Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Moelie schreef:Aan de ene kant snap ik wel dat je twijfelt want het is een paard met een hoog niveau, dus zou het zonde zijn als je er niks mee doet.
VeerenAshley schreef:Ik denk echt dat het lopen in de sport niets voor een paard betekent, behalve stress: weg van de kudde, in een vervelende trailer, op vreemd terrein over een stel hindernissen heen gereden worden (waar het paard uit zichzelf waarschijnlijk gewoon omheen zou lopen) met een ruiter op z'n rug die vooral denkt aan de prijzen i.p.v. het paard.
Zou een paard dit echt misschien, denk je? Zou hij niet veel liever ontspannen door het bos kachelen en verder op z'n oude vertrouwde plekje lekker buiten staan? Een buitenrit is voor een paard toch veel leuker en interessanter dan een bak of omheind springterrein?
Áls je je paard toch besluit te verkopen aan een ruiter die hem in de sport uitbrengt, kun je dan niet denken aan iemand die endurance met hem gaat rijden? Die niet de ambitie heeft om heel hoog te komen, maar gewoon een allround paardje zoekt?
OK, dan kan hij dus 'in potentie' veel meer, maar dat is een potentie die wij mensen in hem zien, en waar het paard zelf toch geen bal mee te maken heeft.
En moet je altijd verder gaan in alles waar je goed in bent? Stel je voor dat je nu ontzettend begaafd bent in punikken, zou je je daar dan de rest van je leven aan wijden? Vast niet, toch? Ik vind (vind!) dat iedereen op de eerste plaats moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt, en niet iets waar hij/zij per sé goed in is, en voor mij geldt dat niet anders voor een paard (hoewel ik dit natuurlijk zelf ook niet voor 100% doorvoer, want anders zou ik mijn pony alleen maar in de wei laten staan eten, maar een streven naar "zo gelukkig mogelijk" is natuurlijk ook al wat).
Lenneke_ schreef:Anouar krijgt na het seizoen altijd een aantal weken vakantie, in begin vind hij dit heerlijk, maar na een tijdje is hij dit echt spuugzat.
Als hij volop in de training staat is hij echt stukke vrolijker en alerter.
(kan zelfs als dat trainen of wedstrijden zijn. aandacht enz.)
) wil ie niet anders hoor!
Marntja schreef:ik vraag me uberhaupt af of wij kunnen bepalen wat bepalen wel of niet leuk vinden..ik heb zelf een enorm lieve merrie en zij wordt altijd super vrolijk als ik er aan kom lopen, maar hoe weten wij nou of ze uberhaupt hun leven leuk vinden?
bijna 22 uur per dag staan ze in een stal, ze worden er uitgehaald, worden weliswaar lekker gepoetst en vertroeteld, we gooien er een zadel op, doen een hoofdstel om en gaan rijden. hup draven en hup galopperen en hup die volte in want anders...
vervolgens zijn we klaar en poetsen we na en zetten we ze weer op stal. daahaag tot morgen.
ik zou voor geen goud mijn merrie wil weg doen, hou super veel van haar (probeer haar leven ook zo leuk mogelijk te maken) maar vraag me de laatste tijd steeds meer af, hoe kunnen wij bepalen wat paarden leuk vinden en vinden ze het uberhaupt wel leuk dat wij bepalen wat ze de hele dag moeten doen?
wat ik hiermee wil zeggen: verkoop je paardje niet, laat haar lekker in de wei paard zijn met haar paardenvriendjes en af en toe een buitenritje moet prima voor haar zijn. als ze maar genoeg beweging krijgt. je kan het allicht proberen. zie je aan haar dat ze mat wordt en liever wil werken, kan je alsnog het besluit maken.