Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:13

Ten eerste vind ik dat als je een discussiepunt wilt laten bespreken op een forum, je beginpost neutraal moet zijn. Termen als 'een mep verkopen' zijn niet echt neutraal en beschouw ik als betogend. Dan zou je mensen ervan willen overtuigen het met jou eens te worden, maar later zeg je dat je graag verschillende onderbouwde meningen wil horen. Gewoon even op letten dus.

Ik vind dat een paard op zijn hoofd slaan geen regelrechte dierenmishandeling, superzielig of echt niet normaal. Ik hou ervan om handelingen terug te brengen naar de natuur. In een kudde worden paarden door paarden van hogere standen op hun plek gezet als ze iets doen wat niet getolereerd wordt. Dit wordt gedaan door middel van een bijt in de bil of in de nek. Dit zijn dus ook de plekken waar men met een zweep het paard op zijn plek zet als hij iets doet wat niet getolereerd wordt. In de natuur krijgt een paard ook wel eens een klap voor zijn hoofd, geloof me. Dat vind ik ook niet superzielig en daar komen ze meestal gewoon weer bovenop, zeker wij mensen kunnen een paard met onze kracht niet veel beschadiging toebrengen zonder hulpmiddelen. MAAR. In dat natuur krijgt een paard alleen een klap tegen zijn hoofd in een gevecht. Dit simuleer je dus, hetzelfde als wanneer je een paard schopt of uitdaagt. Je paard zal je dus als strijder zien, als iemand waar hij tegen moet vechten, in plaats van iemand die hem op zijn plaats zet. Daarom denk ik dat een paard op zijn kont slaan met een zweepje meer betekenis heeft en daarom beter werkt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:23

runningkawa??? Die heeft volgens mij niet gereageerd op dit topic. Ziek

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:26

Woops, bedoelde jou Bloos Haha! Blond

Ik weet niet hoe ik er bij kom eigenlijk Haha!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:31

zou wel eens een argument willen horen, waarom je zoiets wel in je hoofd zou halen???? Blond
ik kaN me best voorstellen dat je vanuit een schrikreactie, zoals met dat in rug gebeten worden, uithaalt naar het hoofd van je paard. Ik vind dat niet ok, maar snap het wel.

imo is er eigenlijk geen enkele goede reden om je paard te slaan,er zijn zoveel consequente en duidelijke alternatieven om gedrag te corrigeren ....alsjij maar heel duidelijk en consequent bent!!!!!!

toen ik jong was (nu 25 jaar geleden) en leerde ik om een tik te geven als paard niet deed wat er gevraagd werd Huilen ...ja ikmag hopen dat ze dat tegenwoordig anders lerenop te lossen????
volgens mij was ik toen degene die het niet snapte Zij zijn groot en ik is klein! ...niet dat paard....dat was dus blijkbaar normaal.....gelukkig heb ik zelf leren denken en heb ik al jaren geen tik,schop meer uitgedeelt.
Sla mijn kinderen,vent,hond,poes en dus ook mijn paard niet. Ik voel ook echt weleens frustratie en zou dan het liefst om me heen willen schoppen....maar als ik eerlijk ben ligt het dan toch echt aan mijn humeur en gedrag Bloos ..

enne...gewoon je mond opentrekken als je zoiets ziet. waarschuwing: Clown ik ben wel van mijn vorige stal oa afgestuurd omdat ik commentaar heb gegegeven toen ik de pensioneigenaar een paard met een paal zag slaan Boos! ...nog steeds geen spijt van Haha! !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:37

findira schreef:
Woops, bedoelde jou Bloos Haha! Blond

Ik weet niet hoe ik er bij kom eigenlijk Haha!

Ik wil best wel met runningkawa worden verwisseld hoor!!
Wij hebben bijna altijd hetzelfde idee over de paarden dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:56

Een tik op het hoofd doe ik nooit, ik wil niet met een kopschuw paard zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het 1x uit schrik reactie heb gedaan toen een paard steigerde (wel met succes, hij heeft het daarna nooit meer gedaan).

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:59

mijn paard sla ik nooit, is ook absoluut niet kopschuw, maar hij schoot wel omhoog nadat hij mij had gebeten. net goed, de volgende keer is het in mijn gezicht zeker.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:01

één keer was ik zo gestresst en gefrustreerd toen ik haar manen probeerde te trekken en ze me constant tegen de staldeur aanplette (dat het gewoon gevaarlijk werd) dat ik haar een knal heb verkocht op haar hoofd.
Ik voelde me naderhand heel erg schuldig omdat mijn pony ook niet begrijpt wat er gebeurd,
nu knip ik de manen met een speciale schaar waardoor het lijkt alsof je de manen gewoon getrokken hebt en dan staat ze gewoon te slapen, dus dan komen we ook niet meer in van die lastige situaties terecht.
Wel vind ik dat je streng moet zijn en een terechte tik op zijn tijd best eens mag. In de kudde gaat het er tenslotte ook echt niet zacht aan toe... (niet op het hoofd)

Bij manege pony's is dit een ander verhaal.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:46

Ronduit Dierenmishandeling Boos! Zo wie zo hard met een zweep slaan, vind ik uit den boze. Ik sla mijn paarden nooit.
Nee ik vind dat echt niet kunnen hoor! Als ik gebeten zou worden, dan zou ik terug knijpen wat ook op bijten lijkt. Zodat ze de link kunnen leggen. Maar zeker nooit met een zweep slaan. Ben je nou helemaal gek geworden.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:47

Jaimyliefje schreef:

Hoezo dan?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:56

Ik ben sowieso niet erg mepperig dus het komt zelden voor. De enige keer dat ik nog weleens een tik/kneep op de neus verkoop is bij moetwillig bijten... Dat mag in de kudde niet, dus dat mag bij mij ook niet.

Ben overigens van mening dat voorkomen nog altijd beter is dan genezen. Als je paard vervelend wordt in een bepaalde situatie (ik noem manen trekken) kijk dan of je iets aan die situatie kan veranderen. Dan is straffen helemaal niet nodig.

Verder kom je met je stem+houding/benadering al een stuk verder. Als je die goed in kunt zetten hoef je zelden fysiek in te grijpen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:01

Narya schreef:
Jaimyliefje schreef:

Hoezo dan?

Die hoor je niet te meppen, die verdienen meer respect.

Ik zie manege pony's vaak helemaal afgeranseld worden, dat is ook nog eens hartstikke verwarrend voor zo'n dier want niet iedereen is even consequent, en iedereen vind weer andere dingen goed.

Bij mijn eigen pony, die precies weet wat ze wel en niet mag, en maar één uurtje of zelfs minder per dag voor mij hoeft te werken, en verder het ultieme luizenleventje heeft, die mag best eens op haar plek worden gezet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:14

Ik ben echt niet altijd zachtzinnig als het opvoedkundig betreft...mijn voeten wapperen ook wel eens...
Tijdje terug was een van de heren een tikje opdringerig toen ik wat hooi in de wei aan het uitplukken was.(Dat wordt altijd in 3 hoopjes neergelegt om beide heren rustig te kunnen laten eten,een van hen is erg dominant.)
Ik voelde opeens dikke billen duwen tegen de mijne...dat pik ik niet en die billen liepen ook tegen een van mijn voeten op met tegelijkertijd een flinke brul Boos! ...resultaat...meneer staat nu netjes te wachten totdat ik klaar ben en als ik vind dat hij te dicht bij komt dan draai ik mijn kont die kant op zodat hij netjes een stapje terug doet.Als ik klaar ben mag hij eten en ga ik naar het volgende hoopje...als ik dan wegga krijgen ze nog even een aai over de bol en blijft hij lekker door eten.Hij is dus niet bang maar weet wel wat er van hem wordt verwacht.

Om een paard echt een mep tussen zijn oren te geven misschien als je leven ervan afhangt,of gevaarlijk voor de omgeving Clown
Die van mij krijgen ook nog wel eens een tik tegen hun neus als ze onbehouwen zijn en proberen hun gebit los te laten op kleding of tussenliggende vinger Bloos ...kopschuw zijn ze echt niet...maar een voorwerp op het hoofd gebruiken...nee.

Een paard een tik tussen zijn oren geven om hem nagevelijk te krijgen Verward Die les heb ik zeker gemist...Als een paard zijn neus in de lucht gooit drukt hij zijn rug weg...dit kan meerdere oorzaken hebben.
Spanning....pijn...
Beter eerst kijken wat de oorzaak is en dan bekijken wat eraan gedaan kan worden ipv een tik op de kop ...nestle goed dat je dat niet doet hoor Ja

Groetjes,Tinky

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:22

Ik zit wel op dezelfde lijn als Tinky12.

Als een paard bijt, geef ik hem wel een tik met vlakke hand op zijn neus, maar niet heel hard, vgl beloningsklap op de hals.
Niet hard dus, maar het werkt wel.
Verder sla ik nooit op het hoofd. Als het nodig is, geef ik rustig een stomp of schop in de boeg, ribben of op de kont.
Heb ooit iemand gezien die zijn paard vol een vuistslag tussen de ogen gaf...misselijkmakend!

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:57

en ik ben het helemaal eens met Beantsje!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:05

Inderdaad, als ze echt bijten een "tik" op de neus vind ik nog wel kunnen. Maar dan ook meer als waarschuwing en zeker niet om eens even harde klappen uit te geven...
Toen ik mijn paard net had, was ze vaak gewoon heel braaf met buitenritten, maar als we het hek door waren dat we weer richting huis ging, en ze moest wachten tot de ander het hek dicht deed, begon ze vaak wat omhoog te komen. Omdat er niet echt een reden was waarom ze het deed (had dr niet kort, trok ook niet in de mond, was ook niet gespannen etc.) kreeg ik op een gegeven moment van iemand te horen om een tik tussen de oren te geven, dit vond ik eigenlijk niks, maar het heeft wel geholpen... het was toen ook over. Maar eerlijk gezegt ben ik niet van op het hoofd slaan, het is dat ik echt werd overgehaald...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:31

Als een paard iets uit angst doet zal ik hem niet slaan en zeker niet op zijn hoofd Blauw oog En ik zal een paard of pony ook niet met een zweep op zijn/haar hoofd slaan, maar als ze een keer bijt ofzo zou ik haar wel een tik en danook een flinke tik over de neus geven!
en ik vind dat je daar geen schuld gevoel over heoft te hebben, als ze het verdient hebben

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 13:50

@WildChild, Daar heb je opzich wel een punt alleen vind ik dat een paard dat uit angst reageert (zoals het steiger geval) het absoluut niet verdient om een zweep tussen zijn oren te krijgen. Bij zulke dingen hoor je naar mijn mening in ieder geval het niet op te willen lossen met de zweep.
Een tik verkopen op neus als paard bijt kan ik mij goed voorstellen dat is een reactie uit zelfverdediging. Maar ik doel hier meer op het bewust een klap/mep whatever verkopen..

Citaat:
Ten eerste vind ik dat als je een discussiepunt wilt laten bespreken op een forum, je beginpost neutraal moet zijn. Termen als 'een mep verkopen' zijn niet echt neutraal en beschouw ik als betogend. Dan zou je mensen ervan willen overtuigen het met jou eens te worden, maar later zeg je dat je graag verschillende onderbouwde meningen wil horen. Gewoon even op letten dus.

Ik zie de fout in de term een mep verkopen niet, dat is een term die wij gewoon gebruiken hier. Ik ga niet een topic openen als ik geen onderbouwde meningen wil horen. Ik wil weten of het nu aan mij ligt of dat er meerdere mensen vinden dat je een paard niet bewust (dus met uitzondering van een tik op zijn neus als zelfverdedinging) een klap moet verkopen met een zweep of welk 'hulpmiddel' dan ook. Ik doel dan dus met name op momenten als een paard steigert uit angst, een ruiter is rijtechnisch nog niet zo ver en krijgt van instructie te horen dat je hem maar een klap met de zweep op zijn hoofd moet geven als hij weer uitbreekt 'want dan leert hij het wel af'.

boter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:53

een corrigerende tik met een zweep dat is niet zo erg
maar slaan op het hoofd dat NOOIT
Boos!

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:58

Nee dat zal je mijn nooit zien doen!!
En met zweep al helemaal NIET! Lips are sealed

Maar ik heb het gelukkig hier ook nog nooit iemand zien doen! Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:03

ik heb een hengst gehad die totaal geen opvoeding gehad had. Die heb ik zelf heropvoeding gegeven.
Die heeft van mij echt wel corrigende klappen gehad maar het is nooit in me op gekomen om hem op z'n kop te slaan, terwijl hij echt af en toe gevaarlijk was!
Als ik zo terug kijk is hij er heel erg van op geknapt, niet van het slaan maar in het algemeen. Was gewoon weer een pony waar je wat mee kon doen. Kon ermee naar buiten, op wedstrijd, open dagen met politiehonden, loeiende sirenes etc. Dus weet wel dat ik nooit té ver ben gegaan en hij heeft altijd vertrouwen in mij gehad..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:11

Ik vind of je een paard op het hoofd mag slaan een beslissing van de situatie.
Al bijt hij je, dan vind ik het logisch dat die een tik op ze hoofd krijgt. maar al geeft hij een trap ofzo, heeft dat in principe niks met het hoofd te maken Verdrietig

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:22

het ligt voor mij ook heel erg aan de situatie, tijdens het rijden ofzo zou ik het nooit doen en vind ik het ook niet kunnen, geef dan hooguit het paard als het nodig is een tik op zn kont of achter mn been..
verder heb ik bijvoorbeeld de paardentandarts het wel eens zien doen maar dan met een goede reden, deze tandarts heeft eigenlijk zelden hulpmiddelen nodig en als een paard dan een praam op krijgt (wat in vele gevallen niet eens nodig is) dan geeft hij soms met de vlakke hand een klap (niet heel hard) tussen de ogen zodat het paard weer even bij de les is en jou weer ziet omdat ze soms echt even er niet bij zijn dan ofzo..
ik heb een paard ook weleens een tik verkocht tegen zn hoofd, dit wel bij het uit de paddock halen van jonge paarden.. ze worden vaak met 2 tegelijk eruit gehaald (anders gaat de 1 over het hek als je met de ander wegloopt) en ze kunnen erg 'fris' zijn zodat ze bijna over je heen denderen en dan vind ik het niet erg om het paard een tik te geven met mn hand tegen de neus of eventueel met een lus van het halstertouw (wel na eerst keer aan het halstertouw getrokken te hebben en met mn stem geprobeerd heb te corrigeren).. ik ben van mening dat dit ook gewoon een stukje opvoeding is bij de jonge paarden, anders heb je straks een volwassen paard wat gewoon over je heendendert.. en als ze braaf zijn krijgen ze daarna ook gewoon een beloning op stal en kopschuw zijn ze ook niet..
Ik denk dat dit wel moet kunnen??

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:27

Een paard die gewoon bijvoorbeeld hapt ofzo, kun je wel een tik op de neus geven maar met een zweep slaan vind ik persoonlijk erg ver gaan!
Als een paard steigert ui angst is het ook niet normaal als je tussen de oren slaat.
Maar als jij een paard hebt die er een gewoonte van maakt om overal bij de steigeren vind ik het een goede oplossing. Je kunt weinig kanten op als een paard steigert. En als ze een tik tussen de oren krijgen denken ze dat ze bijvoorbeeld het plafond raken en zullen de meeste paarden het niet noch een keer proberen.
Bij jongen paarden die een keer steigeren om uit te proberen vind ik het ook wel weer een beetje ver gaan. Elk paard heeft zn streken maar het moet niet te ver gaan.

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:28

ik sla nooit mijn paard op zijn hoofd. toen ik me paard kreeg was ze kopschuw maar dat is er nu gelukkig uit dus dat wil ik houden zo. en buiten dat ik vind het zielig.