potentie genoeg maar wel heel moeilijk. Uiteindelijk verkocht aan een springruiter die meerdere paarden met hetzelfde bloed had en er wel een uitdaging in zag. Ook hij kon er niks meer mee beginnen en na een jaar is ze aan een handelaar verkocht waar ik wonder boven wonder op tijd achter kwam zodat ik haar weer terug kon kopen. Nu ben ik met haar bezig met grondwerk en we pakken langzaam het rijden weer op. Verder staat ze lekker de hele dag met vriendjes op de wei en heeft gewoon een goed paardenleven. Mijn paard is voor mij nu het meest speciale paard wat ik ooit gekend heb en ze gaat ook never nooit meer weg. Omdat ik nu de juiste weg heb gevonden om met haar om te gaan. Bedenk wel dat de meeste sport paarden mensen een andere instelling hebben als wat jij zelf waarschijnlijk hebt. Vanuit parelli bekeken zijn 4 dingen voor een paard belangrijk: veiligheid, comfort, spelen en eten!! En ik denk dat jij dat het beste kan bieden!! Pling

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:11

Ik gooi het even op een hele andere boeg.
Ik weet niet of je er voor open staat, maar het kan verheldering brengen! Ja

http://www.thillyruinen.nl/

Benader haar eens!
Je zou haar kunnen mailen en wellicht krijg je antwoord op al je vragen!
Zo ben ik ook dingen te weten gekomen over mijn paard en kat, die mij verder geholpen hebben.
Ook heb ik met verbazing geluisterd wat ze te vertellen had, dingen die ze écht niet kon weten.
Succes!