Ik begin bang te worden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferHui

Re: Ik begin bang te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:19

Je moet ook een Beetje Streng doen ! Gewoon Roepen, Iets waarvan ze denkt dat moet ik niet meer doen ! Groetjes

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:25

ik denk dat het beste is om een idd wat instructie te gaan zoeken. sowieso zou ik wel leuke dingen doen, lekker wandelen, grazen, poetsen, spelletjes om zo toch de band tussen jullie te behouden!
EN, niet over je heen laten lopen.. jezelf groot maken!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:32

schrikt je pony als je naar 1 kant van de bak loopt?
misschien ligt of staar er iets waar ze bang voor is.. anders ga dr een paar rondjes langs met de draf, als dat goed gaat galloperen .. ik heb vandaag vrijgereden ..en me pony schrok ook 2 keer.. en ging dan vet hard! harder dan dr normale galop.. ze schrok ergens van .. maar ik weet niet waarbvan want dat heeft ze normaal niet

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:39

Nieek14 schreef:
schrikt je pony als je naar 1 kant van de bak loopt?
misschien ligt of staar er iets waar ze bang voor is.. anders ga dr een paar rondjes langs met de draf, als dat goed gaat galloperen .. ik heb vandaag vrijgereden ..en me pony schrok ook 2 keer.. en ging dan vet hard! harder dan dr normale galop.. ze schrok ergens van .. maar ik weet niet waarbvan want dat heeft ze normaal niet

Nee ze schrikt niet.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:41

ze wil er dus gewoon niet lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:43

Nieek14 schreef:
ze wil er dus gewoon niet lopen?

dat lijkt me stug, er zal wel iets zijn waardoor ze het niet wil, ze lopen er niet 'gewoon' niet langs..

snoebelke8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:52

Die van mij heeft dat ook een tijdje gehad. Ik heb het uiteindelijk van haar gewonnen door door te zetten niet op te geven en proberen niet teveel te vechten met haar. Gewoon laten zien wie de baas is, en consequent zijn. Maar ik raad je aan dit met iemand met ervaring te doen, want door aan te modderen maak je het probleem alleen maar erger!

Succes ermee

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:56

Eerst uitsluiten dat de pony geen mankementen heeft waardoor de pony nu zo zou kunnen doen. Is er niets aan de hand? Dan de boel oppakken en zorgen dat je iemand bij je hebt die verstand heeft van dit soort gedrag en je kan helpen hiermee. Het lijkt er op dat de pony je de baas wilt worden door je te intimideren. Jij bent hier gevoelig voor en je pony gaat dit dan tegen je gebruiken.
Probeer de verstandhouding weer goed te krijgen. Ga niet alleen lopen rommelen met snoepjes enzovoorts.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:04

en weet je zeker dat je paard nergenst last van heeft en dan het zadel en alles goed past? want ik denk eerder dat ze dan van iets last heeft omdat ze ook bokt enzo en 1 kant wil ze niet op enz. als dat allemaal zeker is zou ik lekker met grondwerk beginnen en vriendjes worden;) ik doe zelf ook parelli maar het is echt een wereld van verschil! je word zo ontzettend blij ervan en ik ben zelf ook veel rusitger maarja dat licht aan miJ (A) suc6!

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:15

Moet ik weer helemaal op nieuw beginnen en eerst een paar weken ofzo niet rijden en alleen wat knuffelen en wandelen ofzo?
Zodat onze band een beetje sterker word? Of wat raden jullie aan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:17

Hulp zoeken in ieder geval. En longeren met dubbele longe, dan kan ze zich niet meer omdraaien in ieder geval.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

Virginia123 schreef:
Moet ik weer helemaal op nieuw beginnen en eerst een paar weken ofzo niet rijden en alleen wat knuffelen en wandelen ofzo?

Overnieuw beginnen is wel een goed idee van je maar doe het niet alleen want de kans is heel erg groot dat je weer in hetzelfde vervalt.
De fout die je nu gemaakt hebt (er van uitgaande dat je pony helemaal gezond is en het is een rangorde probleem) ga je dan hoogstwaarschijnlijk weer maken omdat die voor jou logisch is om te maken.....

Maar is je pony al na gekeken, is er al gekeken of je zadel goed past?

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:27

meggiemeg schreef:
Virginia123 schreef:

Overnieuw beginnen is wel een goed idee van je maar doe het niet alleen want de kans is heel erg groot dat je weer in hetzelfde vervalt.
De fout die je nu gemaakt hebt (er van uitgaande dat je pony helemaal gezond is en het is een rangorde probleem) ga je dan hoogstwaarschijnlijk weer maken omdat die voor jou logisch is om te maken.....

Maar is je pony al na gekeken, is er al gekeken of je zadel goed past?

Jha er is zowieso gekeken naar of het zadel goed past.

En ik ga zowieso hulp zoeken maar ik vroeg me dus af wat ik nu eerst kan doen zolang ik nog geen hulp heb.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:31

lekker tijd doorbregen met je paardje... poetsen wandelen en gewoon bijzitten als ze bijv. in de bak loopt ofso! en natuurlijk lekker knuffelen;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:34

In elk geval niet zelf gaan rommelen zolang je niet weet wat je verkeerd doet!

Greetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:36

Zoals al eerder gezegd is: past je zadel wel goed? Je zou eens een fysio je paard na kunnen laten kijken. Dan weet je tenministe zeker dat er niets aan je paard mankeert en dat je het rijtechnisch op moet lossen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:39

Virginia123 schreef:

Van gewoon knuffelen en wandelen wordt jullie band niet beter... Paarden bouwen een band op een andere manier op. Goede begeleiding zoeken en zelf niet langer mee prutsen voor het gevaarlijk wordt. Succes Lachen

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:45

waarom bouw je geen band op door met elkaar te zijn en te wandelen enz. bouw je dan alleen een band op als je samen werkt en af en toe een tik krijgt?:S

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:52

Greetsje schreef:
Zoals al eerder gezegd is: past je zadel wel goed? Je zou eens een fysio je paard na kunnen laten kijken. Dan weet je tenministe zeker dat er niets aan je paard mankeert en dat je het rijtechnisch op moet lossen.

en wat verklaard het bij het longeren dan want dan heb ik nl geen zadel op.
En er heeft echt iemand met verstand naar gekeken en die zei dat het goed was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:23

_bloempje01_ schreef:
waarom bouw je geen band op door met elkaar te zijn en te wandelen enz. bouw je dan alleen een band op als je samen werkt en af en toe een tik krijgt?:S

Een band bouw je op door eerst en vooral aan de stabiliteit in jullie relatie te werken. Stabiliteit betekent dat je gewoontes opbouwt, maar ook dat je de rangorde duidelijk stelt. En die zet je er niet op door te knuffelen...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:25

A je zadel na kijken en kijken of je paardje geen last van zijn rug heeft of iets anders dus de DA of fisio laten komen, B groepsles of prive les nemen en c meer afwisselende dingen met je paardje gaan doen zoals grondwerk longeren wandelen stemgebruik en lichaamstaal aan gaan werken...

En een band opbouwen met knuffelen en spelen met je paardje, daar bereik je niks mee dat hij braaf wordt en weer gaat lopen.
Je hebt een probleem en dat los je niet op deze manier op.

je zal concequenter moeten worden
je pony is jouw de baas en je hebt hier hulp voor nodig. Knipoog

Niet aan blijven modderen Knipoog . succes.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:28

Of je pony heeft ergens last van, of (wat ik eigenlijk denk) hij probeert jou gigantisch uit. Dat zogenaamde 'bang zijn in een hoek' dat is dan gewoon uitbuiten.
Ik zou echt les nemen als ik jou was, of dat nou een priveles is of groepsles, maakt niet uit. Of vraag gewoon of iemand die er verstand van heeft eens bij jou thuis wil komen kijken hoe het gaat. In je eentje lukt het je waarschijnlijk niet, met een beetje hulp kun je misschien gauw weer in de goede richting komen. Je moet je pony misschien een keertje goed aanpakken (best eng) maar daarna zal het veel beter gaan. Alleen dat wil gewoon het beste als er iemand bij is die zegt wat je moet doen (en niet). Zou het echt doen als ik jou was!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:11

Een band bouw je alleen maar op als duidelijk is wie wat is in de groep. Kijk eens hoe paarden met elkaar omgaan, die bijten en slaan elkaar ook wel eens, kroelen elkaar ook wel eens. Daar is ook duidelijk wie de leider is en wie daar onder staat. Je hebt het over een pony en niet over een knuffeldier. Je pony probeert je zeer waarschijnlijk uit om te kijken tot hoever die kan gaan. Die grenzen opzoeken kunnen heel erg ver gaan. Zolang jij niet weet wat en hoe je hier mee om moet gaan kan het zelfs erg gevaarlijk worden. Dan is de pony straks zeer waarschijnlijk de pineut en moet die weg omdat jij onwetend bent!
Ga niet eerst vanalles zelf uit proberen maar haal zo snel mogelijk hulp erbij om het weer leuk te gaan krijgen met je pony want dat is tenslotte toch de bedoeling??

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:28

En wat kan ik nu zolang doen dan als ik nog niemand heb gevonden?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:37

ik zal gewoon beginnen met poetsen, knuffelen, lekker wandelen, gewoon alles op de grond en nog niet aan het werk. ik heb eigenlijk het idee dat je pony je gewoon voor de gek houd dus de baas over je speelt vraag eens een ervaren ruiter die erop stapt en haar eens laat zien wie er de baas is mijn paard probeert het ook nog wel eens als ik zelf beetje duf ben ofzo. dan moet ik even laten zien wie de baas is en dan loopt ze weer super......
als ze dan wel goed loopt moet je gewoon strenger zijn want misschien houd ze alle onervaren iets bangere ruiters wel voor de gek!