Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Hoeveel is er nog over van het wilde paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:21

Een paard hoeft niet zijn hoofd op te tillen, wij staan met 65 paarden op stal en die staan verdeeld in vijf stallen ze reageren altijd als er iemand binnen komt, maar ieder op zijn eigen manier ze kijken altijd al je langs loopt, tillen hun hoofd op of komen over de deur heen met hun neus. In de meeste gevallen als een paard niet reageerd is er want aan de hand zijn ze ziek of zitten niet lekker in hun vel. Maar ga er maar eens op letten als je de stal in komt waar zo'n tien paarden staan ongeveer ze reageren allemaal op hun eigen manier. Ja en als de grote baas met de voor kar binnen komt ja dan breken ze temet de tent af hahahahahaha. Haha!

poes schreef:
Kingsley2 schreef:
Paarden reageren altijd als er mensen langs lopen, ook al ben jij niet hun baas ze tillen altijd hun hoofd even op of kijken je even aan.

Een paard blijft altijd zijn oer instinct houden daarom zijn het ook vlucht dieren als ze in het nou komen zullen ze altijd willen vluchten. Als ze in het land staan spelen ze,vechten ze ook op hun wilde paarden manier met elkaar. Maar als een paard bang is en hij is bij jou zal hij toch altijd op jou vertrouwen (tenzij de band niet zo sterk is dan zal hij twijfelen of hij bij jou blijft of wil vluchten) Vluchten is één van de oer instincten zeker als iets eng is.

Maar een paard wat niet kan overleven in het wild gaat dood, of wordt verjaagt door zijn soort genoten. Maar wij mensen kunnen paarden weer beter maken. Daardoor worden paarden ook ouder als in het wild. Wij hebben de paarden gemaakt zoals ze nu zijn.

Een paard hoeft zijn hoofd niet op te heffen om te beseffen dat je eraan komt hoor... Ze zijn gewoon geleerd dat het niet eng is en dus niet de moeite om naar te kijken.
Paarden zijn nog niet zoveel veranderd volgens mij hoor...

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:34

Zelfs mensen, de meest gedomesticeerde schepsels op planeet aarde, komen een eind als ze gedwongen worden om te overleven. Dat is een natuurlijk instinct dat je er niet zomaar even uit fokt. Nu heeft de mens het voordeel dat we hersenen hebben die in geval van nood (het onbewoond eiland verhaal) oplossingen kan bedenken om te overleven. Maar reken maar dat als je ooit in zo'n situatie beland de kans heel klein is dat je bij de pakken neer gaat zitten; dat staat overlevings drift namelijk niet toe.

En zo zit het bij paarden volgens mij ook. Er werd hier een voorbeeld aangehaald van een paard dat bibbert als het koud is. Nou perfect toch! De beste manier om jezelf warm te houden. Bovendien heeft hij zijn baasje zo getraind dat die hem dan nog binnen zet ook. Dat is nog is overleven!

Black_White schreef:
Zou het zich kunnen redden als het ziek is (noem maar een voorbeeld)?

Een ziek paard zal zichzelf door de hel slepen (kijk maar eens naar Animal Planet). En soms gaat er een dood....that's nature. Niks slechts aan. Niks zieligs aan.

Isis

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:14

Zieke paarden kunnen zich idd vaak niet redden in de natuur... Dat is nu eenmaal de natuur. Daar wordt zwakheid nu eenmaal afgestraft, dat heeft niks met afhankelijkheid te maken.

Kingsley: een paard hoeft niet fysiek te bewegen om je mentaal op te merken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:10

Nee dat zeg ik ook niet maar een paard reageert altijd, als je paarden goed bekijkt en heel veel met gedrag van paarden bezig bent dan zie je heel veel ook al denk je dat hij niet reageert, kijk goed naar een paard zijn ogen houding en lichaamstaal, net als een paard op jouw lichaamstaal reageert als je gaat longeren of aan het rijden bent, of andere dingen met je paard doet. Je bent toch altijd met je gevoel bezig als je met je paard aan de gang gaat. Pling

poes schreef:
Zieke paarden kunnen zich idd vaak niet redden in de natuur... Dat is nu eenmaal de natuur. Daar wordt zwakheid nu eenmaal afgestraft, dat heeft niks met afhankelijkheid te maken.

Kingsley: een paard hoeft niet fysiek te bewegen om je mentaal op te merken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:15

Het lijkt me wel handig dat mijn gedomesticeerde paard met mij om kan gaan, ja. Ja
Anders zou het knap vervelend voor ons beiden zijn en nu genieten we van elkaar die paar uurtjes per dag dat ik bij hem ben.

Overigens leeft hij toch een beetje het leven van een 'wild' paard in het natuurgebied waar hij staat met zijn hechte kudde, naast die paar uurtjes met mij op een dag. En ik denk dat als zijn leefruimte veel groter zou zijn, ook rotsachtig gebied zou hebben, hij zich misschien prima zou redden zonder mij, hoor. Mits hij gezond is natuurlijk, maar dat geldt net zo goed voor een wild paard. De zieken en zwakkeren redden het niet. De oudjes ook niet. Maar zoals mijn paard nu leeft, ja hoor, dat zie ik hem rustig doen als 'ie in het wild zou moeten leven. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:17

Ja idd Kingsley, ze kunnen prima doen alsof ze "zorgeloos" gras aan het eten zijn en ondertussen elke beweging in de gaten houden.
Sja soms zie je idd wel echt 'dode' paarden, maar bijvoorbeeld waar ik vaak kom zijn ze er soms ook gewoon gerust in. Dan zijn ze net lekker aan het eten, of met elkaar aan het kroelen, of ze staan te suffen. Of ze zien je als lagere in rang en willen je geen aandacht cadeau doen...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:28

Een paard is nog wel gewoon een wild paard hoor.
Paarden líjken zo veranderd doordat ze als veulen al meer in mensen handen waren dan dat ze in een kudde stonden.

Gooi je paard maar eens los in de pyreneën, wedden dat ie verwilderd! Knipoog

Katten vangen ook nog steeds muizen terwijl die toch ook al heeel lang als huisdieren gehouden worden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:37

Ik snap ook niet hoe iemand erbij komt dat paarden niet meer als wilde paarden kunnen leven. Kijk eens naar een kudde die jarenlang met elkaar buiten staan in een gebied van meerdere hectares. Hoezo niet wild? Ze communiceren nog steeds als paarden, zoeken hun voedsel als paarden en reageren als paarden. Het is dat ikzelf dagelijks mijn paard kom opzoeken.
Paarden blijven altijd een 'wild dier' in mijn ogen. (Ik laat mijn dochtertje ook niet zomaar tussen de paarden rondlopen, levensgevaarlijk).

Ik vind het ook schitterend om te zien hoe een paard die 24/7 buiten loopt verandert tijdens alle seizoenen. De natuur zit zo mooi in elkaar (wintervacht, temperament, voedingsgedrag). Daarom onthou ik mijn paard dat ook niet, omdat ik het echt schitterend vind om te zien, mee te mogen maken en ik zie vooral hoe gelukkig hij ermee is Lovers . Dat ik ervoor gekozen heb om hem in gevangenschap te houden, zoals het nou eenmaal is in ons land, doet niets af aan zijn behoeften die ik hem graag gun op deze manier. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:47

Nou een paard die in mensen handen is geweest overleeft het niet in de pyreneën, daar heb je zeker paarden voor nodig die kunnen klimmen . Haha!

En echt paarden die in mensen handen zijn geweest weten niet goed hoe ze voor zich zelf moeten zorgen. Misschien als je hem hier in Nederland in het wild gooit misschien wel en dan ook wel in een kudde dan nemen ze gauw alles over dan gaat hij het wel overleven en dan moet het ook wel een paard zijn die paard is geweest dus door gewinterd paard die geen dekens op heeft gehad en altijd buiten is geweest als je paard in het wild zet die s'winters binnen of buiten staat met deken. dan gaat hij het niet overleven ook niet in Nederland. Ook al blijft een paard in zijn koppie misschien wild maar overleven doet hij niet dan. Knipoog

Ik heb een tinker die hoef ik echt niet s'winters buiten houden als het veel regent als het vriest dan gaat het nog maar regen! dat lukt niet. want dan kan ik niet meer rijden en dan kan de fisio langs komen hij heeft namelijk heel gauw last van zijn spieren, en dan heeft hij veel pijn dan kan hij niet werken zowel met rijden als longeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:50

Ik ken zat paarden die altijd buiten staan zonder deken en ook gewoon gereden worden en dat gaat goed.

Paarden in Ijsland kunnen heel goed klimmen, haal ze naar België en ze verleren het. Niks erin gefokt dus, gewoon gewoonte. Zet die paarden lang genoeg weer in die omgeving en het lukt ze weer.
Trouwens, wilde paarden uit Spanje zouden ook nooit overleven in Mongolië hoor. Het is dus niet omdat onze paarden de Pyreneeën niet aankunnen dat ze niet wild meer zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:57

kingsly2: Tuurlijk kun je van je paard een watje maken maar dat betekent niet dat ie dat al was bij zijn geboorte. Nee, dat doen we echt zelf!

Ik zeg niet dat je ieder paard in het wild kan loslaten.. De paarden die het níet aankunnen zijn de paarden die vertroeteld worden door de mens.

Maar een paard dat hier geboren word of een paard dat tussen de Koniks geboren word is echt nog hetzelfde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:04

Kingsley2 schreef:
Nou een paard die in mensen handen is geweest overleeft het niet in de pyreneën, daar heb je zeker paarden voor nodig die kunnen klimmen . Haha!

En echt paarden die in mensen handen zijn geweest weten niet goed hoe ze voor zich zelf moeten zorgen. Misschien als je hem hier in Nederland in het wild gooit misschien wel en dan ook wel in een kudde dan nemen ze gauw alles over dan gaat hij het wel overleven en dan moet het ook wel een paard zijn die paard is geweest dus door gewinterd paard die geen dekens op heeft gehad en altijd buiten is geweest als je paard in het wild zet die s'winters binnen of buiten staat met deken. dan gaat hij het niet overleven ook niet in Nederland. Ook al blijft een paard in zijn koppie misschien wild maar overleven doet hij niet dan. Knipoog

Ik heb een tinker die hoef ik echt niet s'winters buiten houden als het veel regent als het vriest dan gaat het nog maar regen! dat lukt niet. want dan kan ik niet meer rijden en dan kan de fisio langs komen hij heeft namelijk heel gauw last van zijn spieren, en dan heeft hij veel pijn dan kan hij niet werken zowel met rijden als longeren.

Als ik wekenlang niet naar mijn paard zal gaan, overleeft 'ie het prima, hoor. Die van mij staat toevallig in een aardig groot gebied, waar nog een hoop aan voedsel te vinden is (maar we voeren ze wel bij en daarom gaan ze niet meer op zoek in het gebied 's winters). Daarbij is het gewoon een heel sober paardje, die vanaf zijn geboorte buiten staat.

Jouw Tinker is wat anders gewend, maar dat is vooral omdat jij 's winters op hetzelfde niveau wilt rijden als 's zomers. Ik pas me 's winters aan, aan mijn paard, omdat ik liever heb dat hij een buitenleven heeft dan op stal komt te staan. Ieder zijn keuze.

Sommigen hebben het idee dat het klimaat in NL zo ernstig is ofzo, maar dat is helemaal niet zo. Zet mijn paard bij de Konikspaarden ergens in NL en ja hoor, die redt zich wel. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ja
Alleen kan ik niet meer zonder mijn paard. Bloos Lovers

(Overigens ken ik ook Tinkers die het hele jaar door buiten staan zonder deken. Die van Tinkerloos bijvoorbeeld, die staan hier vlakbij:) ).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:45

Ik zou ook graag willen dat kingsley in de winter buiten kon staan we hebben het geprobeerd maar het lukt niet, en dat heeft niks te maken met dat jij denkt dat ik in de winter op het zelfde niveau wil rijden als in de zomer. jij weet niet wat mijn tinker is gewend hij heeft als veulen dag en nacht buiten gestaan het hele jaar tot zijn derde. En nu gaat hij per 1 januari tot 1 mei naar binnen dag en nacht, en van af 1 november tot 1 januari alleen overdag naar buiten.

Maar ik bedoel je kan een paard die in nederland geboren is niet in de pyreneën zetten, Ik heb geinformeerd over verschillende tinkers je heb er bij die wel tegen alle weervoorspellingen kunnen en andere niet heb ik me door een foker in Engeland laten vertellen.

Nadya jou paard is blijkbaar sterk genoeg om te overleven in het wild en zo zullen er nog meer zijn maar dan ook alleen in Nederland. In elk land heb je te maken met andere klimaat en andere bodum en ander voedsel. dus geen één paard kan je zomaar in een ander land in het wild zetten.

ieder paard is anders en dat ligt zeker aan de manier hoe wij hem groot brengen, en ieder paard is nog steeds in zijn hoofd en gedrag met andere paarden een wild paard maar of hij het overleeft in die situaties is afhankelijk van het paard en ras.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:56

Een paard is een dier dat zich gemakkelijk aanpast en het leven neemt zoals het is. Maar dat wil niet zeggen dat paarden die een leven hebben wat grotendeels tot volledig tegen hun natuur en hun hele wezen indruist, zich niet rot zouden voelen. Een dier dat gebouwd is om continue in beweging te zijn, te lopen grazen, in kuddeverband te leven, alle ruimte te hebben om te kunnen vluchten, continue ruw voedsel tot zich te nemen, zal zowel geestelijk als lichamelijk veel gezonder zijn dan een paard dat veelal stil, binnen, opgesloten en geïsoleerd staat, geen ruimte heeft en niet continue ruwvoer tot z'n beschikking heeft (maar plotseling 2 kilo snel verteerbaar voedsel in z'n maag krijgt).
Dus wat je laatste zin betreft dat niemand er iets aan kan doen: je kunt er wel degelijk iets aan doen, namelijk je paard tegemoet te komen in zijn natuurlijke wezen en behoeftes.[/quote]

Id ik kan het niet beter verwoorden. Laat ze aub paard zijn, dus lekker buiten in de wei ipv op stal in hun gevangenis!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:02

Wat natuurlijk wel zo is: Door het fokbeleid en alle goed opgeleide dierenartsen is er bijna geen natuurlijke selectie meer. Dit maakt gedomesticeerde (rassen)paarden toch wel iets zwakker vergeleken bij hun wilde soortgenoten.
Met zwakke benen kom je in het wild namelijk niet erg ver. Onze paarden met zwakke benen staan onder behandeling van een dierenarts, krijgen aangepast beslag enz enz...

Nu wil ik overigens niet beweren dat je je paard maar moet laten creperen ofzo. Tuurlijk haal je de dierenarts erbij als er iets mis is!

Edit; aanvulling
Overigens ben ik van mening dat veel beenproblemen ook ontstaan door het (door)fokbeleid. Onze rijpaarden van tegenwoordig groeien zo ontzettend snel en worden een stuk groter door de goede voeding etc die ze krijgen. Bij mijn verzorgpaard moesten op 1,5 jarige leeftijd zijn pezen operatief verlengd worden omdat hij de snel groeide. Ik bedoel maar...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:19

Dat is ook vragen om problemen ja.
Paarden zijn nooit veel groter dan 1.50 geweest en nu fokken wij ze in zeer korte tijd naar 1.80.. Kan niet goed gaan..

En dat ze zo hard groeien komt vaak ook doordat ze te veel voeding krijgen. Veel 2 jarigen zien er uit als volwassen paarden, dat is toch nergens voor nodig..!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:21

Ik ken ook zat paarden dei uitgegroeid zijn tot 180 cm en die gewoon normaal gevoerd zijn en die als 2-jarige ook nog niet volwassen ogenden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:28

Volgens mij zei ik ook niet dat het voor ALLE paarden geld...?! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:33

Ja veel volgens jou ik heb ze nog nooit gezien door voeren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:05

_Sigrid_ schreef:
Wat natuurlijk wel zo is: Door het fokbeleid en alle goed opgeleide dierenartsen is er bijna geen natuurlijke selectie meer. Dit maakt gedomesticeerde (rassen)paarden toch wel iets zwakker vergeleken bij hun wilde soortgenoten.
Met zwakke benen kom je in het wild namelijk niet erg ver. Onze paarden met zwakke benen staan onder behandeling van een dierenarts, krijgen aangepast beslag enz enz...

Nu wil ik overigens niet beweren dat je je paard maar moet laten creperen ofzo. Tuurlijk haal je de dierenarts erbij als er iets mis is!

Edit; aanvulling
Overigens ben ik van mening dat veel beenproblemen ook ontstaan door het (door)fokbeleid. Onze rijpaarden van tegenwoordig groeien zo ontzettend snel en worden een stuk groter door de goede voeding etc die ze krijgen. Bij mijn verzorgpaard moesten op 1,5 jarige leeftijd zijn pezen operatief verlengd worden omdat hij de snel groeide. Ik bedoel maar...

Dit scheelt ook, denk ik, maar mijn paard wordt natuurlijk bekapt trouwens. Heeft dus geen beslag, wel ijzersterke hoeven en voor zover ik tot nu toe met hem meegemaakt heb, geloof ik ook niet dat hij zwakke benen heeft. Natuurlijk zijn sommige paarden doorgefokt met alle gevolgen van dien. Daarom heb ik een voorkeur voor een bepaald soort sober paardentype. Ik hou persoonlijk niet zo van die doorgefokte (grote) rassen. Clown

Daarbij is het in het wild zo, dat als een paard zwak wordt en/of ziek wordt, hij dood gaat. Dat is de natuur. Hoe hard het ook klinkt. Echt wilde paarden zijn over het algemeen ook geen 1, 80 m trouwens. Knipoog
Die zijn een stuk kleiner (mijn paard is eigenlijk ook een pony trouwens Haha!, al hoewel zijn vader een paard was).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:16

Kingsley, ik zeg ook niet dat jij 's winters per se op hetzelfde niveau wilt rijden als 's zomers. Dat weet ik niet (is ook verder je eigen keuze natuurlijk Lachen ), maar je zegt zelf wel dat je wilt rijden 's winters en dat je daarom je paard meer binnen houdt. Ik zeg alleen maar dat ik in mijn geval het rijden aanpas aan mijn paard en als dat betekent dat het er 's winters even niet van komt door de weersomstandigheden (bv. als mijn paard nat is van de regen), dan zij het zo. Dat is een keuze die iedereen maakt voor zichzelf en zijn/haar paard.

Jij (of misschien een andere eigenaar) heeft destijds besloten toen jouw Tinker 3 was dat hij 's nachts naar binnen moest, terwijl hij daarvoor 3 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan. Wie verandert de weerstand van jouw paard dan? De mens of de natuur?
Overigens, je zegt dat je paard nu (januari) tot mei naar binnen gaat. In maart/april kan het al heerlijk weer zijn, hoor. Knipoog
Het komt op mij meer over dat je paard vooral naar binnen gaat vanwege de wei zelf (plat trappen van de grond?). Of heb ik dat verkeerd?
Anders zou je hem in april toch al buiten kunnen zetten? Dan is het allang niet meer zo koud.....
Maar goed, jouw paard, jouw stalling, jouw keuze natuurlijk Lachen . Maar ik snap je redenatie m.b.t. of een paard het buiten trekt of niet gewoon niet helemaal.

Ik zou mijn eigen paard ook echt niet zomaar in de Pyreneeen los laten, hoor. Maar op de Veluwe of andere natuurgebieden in NL, daar zou ik hem rustig los kunnen laten Ja (mits er soortgenootjes zijn). Daar ben ik echt van overtuigd. Maar ik doe het niet, want IK kan mijn maatje niet missen. En gelukkig heeft 'ie al een relatief erg vrij paardenleven waar hij nu staat........

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:24

Ik heb king als veulen van vier weken gekocht, Bij ons worden de veulens gehard tot drie jaar, de pension eigenaar bepaald wanneer de paarden binnen en buiten staan. Bij ons heeft het land rust van januari tot mei.

Toen hij veulen was stond hij met leeftijdsgenootjes op een apart stuk land en werden ze bij gevoerd. Nu staan ze bij de gewone koppels.

ik hou mijn paard dus niet binnen omdat ik dat wil dat heb ik nooit gezegd.
En idd in maart/april kan het heel mooi weer zijn maar het land moet ook gemest worden en hersteld anders blijven ze het kapot lopen als het zo nat is. En dan hebben ze in mei weer vers land, er staan 65 paarde en we hebben veel land maar dat moet wel goed onderhouden worden en ook kunnen herstellen als je met zo veel paarden staat en je wil ze drie kwart van het jaar buiten hebben.

De paarden staan bij ons nu elke dag in de losgooi dus hij komt nu ook buiten alleen niet 24 uur.

Nadya schreef:
Kingsley, ik zeg ook niet dat jij 's winters per se op hetzelfde niveau wilt rijden als 's zomers. Dat weet ik niet (is ook verder je eigen keuze natuurlijk Lachen ), maar je zegt zelf wel dat je wilt rijden 's winters en dat je daarom je paard meer binnen houdt. Ik zeg alleen maar dat ik in mijn geval het rijden aanpas aan mijn paard en als dat betekent dat het er 's winters even niet van komt door de weersomstandigheden (bv. als mijn paard nat is van de regen), dan zij het zo. Dat is een keuze die iedereen maakt voor zichzelf en zijn/haar paard.

Jij (of misschien een andere eigenaar) heeft destijds besloten toen jouw Tinker 3 was dat hij 's nachts naar binnen moest, terwijl hij daarvoor 3 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan. Wie verandert de weerstand van jouw paard dan? De mens of de natuur?
Overigens, je zegt dat je paard nu (januari) tot mei naar binnen gaat. In maart/april kan het al heerlijk weer zijn, hoor. Knipoog
Het komt op mij meer over dat je paard vooral naar binnen gaat vanwege de wei zelf (plat trappen van de grond?). Of heb ik dat verkeerd?
Anders zou je hem in april toch al buiten kunnen zetten? Dan is het allang niet meer zo koud.....
Maar goed, jouw paard, jouw stalling, jouw keuze natuurlijk Lachen . Maar ik snap je redenatie m.b.t. of een paard het buiten trekt of niet gewoon niet helemaal.

Ik zou mijn eigen paard ook echt niet zomaar in de Pyreneeen los laten, hoor. Maar op de Veluwe of andere natuurgebieden in NL, daar zou ik hem rustig los kunnen laten Ja (mits er soortgenootjes zijn). Daar ben ik echt van overtuigd. Maar ik doe het niet, want IK kan mijn maatje niet missen. En gelukkig heeft 'ie al een relatief erg vrij paardenleven waar hij nu staat........

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:39

Maar je paard zelf kan het dus wel aan om buiten te staan dan?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:53

Niet wanneer het regend en stormd, dan kan ik gelijk de fisio bellen want dan heeft hij pijn in zijn bil en rug spieren, Maar daar kwamen we pas achter toen hij onder het zadel was, Als veulen werkte hij niet dus dan merk je niet dat hij dan op zo'n moment last van zijn spieren krijgt. Ik heb via via geinformeerd bij de fokker dat tinkers daar last van kunnen hebben.
poes schreef:
Maar je paard zelf kan het dus wel aan om buiten te staan dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:34

Ok Kingsley, dus jouw stalling bepaalt of je paard binnen of buiten staat. Dus 'de mens' bepaalt, of jij dat nou bent of de stalbaas. Knipoog
Dat bedoelde ik dus eigenlijk.

Verder valt het in NL erg mee met de storm en regen (zeker dit seizoen), hoor, we hebben een vrij mild klimaat, volgens mij.
Jouw paard krijgt last van zijn rug door de combinatie rijden/slecht weer? Dat kan, heel vervelend. Wat doe je dan als het in november/december keihard regent eigenlijk? Dan gaat 'ie zeker naar binnen. En laatst regende het een tijdje flink, maar het was boven de 10 graden. Niet zo koud dus (ik hou het weer aardig goed bij sinds ik een paard heb die buiten staat). Haha!

Maar we hebben het hier over de vraag of je paard in het wild zou kunnen leven of niet. Als jouw paard niet bereden zou worden, zou hij dan wel het hele jaar door buiten kunnen staan? (even buiten het feit om dat jouw stalbaas dat niet wil hebben).

Bij ons staat een kudde (waaronder mijn eigen paard) van ca. 8 paarden buiten het hele jaar. De andere 20 staan binnen in de winter om het land te sparen (en ook omdat de eigenaren dat willen). Ze hebben zoveel land daar, dat het prima gaat. Alle hekken staan zelfs open, dus nu hebben ze helemaal feest in die ruimte. Maar, omdat ze bijgevoerd worden 's winters, blijven ze redelijk 'vooraan' hangen, bij de ruif/voerbak. Zo gedomesticeerd zijn ze dan wel weer, haha. Kunnen ze eindelijk over vele hectares rondzwerven, blijven ze nog bij de boerderij staan. Wat ik in de winter wel fijn vind, want in de zomer moet ik een aardig eindje lopen naar het natuurgebied waar ze dan staan (dan zijn de voorste hekken dicht, waar ze de stalpaarden dan op de weides zetten).