Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sander_lotte schreef:LADPR schreef:Blijkbaar ben je dus gewoon niet geschikt om een jong dier op te voeden laat staan een hengst. Dat is niet erg niet iedereen kan dat. Maar je moet er dus ook naar handelen. Ik zou zeggen casteren en daarna kijken of je hulp kan krijgen om de boel weer in goede banen te krijgne.
Ik begrijp dat je denkt dat ik niet geschikt ben, maar ik rij ondertussen 13 jaar paard, ik heb ook paarden zadelmak gemaakt(wat goed gelukt is). Ik heb ook ervaring met hengsten. Ik ben over een maand 18 jaar, ik ben dus al met paarden bezig sinds ik 4 à 5 jaar was.
Ik zeg niet dat ik met elk paard overweg kan, en ik de wereld kan verzetten ofzo, maar ik vind wel dat ik al wel wat ervaring heb.
Ik weet dat ik echt paarden moet zoeken om Romeo bij te kunnen zetten, en dat het waarschijnlijk de beste oplossing is om hem te castreren. Maar hoe kan ik hem best aanpakken als hij steigert of bijt? Als ik hem een tik geef om te straffen, waar precies?
Er mag ook altijd een pb gestuurd worden...
Helemaal niet zelfs! Hij heeft naar mij te luisteren, hoe oud of hoe klein hij ook is...
En als ik hem aan de hand leid, hangt hij altijd aan een longeertouw.Biieniie schreef:Als jij je hengst in de buitenbak wilt zetten en hij gaat ervandoor is er toch iets niet correct. Hij laat zich namelijk niet door jou leiden en is er niet van overtuigd dat jij de 'alfa' bent die hij dient te volgen. Of je dat met horsemanship of niet wilt bereiken maakt niet uit. Er klopt iets niet in de verhouding tussen jou en het paard en dat geld ook voor deze jaarling hengst. Als hij met je gaat proberen te strijden voor de sterkte plek klopt er iets niet in de verhoudingen. Wat versta je onder 'best even flink inkomen' ?
Biieniie schreef:Dendrofleur. Staat je paard ergens vast als je zijn hoeven probeert uit te krabben en hij je tegen de wand duwt?
DendroFleur schreef:We waren met hem bezig bij de hoefsmid en toen kwam hij steeds overeind. Hij was toen een jaar of 2-3. Uit frustratie hebben ze hem toen maar op stal gezet en toen ben ik me er mee gaan bemoeien. Ik vond het niet nodig om hem vast te zetten omdat hij de fout in moest kunnen gaan zodat ik hem weer op zijn plaats kon zetten. Ik vroeg tenslotte niets byzonders. Toen ik hem gisteren wilde borstelen en hij bleef draaien heb ik hem wel vast gezet. Maar ik zat voor een wedstrijd en doe dat dus uit eigen kennis. Heb dan iets minder geduld dan dat nodig zou zijn.
anneliesdj schreef:Ik denk dat je hem eens flink op zijn nummer moet zetten. Zo te horen is hij gewoon vreselijk aan het uitproberen en wil hij graag de baas worden. Zoiets moet je meteen afstraffen anders wordt het steeds erger.
Waarschijnlijk ziet hij jou niet als leider, wellicht probeer je teveel vriendjes met hem te zijn.
Ik zou zorgen dat je altijd een kort zweepje bij je hebt wat hij niet kan zien. Wil hij je bijten oid, wees hem dan voor en geef hem een flinke tik.
Met voetjes geven net zo, is hij altijd braaf en plots niet meer terwijl je zeker weet dat er niets aan de hand is, straf het dan meteen flink af. Met 2 of 3 keer op het goede moment een flinke tik geeft bereik je meer dan 20 keer een zacht tikje.
Biieniie schreef:anneliesdj schreef:Ik denk dat je hem eens flink op zijn nummer moet zetten. Zo te horen is hij gewoon vreselijk aan het uitproberen en wil hij graag de baas worden. Zoiets moet je meteen afstraffen anders wordt het steeds erger.
Waarschijnlijk ziet hij jou niet als leider, wellicht probeer je teveel vriendjes met hem te zijn.
Ik zou zorgen dat je altijd een kort zweepje bij je hebt wat hij niet kan zien. Wil hij je bijten oid, wees hem dan voor en geef hem een flinke tik.
Met voetjes geven net zo, is hij altijd braaf en plots niet meer terwijl je zeker weet dat er niets aan de hand is, straf het dan meteen flink af. Met 2 of 3 keer op het goede moment een flinke tik geeft bereik je meer dan 20 keer een zacht tikje.
Ok waarom moet je hem een tik verkopen VOORDAT hij iets doet... hij deed nog niets dus valt er toch ook niks te straffen? En als hij oppeens niet meer braaf is, hoe moet je dan in die 3sec ongeveer dat je hebt om te reageren, er zeker van worden dat er niks aan de hand is? Ik ben snel, maar niet ZO snel.. jij wel?

oomens schreef:Kingsley2 schreef:Je hebt veel meer voordelen als hij ruin is je kan makelijker buiten rijden als hij ruin is want als hij door heeft dat hij hengst is dan is de kans groot als je een merrie tegen komt dat hij erop springt, is een keer bij ons in de duinen gebeurt dat een vrouw met haar hengst aan het rijden was en die kwam een manege groep tegen met een hengstige merrie erbij en hij sprong erop met alle gevolgen van dien twee gewonde mensen. en een gedekte merrie.
Ook dit geval is voor een groot deel een kwestie van opvoeding. Niet iedere hengst zal altijd meteen op iedere hengstige merrie springen. Hij zal er wel op reageren, maar als hij jou als zijn "meerdere" erkent en als jij hem bij de eerste aanstalten al duidelijk maakt dat het niet goed is, dan kun je een goed opgevoede hengst ook tussen de hengstige merries onder controle houden.
Ook hier geldt: zorg dat je het gedrag van paarden (en jouw paard in het bijzonder) kent en herkent, en grijp niet pas in op het moment dat je hengst "er bovenop springt", maar al daarvoor.
Een hengst kan een hengstige merrie vaak al ruiken voordat jij haar ziet. Aan je hengst kun je dit echter wél zien, en dan moet je al duidelijk maken wat níet de bedoeling is, en wat jóuw bedoeling wel is.
) en dan komt het wel dik in orde.
Is castreren altijd rond deze prijs?