Hengstengedrag, wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Hengstengedrag, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:23

Als hij op deze leeftijd je al gaat uitdagen dan lijkt me maar 1 verstandige oplossing mogelijk, castreren. Oke nr 2 is er natuurlijk ook nog, verkopen.

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:28

Ik ben het helemaal met hippo eens...

Heel veel succes met je beslissing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:31

sander_lotte schreef:
LADPR schreef:
Blijkbaar ben je dus gewoon niet geschikt om een jong dier op te voeden laat staan een hengst. Dat is niet erg niet iedereen kan dat. Maar je moet er dus ook naar handelen. Ik zou zeggen casteren en daarna kijken of je hulp kan krijgen om de boel weer in goede banen te krijgne.

Ik begrijp dat je denkt dat ik niet geschikt ben, maar ik rij ondertussen 13 jaar paard, ik heb ook paarden zadelmak gemaakt(wat goed gelukt is). Ik heb ook ervaring met hengsten. Ik ben over een maand 18 jaar, ik ben dus al met paarden bezig sinds ik 4 à 5 jaar was.
Ik zeg niet dat ik met elk paard overweg kan, en ik de wereld kan verzetten ofzo, maar ik vind wel dat ik al wel wat ervaring heb.

Ik weet dat ik echt paarden moet zoeken om Romeo bij te kunnen zetten, en dat het waarschijnlijk de beste oplossing is om hem te castreren. Maar hoe kan ik hem best aanpakken als hij steigert of bijt? Als ik hem een tik geef om te straffen, waar precies?
Er mag ook altijd een pb gestuurd worden...

Castreren en zoek een goed paard/ liever nog kudde die in staat is om een ongemanierde jonge puber op te voeden.
Ervaring alleen helpt niet als een paard niet van soortgenoten heeft geleerd wat de spelregels zijn. Pas als hij van andere paarden heeft geleerd hoe hij zich wel moet gedragen kan jij hem bijbrengen dat dat ook voor mensen geldt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:34

Lastige kwestie. Afgezien van het feit dat castereren wel verstandig is moet je hem ook duidelijk maken dat je niet gediend bent van dit soort streken en dat hij niet de baas is.

Als je bang bent kun je beter iemand anders met meer ervaring erbij roepen dan dat je zelf bezig gaat. Als hij namelijk door krijgt dat je bang bent zal het nog erger worden.

Bij het steigeren aan de hand lijkt het me slim om een (dressuur)zweepje mee te nemen die je in je andere hand achter je rug houd, zodat hij hem niet kan zien. Zodra hij wil gaan steigeren (het is belangrijk om het vóór te zijn) geef je hem achter je rug om een tik op zijn buik/kont. Net hard genoeg om zijn aandacht af te leiden zodat je gewoon door kunt lopen, vergeet dan niet om hem uitgebreid te belonen.
Voor de rest, zorg dat je hem altijd aan een lang touw hebt zodat hij je niet het touw uit je handen kan rukken als hij steigerd en blijf altijd naast zijn schouder, als hij dan steigerd moet hij eerst nog een draai maken voor hij je kan slaan met zijn benen en heb jij tijd genoeg om een stapje achteruit te doen.

Wbt het bijten, voer je hem weleens uit de hand? snoepjes ed?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 08:50

@Anneliesdj: Ik heb geen bang van hem hoor Knipoog Helemaal niet zelfs! Hij heeft naar mij te luisteren, hoe oud of hoe klein hij ook is...
Dat dressuurzweepje heb ik idd altijd bij de hand Knipoog En als ik hem aan de hand leid, hangt hij altijd aan een longeertouw.

Ik voer hem nooit uit de hand. Dit heb ik bewust beslist om het bijten te voorkomen...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:02

Hey.. misschien kan je je wat gaan verdiepen in natural horsemanship (www.paardnatuurlijk.nl). Ik heb dit altijd gebruikt bij jonge hengsten (vanaf 2,5) zodat ik ze op een paard vriendelijke manier duidelijk kon maken dat ik toch echt de baas ben. Een ketting raad ik af, dit omdat ik zelf geen fan ben van een hengstenketting en ik m zelf dan ook zelden tot nooit gebruik.

Vergeet het afstraffen van slecht gedrag en begin te belonen voor goed gedrag.. dit is voor het paard plezieriger en maakt hem ook gewilliger om te luisteren. Zorg dat je het paard voor bent, als je merkt dat hij iets wilt gaan doen wat je juist niet wilt, leid hem af.. met een worteltje of iets anders.. uiteindelijk zal het allemaal veel makkelijker gaan..

Het is een jong paard dat nog HEEL veel moet leren.. als je concrete voorbeelden wilt hebben met hoe je bepaalde zaken aan moeten pakken moet je maar even pm sturen. Dat zal ik je wat dingen uitleggen waarmee je aan de slag kan.

Zorg dat je vaker goed gedrag beloond dat slecht gedrag afstraft. Uiteraard is dit gedrag ongewenst en moet je dat ook zeker duidelijk maken, maar doe dat zoveel mogelijk met je stem...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:22

Lastig om ongewenst gedrag te negeren als een paard je omver duwt. Met NH ku je een eind komen maar dan moet je daar wel goed in zijn. Als je even te laat bent wint hij het nog en staat dan nog sterker dan eerst. Heb het met mijn hengst ook geprobeert maar die wil er nog steeds wel vandoor gaan als ik hem in de buitenbak wil zetten. Ketting werkt ook niet omdat hij gewoon gaat rennen en ik te laat ben. Onder het zadel is hij heel gehoorzaam gelukkig en hij heeft verder ook geen hengstenstreken. Maar wel eentje die je opzij wil duwen en dan mag je best even flink in komen vind ik. Als het maar wel weer klaar is als hij weer uit je eigen ruimte gaat.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:43

Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is. Maar bij het opvoeden van elk dier is dat effectiever dan ongewenst gedrag continue afstraffen. Het is verstandig om het jezelf aan te leren.

Zodra hij wint staat hij per keer zoiezo sterker en zal hij ook elke keer een stap verder gaan. Of je nou wel of geen horsemanship gebruikt. Het belangrijkste is dat je zelf zeker in je schoenen staat, niet bang bent, duidelijk, maar toch ook gevoelig. Als jij je hengst in de buitenbak wilt zetten en hij gaat ervandoor is er toch iets niet correct. Hij laat zich namelijk niet door jou leiden en is er niet van overtuigd dat jij de 'alfa' bent die hij dient te volgen. Of je dat met horsemanship of niet wilt bereiken maakt niet uit. Er klopt iets niet in de verhouding tussen jou en het paard en dat geld ook voor deze jaarling hengst. Als hij met je gaat proberen te strijden voor de sterkte plek klopt er iets niet in de verhoudingen. Wat versta je onder 'best even flink inkomen' ?

Tevens is het misschien wel slim om een andere jaarling (misschien gecastreerd) om mee samen te zetten zodat hij daarmee nog kan spelen voordat hij volwassen is.

Nogmaals raad ik je aan te verdiepen in natural horsemanship. Je kan er echt heel ver mee komen, helemaal omdat hij nog zo jong is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:49

Voordat je met NH aan de slag gaat zal je toch heel goed moeten weten wat je doet, zeker bij een hengst. Ik benader mijn hengsten ook op een "NH" manier maar dat wil niet zeggen dat ik niet zo nu en dan stevig doorgrijp.
Overigens zullen de echte Natural Horsemen, Parreli/ Roberts/ etc., dat net zo doen.
Probleem is dat een hengst die een keer de kans heeft gekregen om zich te misdragen alleen maar op een wat hardere manier terecht gewezen kan worden. Dat is overigens ook heel " natural", van de leidmerrie in de kudde zou hij nog veel harder op zijn donder krijgen dan wij dat doen. Een jonge hengst die zich binnen de kudde misdraagt zal een paar rake klappen en uitsluiting van de kudden kunnen verwachten. Hij mag pas weer terugkomen als de Alpha merrie zegt dat dat goed is.
Overigens doe ik het ook vaak op die manier bij mijn jonge hengst, bijv. als hij moeilijk doet als ik hem wil pakken stuur ( jaag) ik hem weer weg, ga wat anders doen en na een tijdje ga ik weer terug om te zien of hij wel normaal wil meewerken. Meestal is dat wel het geval, als het niet zo is, zoekt hij maar lekker weer even uit nadat ik hem heel duidelijk heb weggestuurd. Een soort van join up dus!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:18

Biieniie schreef:
Als jij je hengst in de buitenbak wilt zetten en hij gaat ervandoor is er toch iets niet correct. Hij laat zich namelijk niet door jou leiden en is er niet van overtuigd dat jij de 'alfa' bent die hij dient te volgen. Of je dat met horsemanship of niet wilt bereiken maakt niet uit. Er klopt iets niet in de verhouding tussen jou en het paard en dat geld ook voor deze jaarling hengst. Als hij met je gaat proberen te strijden voor de sterkte plek klopt er iets niet in de verhoudingen. Wat versta je onder 'best even flink inkomen' ?

Als je hoeven wilt krabben op stal en hij je dan tegen de wand drukt. Dan boks ik hem terug naar zijn kant en na even uitademen vraag ik op dezelfde manier weer een voetje. Alleen als hij zich los weet te rukken vind ik het lastig. Eigenlijk ben ik gewoon net te laat. Als ik merk dat hij voor me uit wil gaan lopen dan laat ik hem even stil staan of zet hem achterwaarts. Maar soms reageert hij dus met vooruit te springen. Maar als de trailer open staat kan ik hem aan een los halstertouwtje meenemen. Hij gaat dus graag mee. Wel wil hij na het rijden altijd zijn hoofd tegen me aan vegen en dat vind ik ook lastig te corrigeren. Ik ben dan snel geneigt om een stap achteruit te doen en dat is natuurlijk juist net niet de bedoeling.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:21

Ik snap dat 'zeker bij een hengst' niet zo. Bij alle paarden moet je alert en duidelijk zijn zo OOK bij een hengst. Het ene paard zal gerust makkelijker zijn dan een ander maar een merrie is soms nog dominanter en vervelender dan een hengst. Het hangt grotendeels van de opvoeding af hoe een paard zich gedraagd, zo ook bij hengsten.

Ik ben net zo oud als TS en ben nu 5 jaar bezig met NH, ik heb daar geen cursus voor gevolgd en toch zijn de resultaten verbluffend.

Ik raad de TS juist aan om nu te beginnen omdat dit paard nog jong is en het extra makkelijk oppakt en juist een band vanaf jongs af aan is heel speciaal. Je creeert uiteindelijk toch je eigen taal met je paard. Nogmaals via PM of mail kan je ik je meer informatie geven. Desnoods kan een keer langs komen om je verder te helpen

Dendrofleur. Staat je paard ergens vast als je zijn hoeven probeert uit te krabben en hij je tegen de wand duwt?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:33

Biieniie schreef:
Dendrofleur. Staat je paard ergens vast als je zijn hoeven probeert uit te krabben en hij je tegen de wand duwt?

We waren met hem bezig bij de hoefsmid en toen kwam hij steeds overeind. Hij was toen een jaar of 2-3. Uit frustratie hebben ze hem toen maar op stal gezet en toen ben ik me er mee gaan bemoeien. Ik vond het niet nodig om hem vast te zetten omdat hij de fout in moest kunnen gaan zodat ik hem weer op zijn plaats kon zetten. Ik vroeg tenslotte niets byzonders. Toen ik hem gisteren wilde borstelen en hij bleef draaien heb ik hem wel vast gezet. Maar ik zat voor een wedstrijd en doe dat dus uit eigen kennis. Heb dan iets minder geduld dan dat nodig zou zijn.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:49

DendroFleur schreef:
We waren met hem bezig bij de hoefsmid en toen kwam hij steeds overeind. Hij was toen een jaar of 2-3. Uit frustratie hebben ze hem toen maar op stal gezet en toen ben ik me er mee gaan bemoeien. Ik vond het niet nodig om hem vast te zetten omdat hij de fout in moest kunnen gaan zodat ik hem weer op zijn plaats kon zetten. Ik vroeg tenslotte niets byzonders. Toen ik hem gisteren wilde borstelen en hij bleef draaien heb ik hem wel vast gezet. Maar ik zat voor een wedstrijd en doe dat dus uit eigen kennis. Heb dan iets minder geduld dan dat nodig zou zijn.

Kwam hij normaal ook naar boven als de hoefsmid met hem bezig is? Misschien dat hij pijn had? Hij hoeft niet altijd wangedrag te zijn. Misschien merkte hij dat jij zenuwachtig was en was misschien daarom draaierig in zijn stal...

Wat ik probeer te zeggen is dat gedrag wat vertoont wordt niet per definitie nietwillendheid of dwarsheid hoeft te zijn maar ook ergens anders vandaan kan komen. Ik zeg niet dat dit gedrag niet gestraft hoeft te worden, helemaal niet bij steigeren of schoppen. Maar ik vind dat dan ook anders dan een paard dat aan de lijn gaat lopen trekken of zelf weg gaat rennen als hij buiten gezet wordt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:35

Met de hoefsmid was dus echt dwarssigheid want anders zou hij op stal ook wel gewoon een voetje geven. Slaan, bijten en duwen zijn grenzen waarbij ik vind dat je dan echt voor jezelf even flink moet uitpakken. Natuurlijk kan hij een keer naar een vlieg slaan en als je dan optreedt zou dat onterecht kunnen zijn. Aan de andere kant moet een paard zelf wel op blijven letten waar je staat en is dat dus nooit onterecht.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:18

Uiteraard moet het gedrag afgestraft worden, maar daarbij moet wel gekeken worden WAAROM het paard het doet. Ik hoop dat je dat met me eens bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:31

Ik denk dat je hem eens flink op zijn nummer moet zetten. Zo te horen is hij gewoon vreselijk aan het uitproberen en wil hij graag de baas worden. Zoiets moet je meteen afstraffen anders wordt het steeds erger.
Waarschijnlijk ziet hij jou niet als leider, wellicht probeer je teveel vriendjes met hem te zijn.

Ik zou zorgen dat je altijd een kort zweepje bij je hebt wat hij niet kan zien. Wil hij je bijten oid, wees hem dan voor en geef hem een flinke tik.
Met voetjes geven net zo, is hij altijd braaf en plots niet meer terwijl je zeker weet dat er niets aan de hand is, straf het dan meteen flink af. Met 2 of 3 keer op het goede moment een flinke tik geeft bereik je meer dan 20 keer een zacht tikje.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:38

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je hem eens flink op zijn nummer moet zetten. Zo te horen is hij gewoon vreselijk aan het uitproberen en wil hij graag de baas worden. Zoiets moet je meteen afstraffen anders wordt het steeds erger.
Waarschijnlijk ziet hij jou niet als leider, wellicht probeer je teveel vriendjes met hem te zijn.

Ik zou zorgen dat je altijd een kort zweepje bij je hebt wat hij niet kan zien. Wil hij je bijten oid, wees hem dan voor en geef hem een flinke tik.
Met voetjes geven net zo, is hij altijd braaf en plots niet meer terwijl je zeker weet dat er niets aan de hand is, straf het dan meteen flink af. Met 2 of 3 keer op het goede moment een flinke tik geeft bereik je meer dan 20 keer een zacht tikje.

Ok waarom moet je hem een tik verkopen VOORDAT hij iets doet... hij deed nog niets dus valt er toch ook niks te straffen? En als hij oppeens niet meer braaf is, hoe moet je dan in die 3sec ongeveer dat je hebt om te reageren, er zeker van worden dat er niks aan de hand is? Ik ben snel, maar niet ZO snel.. jij wel?

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:40

ben het helemaal met KIWIKo eens.
niet aanmodderen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:47

Biieniie schreef:
anneliesdj schreef:

Ok waarom moet je hem een tik verkopen VOORDAT hij iets doet... hij deed nog niets dus valt er toch ook niks te straffen? En als hij oppeens niet meer braaf is, hoe moet je dan in die 3sec ongeveer dat je hebt om te reageren, er zeker van worden dat er niks aan de hand is? Ik ben snel, maar niet ZO snel.. jij wel?

ja hoor, ik wel Knipoog

Je begrijpt het verkeerd, je moet niet straffen voor hij iets doet maar voor hij je bv bijt. Aan zijn gedrag kun je zien wanneer hij iets gaat uitspoken, als je snel bent kun je hem dus een tik geven als hij met zijn bek los onderweg is om jou te bijten ipv nadat hij al gebeten heeft. Dat bedoel ik met het gedrag vóór zijn.
Daarbij; als hij wil bijten of schoppen kan er nog zoveel aan de hand zijn maar bijten en schoppen wordt (bij mij tenminste) niet getolereerd, dat moet je dus altijd afstraffen, ookal staat de wereld op z'n kop.

Wbt het voetjes geven. Wil hij niet rustig blijven staan oid, kijk om je heen of er niets aan de hand is en probeer het nog een keer. Is hij weer vervelend dan kun je hem rustig afstraffen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 15:08

Met voetjes geven heb ik nog het minst problemen met Romeo.
Toen ik hem pas had, heb ik hem dit dadelijk aangeleerd. Hij zal nooit(ik weet dat ik nooit nooit mag zeggen maarja..) met zijn volle gewicht gaan hangen als hij een voetje geeft. Ik moet enkel zeggen 'voetje' en de voet aanraken met desnoods 1 vinger, dat is voldoende voor hem. Dan tilt hij die voet dadelijk hoog genoeg op.
Hij heeft nog niemand echt gebeten, maar hij maakt wel de bewegingen. Dat is dus voldoende om te straffen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:23

ja hoor, dat zou voor mij voldoende zijn, dat ie er alleen maar aan denkt om te bijten zou al voldoende zijn.
Als je op tijd bent met straffen dus als hij zijn bek los doet als hij wil gaan bijten of als hij gaat huppelen voordat hij wil gaan steigeren, weet hij altijd precies waarom je hem straft dus daar hoef je je dan niet druk om te maken. Bovendien heb jij geen pijn als hij bijt of ellende als hij steigert en zich los trekt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:29

gewoon onder controle poberen te krijgen. kettingkje is zielig bij jaarling zag ik al voorbij komen maar het is zieliger als straks de t in het ziekenhuis ligt. en bij een paard wat ze inrijden doen ze tegenwoordig toch ook sporen aan.
mijn twenter begon dit ook te doen ging ik wnadelen merrie bleef thuis hij steigerde begon rechts van me en kwam links weer op de grond. gewoon ketting eraan. als hij het dan doet trke je hem aan de ketting eens goed omlaag zodat hij weet dat hij daar hoort en niet daarboven. zodra hij braaf meeloopt belonen. en ja bijten is ook een hengstenstreek goed afstraffen. zodat hij dus echt weet dat het niet mag. niet alleen foei zeggen dat werkt niet. en als je daar allemaal geen zin in hebt toch maar de da bellen voor de castratie

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:34

Dat is is zeker zo wat je zegt maar die mevrouw kon dat blijkbaar toch niet aan, het is al jaren geleden ik heb het ook via via gehoord. Als je in een dorp woont hoor je alles. Het is indd een kwestie van opvoeding en in dit geval kan TS dat niet goed want het is nu al mis gegaan en als dat niet wordt opgelost dan gaat het straks fout. Dus of ze moet hulp zoeken of hem laten casteren.

Maar toch blijft het wel moeilijk om voor een hengst een plekje te zoeken, bij ons in de omgeving hoef je niet met een hengst op een pension stal te komen. Wij hebben er vroeger ook twee gehad op stal met de fries ging het goed maar die conimara ging door sloten en door stroomdraadjes. Dus bij ons op stal en bij de buren mogen geen hengsten meer, het kan ook niet met 65 paarden.

oomens schreef:
Kingsley2 schreef:
Je hebt veel meer voordelen als hij ruin is je kan makelijker buiten rijden als hij ruin is want als hij door heeft dat hij hengst is dan is de kans groot als je een merrie tegen komt dat hij erop springt, is een keer bij ons in de duinen gebeurt dat een vrouw met haar hengst aan het rijden was en die kwam een manege groep tegen met een hengstige merrie erbij en hij sprong erop met alle gevolgen van dien twee gewonde mensen. en een gedekte merrie.

Ook dit geval is voor een groot deel een kwestie van opvoeding. Niet iedere hengst zal altijd meteen op iedere hengstige merrie springen. Hij zal er wel op reageren, maar als hij jou als zijn "meerdere" erkent en als jij hem bij de eerste aanstalten al duidelijk maakt dat het niet goed is, dan kun je een goed opgevoede hengst ook tussen de hengstige merries onder controle houden.

Ook hier geldt: zorg dat je het gedrag van paarden (en jouw paard in het bijzonder) kent en herkent, en grijp niet pas in op het moment dat je hengst "er bovenop springt", maar al daarvoor.
Een hengst kan een hengstige merrie vaak al ruiken voordat jij haar ziet. Aan je hengst kun je dit echter wél zien, en dan moet je al duidelijk maken wat níet de bedoeling is, en wat jóuw bedoeling wel is.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:16

Ik ga de TS begeleiden in de opvoeding van haar paard. Door middel van onder andere de Join-up kan dit paard prima op zijn nummer gezet worden. (uitleg van de Join-up vind je bij Natural Horsemanship op bokt)

Met dit hengstje komt het helemaal goed Lachen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 10:31

Hiervoor wil ik Biieniiee alvast bedanken dat ze mij wil helpen! Bloos
Mijn ouders waren dadelijk akkoord over het feit dat ik Romeo wil laten castreren. Ik ga nog eens een paar gesprekjes voeren hierover(o.a. over de kosten Bloos) en dan komt het wel dik in orde.
Een vriendin van me heeft haar paard overlaatst ook nog laten castreren. Deze veearts had het paard staand gecastreerd. Toen ik haar vroeg hoeveel het me zou gaan kosten, zei ze dat ik toch op een 250-300 euro zal mogen rekenen, zeker aangezien ik 1 van de beste veeartsen in omstreken heb...

Eerlijk gezegd schrok ik wel een beetje van deze prijs Verward Is castreren altijd rond deze prijs?