De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:31

Arabesk schreef:
mag je de natuurlijke grenzen van een paard, ten koste van het paard, ten bate van de sport (en dus geld) overschrijden?

mag een paard op onnatuurlijke wijze gehouden worden, omdat het een duur sportpaard betreft?

Nee en Nee. Kort maar krachtig maar ik vind dus van niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:32

Grappig. Wat zijn volgens jou dan de natuurlijke grenzen? Als je daar zo stellig over bent kun je dat ook vast definieren.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:44

Ik vind het natuurlijk dat een paard kan rennen en spelen met zijn weidegenoten. Haha! Ipv in een stal te zetten waar het arme dier zijn kont, amper kan keren dat vind ik onnatuurlijk.
En nog scheren ook dus van zijn eigen jas ontdoen. Het is niet voor niks iets van de Natuur dat ze een winter en zomervacht krijgen. Een paard is in mijn ogen niet geboren in een stal met een deken op en ijzers onder zijn hoeven.
Dus proberen de zogenaamde naturals een paard op zijn natuurlijkste manier te houden wat in dit land mogelijk is. En nee op de prairie laten lopen dat kan hier niet, omdat er gewoon geen ruimte genoeg is. Maar op stal zetten is een gevangenis voor een paard imo. En volstrekt onnatuurlijk! Een paard is nogmaals niet geboren om stil te staan maar om te bewegen. Dat is mijn mening erover! Ps hebben jullie enig idee wat een ijzer kan doen met een gezonde paardenhoef?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:46

Zeeuwtje68 schreef:
Een paard is in mijn ogen niet geboren in een stal met een deken op en ijzers onder zijn hoeven.

En ook niet met een ruiter op zijn rug Tong uitsteken .

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:47

Nee klopt maar dat kan je ook op zijn vriendelijkst doen imo ipv dwangmiddelen zoals een bit, hulpteugels, zweep sporen enz....
Wat ook absoluut niet in een paardenmond thuis hoort, is een bit en zeker geen twee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:50

Lielle schreef:
er zijn maar weinig paarden die echt natuurlijk gehouden worden, een wei is dat per definitie al niet. Dus iedereen (incl TS) sluit compromissen en mogelijk komt uit dat gevoel van imperfectie (compromis is per definitie niet perfect) de weerstand tegen wedstrijdsport (want die sluiten een 'nog veel slechter' compromis) voort.

Maar ons sportpaard is ook geen wild paard meer, die zou zich niet eens redden in het wild. In mijn ogen is ons huidige doorgefokte paard gelukkig als hij dagelijks een paar uur weidegang heeft met andere paarden en als hij op stal staat ook contact met soortgenoten en een gezonde leefomgeving (frisse lucht, goed voer ed)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:52

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind het natuurlijk dat een paard kan rennen en spelen met zijn weidegenoten. Haha! Ipv in een stal te zetten waar het arme dier zijn kont, amper kan keren dat vind ik onnatuurlijk.
En nog scheren ook dus van zijn eigen jas ontdoen. Het is niet voor niks iets van de Natuur dat ze een winter en zomervacht krijgen. Een paard is in mijn ogen niet geboren in een stal met een deken op en ijzers onder zijn hoeven.
Dus proberen de zogenaamde naturals een paard op zijn natuurlijkste manier te houden wat in dit land mogelijk is. En nee op de prairie laten lopen dat kan hier niet, omdat er gewoon geen ruimte genoeg is. Maar op stal zetten is een gevangenis voor een paard imo. En volstrekt onnatuurlijk! Een paard is nogmaals niet geboren om stil te staan maar om te bewegen. Dat is mijn mening erover! Ps hebben jullie enig idee wat een ijzer kan doen met een gezonde paardenhoef?

En wanneer een paard vanwege de gezondheid moet worden geschoren of een ijzer onder moet? Wanneer het noodgedwongen 4 weken op stal moet ivm een zware blessure?

En wat vind je dan van het rijden op zich? Is dat natuurlijk?
Ik vind het namelijk wat kortzichtig Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:56

Heb je enig idee wat een ijzer kan doen (en dan bedoel ik goeds) voor een ongezonde paardenhoef?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:58

en wanneer een paard vanwege de gezondheid moet worden geschoren of een ijzer onder moet? Wanneer het noodgedwongen 4 weken op stal moet ivm een zware blessure?
Ten eerste hoe komt een paard aan een blessure meestal door het rijden of niet?

En wat vind je dan van het rijden op zich? Is dat natuurlijk?
Dat kan ook op een andere manier vriendelijker dus! ipv met dwangmiddelen ja!
Ik vind het namelijk wat kortzichtig Lachen[/quote]
Ik niet kijk maar naar mijn paarden die zijn super gelukkig! Ik weet dat ik ze op een goede manier hou. Hier komen ze niet in stal! Daar zijn ze niet voor gemaakt nl!
En paardrijden is iets dat vroeger ook werd gedaan en ontdekt is, vind niet dat ik daar voor moet verantwoorden of wel?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:59

Waarom is het toch altijd zo dat mensen die hun paard "natuurlijk" houden er altijd maar vanuit gaan dat mensen die dat anders doen geen oog hebben voor het welzijn van het paard? En ook totaal geen kennis hebben? Dát is toch juist een vooroordeel? Ik vind het op mijn beurt juist weer erg gevaarlijk om maar vanalles te roepen, zonder te onderkennen dat het paard een individu is en als zodanig behandeld dient te worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:00

Zeeuwtje68 schreef:
Ik niet kijk maar naar mijn paarden die zijn super gelukkig! Ik weet dat ik ze op een goede manier hou. Hier komen ze niet in stal! Daar zijn ze niet voor gemaakt nl!

Zijn we er toch, mijn paarden worden misschien wat anders gehouden, maar zijn ook gelukkig stel ik net zo als jij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:00

[/quote]
En paardrijden is iets dat vroeger ook werd gedaan en ontdekt is, vind niet dat ik daar voor moet verantwoorden of wel?[/quote]

Prima, dat vind jij en dat merk jij in je dagelijkse omgang met jouw paarden. Maar sta je er ook voor open dat een ander andere ervaringen kan hebben?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:01

chevax schreef:
Heb je enig idee wat een ijzer kan doen (en dan bedoel ik goeds) voor een ongezonde paardenhoef?

Ten eerste hoe komt een paardenhoef ongezond?
Leg me dat dan maar eens uit.
Heb hier nl echt geen last van hoor!
Ze lopen hier nl op eigen hoeven, natuurlijk bekapt en kan alles met ze zelfs galopperen op de weg!
Vraag kan jou paard dat ook met ijzers onder?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:01

Nee, je hoeft je er niet voor te verantwoorden, maar in de beginpost gaat het over natuurlijke grenzen. Paardrijden is uberhaupt al niet natuurlijk, of het nou al 300 jaar wordt uitgevoerd of niet Lachen Dan ga je die grens dus uberhaupt al over en is het niet meer natuurlijk.

En waarom zou de manier waarop jij je paarden houdt de enige goede manier zijn? Lachen Je praat steeds wel over je eigen dieren, maar sta ook open voor de meningen van anderen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:03

Zeeuwtje68 schreef:
Ik niet kijk maar naar mijn paarden die zijn super gelukkig! Ik weet dat ik ze op een goede manier hou.

Ik kijk ook naar mijn paarden, en die zijn ook super gelukkig *LOL*

Citaat:
Hier komen ze niet in stal! Daar zijn ze niet voor gemaakt nl!

die stallen? Echt wel Haha! Maar die paarden niet, net zo min als ze gemaakt zijn om achter een hek op een stukje grasland te lopen. Erg onnatuurlijk, vind je ook niet?

Citaat:
En paardrijden is iets dat vroeger ook werd gedaan en ontdekt is, vind niet dat ik daar voor moet verantwoorden of wel?

Van mij niet hoor. Maar jij zegt dat je vindt dat de natuurlijke grenzen gerespecteerd moeten worden. Ik kan je alvast vertellen dat een ruiter op zijn rug voor een paard volkomen onnatuurlijk is, daar valt nl een roofdier aan Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:04

Zeeuwtje68 schreef:

IJzers werden ook vroeger ontdekt. Imo is op een paard rijden sowieso de natuurlijke grenzen van je paard overschrijden. Een paard is immers niet ingereden geboren en dat hele paardrijden gaat tegen hun instinct in. Onnatuurlijk dus.

Imo is 't hartstikke hypocriet om te roepen dat alles wat natuurlijk is goed is en vervolgens lekker op je paard gaan hobbelen. Imo is paardrijden ook enkel niet schadelijk voor je paard op een 'onnatuurlijke' manier: met een correct passend drukverdelend boomzadel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:05

Waarschijnlijk komen we verder mte deze discussie als iemand natuurlijke grenzen e.d. kan definieren. Volgens mij was daarvoor al eerder een oproep gedaan.

dit doet me ernstig denken aan de pogingen van A8H om 'discussies' te starten

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:06

Ik vind gewoon dat elk paard buiten hoort te lopen en niet alleen mijn paarden. Hoe vaak zie je niet paarden die weg staan te kwijnen op een stal? en dan stal ontdeugden gaan krijgen uit verveling zoals weven enz.... Een paard die buiten staat met soortgenoten verveeld zich echt niet hoor! En heeft daar ook geen last van. Kijk maar hier op bokt! Daar zijn veel te vaak discussies geweest over te lang op stal, ik vind dat dus niet kunnen. En dat een paard buiten hoort met maatjes weer of geen weer! Knipoog

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:07

even afgezien van de discussie wel of geen ijzers is mijn antwoord kort en krachtig JA en JA

vanaf het moment dat het paard gedomesticeerd is heeft hij werkzaamheden verricht die tegen zijn natuur ingingen, maar hem zeker welzijn hebben gebracht.
Zelf zou ik absoluut opteren voor een carriere als sportpaard (SGW of SGWM) ipv van 24/7 onbeschermd zonder het benodigde krachtvoer in weer en wind in een duf weiland gehouden te worden. Over paardenwelzijn gesproken ........

en arabesk: jouw berekening klopt niet. Het paard is ca 3 minuten op aarde, waarvan het grootste gedeelte als drietenig dier ter grootte van een marmot. In jouw berekening komt na 23,2 uur het eerste leven pas tot stand als ameube, darvoor was de aarde onleefbaar voor elk organisme.

zeeuwtje 68, verreweg de meeste blessures > 68% ontstaan door ongecoordineerd gedrag in heit weiland.
Laatst bijgewerkt door farrier op 30-01-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:08

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind gewoon dat elk paard buiten hoort te lopen en niet alleen mijn paarden. Hoe vaak zie je niet paarden die weg staan te kwijnen op een stal? en dan stal ontdeugden gaan krijgen uit verveling zoals weven enz.... Een paard die buiten staat met soortgenoten verveeld zich echt niet hoor! En heeft daar ook geen last van. Kijk maar hier op bokt! Daar zijn veel te vaak discussies geweest over te lang op stal, ik vind dat dus niet kunnen. En dat een paard buiten hoort met maatjes weer of geen weer! Knipoog

Ik heb het idee dat jij enkel zwart en wit ziet, altijd buiten en altijd binnen. Vergeet je het grijze niet? Die van mij komt wel degelijk buiten maar met een regenbui wil ze echt wel naar binnen, dan staat ze voor 't hek te dringen. Weer of geen weer heeft mijn paard dus schijt aan. Je moet een paard als individu behandelen, niet elk paard vind het fijn om 24/7 buiten te staan, niet elk paard kan zonder deken buiten staan, niet elk paard kan zonder ijzers staan etc.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

Zeeuwtje68 schreef:

Je praat over onze vragen heen Clown

Wat vind jij dan de natuurlijke grens? en waarom in dit principe alleen de wedstrijdsport? Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

Zeeuwtje68 schreef:
chevax schreef:

Ze lopen hier nl op eigen hoeven, natuurlijk bekapt en kan alles met ze zelfs galopperen op de weg!

Een paardenhoef kan door verschillende oorzaken ongezond raken. Niet in de laatste plaats doordat mensen paarden fokken. Het natuurlijke selectieproces valt hierdoor af. Paarden die zwakkere delen hebben, blijven in leven en kunnen zich voortplanten. Maar buitenom dat, ik heb een paard dat op vier bijzondere ongezonde hoeven bij mij kwam (heb haar overgenomen van een stichting). Hoe het kwam? Geen idee, dat is bij de vorige eigenaar gebeurd. Maar mét ijzers kan dit paard weer lopen en een paardwaardig bestaan hebben en haar laatste jaren bij mij in de wei slijten. Of ze dan wel of niet over de weg kan galopperen, dat zal me worst wezen, om het maar even cru te zeggen. Ik zie een paard dat zónder ijzers geen pas meer kon zetten en mét ijzers weer paard kan zijn. Fijn toch?

Vergelijk het nu eens met een mens met een kunstheup of een kunstknie; dat hebben we ook echt niet bij onze geboorte mee gekregen hoor. Maar mocht de tijd komen dat je dat zelf nodig hebt om mobiel te blijven, denk ik dat je maar wat blij bent dat het kán en dat er niet wordt gezegd dat je dat niet moet doen omdat de mensen dat vroeger ook niet hadden (ik weet, knap staaltje antropomorfisme Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:11

Zeeuwtje68 schreef:

goh, waarom staan mijn paarden zich dan toch wel eens te vervelen bij het hek? Samen in de wei, gras tot hun beschikking.

Met dit soort kort-door-de-bocht discussies kan ik erg weinig, en laat ook geen ruimte tot discussie. Nu is het natuurlijk ook de vraag of dat de bedoeling van TS is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:15

Wanneer vinden jullie een paard dan eigenlijk een sportpaard/wedstrijdpaard?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:15

Zeeuwtje68 schreef:

Ik ook niet, toch houd ik mijn paarden op een geheel andere manier als jij. Kun jij me vertellen welke de juiste is?

Citaat:

Dat kan hij wel ja, maar dat vind ik niet verstandig.

Vind jij galopperen op de weg natuurlijk??? Verward

Ik denk dat je ten alle tijden moet kijken waar jouw paard zich prettig bij voelt. Dit zal voor een wollige Ijslander iets anders zijn dan voor een KWPN-er die al zijn hele leven als "wedstrijdpaard" gehouden wordt. Ik heb een aantal paarden 24/7 buiten lopen (met schuilstal) en een aantal staan overdag buiten en 's nachts binnen. Beide groepen zouden doodongelukkig zijn als ik het omdraaide....