Trappen bij hoevenkrabben.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silfanoo

Re: Trappen bij hoevenkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:43

Zullen we even ontopic blijven?

Chonelly schreef:
Wat ook kan helpen is niet alleen de hoeven uitkrabben, maar ook verder de benen goed betrekken bij het 'borstelritueel'. Dus als je je paard borstelt ook met een zachte borstel de benen borstellen. Vervolgens met 1 hand het beentje pakken, met de ander het beentje borstelen, en dan weer neerzetten, en dat verder uitbouwen naar hoeven uitkrabben.

Ik kan heel zijn benen aanraken. Wat ik ook regelmatig borstel. (Meestal zijn de benen juist vies)
Maar zodra ik zijn voetje omhoog wil doen gaat het mis.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:26

kellyhvj schreef:
Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....
Doe dit alleen als echt NIETS helpt. Stem verheffen, etc!

Ik heb dit probleem ook bij mijn haflinger, dat die trapt en bij zijn voorbenen ook, als ik zijn benen dan uiteindelijk vastheb kan die ze echtnie stilhouden. Maar mijn vraag is: Wat bedoel jij met een knietje, en waar? Bedoel je bij de achterbenen je been er zo neerzetten dat je paard zijn achterbeen erop kan leunen? Want zo doe ik het namelijk ook, dan kan die ze iig zeker minder snel bewegen.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:39

Ik heb een 2,5 jarige NF. pony gekocht, zo uit het weiland. Hier kon ik ook geen hoeven uit krabben achter. Hij sloeg en maaide alle kanten op met zijn achterbenen. Maar na 2,5 week liet hij braaf zijn hoeven uitkrabben. HOE zal je vragen. Gewoon. je neemt je longeerlijn en doe die om het achterbeen. Zodat er een lus om zijn been zit. Begin van boven en laat deze rustig zakken tot deze in de kogel blijft zitten. Dan ga je bij zijn schouder staan en strek je langzaam aan de longeerlijn. Tegelijkertijd geef je het commando Voetje. Nu kan hij schoppen en maaien met zijn been, zonder jou te raken. Dit doe je 2 of 3 keer. Dit kan je meerdere keren per dag doen, of gewoon 1 keer per dag. Na ongeveer 2 weken, ga je proberen en met de longeerlijn en met je hand tegelijkertijd de hoef op te tillen. Na een paar dagen, dan je dan proberen blind de hoeven uit te krabben. Vraag of iemand anders achter je paard gaat staan en jou aanwijziging kan geven waar je moet krabben. Na een paar dagen gaat het van zelf. Dan kan je gewoon zelf de hoeven uitkrabben. Dit werkt echt. Mijn pony kon je niet eens aanraken toen ik haar ging halen uit het weiland. Dus er is echt hoop voor je.succes ermee.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:00

ik zou helemaal opnieuw beginnen.. eerst voorvoetje geven met het commando voetje. dan naar achter lopen en een beetje tegen m aandrukken zodat ie op rust gaat staan en teggelijkertijd het commando voetje. heeeeeel erg belonen. de volgende keer als hij automatisch zijn voetje op rust zet weer heel erg belonen. als dit laatste ong 20 keren dat je bij m kwam gebeurde, kun je langzaam aan het voetje heel even vasthouden en meteen weer loslaten, nog voordat hij ook maar kán trappen. en weer heeel erg belonen. dan elke keer iets langer vasthouden enz. dit heeft bij mijn 2 jarig verzorgpaard (is nu al 1.70 groot, en ik kan niet meer over haar heen kijken.. ben ook helemaal niet sterk, dus je hoeft er ook geen kromme rug aan over te houden Knipoog ) wel gewerkt. ik ben nu met de volgende bezig, en die is nu bij stap 1. en dat met een touw enzo kan ook, maar ik doe het liever wat rustiger aan.. zodat ze er rustig aan kunnen wennen. naja.. suc 6! ohja en ik doe het meestal voor het poetsen, zodat de aandacht nog helemaal bij mij is, en ze niet verveeld zijn en gaan trappen zo van: ik heb geen zin meer.. maja als je paardje dan nog heel onrustig is kan je beter eerst wel even gaan poetsen..

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:14

Moelie schreef:
kellyhvj schreef:
Het klinkt misschien rot, maar als hij trapt een knietje geven.
Mijn haflinger deed als ik het zadel erop legte een schop geven. Ze kreeg dan een knietje.
In de natuur geven ze ook niet een trap terug als het paard er 1 krijgt. En het paard blijft sterker als jij bent.....
Doe dit alleen als echt NIETS helpt. Stem verheffen, etc!

Ik heb dit probleem ook bij mijn haflinger, dat die trapt en bij zijn voorbenen ook, als ik zijn benen dan uiteindelijk vastheb kan die ze echtnie stilhouden. Maar mijn vraag is: Wat bedoel jij met een knietje, en waar? Bedoel je bij de achterbenen je been er zo neerzetten dat je paard zijn achterbeen erop kan leunen? Want zo doe ik het namelijk ook, dan kan die ze iig zeker minder snel bewegen.

Ja, dat bedoel ik ook. Maar als dat niet helpt geef ik wel eens een knietje tegen haar buik. Niet heel hard, maar wel zo dat ze even de aandacht erbij heeft....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:07

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij schopt.
Is het echt slaan, al of niet gericht, of meer met geweld de voet weer neerstampen?

Als het meer het laatste is, dan kan het zijn dat jouw pony gewoon kramperig is. Niet boos worden, zorgen dat hij netjes redelijk vierkant staat als je begint, been van boven naar beneden strelen en zo laag mogelijk optillen, eerst even een stukje naar voren halen en na een paar tellen naar achteren en vooral laag houden, net iets boven de grond.

Als het niet lukt, kan je eerst eens beginnen met een halstertouw om zijn achterbeen te leggen, in de kootholte. Jij staat bij de schouder en tilt mbv het halstertouw de voet een beetje op door naar voren te trekken.

Als hij wel goed kan geven maar gewoon kliert, is het verstandig om het been over jouw been heen te leggen, inderdaad je voet onder hem plaatsen, voor het been langs en zijn voet op jouw dij leggen. In dit geval wel voldoende hoog optillen. Als een paard wil schoppen, moet hij namelijk eerst zijn been naar voren halen en dat belemmer je dan. Dus kan hij niet schoppen.

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:48

ik heb dat nou precies hetZelfde met Boyo

de voorhoeven doet hij prima
derechterachterhoef tilt hij nog emt gemak op als ik naar zijn linkerkant ga dan loopt hij weg..
ik ga dan gewoon rustig door en blijf vragen...

'hij gaat dan hange of wil verder lopen ik houd dan gewoon zijn voet vast maar vaker heeft hij ook de neiging om opzij te trappe vandaar dat ik zijn achterbeen wat meer naar achter en buiten til. zo ken hij niet schoppe..

meestal is dat gewoon uitproberen bij pony's en paarden...
vooral als je pas een pony of paard hebt gaan ze kijken hoever ze kunnen gaan bij jou...
maar boyo weet nu dat hij het niet ver ken gaan.
ik zal hem nooit schoppen een tik geven of slaan...

ik doe het gewoon met mijns tem en beloningen
daarna kunsjes doenw at hij erg leuk vind:)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:12

Mijn haflinger van anderhalf die ik nu 2 weken heb gaf zijn benen ook niet, totdat afgelopen woensdag de hoefsmid kwam. Die hebben daar natuurlijk ervaring mee en hem lukte het uiteindelijk, hij ging wel hinkelen als hij 1 voorbeen vasthad maar hij bleef hem uiteraard vasthouden. Nu de hoefsmid is geweest ga ik ook elke dag aan de slag met hoevenkrabben, alleen het probleem is: Hij geeft zijn voorbenen wel goed, maar zijn achterbenen dus niet, als ik zijn achterbeen wil pakken draait die om (hij staat vast maar dan draait die naar de zijkant). Als ik hem dan weer wil pakken draait die weer weg, en zo gaat dat elke keer door. Als hij ze uiteindelijk dan optilt lijkt het alsof die wil trappen, en dan draait die weer weg. Maarja, het enigste waar je mee opschiet is geduld..
Dus ik blijf het gewoon proberen totdat die ze eindelijk geeft, zou ze toch moeten uitkrabben!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:48

ohja en je moet pas naar '' achtere '' gaan om de hoeven uit te krabben, als je paardje ontspant. als hij namelijk helemaal gespannen is merk je het minder snel als hij een beweging (trappen) gaat maken. meestal trekt een paard eerst zn hoef een beetje weg als je m pakt. dan moet je dus eerst even wachten tot ie weer ontspant..

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:08

Je paard eerst goed vierkant zetten, zodat het gewicht verdeeld is over al zijn benen
Als je dan één voet optilt is hij goed in balans. van boven tot onder over het been glijden en dan rustig optillen.
niet gelijk heel ver naar achter of heel hoog, want dat is natuurlijk niet zo fijn voor je paard..

Als hij het meer doet om je uit te proberen o.i.d en wat je zegt een beetje druk gaan uitoefenen en in je handen gaat hangen
en zeg maar van voor naar achter schoppen, zou ik zeggen: Gewoon vasthouden en waarschuwen met je stem.
Als ie echt in je handen gaat hangen, kun je hem zeg maar een beetje laten vallen door zijn voet plotseling naar bedenen te bewegen.
zo raakt ie een beetje uit balans en schrikt ervan..

succes.. Knipoog

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 13:36

Moelie schreef:
Mijn haflinger van anderhalf die ik nu 2 weken heb gaf zijn benen ook niet, totdat afgelopen woensdag de hoefsmid kwam. Die hebben daar natuurlijk ervaring mee en hem lukte het uiteindelijk, hij ging wel hinkelen als hij 1 voorbeen vasthad maar hij bleef hem uiteraard vasthouden. Nu de hoefsmid is geweest ga ik ook elke dag aan de slag met hoevenkrabben, alleen het probleem is: Hij geeft zijn voorbenen wel goed, maar zijn achterbenen dus niet, als ik zijn achterbeen wil pakken draait die om (hij staat vast maar dan draait die naar de zijkant). Als ik hem dan weer wil pakken draait die weer weg, en zo gaat dat elke keer door. Als hij ze uiteindelijk dan optilt lijkt het alsof die wil trappen, en dan draait die weer weg. Maarja, het enigste waar je mee opschiet is geduld..
Dus ik blijf het gewoon proberen totdat die ze eindelijk geeft, zou ze toch moeten uitkrabben!

Dit doet mijn pony precies hetzelfde!!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:18

mijn pony (fjord) wil ook nog weleens klieren als ik dr achterhoeven uit wil krabben door snel haar voeten weer neer te willen zetten.. maar dit is gewoon uitproberen dus ik hou vol gewoon steeds weer opnieuw vastpakken tot ze niet meer kliert en dan neerzetten en flink belonen..
Mijn hoefsmid zegt gewoon (hihi en dat zegt hij zo relaxed ik stond er versteld van) '' Eh, Lindia dat vind ik niet leuk'' en dan houd ze meteen op te klieren hihi..
of gewoon '' niet doen'' hahaha erg toch zoveel respect ze meteen voor hem heeft

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:26

deed me oude verzorgpony ook steeds ze been gewoon op pakken en als die dan stteds niet doet belonen de 1e keer gewoon 2 sec ofzoiets en dan steeds langer heeft bij mij pony goed geholpen

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:55

Ik reed ook een paard waar je de achter voeten niet van op kon tillen, de smid wou hem ook niet meer bekappen ivm het slaan.
Veel de achterhand en benen aan raken dat het niet meer eng was, dan voorzichtig een longeerlijn boven de kogel en voet vragen met iets druk op de longeerlijn.Je vraagt dan alleen de voet naar voren als hij zijn voet optilt belonen. Dit eerst goed oefenen en dan het been in aan gaan raken terwijl het naar voren is.Als dit goed gaat dan rustig het been naar achter brengen zo kun je uiteindelijk normaal de hoeven uitrabben.

Groet,
Marieke

marie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:55

WiskyBokjes schreef:
was bij Wisky eerst ook, ik houd gewoon het been vast maar ga wel zo staan dat die je niet kan raken Knipoog
succes

deed ik ook altijd wel moeilijk maar gaat nu al stuk beter

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:09

Ik kende ok zo'n paardje.
Ik ben gewoon rustig tegen haar gaan praten en dan ging het steeds wat beter.
Daarna beloning.
Pling

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:06

Het is weer eens sinds een tijdje goed gelukt!!
Ik pakte gewoon zijn voet beet. En ik zei "voetje" hij bleef gewoon rustig staan. Hij tilde ze voet niet op. Dus ik tilde hem op. Toen ik hem vast had probeerde hij nog wel met zijn voeten heen en weer gedaan. Maar Silfanoo heeft zo'n handig sokje waar ik hem goed aan vast kon houde, waardoor ik niet los niet. En ging gewoon rustig zijn hoeven krabben. Toen was ik klaar. Zette zijn voet weer neer en gaf hem een snoepje. Dat had ik nog een paar keer zo gedaan. En toen deed hij heel normaal. Morgen weer proberen en kijken of hij weer normaal kan doen. Anders probeer ik het gewoon weer opnieuw!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:09

Cassidy schreef:
Even een quote uit een ander topic over voetjes leren geven.
Scheelt weer tikwerk:
Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:07

Dankjewel.
Maar het gaat nu wel beter. En ik doe het gewoon op deze manier:

Silfanoo schreef:
Het is weer eens sinds een tijdje goed gelukt!!
Ik pakte gewoon zijn voet beet. En ik zei "voetje" hij bleef gewoon rustig staan. Hij tilde ze voet niet op. Dus ik tilde hem op. Toen ik hem vast had probeerde hij nog wel met zijn voeten heen en weer gedaan. Maar Silfanoo heeft zo'n handig sokje waar ik hem goed aan vast kon houde, waardoor ik niet los niet. En ging gewoon rustig zijn hoeven krabben. Toen was ik klaar. Zette zijn voet weer neer en gaf hem een snoepje. Dat had ik nog een paar keer zo gedaan. En toen deed hij heel normaal. Morgen weer proberen en kijken of hij weer normaal kan doen. Anders probeer ik het gewoon weer opnieuw!

Jitkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:39

als ik boyo zijn linker achterbeen vastpak gaat hij ook steeds opzij lopen en duwd mij daarna met zijn dikke kont opzij.. dan waarschuw ik hem op een diervriendelijke manier.. dan tilt hij hem even op en hij kan gewoon zijn evenwicht niet behouden.. hoe dat ken geen idee:S wel vaag.. wie weet daar een methode voor? hij wilt hem daarna niet meer geven gaat hij de hele tijd heen en weer lopen

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:29

Jitkaa schreef:
als ik boyo zijn linker achterbeen vastpak gaat hij ook steeds opzij lopen en duwd mij daarna met zijn dikke kont opzij.. dan waarschuw ik hem op een diervriendelijke manier.. dan tilt hij hem even op en hij kan gewoon zijn evenwicht niet behouden.. hoe dat ken geen idee:S wel vaag.. wie weet daar een methode voor? hij wilt hem daarna niet meer geven gaat hij de hele tijd heen en weer lopen

Zorg dat je paard met zijn alle 4 de benen vierkant staat.
Dan weet je cker dat je paard in evenwicht staat.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:17

Ik heb al veel zo'n trappende paarden gehad. Grotendeels zijn het twee categoriën: 1. ze kennen het niet en trappen meestal achteruit 2. ze willen het niet en trappen ook opzij.
Er zijn verschillende methoden en altijd met geduld, pas bestraffen als het tot categorie 2 behoort, en dan liefst met de stem (maakt al indruk), bij een goeie schop dezelfde terug, dat hoeft maar een keer.
Maar over het algemeen gaat het bij de meeste het gemakkelijkst met een touw, zoals in de quote van Cassidy. Ik heb het echt al bij véél paarden zo aangeleerd en het werkt steeds, vaak al van de eerste keer oefenen. Later kan je dan overgaan naar het vastpakken met de hand en later ook oppakken met de hand. Hou de eerste keren het touw achter de hand zodat je meteen weer naar het touw kan overschakelen als het niet lukt met de hand.

Ik kende wel een paard dat heel goed het verschilt wist tussen een touw en een hand, maar die sloeg ook echt om je te raken dus dat was lastiger. Maar na een hele tijd oefenen ging dat ook goed. Het is vooral erg veilig met touw.

Het gaat nu beter lees ik, maar die tip van Cassidy is echt een hele handige en kan je misschien bij een terugval nog gebruiken Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:27

Mijn paard Jaopie is een absolute "opzijtrapper". Als hij staat te vreten (kuil, of hooi), daarvoor moet ik hem uit de wei halen want hij staat 24/7 in de wei, helaas een van de weinigen die deze LUXE kunnen genieten, op de stal waar ik nu sta, kun je nog wel het een en ander doen, aan die sokken (Tinker x Fries), maar hij heeft er een bloedhekel aan. Het is toch ook heel erg een kwestie van geduld, evnen kijken, hou je hand op dat bovenbeen, dan kan je het voelen aankomen, als het ware, maar een paatrd dat ECHT wil slaan, SLAAT ook, zo bliksemsnel, Japie is gelukkig niet wat ze dan noemen "gemeen", maar hij heeft wel een paar ROTstreken. Kopm nou niet in de vuurt van zijn LINKERVOORBEEN (met je eigen BENEN) want dan staat dat linkervoorbeen dus ineens een METEr jouw richting op, jajaja, gemikt, ecspres dus, In het bgein gaf ik hem daar dan wel eens een schop terug, tegen zijn hoef. Maar tegenwoordig wordt hij dan een partij WOEDEND! Waarom bij hem het linker voorbeen? Ach, dat is natuurlijk omdat we gewend zijn, links te benaderen.
Heb ik uitgeprobeerd, hopor, het linkervoorbeen via RECHTS, bijna onder zijn buik door, te benaderen (meneer heeft nogal wat sokken, dus wilde ik het uitkammen), geen probleem, mar dan moet je weer uitkijken, dat die ACHTERbenen blijven staan, je wil tenslotte gen schedelbasisfractuur. Als dit nu weer klinkt als: lekker paard heb jij: nou, ik ken er ook wel een paar die hun achterbenen gelijk RAAK gebruiken. Met ook alle gevolgen van dien. Iki probeer ALTIJD op te passen. Mijn paard is beslist geen "kriebi", in de zin van: je kan nergens aan zitten, integendeel zelfs, maar je moet altijd uitkijken, met elk paard. Ik sdenk dat de meeste ongelukken gebeuren op het moment dat je denkt: nou ja, maar dat DOET mijn paard toch niet? Vertrouw je pard, maar wees niet roekeloos! Heel vroeger, toen ik nog een kind was, kreeg ik me een paard in de handen gespeeld, dat was een vreselijk ding, kon je niet onder zijn buik borstelen, niks. IK ben er ONDER gekropen, het was ook een notoire bokker, ik ben hem zonder zadel gaan rijden. Ik was een kind toen, wat ik met dat paard (16 jaren) heb uitgehaald is te gek voor woorden. Maar wat je als kind kunt, en durft, dat zijn andere dingen dan als je later leeft. Ik heb dat ook zo vaak gezien aan mensen,,die na 10-15 jaren niet gereden te hebben weer op een paard gingen (het paardenvirus kruipt wat dat betreft, altijd maar verder ...), maar die waren gwoon BANG, en teleurgesteld in zichzelf, dat ze niet meer "konden wat ze vroeger konden" (of: durfden) dat is toch heel normaal? Je hebt misschien kinderen, er is je misschien gezondheidsmatig iets overkomen (of in je naaste familie), of er zijn kinderen, waar je nu voor leeft, zelfs Anky van Grunsven zegt: ja, vroeger leefde ik alleen voor paarden, nu heb ik twee kinderen, die zijn voor mij TOCH belangrijker dan die paarden. Kan je wel weer denken: makkelijk gezegd, voor een meid, die ALLES al gewonnen en gehad heeft, qua paarden. Maar we zijn toch niet ANKY? We zijn toch nog steeds ONSZELF, met onze parden (met beperkte mogelijkheden?) Gewoon lekker bezig blijven met je eigen paard, niks moet, toch? Paarden zijn gewoon wezens, die elke dag weer ander reageren. De een reageertr hier goed op, de ander weer niet. Er IS gewoon geen "recept".
Het beste "recept" dat ik wie dan ook kan meegeven is: geduld, aanhouden, volhouden, niks verwachten, erb klein dingetje belonen, en zelf blijven nadenken....

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:19

Je hebt helemaal gelijk Terpentijn Lachen
Ik had in dit topic ook al gezegt dat Silfanoo nu beter zijn best doet met hoevenuitkrabben.
Maar nu steeds begint hij weer te trappen.
Hij is nu 4 jaar.
En ik merk aan hem dat hij aan het puberen is.
Dus dit is gewoon "uitproberen" Lachen
Dus als hij goed zijn best doet word hij beloond.
Doet hij niet zijn best? Blijf ik net zo lang doorgaan totdat hij normaal zijn voet stil blijft houden, en dan word hij weer beloond.
Dit vind ik zelf toch de makkelijkste manier Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:14

Jajaja! Dat vind ik leuk om te horen, Silfanoo. We zitten hier toch allemaal op Bokt om elkaar aan te horen, te helpen als we dat tenminste kunnen, maar soms kom je topics tegen, warvan ik dan onwillekeurig denk: tsja, ik WEET het er zijn geen klip en klare, standaard oplossingen voor ieder probleem, met ieder pard. Maar het wordt soms ook wel eens, het ik de indruk, te ver gezocht, als iets niet meteen lukt. We hebben allemaal wel onze ISSUES met onze paardenkameraden, maar meestal ligt de oplossin veel dichterbij en is veel simpeler, dan we zelf wel denken of (willen) geloven. Je KUNT ook gewoon niet een standaard raad aan mensen geven, daarvoor moet je weten hoe oud het paard is, wat is de voorgeschiedenis, hoe wordt het pard gehoudn, etc. Maar daar moet je ook weer niet in doorschieten, laten we wel wezen IEDER paard moet voetjes leren geven, het zadel, het bit leren accepteren (behalve als ik nu weer gekrijs van de "bitlozen" krijg, uiteraard, iets, at ik trouwens ook helemaal niet afwijs). Maar het blijft een individuele aanpak. Bij deze werkt dit beter, bij die weer dat. Daarom zitten we toch op Bokt? Om te proberen ervaringen te delen, wijzer te worden? Maar soms doen mensen wel heel erg moeilijk, het is natuurljk nooit: DAT bit of DAT zadel, of DIE wondersmid. Zoals overal ligt de werkbare waarheid ook hier waarschijnlijk gewoon in de middenmoot. Een beetje gezond verstand is nooit weg. Maar: vragen stellen ook niet!